mandag 7. oktober 2013

Buenos Aires (4): Palermo, botanisk hage og Museo Evita

I går flyttet jeg fra sjarmerende San Telmo  til trendy Palermo. Bydelene ligger i hver sin ende av byen og er ganske forskjellige. Her er gatene større , det virker litt renere og det er mer luft, rom og grønt- og erfaringen etter litt over en dag her er at trafikken også er større,  mer masete og støyete. Jeg har virkelig slitt med trafikkstøyen siden jeg kom hit i går lørdag kveld. I San Telmo var det trangt, - trange gater, brostein, men det var stort sett enfelts- enveisgater og ikke så støyete. I dag tenkte jeg at jeg derfor skulle dra til botanisk hage med bok i sekken og slappe av. Botanisk hage ligger ved Plaza  Italia. Jeg tok metroen tre holdeplasser. Har lært meg linje D nå. Må bruke litt av buss/metrokortet jeg kjøpte også, det varer jo evig så billig som kollektivtrafikken er her.



Plaza  Italia.



Den botaniske hagen , Carlos Thays, er en flott hage, med mye trær og planter og masse skulpturer. Her lå folk og kosa seg i godværet og mange satt på benkene og nøt sola eller en god bok. Midt i parken var en bygning med en utstilling og utenfor var det en konsert av noe slag.



Det er enda tidlig vår og ikke så mye blomster, men det kommer nok snart. Mange av plantene var enda i drivhus.


Som sagt en del merkelige og spesielle skulpturer..


Store aloe-planter fra Afrika.


Asalea i blomstring.



Yerba mate som de lager den populære mate-teen av.



Drivhus.



Folk slapper av i den vakre parken.



En dramatisk skulptur. Hva har skjedd med mor? Hvem stakk kniven i henne? Og hva med det stakkars barnet som ligger over henne?



En trist kvinne ved den andre kvinnens føtter.



Pus som koser seg i varmen.



Saturnaliafeiring, noe romerne drev med. En forløper til vår julefeiring.

Det som var litt dumt med den fine parken var at det var ganske mye trafikkstøy å høre. Parken ligger midt i en trafikkåre. Og det høres dessverre veldig godt. Ved siden av botanisk hage ligger også Zoologisk hage og litt lenger unna Den japanske hagen. Det er mulig det er roligere der. Jeg tenkte meg dit, men valgte å besøke Museo Evita som ligger like ved, etter botanisk hage , og etter det begynte det snart å bli mørkt.



Museo Evita må man jo få med seg når man først er i strøket.  Jeg var sulten og satte meg først på Kafeen som hører til museet. På dørene sto det at den har fått mye god omtale på Tripadvisor, men det hadde ikke jeg ville gitt den. Det var fullt , personalet var  upersonlig, det gikk alt for tregt å få kontakt med betjeningen. Og det var dyrt - for en liten kaffe, vann og sandwich (som nesten var kald)  betalte jeg 73 pesos/kroner.
Etter at jeg hadde hatt i meg litt føde gikk jeg inn  museet, som jeg betalte 20 pesos/kroner for. Det er det ikke noe å si på. Det var verdt pengene.



Først kommer man inn i et postmortem-rom, med bilder av gravferden og et avtrykk, dødsmasken hennes. Jeg synes alltid det er litt horribelt med slike dødsmasker, og jeg lurer på om det er vanlig i katolske land? Så slike i museet for Shelley, Keats  og Byron i Roma også.


Ellers viste museet Evitas reise fra å være en ukjent skuespiller, til hun traff general Juan Peron og ble hans kone og Argentinas førstedame, en meget populær sådan.
Det var også stillt ut mange av hennes fine kjoler, sko og hatter.






Fattigjenta fikk virkelig svingt seg i fine kjoler og sko etterhvert. Hun ble også kjent for sitt solidaritetsarbeid for fattige og spesielt barn.
Museet viste også filmklipp fra Casa Rosada, der Eva Peron talte for massene mange ganger- også like før hun døde. Hun sa blant annet at folk ikke måtte tro det som ble sagt om henne, at hun var så selvsentrert og maktsyk. Hun gjorde alt for å få sin mann frem, for at hans politikk skulle få hjelpe folket, massene, til en bedre hverdag. Egentlig er det veldig spesielt at hun som ikke var politiker selv skulle få en så stor plass og få så mye taletid.. Når talte Juan Peron? Det var jo han som var president etterhvert, men det var Evita folket kom for å høre og se.

