søndag 10. oktober 2021

Paradisbyen av Zoe Beck- Dystopisk thriller, skremmende og tankevekkende

 Zoe Beck er et ukjent navn her på bjerget, inntil nå. Hun har skrevet mange bøker og er populær i Tyskland. Paradisbyen ble kåret til Tysklands beste krim i 2020, ifølge omslaget.  Dette er den første oversatte boka av forfatteren på norsk. Det lille forlaget Olivia har kjøpt rettighetene. Litt usikker på hva jeg synes om denne, men interessant og en smule skremmende, det er den.


Forlaget om boka: 
Tyskland i nær framtid. De store pandemiene har herjet hardt, og kysten mot nord står under vann. Befolkningen har samlet seg i Frankfurt am Main – en ny megaby hvor infrastrukturen fungerer perfekt.

​Hverdagen styres knirkefritt av algoritmer. En helseapp hjelper alle å ha det bra – så lenge de ikke stiller spørsmål.

Liina Järvinen, gravejournalist fra et av de siste uavhengige nyhetsbyråene i landet, sendes ut for å undersøke en melding om at en kvinne angivelig er drept av sjakaler. Sporet fører Liina til det utenkelige ... 

Paradisbyen, som lå flere uker på Tysklands bestselgerlister i 2020, er en fengslende science-fiction-thriller med et scenario som på langt nær er urealistisk. Mange av problemstillingene i Becks Tyskland hundre år frem i tiden, ser vi allerede klart konturene av i vår egen tid.  

Vi følger gravejournalisten Liina i denne thrilleren, hennes kolleger, eks-kjæresten Yassin som nå også er kollega, samt noen venner fra før og nå. Det dreier seg i starten om drapet på en kvinne, men det blir mer, og det blir ganske innviklet og omfattende. Liina har også tilbakeblikk til ungdomsårene og fremover som viser hvilken tilknytning hun har til folk og hendelser og hvem hun er.
Romanen skildrer et samfunn slik mange har sett for seg av ekle framtidsscenarier når vitenskap og teknologi tar over og hvordan den kan misbrukes og gå for langt. Et samfunn hvor innbyggerne er totalt overvåket med en helsechip og andre implantanter, og apper Hvor genteknologien har kommet så langt at det ikke finnes alvorlige sykdommer, mennesker født med genfeil etc.  Helsechipen KOS forteller deg når du skal til lege, når du bør sjekke verdier, når du må ta ev.medisiner, når det er noe feil etc.
Liina har en medfødt hjertefeil og har transplantert hjerte. Det er omstendigheter rundt dette jeg ikke kan røpe, men betenkelig er det.
Da Liina var tenåring oppsøkte hun er paralellsamfunn, der mennesker med skavanker, samfunnets utskudd og de som nektet å leve i det vanlige samfunnet. De levde i enkle kår, men hun likte å besøke dem, nysgjerrig som hun var. Men siden hun ikke var en av dem, ble hun aldri inkludert på ordentlig. Plutselig en dag var dette samfunnet borte. Det skulle bygges noe annet her.
En dag får Liina kontakt med en av dem igjen. 

Romanen er som sagt en skremmende dystopi, men også en krim, en thriller og en kjærlighetshistorie. Beck fletter sammen alt dette på en god måte, men noen ganger blir det mye å holde styr på, mye skjer, masse folk er involvert. Kanskje burde jeg vært mer konsentrert, kanskje var ikke dette rette boka å lese på reise, hva vet jeg.. Jeg likte den og synes den var interessant og jeg ville vite hvordan det gikk med Liina, Yassin, Øtzek og Olga, men flere av personene ble for distanserte for meg. 
Det er tankevekkende at vi er på god vei til et sånt overvåkings- og sorteringsamfunn. Hvis vi ikke passer oss, følger med, protesterer, er vi der før vi vet ordet av det.
(Vi har jo apper opp og ned i mente, og må nå vise koronapass ved reiser til utlandet blant annet)

Håper at flere leser boka, jeg vil gjerne høre hva dere mener. Dette er forøvrig en roman som kan egne seg godt for lesesirkler. Det er mye å diskutere her.
Også spennende med nye navn fra andre land.


Boka fikk jeg som leseeksemplar av forlaget, etter at de sendte meg en mail og spurte om jeg ville lese den. Jeg skriver det jeg mener og er ikke påvirket til å mene noe spesielt. 

