onsdag 20. oktober 2021

Polarsirkelen av Liza Marklund. Svimlende krim

 Liza Marklund er en etablert svensk krimforfatter som var en av mine favoritter tidlig på 2000-tallet. Hun slo gjennom med et brak med Sprengeren, den første i en serie om Annika Bengtson. Den boka husker jeg fortsatt  godt. Flere av bøkene er filmatisert. Hennes siste kriminalroman Polarsirkelen er helt annerledes enn serien om Annika Bengtson. Det skal bli en trilogi og jeg gleder meg til fortsettelsen, så da skjønner du at jeg likte denne boka godt.


*Leseeksemplar fått av forlaget*

Handlingen er lagt til et fiktivt lite sted ; Stentresk, i Norbotten, området der Liza Marklund selv vokste opp. Marklund er født i 1962 og var tenåring  på 70- og tidlig 80-tall. Fem tenåringsjenter møtes en gang i måneden i en lesesirkel de har kalt Polarsirkelen. De bor langt nord, der nordlyset herjer på himmelen og Marklund har krydret boka med vakre naturskildringer innimellom, men ikke så mye at de bremser handlingen. 

Jentene; Sofia, Agneta, Susanne, Birgitte og Carina er vidt forskjellige personligheter. Sofia har ressursterke foreldre med god økonomi, selv er hun ganske flink på skolen, men stille og litt merkelig. De andre tror hun har en diagnose. Sofia er lesesirkelens faste referent. Agneta bor alene med sin alvorlig psykisk syke mor og drømmer om å bli forfatter. Susanne er lesbisk og forelsket i Carina, men det må ingen få vite. Birgitte er den skarpe og kan være ganske nådeløs i sin karakteristikk av andres meninger og andres væremåte. Carina er sånn midt på treet, med sine hemmeligheter.  De velger bok på tur og den som har ansvaret legger frem noen tanker og så snakker de om boka når den er lest. Sirkelen ble startet på ungdomskolen og de fortsetter på gymnaset, men har ikke møter så ofte da. Noen av jentene begynner å føle at sirkelen ikke gir dem så mye lenger og. konfliktene ligger latent.

En dag blir Sofia plutselig borte. Alle blir avhørt, ingen vet noe som kan føre til oppklaring. Hele lokalsamfunnet blir preget. På stedet er det også en militær forskningsbase med amerikanske soldater og noen av jentene brukte å være der. Men de fant ikke noe av betydning der heller, men det er en som vet noe, som aldri sier noe.

I nåtid, 2019, blir et hodeløst lik funnet under graving. Det er Sofia. Funnet setter i gang en rekke tanker og reaksjoner hos de andre jentene. Samt nye avhør. Wiking som var pikenes Jens den gangen , er nå politisjef. Carina jobber på politikammerset. Agneta og Birgitta har flyttet fra bygda og har studert. Susanne er gift og omgås Carina av og til siden Carina er gift med hennes bror.

Boka rammes inn av jentenes bokvalg, et genialt og artig grep. Vi blir kjent med den enkelte gjennom boka de har valgt, feks Lolita av Nabokov valgt av Carina. Det veksler mellom tiden i lesesirkelen, diskusjonene, livet forøvrig- gutter, klær, skole, musikk, familie og sånt og nåtiden; hvem de har blitt. Det har gått 40 år og det er interessant å se utviklingen fra tenåringslivet den gang og den de er i dag. Noe av dette tror jeg også er hensikten til Marklund, slik jeg forsto det i et intervju jeg leste av henne. Hun ville skrive fra ungdomstiden, der hun vokste opp og føre linjer frem til nåtiden. Spennende hvis dette fortsetter i de andre bøkene som kommer. Artig at jeg kjenner igjen musikken og noen av de andre tidsmarkørene, som feks jeansmerket Puss&Kram. Sånn bukse hadde jeg også, de var umåtelige populære. Jeg vokste opp ved svenskegrensa og kanskje kjøpte vi dem på Svinesund, det husker jeg ikke helt. Trange var de, vi lå på golvet for å få dem på oss. Sånn var det på 70-tallet. 

