tirsdag 6. januar 2015

Boken på vent (101): Mi briljante venninne

Nå er hundre og et ute, nytt år og greier og bøker på vent igjen. Jeg har fortsatt mye på vent i hyllene mine, ikke noe rart det så lenge det stadig kommer nytt tilførsel. Nå har jeg faktisk nye 2015-bøker på vent også, hele tre prøveutgaver. Den jeg skal ta frem i dag er italienske Elena Ferrantes Mi briljante venninne, som jeg nylig fikk fra Samlaget.




Jeg har vel ikke lest italienske bøker på nynorsk før, så det blir interessant. Jeg elsker jo det italienske, så jeg ser frem til å lese denne boka.

Her fra forlaget:
Mi briljante venninne er ein stor, filmatisk roman. Historia blir fortald av Elena, som får vite at venninna gjennom eit langt liv, Lila, er sporlaust forsvunnen saman med alt ho eig: Ikkje eit hårstrå er tilbake, ikkje eit fotografi.

Historia om Elena og Lila begynner i ein fattig, men pulserande bydel i utkanten av Napoli. Fattigkvarteret er kontrollert av den lokale mafiaen, og er prega av vald og brutalitet. Dei to jentene skil seg ut ved at dei er svært kløktige, og Lila også for villskapen sin. Ho er trassig, møkkete – og fryktlaus. Oppveksten i desse røffe gatene lærer jentene å stole på kvarandre og ingen andre. 14 år gammal må Lila avbryte skulegangen for å arbeide i farens skomakarbutikk, mens Elena held fram med å studere, og Lila er berre 16 år då ho giftar seg
med den velståande kjøpmannen Stefano Carracci, son av den forhatte Achille, for å komme seg ut av grepet Solara-familien har om henne og resten av bydelen.

Ferrante har skapt eit storverk både om vennskap mellom kvinner, men dette er også forteljinga om Italia som nasjon og dei gjennomgripande endringane landet gjennomgår frå 1950-åra og fram til i dag.

Mer HER


Ønsker du å se hva andre bloggere har på vent i hylla si, ta en titt inn i Beathes bokhylle da vel.:)


25 kommentarer:

  1. Hei Anita! Ja da oppdager jeg at vi skriver om samme boka, samme dag, igjen. Artig. Jeg gleder meg til å lese denne, men har en del andre som skal lese først. Akkurat nå vandrer jeg i stua, mellom alle julelysa som fremdeles lyser i vinduene. Våknet for et par timeri siden, og får ikke til å legge meg igjen. Og da blir det litt blogglesing også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisan! Men det var jo artig da.:) Julelys her også fortsatt, hjelper på i mørket- det er 13. dag jul, og det skal evl ut i dag eller 20.dags jul, ifølge gammel tradisjon. Spørs om jeg bryr meg så veeelldig mye om det, vi får se.

      Slett
  2. Jeg begynte på denne i jula, men mistet interessen. Kanskje tar jeg den fram igjen. Håper du og din utgave koser dere bedre sammen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var jo synd, men slik er det jo noen ganger. Timing osv.. eller bare dårlig match. Tror ikke boka er dårlig, slik den blir beskrevet..?? Takk.

      Slett
  3. Begynte på denne i går kveld. Vel, jeg kom meg bare forbi slektstreet, for å være ærlig. Tungt å begynne leseåret.

    SvarSlett
  4. Den hørtes jo ganske så spennende ut, men så leser jeg av kommentarene at den kanskje ikke er fullt så spennende :-) Men den frister litt!
    Ønsker deg en fin dag, Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er vel bare Marianne som har lagt den til side, Elikken var bare trøtt, tenker jeg. Nei , her skal man ikke la seg påvirke av slikt, og jeg strener videre med troen i behold.:) Takk, ha en fin dag du også:)

      Slett
    2. Ellikken var veldig trøtt :) Jeg gleder meg stadig til å begynne på boken.

      Slett
    3. Enig! Best å ikke la seg påvirke :) Min manglende interesse sier mer om meg enn boka :) Jeg skal prøve igjen!
      Forresten: Ditt omslag er fint

      Slett
    4. Det høres bra ut.:) Marianne: Omslaget er vel det som høre til den innbundne boka. Enig i at det er fint. Prøveboka vi fikk er nok noe simplere ja..

      Slett
  5. Høres ut som en lovende bok vis man ser bort ifra kommentarene over her

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant? Kun en negativ kommentar på boka egentlig.. Jeg har troa.:)

      Slett
  6. Italiensk på nynorsk hørtes kjempespennende ut! Gleder meg til å lese omtalen, og håper du liker den ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du synes det ja? Godt å høre.:)

      Slett
  7. Ser litt frem til å begynne på denne jeg, skal i hvert fall bli spennende. Må bare passe på å ikke være trøtt når jeg setter i gang med den. Du hadde jo selvfølgelig helt rett Anita, jeg hadde tydeligvis ikke hodet mitt på rett plass i går, fristen er jo i morgen kveld og ikke i dag. Da rekker jeg kanskje en bok til da,en kort en på noen og 200 sider skal jeg vel klare i tillegg til skirenn( det høres jo veldig sporty ut, ikke sant? men for meg er det jo bare sofaski)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jøss, du står på, like "gal" som meg, som som startet på Finne Ly i dag.. og sikkert leser den ferdig før fristen går ut, men jeg håper faktisk ikke den velter den allerede alt for tunga tua..Det skal nok noe til det nå. Skirenn høres veldig kos og sporty ut Beathe, selv i sofaen, man skal jo sikkert reise seg for å hente kaffe en gang i blant og da kan man alltids ta noen stavtak på stuegolvet i inspirert tilstand. Selv må jeg vel ut å kjøre på blaute slapsete trønderveier i morra dagtid.

      Slett
    2. Joda, jeg sitter ikke helt stille og rolig, og når en viss trønder har kommet i siget igjen og når de norske gjør det bra så er jeg jo kjempegiret der jeg sitter og tidvis omtrent står i sofaen, så litt trim får jeg jo :-P Selv om jeg skulle holde kortene tett i år ang hvem jeg skal nominere så må jeg si at Finne ly står veldig høyt hos meg,men den klarer du fint å lese ut til i morgen. Jeg lurte litt på Stormen og stillheten men den har nærmere 300 sider...

      Slett
    3. Stormen og stillheten leste jeg veldig raskt, og blir du ikke er ferdig finner du fort ut om den fortjener en stemme likevel.:) Den fortjener det, please!!
      Jeg har bare lest 30 sider av Finne ly, men ser den har mye luft og blanke sider, så den går nok fort, selv om jeg prøver å lese litt sakte på grunn av språket.. Pst: Bra du hopper i sofaen når trønderen går.:)

      Slett
    4. Ok, da blir det den i stedet for Patrick Modiano i kveld og i morgen. Jeg har hørt så mye fint om den og som du sier så finner jeg jo ut om den fortjener en stemme eller ei.

      Slett
    5. Ah, så bra Beathe! Lykke til med sterk bok.:)

      Slett
  8. Italiensk på nynorsk, hehe - det var en ny vri :-) Skal bli virkelig spennende å høre hvordan du liker boka og hvor samfunnskritisk den er.. Ser fram til omtalen!

    SvarSlett
  9. Eg har også fått boka, men har førebels lagt ho litt bak dei andre ventebøkene mine. Eg tykkjer italiensk/nynorsk-kombinasjonen høyrest spennande ut då.

    SvarSlett