torsdag 7. oktober 2021

Svanesang av Nikolaj Frobenius. Creepy så det holder. Psykologisk thriller.

 Frobenius har sin egen stil. Han har skrevet en del bøker, både for ungdom og voksne. Jeg har lest flere av bøkene hans og gleder meg til å lese de nye som kommer. I høst er han ute med Svanesang, en creepy psykologisk thriller, slik jeg liker dem.


Forlaget omtaler boka slik: 

Adrian Svane har bygget opp et suksessrikt eiendomsfirma i Bærum og er familiens patriark. Etter en storstilt feiring av sin 70-årsdag drar han av gårde på den årvisse fjellturen med sin gode venn og forretningspartner Tim Vernon. Men så hører ikke familien mer fra Adrian, og letemannskap blir sendt ut. Tim Vernon blir funnet drept og stygt skamfert i en steinur like ved, og hytta der de oppholdt seg, er blitt rasert innvendig. Adrian selv er sporløst forsvunnet, og familien utsettes for skremmende trusler.

Mens letingen pågår, forsøker sønnen Jonathan å grave i farens fortid i håp om å forstå hva som har skjedd. Han oppdager snart at hans vitale, tilstedeværende far ikke var den personen han utga seg for å være. Det finnes mørke hendelser i farens fortid. Jonathans verden vakler, oppdagelsene han gjør, tvinger ham til å stille spørsmål også om seg selv – hvor han kommer fra og hvem han egentlig er.  


Det er noen dager siden jeg leste boka ferdig. Men stemningen sitter igjen. Følelsen av at jeg som leser levde meg inn i Jonathans mareritt. Hans verden som går i knas. Etter en eksplosiv prolog hvor det bokstavelig talt brenner, tas vi tilbake et par måneder i tid, da faren forsvant i fjellet og alt som avdekkes i prosessen med å lete etter han. Noen har mye å skjule og Jonathan prøver å finne ut av dette, samtidig som han føler seg truet på livet, men vi vet aldri helt om Jonathan er ved sine fulle fem, om han innbiller seg ting, eller om det er reelt. Helt klart en upålitelig forteller.
Han har en bror som sliter med alvorlig psykisk lidelse og er innlagt på Blakstad, og en søster som er den stødige og rasjonelle i søskenflokken.  Hun har fått ansvar for å ta vare på firmaet sammen med faren.
Det at jeg aldri helt vet hvor jeg har Jonathan, skaper en del av spenningen, samt at det også skjer mye på handlingsplanet både i forhold til farens firma og forsvinningen, men også i hans nære relasjoner, mørke familiehemmeligheter avdekkes.

Frobenius skriver veldig godt, han liker å skape mørke scener og litt spooky grøssende stemning. Han gjør det absolutt her også. Dialogene er snertne og sitter som skudd. Miljøskildringene er nydelige.

Anbefales sterkt hvis du liker denne type bøker! Har du ikke lest noe av Frobenius før, så er det absolutt på tide.

Andre bøker av Frobenius jeg har blogget om:
Mørke grener (2013-roman)
Alle mine demoner (2016-noveller)

Har lest:
Kongonotatene (2018)
Jeg skal vise dere frykten (2008)
Andre steder (2001)

Nikolaj Frobenius: Svanesang, 284 s
Gyldendal 2021
Leseeksemplar fått av forlaget


4 kommentarer:

  1. Så gøy at du likte denne. Jeg har spurt om leseeks, men ikke hørt fra dem. Lenge siden jeg har lest Gyldendalbøker nå, kommunikasjonen er litt dårligere etter den nye organiseringen deres. Bøker er det nok av, så det er ikke pes, men denne (og et par til) vil jeg gjerne lese :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Håper du får den. Vet ikke om du spurte konsulenten eller den fellesadressen. Jeg har også slitt litt, men det virker som det har gått seg til i det siste.
      Mye endringer hos flere forlag.
      Så på andre innlegg at du har likt andre bøker av ham, linket til dem ser jeg.:)

      Slett
  2. Spennende! Jeg har lest noen Frobenius, men ikke de siste årene. Upålitelige karakterer kan være intenst og interessant. Denne har jeg lyst til å lese:)
    Bestilte den på biblioteket nå. Nr 140 i køen ...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det.:)
      Utrolig lang ventetid på den , da..
      Gled deg i tålmodighet:)

      Slett