mandag 21. oktober 2013

MEXICO- Cancun og Isla Mujeres

Hola from Mexico! Her er det sannelig godt å være. Jeg ankom Cancun torsdag formiddag etter en lengre nightflight på 6,5 time fra Cordoba, Argentina til Panama, og deretter med et nytt fly på 2,5 timer til Cancun på Yucatan- halvøya i det karibiske Mexico. Jeg reiste med Coba airlines, som var veldig bra . Jeg sov lite og dårlig den natta med mye turbulens, så det var utrolig godt å komme frem til et tipp-topp moderne bra hotell med gode senger, dyner, puter og frisk og kjølig luft. Ute var det varmt som bare det, ca 30 grader tenker jeg, men hotellet har moderne klimaanlegg.

Utsikten fra hotellrommet i 9.etasje.
Jeg får nesten dårlig samvittighet når jeg får slike store rom fordi jeg ikke trenger alle den plassen. Men slik er det ofte å reise alene. Enkeltrom er vanskelig å oppdrive, og som regel må man betale det samme uansett. Å reise alene betyr ofte å betale for to, spesielt når det gjelder bosted.

Disse sengene er utrolige gode, og jeg tatt igjen mye søvn siden jeg kom hit. Har hatt late dager, sovet lenge, gått på stranda, sløvet, lest, badet, spist. Jeg har ikke ikke vært  form heller. Siden jeg reiste fra Mendoza har jeg hatt  en forkjølelse som senere slo seg på magen, og det er vel først i dag jeg føler magen holder på å stabilisere seg igjen.

På hotellet fikk jeg fri  aksess til  Mandala Beach Club som ligger fem minutters gange fra hotellet, og tilgang til den nydelige stranda. Der kjøpte jeg meg lunsj første dagen.

Jeg har badet mer enn jeg har gjort i havet siden jeg var tenåring. Så rent, så varmt, så deilig. Det var langgrunt, så det blir ikke så mye svømming akkurat, skjønt i dag var det litt mer vann, og lettere å svømme og jeg drev også med litt vanngym og jogging for meg selv siden de spilte så høy musikk.

Akkurat her hadde de ikke Corona, men dette gode ølet var like forfriskende. På Beach Cluben er det ikke lov å ta med medbrakt, noe jeg gjorde andre dagen. Da ble jeg varslet av en av de hvitkledde spradebassene av noen søte kelnere. Jeg gikk på strandområdet nedenfor klubben og han kom etter meg og sa jeg kunne spise det bare jeg passet på at de rødkledde vaktene ikke så det.  For ham gjorde det ikke noe, han ville jeg skulle ha det bra der , sa han. Men jeg holdt meg nede der likevel, litt lenger fra musikken, og så kunne jeg heller gå opp etterpå og finne meg en solstol, og spise litt annet, tenkte jeg.

Disse sengene spekulerte jeg mye på. Ligger folk og soler seg der? Sover? Spiser?  I dag fikk jeg se mange som brukte dem for da var det veldig fullt på stranda, søndag må vite.  Her satt de og kosa seg med mat og drikke og sløvet..

Ja, kan man ha det bedre..

Den hvite sanda er kjølig for føttene så her brenner man seg ikke.  Cancuns strand er flere kilometer lang. Nordsiden skal være best for svømming og det kan bli folksomt der, som i dag. Det er også områder av stranden og lagunen som egner seg veldig bra for vannsport.

Fredag dro jeg på en av de fine meksikanske restaurantene her, og spiste skikkelig god fiskemat. Uvant med fisk på menyen igjen etter å ha vært nesten fire uker i kjøttlandet Argentina.   Her spilte de rundt bordene og det var veldig stemningsfullt.

Jeg har bare spist god mat her, faktisk. Alle måltidene har smakt masse og vært en ren nytelse, på tross av min litt ugne mage. Den meksikanske maten er veldig krydret, så jeg har passet på å spise det som ikke har vært så sterkt. Jeg har vel spist et varmt måltid per dag, ellers har det gått i yoghurt, kjeks, banan , nøtter etc.

