fredag 2. januar 2015

Årsoppsummering av 2014- samt lesemål 2015

2014 har vært et rekordår i antall leste bøker.  Jeg har ikke nådd alle målene for året , men er ganske fornøyd likevel. 2014 har vært et år i litteraturens tegn med deltagelse i mange boktreff og litterære arrangement både i Trondheim og Oslo. Bokbloggertreff og Oslo Bokfestival, litterær salong i Trondheim, forlagsmøter, litteraturfestival i Adrianstua med mer.. Jeg har skikkelig kost meg med lesingen og det skal jeg fortsette med. Selv om jeg nok vil fokusere litt annerledes.

Årets artigste tittel og årets sterkeste thriller


Jeg har lest i alt 137 bøker (mål 100) . August og september var labre lesemåneder med kun 6 bøker lest pr mnd. De andre månedene ble det desto mer lest. Jeg har lest 25 krim, ca 13 debutanter (litt usikkert ang debutanter her, siden jeg har ført litt ufullstendig statistikk der), 26 hyllebøker (mål 30) , 58 norske bøker fra 2014 (43 romaner/krim og 15 i åpen klasse- sakprosa, lyrikk, noveller, ungdomsbøker), 10 biografier og 6 1001-bøker (mål 10).

Av andre mål skulle jeg lese 3 engelske bøker. Tror ikke jeg har noen, men jeg har lest noen  forskningsartikler på engelsk da.
Jeg skulle lese shortlista bøker til Bokbloggerprisen, og der har jeg lest alle, selv om jeg avbrøt Råta av Siri Pettersen. Jeg skulle lese mye norsk 2014-litteratur- og det har jeg absolutt gjort.




Jeg hadde absolutt for høye mål for deltagelse i lesesirkler:
"Deltagelse i lesesirkler: Lines lesesirkel, Bjørgs hylleboksirkel, Randis lesesirkel, facebokgruppesirkel, live-sirkel i Trondheim, Moshonistas biografilesesirkel. Her kan det fort bli for mye, men jeg håper at deltagelsen i disse sirklene overlapper mine andre lesemål. Ellers vil det nok skjære seg litt her og der.."

Jeg har deltatt litt i Lines lesesirkel, men ikke i høst. Jeg har deltatt trofast i Moshonistas biografisirkel, deltok litt i Randis sirkel, men måtte trekke meg fordi det ble for mye og nå er den sirkelen lagt på is, fordi mange av oss har for mye. Den faceboksirkelen dabba jeg raskt av også. Likedan hylleboksirkelen. Men sirkelen i Trondheim er jeg med i så ofte jeg kan. Jeg tror det er på dette nivået det er realistisk å delta neste år også, selv om jeg ønsker å delta mer i Lines lesesirkel.

Andre mål:
"**Lese Carl Frode Tillers Innsirkling 1 og 2 før nr 3 kommer til høsten. (inngår også i målet om å lese fra hylla)

Kjøp, leseeksemplarer , bibliotek: Fortsette med målene fra i fjor, skjerpe meg på kjøp og mottagelse av bøker, prioritere å få unna bøker i hylla.

***Avbryte en bok hvis jeg ikke liker den, eller den kjeder meg, når det har gått 100 sider uten fremgang.."

*Ja, jeg har lest alle Innsirklingbøkene til Tiller!
*Har fortsatt mottatt en del leseeks, fått lest en da , men ikke alle som blir med over i 2015. Jeg har kjøpt litt bøker, men ikke så mye, flere av dem står enda ulest. Jeg har lånt en del på biblioteket.
*Jeg er litt flinkere til å avbryte bøker som ikke fenger, men jeg har mer å gå på der.



Stor innsats på Innsirklingfronten. 2014 ble et stort Tillerår, med mye oppmerksomhet for nummer tre. Jeg hørte ham også tre ganger live, to ganger under Bokfestivalen i Oslo og en gang i Trondheim.

Så til årets beste. værste, sørgeligste osv…:

Årest beste: Jeg synes som i fjor at det er vanskelig å fremheve en bok. Det er tre bøker som har gjort stort inntrykk på meg og det er Ingrid Storholmens Her lå Tirpitz, Miriam Neegaards Stormen og stillheten og Hanne Ørstaviks På Terassen i mørket
Andre veldig gode bøker som sitter igjen er: Carl Frode Tillers Innsirkling 3, Eivind Hofstad Evjemos Velkommen til oss, Brit Bildøens Sju dagar i august, Jeg sluttet å telle dager av Caterina Cattaneo , Krø av Didrik Hallstrøm,Simon Strangers Barsakh og De som ikke finnes, Alf van der Hagens bok om Kjell Askildsen. Et liv., Fleur av Marit Tusvik, Mapuche av Caryl Ferey. Av lyrikk ble jeg berørt av Anna Kleivas Vårar seinare og Ruth Lillegravens Manilahallen. Av noveller; Ingvil Rishøis Vinternoveller. Årets krim må være Eriksson & Sundqvist; Victoria Bergmanns svakhet. Da regner jeg Mapuche som thriller. Årets beste utenlandske roman, som ikke er krim, er definitivt Stoner av John Williams.
Årest sakprosa foruten boka om Askildsen er Ida Jacksons Morfar, Hitler og jeg.