Angående krimgåten, ja, vi får svar. Men det er ikke umiddelbart opplagt. Heller svimlende, vil jeg si.

Jeg likte boka veldig godt. Marklund skriver bra og boka er mye mer enn en ren krimroman. Den er også skrevet fra bygda, slik vi har sett flere svenske krimforfattere har gjort suksess med. (Tove Alsterdals siste og Stina Jackson). Ikke så tempo- og actionfylt som Annika Bengtson-serien fra Stockholm, men likevel med mer enn godt nok driv og veldig, veldig bra!

Anbefales!

Jeg har lest flere bøker i Annika Bengtson-serien, men det var før bloggingens tid. Har i alle fall lest de fem-seks første og noen sporadisk etter det. Mer om Liza Marklund, som er journalist foruten forfatter, og hennes bøker her.


Liza Marklund: Polarsirkelen, 320 s 
Cappelen Damm 2021
Leseeksemplar fått av forlaget


8 kommentarer:

  1. Flott omtale Anita, denne høres veldig spennende ut. Jeg står på vent på biblioteket, så en gang til neste år får jeg lest den :)

    SvarSlett
    Svar
    1. så bra, takk:)
      Du har noe å glede deg til. Håper du liker den:)

      Slett
  2. Har boken liggende og nå fikk jeg lyst til å lese den ganske snart. Har ikke lest noe av henne før men siden dette ikke er en del av en serie så er det jo bare å begynne.

    Fin omtale, Anita🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. Det går helt fint å ikke ha lest noe av henne før denne, ja, siden det er en helt ny serie/trilogi.
      Takk så mycket:)

      Slett
  3. Husker jeg var fan Marklunds bøker om Annika B. Leste de første bøkene i serien to ganger. Nå er det så mange som skriver lignende bøker. Savner den følelsen av at en krimbok viser noe nytt.

    Lesesirkler er fint og jeg fryder meg over den lille jeg er med i. Lesesirkler og krim er jo en god kombo :)
    Er den mer spennende enn Jacksons bøker (som for meg var mer sirup enn spenning?)
    Omtalen er fristende :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. De var jo nyskapende i sin tid.

      Denne er annerledes enn Jacksons bøker, som er mer saktegående. Det de har felles er skildringer fra bygda, naturen. Polarsirkelen er bygd opp med vekslinger på en helt annen måte, noe som gir den liv, tempo, driv. Alle jentene får være hovedperson i hver sin del av boka som innledes med en bok de valgte. Vi som leser mye og er med i lesesirkler vil nok like dette, som jeg gjorde. Artig å se hvor forskjellige bøker de valgte og hvordan det speilet personligheten deres.
      Men den som vil ha en hardbarka krim, med hovedvekt på oppklaring vil få noe annet enn forventet, tror jeg.

      Slett
  4. Siden jeg ikke har lest noenting som helst fra forfatteren så tenker jeg at skal jeg lese noe så blir det den første boka med Annika B. i hovedrollen. Kjenner jeg trenger motstand for tiden, så muligens jeg heller skal spare Marklund enda lenger? Jeg har den siste Lier Horst boka liggende også. Mistenker at den også blir litt for "snill" for meg nå som jeg helt og fullt leser på innfallsmetoden.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tror ikke du får så mye motstand av tidlig Marklund, selv om det var nyskapende i sin tid- men det var veldig spennende.
      Motstand? Kan jeg få anbefale Olav Duun? ;) Nå er hans dialekt mer forståelig for meg- men hvem vet, kanskje det catcher Stavangersk godt også?
      Ordliste bakerst i de nyutgivelsene til Solum. Leser "I eventyret" nå. (ikke krim da9
      Skal du lese Marklund ville jeg ha startet med Polarsirkelen før de første, ut fra det du sier.
      Lier Horst er god politikrim, men ikke så mye motstand der heller.. Har falt av lasset etter x antall bøker lest, men tar de sikkert opp igjen, liker Wisting.
      Finnes det mye motstand i krim? Da blir det vel mer i form av hjernetrim/gåteløsning. Kronglete plott.
      Har du lest Myriam Bjerklis Kodaltrilogi? Den er i alle fall ikke spesielt snill, fæle tema.

      Slett