I går, lørdag (husk vi  er 7 timer etter dere hjemme i Norge), dro jeg ut til en liten øy Isla Mujeres, kvinnenes øy.  Navnet har øya fått etter gudinnen Ixchel. Det var denne øya spanjolene først oppdaget da de kom til Mexico i 1517. Jeg er alltid litt nervøs for å ta båt, og det blåste friskt. Så det var godt å kunne roe seg på en liten Corona før turen. Ferga koster 17 dollar for t/r og tar ca 15 minutter over. Buss fra hotellet til fergeleiet koster 9,50 pesos. (ca 5 kroner), og betales på bussen.

Jeg hadde vel egentlig ingen annen plan der ute enn å gå å se  og ta en tur på stranda. Jeg gikk først opp i bygatene (byen er liten). Det var mange turistbutikker nede ved kaiområdet. Jeg fant en matbutikk og kjøpte med noen bakerivarer og gikk tvers gjennom byen og kom på en plaza og en promenade mot havet.

El liten søt krabat viste seg også her, en iguana. Den kvapp fort ned i et hull i bakken.

Hele promenaden besto av slike merker, med navn på forskjellige land. Hvorfor vet jeg ikke.

Husene her var stort slett ganske slitt, og enkle, men farger det liker de.

Her nøt jeg virkelig skjønnheten og roen, det var som å komme til en annen tid, og et helt annet sted. Cancun  er tross alt et stort turiststed med en del lyd, og menneskemengder og blinking fra barer og restauranters neonlys.

Klipper og rev.

Her får dere bare se på bildene , det er ikke så mye annet å si om det.

Nå har jeg kommet til Nordsiden av øya og til Playa Norte. Det var ganske stille her på enden, og et stort hotell som heter Avalon.

Like nedenfor her var det en liten strandbar hvor jeg valgte å slå meg ned på. Her møtte jeg igjen en slik søt krabat. Han her poserte villig og skvatt ikke avgårde som han på promenaden.

Jeg var sulten og spiste tortillas med krydrete reker. De var knallgode. Det var ganske sterkt og jeg lurte litt på om magen tålte det, og det har den gjort. Det var lurt av meg å spise her, for når jeg gikk nedover strandområdet tilbake til byen var det mye mer folksomt og masete, selv om det også var rolig der sammenlignet med det større Cancun.  Dessuten spilte de chill reggaemusikk og det kan jeg jo like..:)

Båten gikk tilbake 17.30. Det var litt tidlig, fordi jeg kunne tenkt meg å ha vært er mye lengre, ja kanskje bodd der noen dager også, tenkte jeg. Det  er noen hoteller på Isla Mujeres , og det er mange flere plasser og aktivitetsmuligheter der enn det jeg rakk å få med meg. Du kan også leie sykler, scootere og små biler her. Øya er vel ca 8 km rundt.

Tilbake til Cancun strand. Her er noen bilder fra i kveld. Etter mine timer på stranda ved Beach Cluben, gikk jeg opp til enden i nord. Her var mange flotte hoteller ed balkong mot havet. Sjekk ut Krystal, Dreams, Hiatt, hvis du skal hit.  Aloft hvor jeg bor, er også veldig bra. (men har ikke balkong)

Det er ganske folksomt selv om sola går ned.

Folk kikker etter fisker , for er det også en del av. Masse små fisk, kanskje også de større fargerike er blant revene?

Cancun går for å være det mest hektiske masete av turiststedene her på Yucatanhalvøya, sikkert nok fordi det er størst. Jeg synes ikke det er noe problem her jeg bor i Hotel Zona ved lagunen. Kort vei til stranda, og jeg har restauranter, butikker og alt jeg trenger rundt hotellet her. Hotellet mitt er moderne, lydisolert, jeg hører ikke trafikken, knapt naboen som har på tv. Vinduene kan ikke åpnes, men det venner man seg til. Jeg har ikke vært i downtown, noe jeg heller ikke har behov for. Jeg er her for å slappe av, bade, sole meg, spise.

Om et par dager treffer jeg en gruppa fra Norge som jeg skal være sammen med i 2 uker. Da skal vi besøke masse Maya-attraksjoenr, pyramidene, den økologiske parken Xcaret med delfiner, og dyr, øya Cozumel, mayenens hellige steder.. med mer. Det gleder jeg meg til, enn så lenge slapper jeg bare av og tar det som det kommer. Og det er godt.