Zoe Beck: Paradisbyen, 270 s
Olivia forlag 2021
Leseeksemplar fått av forlaget

20 kommentarer:

  1. Jeg fikk også denne boken og skal lese den om ikke så lenge. Ble ekstra nysjerrig etter omtalen din og særlig siden du har et par innvendinger så mulig den må leses etter jeg er ferdig med de påbegynte bøkene.

    Hørte at Aschehoug skal sende de tre allerede utgitte bøkene til nobelprisvinneren til trykkeriet i neste uke og er muligens klar for butikkene om få uker, musikk i mine ører som har prøvd å få tak i dem.

    Kos deg videre nede i varmen og på Team Tuva🥰

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, håper du leser den snart:)
      Fikk med med at Aschehoig skal trykke opp de bøkene, de er jo raske til det - å selge brødet mens det er varmt..forlagene altså. Husker at det kom mange av Ishiguro og Modiano også da de vant. Lekre utgaver.

      Har ikke noe travelt med å lese denne vinneren, men leser nok etterhvert hvis jeg synes de virker interessante:)

      Takk, blogging og surfing på Tripadvisar og Googling på Rhodos- restauranter, ting å gjøre i kveld. Klar for en time med Tuva nå før leggetid:)

      Slett
  2. Hmm.. Joda, dette var faktisk noe for meg Anita! :-) Er nr 3 i reserveringskøen. Fant en innlest versjon, men den registrerte jeg heldigvis var på tysk (og ikke engelsk) før jeg brukte en credit (gratisbok) på Audible. Hadde vært kjipt å måtte slite meg gjennom ei hel bok på tysk. SÅ mye husker jeg ikke fra VGS...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ang tysk;)
      Tenkte meg det. Spent på hvordan du liker den:)

      Slett
  3. Paradisbyen har jeg lyst til å lese. Dystopier, jeg digger dystopier. Er det noe bedre enn å snakke om bøker man har lest? :)
    Satser på at du koser deg på Rhodos

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Spent på hvordan du vil like den. Mye spennende i den boka.
      Ja, takk, koser meg her. Litt tid på rommet før jeg skal ta buss inn til Rhodos by og møte en gammel venn og spise:)
      Måtte bytte rom i dag, pga for mye bråk/lyd i går kveld. Scenen var under rommet mitt og det er show der hver kveld- i går var det høylydt Quiz og rommene er ikke akkurat lydisolert.
      Nå har jeg til gjengjeld fått nabo med unge som skriker hele tiden, mulig de kom i dag. Godt jeg skal ut;)
      (neste gang: Voksenhotell, ikke familiehotell.)

      Slett
  4. Har den i ventebunken og skal prøve å skvise den inn i høst selv om jeg ikke er storfan av dystopi. Det er greit en gang i blant. =)

    SvarSlett
  5. Har såvidt begynt på den. Fenger meg ikke i starten. Dette er andre boka jeg leser av tysk krim. Er ikke mye tysk krim som er oversatt til norsk som jeg vet om.

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du liker den bedre etterhvert. Spesiell bok, det er det.
      Hvilken annen tysk krim har du lest?
      Katharina Blums siste ære av Heinrich Bøll husker jeg som en god krim/thriller da jeg leste den for mange år siden. Det er en klassiker.
      Ellers har jeg lest Babylon Berlin, en av de bøkene i serien som kom på norsk. Litt spesiell den også.
      Hvilken har du lest?

      Slett
    2. Roney Hausman Elskede barn er den andre jeg har lest. Spesiel bok synes jeg til nå. Føler etter lest 20 % på Kindle at ikke helt mi greie dette. Men kan jo forandre seg. Må legge til at psykologiske thrillere ikke helt er min favoritt sjanger innen krim 🤗

      Slett
    3. Ja, den har jeg også lest og likt, glemte at den var tysk.
      Ja, det kan endre seg, blir en del action etterhvert, emn tror ikke dette er en bok for alle, for å si det sånn. Det er jo en sci-fi, en dystopi, en thriller og en krim. Ren psykologisk thriller ville jeg ikke kaldt den.

      Slett
    4. Ok. Vi får se hva jeg mener tilslutt om boka.

      Slett
    5. Ja. Leser du alltid ut bøkene selv om du ikke føler kjemi med den i starten?

      Slett
    6. Ja er vist det. Men ferdig med Paradisbyen å den tok seg opp synes jeg å ble en bra leseopplevelse.

      Slett
    7. Godt du synes det.Har lest innlegget ditt nå.

      Slett
  6. Dystopier som vekker tankene, kan være veldig skremmende. Sånt liker jeg og etter å ha lest din og Augustas omtaler, har jeg stilt meg i kø på biblioteket :)

    SvarSlett