Jeg har fått lest mange for meg nye norske forfatter i 2014, som jeg er fristet til å lese mer av: Marit Tusvik, Marit Kaldhol, Hanne Ørstavik,Bjarte Breteig, Eivind Hofstad Evjemo, Gunnhild Øyehaug, Ida Hegazi Høyer, Tina Åmodt, Caterina Cattaneo, Lars Ove Seljestad, Didrik M. Hallstrøm, Tine J. Sir- og det er sikkert flere jeg burde ha nevnt. Det å finne så mange nye forfattere er absolutt en positiv biting av å lese for Bokbloggerprisen.

Jeg tillater meg å lage en slags kavalkade som også Bokbloggberit og Marianne/Rbokhylla mi har gjort, og sikkert flere..

Årets beste norske romaner:
Hanne Ørstavik: På terassen i mørket
Ingrid Storholmen: Her lå Tirpitz
Miriam Neegaard: Stormen og stillheten
….

Årets beste utenlandske roman:
Stoner av John Williams

Årets beste krim og thriller:
Victoria Begmanns svakhet av Eriksson & Sundqvist
Mapuche av Caryl Ferey

Årets beste sakprosa:
Alf van der Hagen: Kjell Askildsen, Et liv
Ida Jackson: Morfar, Hitler og jeg

Årets beste lyrikk:
Vårar seinare av Anna Kleiva

Årest beste novellesamling:
Ingvil Rishøi: Vinternoveller

Årest beste ungdomsbok:
Simon Stranger: Barsakh og De som ikke finnes

Årets tristeste bok:
Stormen og stillheten av Miriam Neegaard
Jeg sluttet å telle dager av Caterina Cattaneo.

Årets sterkeste bok:
Stormen og stillheten av Mirian Neegaard.

Årets herligste feelgood:
Hvor ble det av deg Bernadette? av Maria Semple
Herr Fikrys litterære liv av Gabrille Zevon

Årets debutant:
Miriam Neegaard, Tine J.Sir og Roar Ræstad

Årets forlag:
Forlaget Oktober  (har lest utrolig mange gode bøker derfra i 2014, og har enda fler på vent)

Årets mest oppskrytte:
Lars Myttngs Svøm med dem som drukner
Brudekisten av Unni Lindell

Årest skuffelse:
Et norsk hus av Vigdis Hjort

Årets overraskelse:
Mine fem år som far av Bjarte Breiteig 
Krø av Didrik Moritz Hallstrøm 

Årets morsomste:
Heimekontor i gravferda av Jon Hjørnevik
Nedlagte brudepiker av Karin Bjørset Persen

Årest mest leste innlegg:
Shopping i Chania (Kreta )
Jussi-Adler Olsen: Flaskepost fra P
Tom Egeland: Den trettende disippel

----Da tror jeg vi stopper der gitt.


Mine mål for 2015:
* 100 bøker
* 10 1001-bøker
* 30 frahyllabøker
* 20 norske romaner fra 2015, 5 sakprosa-dikt-noveller

Forfattere som skal leses:
*Hanne Ørstavik, Eivind Hofstad Evjemos tidligere bøker, Knut Hamsun, minst en roman av Tomas Espedal, Marit Tusvik

Deltagelse i lesesirkler:
Lines lesesirkel, Moshonistas biografisirkel, Trondheimslesesirkelen

Det viktigste fokuset for meg blir å lese hyllebøker!

Og ellers fortsette som før med  å delta på diverse litterære arrangement.


Med dette ønsker jeg dere alle et riktig godt nytt leseår!


Eget snapshot









16 kommentarer:

  1. Godt nyttår Anita! Du har jammen fått med deg mange bøker i år. Jeg har hentet mange tips fra deg, og fryder meg over at vi ikke alltid er enige :) Skjønner godt at det er vanskelig å følge opp alle utfordringene, selv har jeg mer enn nok med den litt selvstyrte 1001 utfordringen, også prøve å lese nynorsk og engelsk. Gleder meg til ryktene begynner å gå om nye titler for våren, for nå har jeg ryddet godt opp i hyllene mine. Ønsker deg en super start på året :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk , det samme til deg Tine.:) Bra du fryder deg over uenighet og ikke tvangspåvirker andre til å måtte like det du liker. Nye vårtitler blir spennende, selv om jeg skal forsøke å være mer selektiv ift hva jeg velger å lese, siden jeg skal lese mye fra hylla..

      Slett
  2. Godt nyttår til deg!
    Litt av en ryddig og grei oversikt du har laget, mange fine titler der. Jeg har ikke nådd å les de jeg har hatt en forhåpning om å få lest, tiden går for fortfor meg, med for mange gjøremål, jobb og sosiale arenaer. Men å kose seg med det man rekker er også viktig!
    Du har gitt meg mange fine lesetips og takk for det. Så er det nytt år og nye muligheter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Ingun! Det er vel ikke så viktig om man når alle mål man setter seg, bare man koser seg med de man får lest.:) Hyggelig at du har funnet fine lesetips, og godt nytt år til deg også.:)

      Slett
  3. ((nå har jeg lest innlegget ditt 14 ganger - på max font - og ikke funnet et eneste ord om Renberg? Anita, hva holder du på med?? Har du glemt et avsnitt?))

