onsdag 21. januar 2015

Rovdyret av Jan-Erik Fjell - herlig og akkurat passe spennende krim

Jeg har sett frem til å lese Rovdyret, som  er Jan-Erik Fjells fjerde krim om Kripos-etterforsker Anton Brekke. Brekke fikk seg en skikkelig smell i Hevneren, en bok jeg synes var uhyrlig spennende og dritgod. I Rovdyret er Brekke tilbake i Kripos og får snart nok en temmelig ekkel sak å henge fingrene i. Og jeg er med hele veien, og beholder pusten, noe som kan være veldig godt noen ganger i krimsammenheng. En god krim trenger ikke nødvendigvis å gi meg åndenød hver gang.



Fra forlaget:
Oscar Fiva sitter fengslet på åttende året for drapet på sin venn Henrik Zahl. Fiva har alltid hevdet sin uskyld, og liket ble aldri funnet.
Når Zahl plutselig dukker opp igjen, er etterforskningsskandalen et faktum. For det politiet finner, er liket av en nylig myrdet mann. Anton Brekke beordres til å etterforske saken.
Samtidig kommer en fransk leiemorder til Norge. På oppdrag for en død mann.

Anton kjemper mot større krefter enn han aner, mens et nytt drap planlegges.


Mer HER

Igjen har Fjell skrevet en meget spennende krim. Den er ikke så intens og interessant som Hevneren, men duger i massevis. Fjell skriver ubesværet lett og tar oss med i Oslos underverden av kokainselgere og misbrukere, dresskledde rikinger, vakre damer og biler, og kyniske narko- og andre businessfolk. Anton Brekke blir beordret til å finne ut av hva som skjedde da Fiva ble dømt, hvorfor og hvordan, og hvor Zahl har vært i alle de årene.  Det ene vikler seg inn i det andre, vi kastes frem og tilbake i tid, sammenhenger og tragiske hendelser trer gradvis frem gjennom korte kapitler. Dette er en lettere krim på mange måter, selv om temaet narko er tungt nok, men det er befriende lett å lese, ikke mye utbrodering av voldsepisoder, litt lun og snerten humor og friske replikker. Den er uforutsigbar nok til å bli spennende hele veien, selv om spenningsnivået ikke er av det slaget som holder meg søvnløs om natta. Og vet du,  jeg synes faktisk det var godt at det gikk an å legge fra seg boka, og lese den over flere dager. Jeg storkoste meg med Rovdyret, og gleder meg til neste Anton Brekke-krim. (pst… jeg har forresten Tysteren og Skyggerom tilgode, tenk det, heldige meg!)

Takk til forlaget for leseeksemplaret.

Noen bloggere som også likte Rovdyret:
Tine sin blogg, Groskrosverden, Anettes bokboble

VG : Aldri kjedelig.

Intervju med Jan-Erik Fjell på nrk.no

Min omtale av Hevneren




Jan-Erik Fjell i på bokmøte i Trondheim høsten -14. Her i samtale med forlegger Arve Juritzen. Eget foto. 


Jan-Erik Fjell: Rovdyret, 488 s
Juritzen 2014

10 kommentarer:

  1. Ja, hva er det å ikke like med Jan-Erik Fjell sine bøker? Du har rett, heldige du som har bøker tilgode :) Ha en super dag Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan du si..ingenting.;) Takk i lige så!

      Slett
  2. Syns den ble litt for middelmådig for meg. Typisk standardkrim og altfor forutsigbar....

    SvarSlett
    Svar
    1. Hve sin smak, Ina.. Dette var kanskje ikke den mest originale historien, men jeg likte dne uansett.. det er noe med stilen.:)

      Slett
  3. Det har bare samlet seg SÅ mange norske krimbøker i hyllene mine at det er til å grine av. Jeg får jo ikke tid til å lese dem! Jeg har Hevneren stående, og lurer nå på om jeg ikke må ta den med på vinterferie. Jeg hadde egentlig bestemt meg å ikke ta med papirbøker, men å holde meg til ebok-varianten siden vi skal fly. Men nå har jeg fått nok en påminnelse om norsk god-krim hos deg her. Skal være 1 mnd bortreist, så jeg trenger ei rue med lesestoff. Jeg kjenner ikke Rovdyret av Fjell, men siden du nevner at Hevneren er veldig god så blir den nok med på lasset. Takk for (nok en) påminnelse :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det samler seg fort.. heldigvis er disse gode krimbøkene raske å lese når man først er i gang. Hevneren var den krimmen jeg likte best i 2014. Kos deg på reise med krim og annet.:) Den kan du legge igjen til andre lesere..;)

      Slett
  4. Takk for en god anmeldelse, og selv har jeg hørt om boken men ikke lest den :p
    - Siri

    SvarSlett
  5. Hei Anita, denne boken likte jeg også, selv om jeg syntes den var altfor lang! Syntes det var mange dialoger og scener som kunne ha vært kuttet ut, for å gjøre boken enda bedre. Jeg likte Hevneren enda bedre!! :)

    Takk for link :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan godt hende at den hadde tjent på noe innstrammming, selv om jeg synes den var god å lese uansett.. Hevneren var jo i særklasse.:)

      Slett