Det er også filmklipp fra intervju med Evitas søster, etter hennes død, som snakket om tyveriet og maltrakteringen av  det balsamerte liket. Nesen var brukket , det var skrammer på hodeskallen og flere ting. Et avtrykk av dette hodet ligger også i museet. Om det er ekte, eller konstruert vet jeg ikke. Etter mye turbulens med liket , så havnet det til slutt i sikkerhet i familiegrava til familien Duarte i La Recoleta.




Etter dette besøket, hvor jeg tenkte at jeg må finne en biografi om Eva Peron, finne ut mer om henne, denne spesielle kvinnen, hvem og hvordan hun egentlig var og hvordan det går an å bli et slikt ikon for et så stort land, bestemte jeg meg for å ta turen opp til det trendy området Plaza Cortazar. Jeg gikk opp gate Jorge Luis Borges, oppkallt etter byens berømte forfatter. Her skal han såvisst ha sitt barndomshjem, men det er ikke åpent for publikum.





På Plaza Cortazar var det plenty folk på kafeene rundt torget. Det var masse selgere av kunst og håndtverk der, og mange fine små butikker. Men jeg kjente at nå hadde jeg fått nok, og valgte å dra tilbake til gjestehuset der jeg bor. Jeg kjøpte med meg et par Quilmes på boks og sitter her på rommet med musikk og øl og snacks. Godt! Det blir fort for mye folk og trafikk og for mye å se og absorbere og jeg er en nysjerrig sjel, som lett får overdose. Men det kan nok alle få i denne gedigne byen, for det er noe å se på hele tiden, noe å være med på, det skjer noe overalt..




Her er noen bilder fra gjestehuset hvor jeg bor. Det heter Caseron Porteno, og er kjempetrivelig. På kjøkkenet får man frokost om morgenen, og ellers kan man bruke det for å lage seg mat selv.


Her er hagen, og innerst er det en sal hvor det gis gratis tangoleksjoner om kveldene, inkludert i prisen. Det visste jeg ikke før jeg kom hit. Jeg bestillte rom på booking.com og var opptatt av pris og wifi, og ellers leste jeg vel ikke alt så nøye.  Nå er det synd at jeg ikke får brukt tangotimene her, siden jeg reiser videre i morgen, men skal jeg tilbake hit kan jo det være en mulighet.


I andre etasje er det også bokhylle, hvor du kan låne/ta med  deg bøker eller legge igjen dine. Det er datamaskin og tv her og riktig så trivelig. Ikke uten grunn har gjestehuset blitt ratet høyt på Tripadvisor. Det eneste jeg ikke liker her er trafikkstøyen. Mitt rom ligger mot gata og det merkes. I natt lå jeg med ørepropper.

I morgen reiser jeg videre til Mendoza, vindistriktet i fjellene. Jeg skal skrive mer om Buenos Aires, men tar det i andre innlegg, så det ikke blir så mye av gangen. Jeg var blant annet i La Boca på fredag og på grillfest i går og tenker å skrive noe om det.  Følg med, følg med..:)

12 kommentarer:

  1. For et flott og lærerikt innlegg. Føler jeg lærer mer og mer om byen, og det trengte jeg, for her lærer jeg mye nytt. Vet i alle fall at jeg ville holdt meg i den rolige bydelen, selv om gjestehuset du bor på nå var veldig stilig. God tur videre!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Artig å høre Tine. Og takk skal du ha. Ja det er best at det er litt rolig ja. men i den den andre leiligheten var det mørkt, siden det ikke kom inn lys fra gata, men kun fra atrium, så --- ikke så lett å finne det perfekte i store byer kanskje.. Men jeg visste jo ikke noe av dette på forhånd, man opplever det når man kommer til stedet.

      Slett
  2. Nydelige reisebrev! Evitamuseet var nok bra. Hele turen må være utrolig spennende! God reise videre!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk. Ja, moderne museer i dag er bra. Veldig spesielt med Evita da.. og så alle kjolene og hattene og bøkene hennes.. Takk , i lige så..)

      Slett
  3. Takk for langt og fint reisebrev og fine bilder. Nå vil jeg til Argentina.

    SvarSlett
    Svar
    1. Bare hyggelig. Så kult at du blir fristet til å dra hit.:)

      Slett
  4. Tror vi er flere som har lyst til å reise når man leser slike herlige reisebrev og ser på slike flotte bilder. Evita museet kunne jeg tenkt meg på, utrolig spennende. Du må ha god tur videre i morgen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Beathe! det er veldig hyggelig å få slike tilbakemeldinger fra deg og de andre. her..:) Evita. hennes historie er spennende ja.:)

      Slett
  5. Folkens - vi dropper Oslo og tar bokbloggertreffet i Buenos Aires neste år !!! :-) :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe- ja det hadde vær dødskult! Utrolig mange bokhandlere med kafeer der.. en kultivert og litterær by også.:)

      Slett