onsdag 2. oktober 2013

Se, døden paa deg venter av Maria Lang

Så, da har jeg endelig lest ferdig min første Maria Lang-bok. Jeg har lest så mye bra om disse klassiske svenske krimbøkene, og hatt dem liggende på vent en stund. Jeg fikk den siste fra forlaget i posten dagen jeg skulle reise, så da ble den naturligvis med i veska. Og innfridde forventingen? Ja, det vil jeg absolutt si.


Forlaget skriver dette om handlingen:


Bak teaterets sceneteppe skjuler det seg intriger og forbudt begjær. Det er der døden på deg venter …

Puck blir venn med en gruppe operasangere som skal fremføre Mozarts Cosi fan tutte på Drottningholms slottsteater i Stockholm. Blant sceneteppene i det unike 1700-tallsteateret ramler Puck rett inn i et vepsebol av lidenskap og intriger. Følelsene stormer blant de temperamentsfulle operasangerne, og det meste kretser rundt den vakre Tove Monrad. Men ingen aner at den kjærlighetshungrende divaen svever i fare – før det er for sent. Mordet setter en støkk i alle, og det blir vanskelig for Puck å følge ledetrådene. Snart leker morderen katt og mus med henne, og hun savner sin venn kriminalkommisær Christer Wijk. Rekker han å komme henne til unnsetning før morderen slår til igjen?





Jeg ble sakte men sikkert dratt inn i den spennende handlingen rundt gjengen på Drottningholsm slottsteater.  Boka ga meg raskt en følelse av å være tilstede i kulissene, i dette spesielle miljøet. Stemningen var smått uhyggelig hele tiden, og boka var vanskelig å legge fra seg når jeg kom i siget på den.  Jeg så for meg Poirot og Miss Marple i Puck og etterforskerne. Dette er nok en klassisk stil i Agatha Christie-tradisjonen, og det er helt ok.  Den er både småmorsom, underfundig og har gjennomført godt driv og gode replikker. Drapsmannen greide ikke avsløre heller før han dukket frem helt på slutten der.
Dette er krim jeg gjerne vil ha mer av. Ja til mer Maria Lang!

Bøkene er dessuten svært hendige å putte i veska, i de lekre små pocketutgavene jeg har fått, og de er ikke lange, ca 200 s.

Bøkene er filmet og kommer på norsk TV snart. Det gleder jeg meg til, må bare skynde meg å lese de andre bøkene hennes først.
Forfatter Dagmar Lange skrev  skrev under pseudonymet Maria Lang. Hun levde i perioden 1914-1991. Hun hadde doktorgrad i litteratur og skrev 43 kriminalromaner og en del skuespill og andre ting. Silke forlag har gitt ut fem av dem på norsk. Mer om forfatteren HER

Mer om boka HER

Takk til forlaget for leseeksemplaret.

Foto: Silke forlag


Maria Lang: Se, døden på deg venter, 208 s

Silke forlag 2013


6 kommentarer:

  1. flott omtale :) eg har veldig sansen for maria lang sine bøker, eller det vil si: de tre eg har lest hittil :) har "mord på kirkegården" og denne her på vent. veldige gode bøker !

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Mary.:) Ja, de er "trivelige" hvis man kan bruke et slikt ord paa krim..;)

      Slett
  2. NEIIIII, you didn't
    , begynte med denne, nr 5, når du garantert har de andre liggende i hylla. Kronologi, kronologi, og jeg sier det igjen, kronologi! Når får du aldri vite hva som skjedde Einar Bure og Barbara! (men, glad for at du likte den da, jeg har den jo i bunken).

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har bare to av dem tidligere i hylla IngaLill. Og jeg er ingen kronologifreak saa det gaar saa bra saa...:)
      Faar jeg ikke vite hva som skjedde med Bure og Barbara? Staar det ikke i de andre bokene d?

      Slett
  3. Må bare få sagt det, jeg har lest den første - men det ble med den.... Kanskje jeg skal hive meg over nummer to også, bare for å se om jeg finner tonen med denne Puck dama :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Blir det for rolig for deg dette her da? Kanskje det ikke var rette boka bare? Give it a chance.:)

      Slett