    Gleder meg at du prioriterer biosirkel, (, som jeg alltid sier - you can check out anytime you like, but you can never leave.. (Eagles) og mahuahaha). Tror vi skal få det moro med kategoriene iår.

    Imponert over antallet bøker, spesielt norske2014, men håper du ikke har gitt deg helt ennå. Hekla Myter er et must, ligger på ebobbib og går like fort (eller langsomt) som Lillegraven. Men jeg liker samlingen bedre enn Urd (har ikke lest Manillahallen).

    ÅÅÅÅ, så så jeg plutselig at du leser Schade. Det gjør jeg også, plutselig dukket den opp på ebokbib, meget merkelig format, når det gjelder font og avsnitt, (og jeg boikotter egentlig ebokbib når det kommer til ordinære romaner) men det var eneste sjanse. Blir vi ferdige kan det se ut som det kun er vi som har lest, (dvs av de bloggene jeg får med meg). Innledningen var lovende, lovende.

    Godt Nyttår til deg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Ingalill og det samme til deg. Vet du, ang Renberg, så ble problemet lydbok for meg i desember.. Jeg hadde for mye av alt annet i hodet, samt vært veldig lydsensitiv, så jeg har ikke orket å høre så mye lydbok. Har hørt ca 30 spor, og skal fortsette når jeg orker mer lydbok.Har ikke gitt opp, men det er dumt å presse meg for da orker jeg ikke lytte likevel..
      Ang Schade, ja, så ble det at jeg startet på den på senga i går, siden Chritiansenboka ble liggende igjen hos søstra mi. Han Reidar Larsen er nok en snedig skrue, har ikke kommet så langt, men leser den nok ferdig i helga, tenker jeg..
      Biosirkel, ja seff!!! :)
      Og Hekla myter, vi får se om jeg orker noe annet før den 7. enn Christiansen og Schade..

      Slett
  4. Kjekk kavalkade! Og du fikk meg til å innse at jeg har glemt Årets skuffelse, for der er vi helt enige! Jeg hadde sett sånn fram til Vigdis Hjorth, men den falt helt gjennom. Tror jeg må ha satt forventningen altfor høyt, men forventet meg så mye mer. Ellers har vi ingen felles på kavalkadelista. Jeg skal forsøke 3 lesesirkler i år. Mistenker at det er en for mange, men skal prøve å kombinere 1001-sirkelen med Bokhyllesirkelen (om mulig). Så får jeg se hvor mange norske bøker jeg kommer til å lese...

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, inspirert av deg og Berit! Ja, den Hjortboka hadde jge nok for store forventinger til, og tvangleste meg ferdig.. Lykke til med lesesirklene.:)

      Slett
  5. Godt nytt år Anita!

    Gleder meg til å følge bloggen din i år også, du leser utrolig mye og mye forskjellig, det er så gøy å lese. Du har holdt et utrolig høyt lesetempo da, det må jeg si :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Gro! Og i lige så! Joda, har prioritert lesing, så da rekker en jo en del. Minimalt med TV feks..

      Slett
  6. Fin oppsummering og gjennomførbare mål for kommande leseår, ser eg. Og sjølv om me ofte les dei same bøkene: du har mange her som eg ikkje har fått lest. Enno.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Berit! Ja, gjennomførbart hvis jeg vil. ;) Det blir spennende å se hva vi leser i 2015- Jussi Adler-Olsen kommer jo med ny bok på norsk i mai. :) Gleder seg..

      Slett
  7. Sånn en fantastisk statistikk! Jeg ser at jeg har mye å lære her!
    Jeg har vel egentlig bare telt de norsk bøkene i fjor og vet faktisk ikke hvor mange jeg har lest innen hver sjanger. Det er helt klart at excelarket mitt må få flere kategorier! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Astrid Terese! Jeg må summere for hver måned, ellers blir det fort for krevende, Excel er jeg ikke noe rutinert på.. Ønsker deg et godt nytt år ::)

      Slett
  8. Fin oppsummering:) Jeg skal også lage en liten oppsummering som jeg har gjort de siste årene, men da på en annerledes måte, som alltid:) Den blir lagt ut på bloggen i morgen for har ikke hatt tid til det før fordi andre innlegg måtte komme først. Godt nytt år og håper du kommer til å lese mange spennende bøker i år også:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ina . Skumer igjennom fjorårets lesemål, og oppdaget din kommentar, enda ubesvart fra meg. Ikke meningen altså. Nå er det et nytt år på gang snart, og vi skal lage nye oppsummeringer... Har lest fler bøker i år enn i 2014, men målene mine ellers er det så som så med. Tror jeg må ha færre mål..

      Slett