søndag 13. oktober 2013

Smakebit på en søndag (50) + anmeldelse: Carmen Zita og døden

Karin Fossum har kommet med en ny krim med Konrad Sejer og Skarre. Jeg har lest de fleste av dem, og Karin Fossum har vært en av mine store krimfavoritter. Hun har vært unik, og har fortsatt sin særegne stemme. I dag vil jeg gi dere en smakebit av Carmen Zita og døden.




Forlaget skriver dette om boka:

Konrad Sejer er tilbake! I "Carmen Zita og døden" er han høyst nærværende, ikke bare som den sindige og skarpe etterforskeren, men også som mennesket Konrad Sejer som  har sitt å slite med. Men på stueveggen henger bildet av hans elskede Elise som han hver dag deler noen tanker med, og hunden Frank Robert, en kinesisk Shar-Pei, er alltid ved hans side. Og hver kveld avsluttes som alltid med en tynn whisky og en enslig sigarett. 


Denne gang er det Skarre som er først på åstedet. Et lite barn har druknet i en dam. Et ubevoktet øyeblikk og så har det det aller verste skjedd. De unge foreldrene er sønderknuste, og alt ser ut til å være et uhell. Men Skarre stusser, det er noe med den unge moren, og han lufter sine anelser for Sejer. Etterforskning blir satt i gang som alltid ved brå død, og den unge moren, Carmen, viser seg å være noe for seg selv. Selvopptatt, grunn, forkjælet og pyntesyk. Denne romanen har alt man forventer av en krim fra Karin Fossum; en fryktelig ulykke, gode og spennende portretter av de innvolverte, et godt politiarbeid med en uventet utvikling. Og som vanlig er det litteratur på et høyt nivå. 
 


Min smakebit:

- Jeg skal ikke plage dem, sa Sejer, det er en høflighetsvisitt. For å vise at vi bryr oss. For å høre hvordan de har kommet seg gjennom den første vanskelige natta. Men det er absolutt en del ubehag i dette yrket, det kan jeg si meg enig i. Men hvis lille Tommy er kastet i dammen med vitende og vilje, så skal noen få svi. ( s. 59)


Min vurdering:

Jeg leste ut boka i går/lørdag, og synes den var vanskelig å legge fra seg. Selv om jeg hele tiden antok at jeg visste hvordan det endte, at dette var en drapssak og hvem som var den skyldige. Men helt sikker kan man aldri være..
Uansett, så er det spesielle med Fossums bøker, psykologien i historien, uavhengig av løsningen på gåten.  I denne boka viser hun også sine sterke sider som forfatter i så måte.  Det er en tragisk og grusom historie som rulles opp. Med et ungt par som har mistet sitt barn med Downs syndrom i sentrum. Fossum problematiserer det å få et barn med et handicap i denne romanen. Om det er ønsket, om man ville tatt det bort hvis man kunne, om man greier å forsone seg med å ha fått et funksjonshemmet annerledes barn. Et alvorlig og vanskelig tema. Kan man være i stand til å drepe sitt eget barn i fortvilelse, i affekt, eller i en planlagt strategi- fordi det er annerledes?

Som krimroman synes jeg ikke dette er Fossums beste. 3/4 av boka synes jeg var sånn passe ift fremdrift. Språklig synes jeg også det er ujevnt. Det er en del unødvendige gjentakelser. Jeg må også dessverre si at hver gang jeg leste om Sejer så hørte jeg Bjørn Sundquist`nordnorske trege stemme. Det er jo ikke Fossums feil da, men et resultat av at bøkene har blitt filmet. Men sånn har det blitt..
Den siste 4`delen av boka derimot synes jeg var meget bra og språket fløt bedre. Skjebnen til Nicolai og Carmen blir beskrevet godt og gripende.. skjønt Carmen er en dame det nok ikke er så lett å bli klok på. Men godt beskrevet er hun, for slike mennesker finnes også.

Dette er en vond bok, og jeg tror kanskje også at jeg skjermet meg litt, stengte litt av, fordi det handlet om dødsfallet til et lite uskyldig barn. Det er jo aldeles grusomt. Så kanskje derfor har jeg blitt mer berørt av en del av Fossums tidligere bøker..

Fordi jeg synes boka var såpass ujevn, gir jeg den terningkast fire. Selv om historien nok vil sitte i meg en stund.


Takk til forlaget for leseeksemplaret.


Krimklubben har skrevet om boka HER

Bloggerne :
Tine  - mesterlig
Berit - blandede følelser
Pervoluto - ikke den beste Fossumboka, mislikte den litt
Skrivegleden - ble opprørt
Lesegleder - utrolig sterk og flott leseopplevelse
Rita leser - er ambivalent
Groskro - liker boka sånn passelig, synes det er en del overdrivelser
Sommerstad - skremmende og tankevekkende







Karin Fossum: Carmen Zita og døden,

Cappelen Damm 2013

Ønsker du å lese smakebiter av flere bøker, så ta en titt inn til Maris blogg Flukten fra virkeligheten :)

39 kommentarer:

  1. Åh! Som jag har väntat på denna :) Skönt att veta att den finns på norska nu i alla fall. Hoppas den snart kommer på svenska också.

    SvarSlett
  2. Da er det ulike oppfatninger. Jeg som ikke har begynt på bøkene hennes har lenge igjen før jeg kommer til denne. Om jeg kommer så langt da. Ja, det er pussig hvordan disse personene som bekler rollene i filmatiseringene setter seg i huet og ikke vil forsvinne. Uansett, takk for smakebiten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er vel naturlig at folk har forskjellige oppfatninger av en bok. Men du trenger jo ikke lese bøkene kronologisk?
      Ja, rart med de rolelfigurene du.. en grunn til at jeg ikke orker å lese Gunnar Staalesnes Varg Veum- bøker, har sett for mange av filmene..