Meksikanerne er forresten veldig søte, åpne og blide. De spør rett ut-  hvor er du fra? Hva skal du her?  De slår gjerne av en prat.  Noen er pågående, det er mange som vil selge deg turer, massasje, eller få deg til å komme på restauranten sin. Smil, si høflig nei, så gir de seg.
Noen snakker et  nydelig engelsk, tonefallet er som musikk. Jeg har noen favoritter nede på Mandala Beach Club, så jeg må nok dit igjen og bli oppvartet litt..:)

1. Hjelpe meg for en opplevelse du har. Jeg får direkte sug i magen av å se på de deilige strendene :)

2. Enig med de over: rett og slett FANTASTISK! Dette stedet skal jeg uten tvil sette på listen over steder å reise :)

1. Uten tvil så anbefales det en tur hit.:)

3. For noen fristelser du viser oss. Her sitter jeg og ser ut på gult høstløv og regn, gruer meg til å gå ut for lufte hunder. Nei, jeg unner deg hvert eneste sekund. Det er så fint å lese om reisen din. Ikke alltid jeg har mulighet til å legge inn en kommentar og når jeg kommer hjem fra jobben er det åtte hundebein, diverse menneskebein, matlaging osv som skal "ha sitt". Og da er det ofte glemt. Fortsett med å fortelle om turen, og så kan en drømme seg bort med bildene dine. Dette stedet virker helt fantastisk. Fortsatt god tur.

1. Tusen takk Tone! Artig at du følger med og liker det..:) Alt til sin tid, en gang kan bli din tur.:) Hverdagen krever sitt, det vet jeg jo, derfor er det godt å kunne ta seg en pause fra alt en stund.. Mexico kan absolutt anbefales som reisemål.

4. Så fantastisk flott reportasje. Jeg synes du er utrolig tøff som reiser alene, det hadde ikke jeg turd å gjøre. men nå ser jeg at du skal treffe andre. OY! for en tur og som jeg fikk lyst til å reise. Ha en fortsatt fin tur og så morsomt at du legger ut underveis.

1. Tusen takk skal du ha ! Jeg startet med å reise alene til Gran Canaria noen ganger, og vente meg til det, så da ble det lettere å ta større sprang. Men det er godt å kunne treffe andre inni mellom også..:) Artig at du liker bilder og tekst..

5. Ser helt fantastisk ut Anita, der kunne jeg godt tenkt meg å tilbragt litt tid. Men jeg tror faktisk jeg ville foretrukket Isla Mujeres, har ikke lenger den samme trangen til altfor mye liv rundt meg. Det er en spennende og innholdsrik tur du har lagt ut på, misunner deg litt må jeg innrømme. Kunne godt tenkt meg å reise rundt i mellom Amerika en gang.

Ønsker deg fortsatt fine dager

1. Takk for det Eva! Du hadde nok funnet mange fine detaljer her med kameraet ditt. :) Isla Muejeres er nok adskillig roligere ja, sammen med andre steder langs kysten hvis man vil holde seg på fastlandet.. Tulum feks, Min datter var der i februar og nikoste seg.

6. Kos deg!!! Veldig misunnelig. Var i Cancun/Playa del Carmen for noen år siden. Det var uten tvil tidenes drømmeferie. Ser ut som du har det helt magisk :)

1. Takk! Ja, da vet du hvor deilig der er her.:)

7. Opplevelsene står i kø, forstår jeg! Du verden hvor mye du får med i minnesekken hjem. Koselig å lese og ikke minst kjekt å se alle de flotte bildene.

Jeg er ikke i bloggmodus, så mine bilder må vente. Foreløpig legger jeg ut enkle bilder med enkel tekst. Regner med at blogglysten kommer snikende snart.

Lykke til videre, Anita! Gleder meg til å følge deg videre :-)

1. Ja, det gjør jeg. Synes det er godt å oppsummere litt underveis..i minnebanken, artig at du liker å følge med Randi.:)

Tusen takk.:) Og kos deg du og der du enn er..:)

8. Så fint å lese fra Mexico turen din Anita- rene drømmeferien dette,og tenk nå er det min tur. Gleder meg veldig

1. Så hyggelig å høre:) Kos deg, du får en uforglemmelig ferie:)