søndag 31. oktober 2021

Rhodos. Utflukt med Apollo. Vinsmaking på Anastasia vingård og tur til Filerimos. (del 3)

Jeg liker å dra på utflukter, særlig når jeg besøker et sted første eller andre gang. Noe måtte jeg få med meg fra Rhodos også, tenkte jeg. Jeg var ikke form til noen båttur til Simi eller fra strand til strand
i usikkert vær, ei heller en lang busstur til Lindos, men en halvdagstur til klosteret og korset på Filiremos med dertil besøk på vingård og vinsmaking hørtes veldig ok ut. Den som ville kunne bli med til Rhodos by etter dette.

Været denne fredagen var ikke det beste, det var bortimot det værste. Jeg kontaktet Apollo om morgenen for å høre om det ble tur. Ja, da, sa de. Det hadde høljet ned og blåst kattunger og fandens oldemor om natta, lyn og torden fra soloppgang og så videre. Og værmeldingen var dårlig hele dagen.

Vel, vel, det er bare å stålsette seg. Jeg stakk innom Supermarkedet for å høre om de hadde regnponcho, det hadde de ikke. Kun umbrella. Hvem f.. drar ut med umbrella i lyn og tordenvær og til og med på en topptur? Not..
Gjengen på reiseselskapet var litt optimistiske med tanke på at været skulle gi seg, så de tenkte det var lurt å ta vingård og vinsmaking først.

Og det viste seg å være ganske lurt, selv om jeg tenkte at det var alt for tidlig til vinsmaking og påfølgende lunsj. For lett lunsj skulle vi også få. Og jeg som nettopp hadde våknet...
Her er vi. Sønnen på vingården Anastasia møtte oss under tak og ga oss en solid innføring i gårdens historie og deres vinproduksjon.
Selv hadde han studert i Frankrike, og lært av mesterne på området.

Gresk vin er ikke så godt kjent i Norge, men de produserer mye på Rhodos og andre steder i Hellas. Jeg har tidligere vært på vinkurs på Kreta og smakt utmerket vin der. Vi snakker selvsagt gode viner fra seriøse vingårder, og ikke enkel bordvin servert i kjøkkenglass fra kjøleskapet.

Georgio, som han heter, sa at forholdene på Rhodos var særdeles gode, med mye sol og lite regn. De trenger ikke bruke så mye sprøytemidler som andre land. Rhodos er en av de stedene i Europa med flest soldager, sammen med Kypros.

Innomhus setter vi oss til bords og får den første smaken, en tørr hvitvin.

Ikke noe å si på den, men min frykt for for mye vin på morrakvisten så ut til å bli ubegrunnet. Her var det ikke mange slurker i et glass, for å si det sånn. På andre vinsmakinger/gårdsbesøk jeg har vært på så har vi ikke rukket å drikke opp før neste smak kom på bordet.

Ikke akkurat noe å bli beruset av.

Georgio fortalte også om den tragiske skogbrannen som rammet området i sommer. Masse skog er brent ned. Også en del av vinmarkene ble ødelagt, men heldigvis så berget det meste. Det var ganske spesielt å se det landskapet med så mye brent skog og en del ny mark som forsiktig vokste frem igjen.

Vingård som berget.

De hadde flere typer rødviner og hvitviner, samt dessertvin og brennevin. Vi smakte på røde og hvite viner, tørre og litt søtere. Og lunsjen var gresk salat, auberginesalat, oster og spekemat. (tok ikke bilde)

Til sist skulle vi få smake brennevinet, som skulle være bra for magen. For meg smakte det hjemmebrent, sterkt som f.. Men bra for magen, så da så... Og det var jo bare en liten dært.

Koselig interiør.

Og her er spritapparatet. Synes jeg har sett bilder av lignende før.. (ehe, er fra Trøndelagen, vet du)

Ute igjen mens vi venter på bussen. Veldig vakkert her.

De produserer også olivenolje. Nydelige store fine oliventrær utenfor. Med en liten regnbue til høyre.

Neste stopp: Filerimos:

Fra vinsmaking til kloster og Kristi kors.

På Filerimos. Filerimos er en høyde på 260 moh, ikke så langt fra Rhodos by eller flyplassen. Fra høyden ser vi flystripene. Helt fantastisk utsikt herfra.

Jeg står ved utsikten ved korset, som vises helt til Tyrkia når lyset er på om kvelden.  Da vi kom hit kunne vi velge mellom å dra opp til klosteret eller gå til korset og utsikten. Det var inngangspenger til klosteret og vi hadde vare 20 minutter på oss, så de fleste valgte å gå til korset.

Veien til korset er en fin alle`, kalles lidelsens vei; Golgata, som i Jerusalem. Ved veien står det flere blyskulpturer (?) med bilder av Jesus` tunge vei  til korsfestelsen. Jeg tok meg tid til å studere dem, og de er ganske heftige. Litt av noen strabaser han Jesus gikk gjennom.

Over hele området gikk det masse påfugler og andre fugler vilt omkring. De er så vakre.

Men ingen ville bruse med fjæra.

Bilde fra bussen. Fantastisk utsikt her oppe fra.
Skal jeg til Rhodos igjen skal jeg dra hit på egenhånd og besøke klosteret.

Filerimos har en 2500 år lang historie og er i dag et populært utfluktsmål. Før i tiden var det en av de tre viktigste bystatene her. Ialysos Filerimos. Man kan se rester av Athene-tempel fra 200 år f.Kr her.
For meg ble dette en smakebit. Det ble ikke en tur til Rhodos by etter denne utflukten. Jeg var kjempesliten etter å forholde meg til å stå tidlig opp, uvær, konstant høylydt guiding i bussen på svorsk/dansk og finsk, så det ble en timeout på rommet før jeg jeg tok en tur til byen på kveldningen. Til opplysning; det er også en liten kiosk/souvernirbutikk her oppe, hvor vi også fikk smake klosterlikør som de selger der.

Om klosteret her Det ser jo veldig vakkert ut, så jeg må jo tilbake en gang.

Mer fra min Rhodos-ferie her:

1. Takk Anita! veldig kjekt å være med deg på tur. Synd med været, men det blir en tur du ikke glemmer så lett. Når jeg ser fjellene og opplevelsene du har vært med på, så tenker jeg at Rhodos godt kunne vært et reisemål for oss. Fikk jo smaken på Hellas i sommer, men likte roen som finnes på fastlandet, jeg antar at stemningen er en helt annen på øyene :)

1. Bare hyggelig Tine:) Artig at du så langt ser at Rhodos fint kan være reisemål for dere. Det er en del å se her også. Skulle gjerne vært på Lindos og Symi, men det får bli en annen gang. Vet ikke om det er så mye forskjell på ro på fastland og øyene , tenker at det sikkert varierer alt etter hvor man er. Det er feks mye liv i Rhdodos by, men roligere på de mindre stedene på øya, det samme med Kreta. Jeg har vært flere ganger på noen øyer (Kreta flere ganger, Korfu, Poros (halvøy), Hydra, nå Rhodos), men også på fastlandet- Peloponnes, Delphi, Athen..Hver sin sjarm. Kunne faktisk tenkt meg øyhopping, da det er så mange små øyer det er verdt å besøke også. Hellas er Hellas, så mangfoldig og vakkert:)