tirsdag 15. oktober 2013

Boken på vent (53): Springflo

Da er det tirsdag og jeg har funnet frem en ny bok fra ventebunken. Denne gang er det en svensk krim, av forfattere jeg ikke har lest noe av før. Har hørt den skal være så bra.


Om boka:


En sen kveld i 1987 begås et mord på en ung gravid kvinne. Hun graves ned i en grop på en strand på Nord-Koster rett før springfloen kommer. Bare hodet er synlig, og vannet stiger raskt. De skyldige blir sett av en liten gutt som varsler foreldrene sine. Men kvinnens liv lar seg ikke redde, og politiet lykkes ikke med å identifisere henne. Saken forblir uløst.
Mye senere, i 2011, får politistudent Olivia Rönning i oppgave å skrive om saken. Hun prøver å finne Tom Stilton, som den gang ledet etterforskningen, men han er som sunket i jorden. Samtidig blir en gruppe hjemløse i Stockholm utsatt for blind vold som filmes og legges ut på nett. Mange tråder samles i en forrykende fortelling som byr på overraskelser og en uventet slutt.
Den første boken om Olivia Rönning og Tom Stilton lover godt for fremtiden!

Les mer om boka HER

Vil du lese om flere bøker på vent så ta en titt inn i Beathes bokhylle, som har denne faste tirsdagspalten. Der kan du sikkert finne noen gode tips.:) 

Ha en fin tirsdag.:)

22 kommentarer:

  1. Jepp- denne har jeg lest! Som mange av krimbøkene gikk den ganske kjapt inn i glemmeboka, men jeg husker jeg var begeistra for det nye bekjentskapet! Mener å huske at bok nummer to skulle komme på svensk nå i høst, men der er jeg nok litt på tynn is... Håper du kommer til å like boka!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, bøker man leser fort, særlig krim, er lett å glemme... Men jeg husker dem som regel når noen snakker om dem igjen..
      Takk, det håpe jeg også..:) Tror jeg har sett reklame for bok nr 2, ja. mulig jeg så den på Arlanda i september...hm.

      Slett
  2. Jeg har også lest den, og likte den veldig godt. Gled deg! Er imponert over hvor mange bøker du har med deg på tur, eget bibliotek på hjul eller? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra Tine! :)
      Gjett om jeg vurderte, la bort, la til, og veide bøker da jeg reiste... hehe, men det ble tung håndbagasje for å si det slik , selv om de fleste var paperbacks.. Hadde vel med ca 8 kg bøker totalt..
      Defor må jeg få lest dem slik at jeg kan kaste dem/legge dem igjen her og der.. De tyngste leste jeg først- som Jordtårer (hardback), og Samuel Bjørk sin og et par andre.. som veide litt. Kunsten er å ikke kjøpe nytt når man letter på vekta, og det er ehe.. ikke så lett.. Har kjøpt to nye bøker underveis (paperback) og et par lette sko, noen bokmerker, og en vinåpner fra Mendoza.. Så nå blir det ikke mer enn nødvendigheter resten av turen.;)
      Har noe på Macbooken også, et par bøker der.. på pdf. Bl. an Perla som jeg skal starte å lese nå.. på senga.:) God natt! (klokka er 23. 00 her)

      Slett
  3. Pst.. 2-3 kilo er bare guidebøker, så de blir jo med hele turen..

    SvarSlett
  4. Jeg er som Tine imponert over hvor mange bøker du har med deg på turen men forstår at du legger fra deg bøker etter hvert. Den du har på vent i dag har jeg hørt mye bra om så jeg er spent på hva "dommen" din blir når du har lest den. Ha en super dag,Anita:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg må jo ha med meg en del når jeg skal være borte så lenge og ikke har lesebrett, eller er noe glad i å lese på brett da.. Men det kan hende det tvingr seg frem etterhvert, vi får se.
      Takk i lige så, Beathe.:)

      Slett
    2. Det blir jo en vane, jeg liker best papirboken men det går fint å lese ebøker litt innimellom. Men du gjør jo en god gjerning da ved å legge bøkene fra deg litt her og der.

      Slett
    3. Ja, det er absolutt best å ha en bok å lese i, lettere å ha med seg overalt, lettere å lese i , i alle slags stillinger og lys..
      Jeg håper virkelig at noen finner glede i bøkene jeg legger igjen. Jeg legger mye omsorg i det.. faktisk. I Buenos Aires traff jeg en norks gutt som fikk tre av bøkene mine, og Det usynlige fjellet fik jeg lagt igjen på det siste bosstedt mitt i BsAs- der de faktisk hadde en bokhylle for slike bøker.. Da ble jeg så glad! Der sto det en del svenske og danske bøker også..Jo Nesbø på dansk.;) I Mendoza ga jeg tre bøker til det hostelet jeg bodde på- de hadde ikke hylle enda, men det var nye eiere som gjerne ville gi dem videre.. Slikt gleder meg, for da slipper jeg å kaste dem.:)

      Slett
  5. Har faktisk tenkt det samme som Tine og Beathe: Så mye du får lest på denne turen! Når jeg er ute og reiser blir det mindre med lesinga. Svensk krim er ofte bra, så denne er nok verdt å titte på. Ha en god reise fortsatt!

    SvarSlett
    Svar
    1. På korte turet blir det jo mindre lesing.. husk at jeg er borte lenge og resier alene og har en del tid for meg selv da. Særig på kveldene...og på buss og fly, flyplasser, kafeer, parker.. Takk skal du ha.:)

      Slett
  6. Hehe, Tine sa det! Lurte også litt på det samme, imponert er jeg:) Lite klær antagelig, hehe:) Glemmer litt at det finnes bøker i andre formater, fortsatt ikke så smart:P Har hørt mye om denne krimboken hos svenskene, har blitt veldig nysgjerrig på den, særlig når jeg hører mange liker den. Kos deg med boken og turen!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Isabella..:) Har med nok klær, fordi jeg må ha med til alle slags vær og temperatur (både vår og høst, og sommer, kaldt og varmt) Men prøvde å være veldig bevisst når jeg pakka. Lett å dra med alt for mye..

      Slett
  7. Du må jo samtidig være ganske god til å pakke praktisk også :)
    Denne boka har jeg nå satt på ønskelisten, pleier å like svensk krim, så denne skal jeg gi en sjanse etter hvert
    Ha fortsatt en fin tur :)

    SvarSlett
    Svar
    1. "Liker" av og til skulle man hatt en "liker-knapp" her inne!

      Slett
    2. Takk for det Bea! Ang pakking, jeg vet sannelig ikke. Jeg prøver, for å si det sånn, men har lett for å ta med for mye..

      Slett
  8. Denne står på leselisten min. Så, så langt har den, også, kommet :-) En skulle tro jeg bodde i et bibliotek med så mange bøker jeg har tenkt å lese! :-D Denne har jeg hvert fall hørt mye fint om så den har jeg lyst til å lese. Ønsker deg en fin tirsdag og en fin dag på tur! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var en bokhandel som anbefalte meg denne..:) Å bo i et bibliotek høres jo fint ut.;) Takk i lige så.:)

      Slett
  9. Denne leste jeg om hos Tine for en tid tilbake. Artig at den har handling fra Nord-koster, et sommerparadis som jeg har besøkt en del ganger. Ha en fortsatt fin tur.

    SvarSlett
  10. Ukjent bok, men høres veldig spennende ut

    SvarSlett