      Slett
  3. Jag är jättesugen på att läsa någon av Karin Fossums böcker, för jag tror att jag skulle gilla dem. Tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hun er generelt en veldig dyktig forfatter, så det anbefales.:)

      Slett
  4. Karin Fossum har jeg ennå til gode å lese, men jeg har "Varsleren" i bokhyllen. Sikkert på tide å ta den frem for det virker som spennende bøker hun skriver! Ha en fin søndag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Varslerene synes jeg var en meget sterk og vond bok.. grugled deg! Fin søndag til deg også..)

      Slett
    2. Da skal den prioriteres frem på listen, men det blir nok ikke på denne siden av året. Forresten, hvilken biografi av Jølsen har du lest?

      Slett
    3. Fint!
      Denne: http://www.dagbladet.no/2009/10/30/kultur/anmeldelser/litteraturanmeldelser/bokanmeldelser/ragnhild_jolsen/8734777/ Av Arnhild Skre. Finnes det flere? Jens Bjørnebos Drømmen om hjulet har jeg også lest, men det er jo en biografisk roman, og ikke en biografi per se..

      Slett
  5. Som du vet så likte jeg boken godt. Kanskje fordi jeg samme uke hadde vært til stede da forfatteren mottok Amalie Skramprisen, og hørt henne fortelle om boken. Tema er betent, og boken henger godt i fremdeles. Ha en strålende søndag i Cordoba :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg vet.. Skjønner du ble påvirket positivt når du nettopp hadde hørt forfatteren live.. Ja, tema er betent, og det er viktig å skrive om det.. Men som sagt, helt vellykket synes jeg ikke boka ble.. Takk og du og.:)

      Slett
  6. Har heller ikke lest noe av Fossum ennå,men bøkene hennes virker spennende. Ser at det var mange ulike oppfatninger av denne, så får jeg se om det blir til at jeg leser denne en gang. Tusen takk for smakebiten:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, som sagt over her- så er det vel ikke så rart at folk har forskjellige oppfatninger , men den er absolutt verdt å lese. Selv om jeg ikke synes det er Fossums beste, er det uansett en ganske god Fossum.
      Bare hyggelig Beathe.:)

      Slett
  7. Har lest lite av Fossum, og denne boken har jeg hørt varierende omtaler om, men samtidig er jeg så nysgjerrig av meg, om jeg vil liker den, så kommer nok til å lese den en dag:) Historien virker jo helt grusom, liker at den tar opp problematiserer det å få et barn med et handikap barn, høres ut som interessant tema å ta opp. Jeg er jo en som liker å lese bøkene i rekkefølge, så jeg vet ikke om denne blir lest med det første, kanskje jeg skal prøve meg på de andre bøkene av henne først. Takk for smakebit! Ha en fin søndag!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Du må neste lese selv og finne ut om du liker den- På bokelskere har den fåt alt fra terningkast 6-2. Trenger ikke lese dem i rekkefølge vet du.. Men hun har mange veldig gode bøker før denne da. Fin søndag til deg også.:)

      Slett
  8. Min kjære mann fikk det for seg for tre år siden å lese de norske krimforfatterne så jeg slengte meg på. Det sier seg selv at det er et gigantprosjekt, men gøy er det. Vi har ikke kommet til Karin Fossum enda, men jeg har lest 2 bøker (tror jeg) av henne og liker Konrad Sejer, så vi skal nok lese resten og. Ønsker deg en fin søndag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er litt av et prosjekt- det gis jo ut ganske mange i året..
      Men Fossum er blant eliten da..:)
      Takk i lige så.:)

      Slett
  9. Karin Fossum brukar vara bra! :)

    SvarSlett
  10. Det var flera år sedan jag läste något av Fossum... Tack för smakebiten.

    SvarSlett
  11. Det känns nästan alltför tungt att läsa om när ett barn dör. Men tack för smakebiten!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jo det, men kan være viktig likevel..

      Slett
  12. Karin Fossum finns här i min bokhylla. Men jag har inte läst något av henne än. Tack för smakbiten.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det anbefales-:) Bare hyggelig vet du.:)

      Slett
  13. Tack för smakbiten. Det var länge sedan jag läste något av Fossum. Hon har inte tillhört mina favoriter men det kanske är dags att prova igen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hver sin smak, men det kan være verdt forsøket?

      Slett
  14. Var ganska länge sen jag läste något av Fossum. Den här verkar spännande. Tack för smakbiten. :)

    SvarSlett
  15. Kul att det finns en ny Krim med Konrad Seijer! Jag gillar Karin Fossum!

    SvarSlett
  16. Fin smakebit :) Karin Fossum er ikke blant mine favoritter, selv om jeg har lest en del av bøkene hennes. Synes de er greie å "ty" til når ejg trenger noe lett ... Men med så mange blandede følelser til denne boka, så blir jeg jo litt nysgjerrig ;) Hehe ...

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, da må du bare lese den da... :);)

      Slett
  17. Tack för smakbiten :) Har faktiskt inte läst något av Karin Fossum.

    SvarSlett
  18. Tack för smakbiten :)

    SvarSlett
  19. Ikke den beste boka jeg har lest, men den var helt grei. Tema var interessant og noen av skildringene og karakterene var gode og troverdige. Jeg like ikke Carmen, fikk ikke helt taket på henne!

    SvarSlett