søndag 6. oktober 2013

Smakebit på en søndag (48) : Det henger en engel alene skogen

Hola! I dag har jeg flyttet fra den ene bydelen i den ene enden av Buenos Aires; San Telmo til den andre; Palermo. Jeg ble hentet av skolens sjåfør, en pensjonist, i en liten bil i stor by med enormt mye trafikk og mangefelts veier...Men han kjørte fint. Jeg var mer redd da jeg tok en taxi litt senere inn til en annen bydel for å delta på grillparty på argentinsk vis på en takbalkong i det fine været. Der var det bare holde å seg fast.. Jeg fatter ikke hvordan de greier å være så skjerpa, de smetter forbi der de kan, i en fart så høy de bare kan.. Men så smeller det visst en del også her i denne byen. Vel, over til annen spenning; søndagens smakebit. Jeg har tatt frem min neste bok som står i lesekøa, siden jeg ikke vil legge ut smakebit av den boka jeg straks er ferdig med. Der får dere heller se frem til anmeldelsen når den kommer, om en dag eller to...


Boka dere skal få en smakebit av omtalte jeg som ventebok for et par tirsdager siden.

En mann skal ut og lufte bikkja for å dekke over gårsdagens fyll og sin dårlige samvittighet. Plutselig forsvinner hunden mellom trærne. Der oppdager mannen den lille jenta som henger i et tre. Dinglende over bakken. Med skolesekken på ryggen. Og en lapp rundt halsen der det står "Jeg reiser alene". Politietterforsker Holger Munch blir satt på saken og skjønner fort at han trenger hjelp fra den tidligere kollegaen Mia Krüger. Men Mia som alltid har vært så slank og sunn, ser nå syk ut. Virkelig syk. Holger Munch reiser for å overtale henne til å tre inn i tjeneste igjen. De vet lite og ingenting om hvilket mareritt som skal møte dem.
(fra forlagets omtale)

Min lille smakebit kommer her:

En gang politi, alltid politi?
Ikke nå lenger. Ikke faan.
Tolv dager igjen. 18 april.
Hun drakk den siste slurken av Armagnacen, la hodet bakover mot berget og lukket øynene. ( s 22)

Det er Samuel Bjørk (pseudonym) som har skrevet boka. Mer om boka HER og HER

Språket virker friskt og lett og jeg ser frem til å slå kloa i denne i morgen... eller neste dag der igjen. Dagene går her i BsAs, og det blir ikke så mye tid til å lese. Men i morgen tenker jeg meg i botanisk hage og vandre i parkene her i Palermo. Det var en av grunnene til at jeg også flyttet hit.  Her er mer luft, mer space, mer grønt, større gater.. Men det er faktisk mer støy her jeg bor med vindu rett ut mot gata. Det er egentlig mer trafikkstøy enn jeg liker, så nå sitter jeg med headset og Morten Abel ,- musikk på ørene. I San Telmo som skal være et støyete strøk var det faktisk stille i leiligheten. Jeg hørte svakt trafikksus og naboer, men det var bare slik som gjør det trygt å ha rundt seg . Litt lyd, men ikke støy. 

BsAs er en smeltedigel av en by og nå som jeg har fått den litt under  huden etter to uker her, syns jeg faktisk det blir litt trist å dra herfra.  Men mer om det senere, nå kan du ta en titt inn til Maris Blogg Flukten fra virkeligheten og sjekke andre godbiter.:) Ha en fin søndag.:)

Oppdatert med ANMELDELSE HER

32 kommentarer:

  1. De har vel ikke helt de samme trafikkreglene der som vi har her hjemme!Boken skal jeg se om jeg ikke får lest i løpet av måneden, kommer an på hvor raskt jeg leser de som allerede er på listen. Ha en fin søndag,Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjelder vel stort det samme her som ellers internajsonalt.. men de har stort sett enveiskjørte gater... så de kan vel bare suse på.. ingen rundkjøringer og kryss og tvers av enveis og toveis etc som hjemme..
      Fin søndag til deg også.:)

      Slett
  2. Låter jättespännande! Hoppas den kommer på svenska också :)

    SvarSlett
  3. Litt av en kombinasjon; Morten Abel for å "kamuflere" trafikkstøy fra gatene i Buenos Aires- også DEN boka!! Ones in a lifetime ;o)
    Jeg kommer nok ikke til å lese denne, men håper du liker den! God tur videre!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe..... ja du kan så si.:) Fant dessuten god norsk tango på ipoden, så den satte jeg på etterpå-:)
      Takk...

