fredag 11. oktober 2013

Saftig krim av Samuel Bjørk: Det henger en engel alene i skogen

WoW! Dette var en skikkelig sidevender av en krimroman. Det er nesten så jeg lurer på om vi virkelig har med en debutant å gjøre. Eller ikke? Ikke vet jeg hvem Samuel Bjørk er, men å skrive en drivende krim det har vedkommende gjort. (Han? Hun? Hen? De? Kanskje det befinner det seg et par under pseudonymet?) Ifølge noe jeg nylig leste så kan det skjule seg en etablert forfatter under pseudonymet. Jeg fikk boka som leseeksemplar under Vigmostad og Bjørke sitt høstmøte, som de hadde sammen med flere forlag i flere byer. Jeg var i Trondheim. Denne boka fanget min interesse med en gang.


Kort om handlingen:

En seks år gammel jente blir funnet hengt i et tre i Maridalen utenfor Oslo. Hun er iført en dukkekjole, har en skolesekk på ryggen og en lapp rundt halsen der det står «Jeg reiser alene».

Politietterforsker Holger Munch blir satt på saken. Han får i oppdrag å lokalisere et menneske med helt spesielle evner, en venn og en tidligere kollega, den unge politikvinnen Mia Krüger. Hun har brutt all kontakt med omverdenen, og befinner seg nå alene på en liten øy utenfor Trøndelag.

Holger Munch er en av landets beste. Mia Krüger ønsker å ta sitt eget liv. Den lille jenta i treet blir en slags forløsning for dem begge. De returnerer til den spesielle etterforskningsenheten i Oslo de tidligere har vært en del av, fast bestemt på å løse dette mysteriet.

De vet lite og ingenting om hvilket mareritt som skal møte dem
.
 (fra forlagets hjemmeside)

Du kan trygt si at Kruger og Munch møter sitt livs mareritt i denne saken. Her er det ikke bare ei lita jente som blir funnet drept, men flere.. Vi har med en skrudd person å gjøre, en ekkel person som jeg får skikkelig frysninger av. 
Persongalleriet er frodig og interessant, og jeg føler jeg blir ganske godt kjent med flere av dem. De er godt risset. Mia Kruger og Holger Munch er de vi kommer nærmest kanskje, men jeg synes vi får et godt bilde av flere i boka. MIa Kruger er en spesiell dame, en sårbar men dyktig frøken, en original person. Holger Munch har sitt å slite med, men virker som han er en god bestefar, og en god, men streng sjef.

Dette var en meget spennende krim, med mange overraskelser. Vi blir involvert i en lukket kristen sekt, i narkomiljø, i eldreomsorg, barnevern, sykehjem, ufrivillige barnløse og en hytte på Hitra, med mer.  Språket er lett, tildels mulig, og forfatteren har en skrivestil jeg liker til en slik type bok. Til tider kunne det bli vel mye av all galskapen, men det gjorde ikke noe for spenningen sin del. I alle fall så ble jeg revet med.. 
og kan man forlange så mye mer av en krim? 


Jeg gleder meg absolutt til å følge denne forfatteren og serien videre. Jeg gir denne boka terningkast FEM.
 Det forundrer meg ikke om denne rykker opp på bestselgerlistene. (Jeg leser ikke norske aviser for tiden, så om den allerede har gjort, så fortell meg det gjerne.:)

Forlaget sa på høstmøtet at Norge har nå fått sin Kepler. Jeg kan forstå sammenligningen. Her er mye av det samme tempoet og de grusomme handlingene. Boka er skrevet slik at jeg ser den godt for meg som film. Mia Kruger, kan til orientering sammenlignes med Lisbeth Salander, selv om hun er Stieg Larsons figur, da. Så noe svenskinspirert er kanskje denne forfatteren? Jeg fikk også innimellom en følelse av at det kunne være en ungdomsbokforfatter involvert. Det er er noe med de kapitlene som beskriver barn og ungdom, dialogene deres..tankene deres.. Innrømmer at jeg er nysjerrig på hvem denne forfatteren er. Men vi får vel tidsnok vite det antar jeg.:)

Takk til forlaget for en knakende god krim.:)

Mer om boka HER

Andre som har blogget om boka:




Samuel Bjørk: Det henger en engel i skogen alene, 534 s

Vigmostad og Bjørke  2013





12 kommentarer:

  1. Flott omtale. Litt gøy at du åpner med det samme spørsmålet som meg, "er dette en nybegynner?". Omtalen min kommer forøvrig på søndag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Tine! Og jeg som trodde du hadde skrevet din omtale, før jeg linket og leste det, så jeg lot forhåndsomtalen bare stå.. så får jeg heller gjøre det om når omtalen din kommer.:)
      Jeg har ikke lest en eneste anmeldelse/bloggomtale av denne boka før jeg selv leste og skrev om boka.. Ville være mest mulig upåvirket. Det skal bli artig å se hva du skriver.:)

      Slett
  2. Fikk lyst å droppe all studielesningen og bare kaste meg glupsk over boka etter denne anmeldelsen:) Virker som den har alt!:) Å hvor jeg lurer på hvem forfatteren kan være?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, bare gjør det.;) Den går fort å lese...en sånn slukebok.
      Ja, hvem kan forfatteren være? ER det en debutant?

      Slett
  3. Dette er en av bøkene som står på lånelista mi, og det blir nok et bra bekjentskap, ser det ut til. Gleder meg!

    SvarSlett
  4. Blir spennende å se om vi får vite hvem forfatteren er en gang, og det er vel godt mulig at det er en etablert forfatter som står bak. Uansett så ser jeg frem til å lese boken, må få opp lesefarten min merker jeg skal det bli noe denne måneden i det hele tatt. Ha en fine dag:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant..man blir jo nysjerrig .:) Gled deg..

      Slett
  5. aha, kanskje det var denne de spurte etter under quizen på bokbloggtreffet?.
    Ikke det at det jeg gjør at jeg husker hvem det er -)
    Oppdaterer meg på eventyrene dine. Du har virkelig en fantastisk tur.
    (boka er notert!)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hm? Ja kanskje det ja..
      HYggelig at du følger med på eventyr.:)

      Slett
  6. Bra omtale! Jeg likte boka veldig godt og synes den var kjempespennende, men også uhyggelig. Er ganske nysgjerrig på hvem forfatteren er....det kommer vel fram til slutt! Gleder meg til neste bok i hvert fall!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha.:) Ja, dette var en drivende god krim , det er sikkert. Vi får nok vite hvem forfatteren er , en dag..Sjelden de greier å holde pseudonymeet hemmelig så lenge..

      Slett