mandag 25. oktober 2021

Sort gryte av Lene Lauritsen Kjølner. Herlig proseccokrim fra Vestfold. #Olivia 7

 Olivia er på farten igjen og det er en stund siden jeg har møtt henne. Noen ganger er det lurt med en pause, for Sort gryte var boka som passet bra akkurat nå. En av de bedre i serien, mener jeg.


Forlagets omtale av boka: 
"Frontfiguren i deathmetal-bandet Frityricon blir funnet drept og stappet ned i en jettegryte på Ankerholmen. Bandet deltar på Mørk Natt-festivalen i Tønsberg, sammen med andre kjente band, som Zurbum. Olivia ramler opp i saken pga sin tiknytning til Mona på Havnehotellet, der bandet bor, og via musikkmiljøet og bror Oskar. I denne boken spaner Olivia på festivaler og konserter, hun er frivillig cateringpersonale og kaster seg ut i Ankerholmens idylliske natur. For hvem har gjort det? Den klåfingrede promotoren med sine svin på skogen? Noen fra de rivaliserende metalbandene? Barnestjernens foreldre med skyhøye ambisjoner? Eller er det noens konfliktfylte kjærlighetsliv som fører til drap? Olivia løser saken, i kjent og energisk stil."

Det er som sagt en stund siden jeg leste den forrige boka om Olivia Henriksen, snushøna fra Ankerholmen. Dette ble et gledelig gjensyn. Rammen om boka er konsentrert om  metalband på metalfestival og en tvilsom og avdanket manager. Navnene på bandene er inspirert av virkelige metalband og hendelser og det gjør at jeg humrer i skjegget. Jeg har vært på noen metalkonserter selv og kjenner igjen stemningen, stilen og musikken, skjønt deathmetal er ikke helt min greie. Noe death er det dog hos andre band også, selv om de hovedsaklig tilhører blackmetal , power- , symfonisk- eller goth-metal. Ja, her er mange undersjangere. Men svart er det, mørkt og mektig. Jeg har faktisk vært på konsert med Satyricon og hadde likt å vært på konsert med Dimmu Borgir, men ikke det bandet Zurbums navn ligner på.
Vel, nok om det. Bortsett fra å snoke i drapsgåten er Olivias oppgave å finne ut av manager Larrys hang til å gå over streken/seksuell trakassering, #metoo, etter oppdrag fra burleskdanseren Leonora i Frityricon. Det er mye i denne boka som dreier seg om det, og det er ikke noe å spøke med. Slike folk bør få som fortjent, og den som leser vil få svar om Larry får svi eller om han kan åleglatte seg videre i karrieren.
Olivia er fortsatt samboer med politietterforsker Torstein og han må tåle hennes mer eller mindre manipulerende spørsmål og hint for å få ut av ham informasjon om drapssaken. 
Om Olivia bidrar til å løse den gåten også? Bidra, det gjør hun i alle fall, med hele seg.

Oppsummert: Fornøyelig, frisk, velskrevet. En av de beste i serien så langt. Nå gleder jeg meg til å lese Damen i proseccotåken.


Andre bøker av LL Kjølner jeg har blogget om: 
Mord på Kilen (instagram) 2019


Lene Lauritsen Kjølner: Sort gryte , 303 s 
Fagervik forlag, pocket 2021
Boka har jeg fått av forfatteren


14 kommentarer:

  1. Artig men her er vi ikke på bølgelengde i det hele tatt. Syntes handlingen i flere av de siste bøkene 'drukner' i metaforer og overforklaringer,mye mer enn det har vært før. Mulig jeg gikk ekstra til det siden jeg hørte lydboken. Jeg syntes heller ikke at Olivia har endret seg noe særlig i løpet av alle disse bøkene.
    Men selvfølgelig fint at du fikk utbytte av denne 🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan jo skje.. ;)
      Timingen var god nå. Olivia er Olivia, tenker jeg. Synes denne fenget mer enn en del av de forrige. Likte miljøet godt, da. Mye å humre over her.Vet ikke hvordan denne/disse bøkene fungerer i lyd.

      Slett
    2. Blir litt masete og humoren er i grunnen ikke så morsom lenger. Likte Olivia bedre før selv om hun nok er den samme. Har lånt lydboken til proseccotåken og skal gi det et lite forsøk.

      Slett
    3. Husker jeg synes det i noen av mellombøkene i serien, men denne gang matchet det, for meg.
      Fint at du Prosecco-damen et forsøk da. Jeg må vente litt, er redd det kan bli for mye med to på rappen.

      Slett
  2. Nå er den bestilt på biblioteket, som har blitt turmål nummer 1 i høst. Jeg har bare lest I de beste sirkler, og etter å ha skummet omtalen min, forstår jeg at jeg likte den som en luperlett prosecokrim :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Spent på hvordan du liker den:)

      Slett
  3. Usikker på om dette er en bok for meg.
    Men - jeg har tatt feil før ... og bok nummer 7 i en serie betyr jo at mange har lyst til å lese bøkene om Olivia.
    Jeg liker jo både DeathMetal og prosecco :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det skjønner jeg,
      men hvem vet, du liker jo Osman.
      Du trenger ikke starte med de andre bøkene, liker du deathmetal og bobler er det bare å starte med denne. :) Kanskje det holder også;) Hadde vært morsomt om du prøvde deg på denne.:)

      Slett
  4. Jeg for min del holder meg til prosecco ;) Noe det kommer til å bli litt av kommende helg som blir jentetur til Røros.
    Olivia? Jeg har ikke lest om henne tidligere. Tror denne muligens heller ikke er for meg akkurat nå - men, notert som lettbeint underholdning til neste biblioteksrunde. Who knows :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Prosecco på Røros høres kaldt ut. Der bør det være rødvinstoddy på denne tiden;) Hehe- spørs om dere kommer rett fra badstue e.l. Hvor skal dere bo?
      Artig blir det nok, med prosecco eller ei.:) Ønsker deg riktig god tur:) Tog fra Gardermoen?
      Olivia passer når du trenger noe lett underholdning, som du sier:)

      Slett
    2. Vi skal bo i en bedriftshytte/leilighet(?) som eies av Multikonsult. Har ei venninne som jobber der. Nokså midt i sentrum, så det er temmelig praktisk. Vi flyr Svg/Oslo/Røros. Superkort opphold mellom flighter, så her blir det kun håndbagasje og joggesko på beina. Effektiv reising. Og så blir det nok rødvinstoddy også på oss skal du se. Og prosecco. Damer på tur ;)

      Slett
    3. Høres herlig ut:)
      Ok, det er jo flyplass på Røros, for småfly typ Widerøe.
      Vi får vel noen bilder?
      Kos dæ:)

      Slett
    4. Takk takk. Ja jeg skal ta bilder og kanskje snike dem inn i et blogginnlegg. Jeg har ikke pleid å gjøre det på ebokhyllami-bloggen. Har en egen reiseblogg. Men jeg kan jo linke fra ebokhyllami da. Det er jo faktisk en idé :)
      Skal fly med et (for meg) ukjent flyselskap som kaller seg AirLeap som flyr Oslo/Røros, etter tips fra min venninne som bor der oppe. Tror AirLeap er temmelig nye på markedet. Men app har de, det skal de ha :D

      Slett
    5. Har aldri hørt om dem..
      Røros er så fin, har vært der mange ganger. Regner med at dere skal se dere omkring i gruvene, koselige kafeer og gallerier- Lysgård keramikk kan anbefales. Ofte innom der og kjøper meg en kopp når jeg er på Røros:)

      Slett