      Slett
  4. Ååå, jeg er så misunnelig på deg som er ute å reiser :) Denne boken står på min leseliste også, høyt oppe :) Takk for smakebiten og kos deg videre i det store utland :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Yes, du kan også en dag hvis du vil::) Takk og det samme til deg hjemme.:)

      Slett
  5. Min värsta bilfärd var i Istanbul;-) Tack för smakbiten - det låter som en bok jag kunde tänka mig.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg snakket med en norsk gutt som nettopp var i Afrika, Kenya- han sa det var mye værre der , kan ikke sammenlignes.. så jeg er vel bare litt ekstra redd for trafikk som er villere enn hjemme..

      Slett
  6. Morten Abel? Bevares - det kan jeg like!!! :o) Bjørk-boka har avansert til nattbordet, og blir kanskje påbegynt i oktober. Syns den ser spennende ut, og ser fram til omtalen din! Grillparty på takterrasse? Du får jammen svingt deg, Anita!!! :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, Morten Abel er bra han og passe poppa-- husker jeg spilte den plata da jeg ferierte i Danmark for noen år siden, gikk lansg stranda og høret på Abel på walkman..
      Og Grillparty- det er typisk argentinsk det.:) Glad for å ha opplevde det, og så var det mye bedre og billigere enn å spise ute- vi spleisa på kjøttet og tok med egen drikke og snacks etc.

      Slett
  7. Jeg sitter ved Gardasjøen og leser mens de andre flyr opp på en 1000 meters topp uten meg. Det er denne boken jeg leser, og prioriteringen er klar, den er kjempespennende!! Gøy å høre fra turen din :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Aha, så bra Tine- ikke at du leser norsk krim istedet for å nyte Gardasjøen, en at krimmen er så god.:)

      Slett
  8. Denne har jeg også virkelig lyst til å lese. Det høres ut som den har et spennende plott. Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant.. den skal visst være fæl da. og leken.. ikke så realistisk, men pytt.. Takk i lige så.:)

      Slett
  9. Låter som en intressant bok som jag skulle kunna tänka mig att läsa. Tack för tipset och smakbiten! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk selv.:) Norges Kepler sier de om denne..;)

      Slett
  10. Gode beskrivelser av reisene dine. Liker det. Liker også omslaget på boka, tøft.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Stjernekast- hyggelig at du liker det.:)

      Slett
  11. Det kan være ganske skummelt å sitte på med sjåfører som kjører så fort! Jeg hadde en opplevelse på Gran Canaria med en buss som kjørte forferdelig fort på smale, svingete veier og med bratte klipper ned til sjøen på den ene siden. Da trodde jeg at min siste time var kommet...men boken du leser virker spennende! God søndag videre :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det man tenker, med hjertet i halsen, og ber til den guden man ellers kanskje ikke tror på.. På Gran Canaria er de flinke til å kjøre, har selv sittet på buss opp i fjellene, utrolig at de greier å manøvrere seg på de smale svingete veiene med stup rett ned.. Men noen kjører jo fort og d afår man den følelsen.. God søndag du og.:)

      Slett
  12. Spännande. Men att läsa på norska skulle bli för svårt för mig :)

    SvarSlett
  13. Låter spännande! Tack för smakbiten!

    SvarSlett
  14. Den taxi turen høres ikke helt bra ut..kjente jeg ville sette ut i et lite hyl for din skyld, hehe:) Høres da ut som du har det veldig fint ellers, den takterasse festen hørtes da veldig spennende ut. Boken også! Glede meg til det blir dens tur. Kos deg videre! Takk for smakebit!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, det er nok bare meg som er redd for å sitte på bil.. han var sikkert ikke værre sjåfør enn de andre her.. men jeg småhylte noen ganger og holdt meg fast i taket..haha.
      Takk du og.:)

      Slett
  15. Takk for smakebit og fortsatt god reise :-)

    SvarSlett
  16. Du verden for et smakebitinnlegg. Her sitter jeg og det blir mørkere og mørkere og leser innleggene . Jeg som har en sjel som liker det urbane når jeg er på reise, jeg kjenner eksoslukten i nesen når jeg leser innlegget og skulle ønske jeg var der. Takk for smakebiten fra en bok som jeg har lest skal være bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, takk skal du ha Tone. Kult at du kjenner atmosfæren og lukta.:) Ja , boka er bra den, så langt.. er nok en pageturner dette med sterk åpning... må lese mer snart.:)

      Slett