mandag 14. oktober 2013

Hevneren av Jan-Erik Fjell : Knallgod krim!

Så- da fikk jeg endelig lest min første Jan-Erik Fjell-bok. Jeg har fulgt med forfatteren siden Tysteren, og har også denne boka liggende ulest hjemme.  Hvis Tysteren var i nærheten av Hevneren, så burde jeg ha lest den for lenge siden. Men akk.. Den ligger uansett hjemme i bunken min og venter. Hevneren, før jeg sier noe mer om boka, var en utrolig bra og spennende krim. Noe av det beste jeg har lest på lenge i den genren.




I Hevneren får vi to paralelle historier, samt noe som fletter dem sammen i tidsperioden 1994.

1961- Alcatraz. Daniel Larssen, "Danny", 17 år og norskættet blir satt i fengsel på den beryktede øya fordi han har blitt dømt for et ran og for å ha skutt en politimann. Danny nekter for å ha begått ranet og for å ha skutt denne mannen. Han blir brutalt behandlet på Alcatraz fordi han fortsatt nekter for å si hvor ransutbyttet befinner seg.

I Norge i nåtid går en seriemorder løs.  Fellesnevneren har kanskje noe å gjøre med en historie som ble fortalt da en gjeng nordmenn traff en gammel fange fra Alcatraz på en tur til San Fransico i 1994.

Jeg synes det er vanskelig å fortelle mer om boka, da jeg fort kan røpe mer enn godt er.
Dette er en bok du absolutt bør lese hvis du liker krim.
Jeg leste boka nesten i ett jafs i går, kun avbrutt av utsjekking/innsjekking o.l. på min reise fra Mendoza til Cordoba. Jeg leste den på flyplassen, på flyet, på hotellrommet i hele går til det ble natt, og øynene svei.

Jeg synes tidsprangene fungerte bra uten at det ble forvirrende.  Jeg synes historien om Danny på Alcatraz var utrolig sterk. Det var interessant, lærerikt, vondt, troverdig- ja i det hele tatt veldig godt beskrevet.
Jeg trodde tidlig at hintet til drapsmannen lå der ganske tydelig, men ble forvirret flere ganger i løpet av lesingen og også overrasket .

Anton Brekke er også en artig skrue å bli kjent med. Språket er friskt, litt tøft og røfft, med et godt driv. Korte kapitler som veksler mellom tidsepoker gjør dette til en sidevender som nesten tok pusten fra meg til tider.

Dette er alt i alt en imponerende krim, og jeg er nå helt sikker på at jeg vil lese mer av Jan-Erik Fjell, og at rosen han har fått er fortjent.

Terningkast 6- for en helstøpt thriller.

Les mer om boka HER

Andre som har blogget om boka:

 Tine's blogg Min bok- og maleblogg , Berit

Takk til forlaget for leseeksemplaret.


Foto. jefjell.no


Jan-Erik Fjell: Hevneren , 421 s

Juritzen forlag 2013

8 kommentarer:

  1. Åh.. fristende! Nå ser jeg fram til bedre tid med krimbøker. Blitt få av dem i det siste, selv om jeg avsluttet Hulemannen nettopp. Det var en sånn innimellom-bok. Jeg tror Hevneren skal bli min neste innimellom-pensum-bok. Jeg trenger slike bøker som jeg kan ta glupsk i et jafs og som klistrer meg til soffen. Takk for supert tips! Engasjerende omtale!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, unn deg det.:) Og denne jafser du nok fortere gjennon enn Hulemannen..det gjorde jeg i alle fall, fordi denne var så vanskelig å legge fra seg.. Aropos Hulemannen og Horst, så leker Fjell seg med Horst i denne boka, med en førstebetjent han kaller Bjørn Horst, med sittemage-- samt med en kreditering i etterordet.. (s223--225) Norskamerikaneren har de også til felles i disse bøkene.. Funny.:)

      Slett
  2. Gleder meg til å ta fatt på denne, leste Tysteren og skjønte her hadde vi en veldig god krim forfattere med å gjøre fremover:) Har da ikke kommet meg til hans andre bøker enda, men jeg skal kose meg med de når det blir deres tur:) Trenger snart noen spenningsbøker å lese på, for mange av bøkene jeg leser på nå for tiden er litt tungskodd :) Kos deg videre!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, da kan du nok glede deg til denne.. Og krim er godt å lese innimellom, vis det er god krim, eller en bok som holder deg fast en god stund.
      Takk.:)

      Slett
  3. Jeg er så enig med deg så det går an å bli. Husker dagene i sommer da jeg gikk med nesen i denne hele tiden. For en spennende bok!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant.. Hehe, gikk med nesa i boka? At du ikke falt?

      Slett
  4. Nå gleder jeg meg veldig til å få lest denne, jeg har ikke Tysteren og dermed har jeg ikke fått begynt på de to bøkene jeg har liggende av forfatteren, men nå fristet det veldig å begynne på denne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det bør du gjøre.:) De trenger jo ikke leses kronologisk..

      Slett