lørdag 31. januar 2015

Oppsummering Januar -15

Januar er på hell, solen titter oftere frem. I dag var det nesten vårstemning på terrassen. Godt å kjenne. Jeg har ellers lest ferdig Sara Stridsbergs Drømmefakultetet  i dag, just akkurat nettopp. Det jeg sier om den sånn akkurat just nu: Fantastisk! Et utrolig bra språk, fengslende, engasjerende, fascinerende, avskyelig, grusom, sår, sint, morsom, sterk. Stridsberg er en trollkvinne i ord. Hvis jeg noensinne skriver en roman og vil stjele en setning fra en annen forfatter, må det bli fra henne.
Nuvel- over til Bergen (som vi sier her i trøndelagen):;)





Leste bøker:
1. Ensomheten i Lydia Ermenans liv av Rune Christiansen - 2014, kjøpt
2. Hekla myter av Eli Fossdal Vaage - 2014, lyrikk, lånt på ebokbib, debutant
3. Til Nuuk av Espen Haavardsholm - 2014, Grønland/Danmark, lånt på biblioteket
4. Finne ly av Aina Basso - 2014, historisk, leseeksemplar
5. De uønskede av Yrsa Sigurdardottir- 2014, krim, Island, leseeksemplar, frahylla (vår -14)
6. Kjære av Linnea Myhre - 2014, psykisk helse, lånt på biblioteket
7. Det finnes  en stor åpen plass i Bordeaux  av Hanne Ørstavik - 2013, Frankrike, kjøpt
8. 1964 av Ragnar Hovland - oppvekst, lesesirkel, lånt på biblioteket
9. Juice Detox av Carina Hultin Dahlmann - helse, kosthold, leseeksemplar, 2015 (omtale kommer)
10. Rovdyret av Jan-Erik Fjell - krim, leseeksemplar, 2014
11. Et blått sjal av bly av Kjell Erling Bardal - krim, leseeksemplar, Nord-Norge, debutant, 2014
12. Drømmefakultetet - tillegg til seksualteorien av Sara Stridsberg - USA, lånt på biblioteket, vinner av Nordisk Råds litteraturpris 2007, lesesirkel

Sum: 12 bøker

3 krim
1 diktsamling
1 sakprosa (kost-livsstil-helse)
9 norske- hvorav 6 fra 2014 og 1 fra 2015 (lesemål 2015)
2 kjøpt, 5 lånt på biblioteket, 5 leseeksemplarer 
1 fra -hylla (lesemål 2015)

Besøkte land: Grønland/Danmark, Island, USA, Frankrike. 

Beste roman:
Drømmefakultetet

Beste norske roman:
Ensomheten i Lydia Ermemans liv

Beste krim:
De uønskede

Beste debutant:
Kjell Erling Bardal

Ellers har måneden vært preget av innspurtlesing i forbindelse med nominering til Bokbloggerprisen 2014. Fristen var 7 januar, og jeg rakk å lese fire bøker i januar før fristen gikk ut. (Christiansen, Basso, Vaage og Haavardsholm)

Det har også strømmet inn noen nye bøker, tre bøker kjøpt , av de to lest (Ensomheten  i Lydia Ernemans liv , Det finnes en stor åpen plass i Bordeaux og Gater i mørket)



Jeg har også mottatt noen leseeksemplarer, og har allerede lest Kjell Erling Bardals Et blått sjal av bly og Carina Hultin Dahlmanns Juicy Detox.

Jeg har fått og ser frem til å lese blant annet: 
Marina Bellezza av Silvia Avallone
Sannheten og andre løgner av Sacha Arango
Bare et barn av Hanne Rohde
Sommerstorm av Vanessa Lafaye
Mingvasevann av Cecilie Cotti Østberg (fått av Beathe i Beathes bokhylle)
Sandslottet i Aleppo
Sår i sjelen av Frans Ruppert
Det er ikke din skyld at du er tjukk av Siri Aabel
Farlige drømmer av Maria Lang
Jane Austen A life (biografi om Jane Austen vunnet i Moshonistas biografisirkel)

Jeg har også fått og startet på:
Zack av Mons Kallentoft og Markus Lutteman
Steinhimmelen av Karin Brunk Holmqvist

….
Så mye spennende å lese, så mange fler jeg har lest om og har lyst å lese.. Lesevåren 2015 vil bli travel.:)



22 kommentarer:

  1. Kjempefin oppsummering, Anita. Jeg er ikke inspirert til å tenke etter en gang.

    SvarSlett
  2. Nesten ingenting eg har lest her.. Berre (litt av) 'Kjære' - som eg ikkje fullførte.

    'Finne ly' har eg lånt på biblioteket, så det blir februarlesing. 'Rovdyret' skal også lesast, den er sett på vent. Eg har registrert at 'Bare et barn' er kommen ut, og eg kjem sikkert til å lesa den boka før eller seinare. Men den forrige boka til Rohde likte eg berre sånn passe.

    Eg likar Ragnar Hovland, men '1964' har eg ikkje fått somla meg til å lesa enno.

    SvarSlett
    Svar
    1. Forresten: 'De uønskede' har eg lest. Ga den ein 4'ar, men omtala ikkje boka så eg har gløymt kva ho handla om.

      Slett
    2. Rovdyret var nesten like god som De uønskede, og kanskje liker du den bedre..:) Jeg synes heller ikke Rohdes forrige bok var en fulltrefer mtp krimelementene, men den hadde noen andre ting jeg synes var interessante, som fokus på arbeidsmiljø og ledelse.. så jeg velger å lese hennes bøker med litt andre briller.. Finne Ly er fin, en god bok, tror du vil like den.:)

      Slett
  3. Jeg tror kanskje jeg begynner å bli den siste i hele Bokblogglandia som enda ikke har lest Drømmefakultetet. Og jeg har den i bokhylla!! AH... Alle disse bøkene!

    Fort deg å lese Mingvasevann. .. er spent på hva du får ut av den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Åh, den må du lese, vet du…:)
      Ja, Mingvasevann kan jeg lese snart, neste uke ..

      Slett
  4. Fin oversikt! 12 bøker er bra! Drømfakultet er en av mine favorittbøker. Digger Stridsberg. Jeg har nok et girlcrush på henne :) Kult at du fant boka fantastisk

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, ja det er bra når jeg har full jobb og studerer på si, også.. synes jeg.. Så artig at du digger Stridsberg. Jeg skal lese Bekcomberga som kommer på norsk ganske straks. Og så kommer hun til Lillehammer i mai.:) Weeee..

      Slett
    2. Det er noe med hennes kompromissløshet i språk og temaer som tiltaler meg. Kanskje jeg skal få kommet meg til Lillehammer i mai :) Beckomberga er den ene av bøkene hennes jeg ikke har lest

      Slett
    3. Ja, det må du vet du.. Kjempeartig å være på Litteraturfestivalen der.. Har du lest bøkene hennes på svensk?

      Slett
    4. Det er snålt og litt flaut men jeg synes ofte litteraturfestivaler er mer slitsomt enn moro (bortsett fra den i Gøteborg - alltid mest moro - og en gang fikk jeg en klem av Stridsberg:) )
      Jeg leste Happy Sally og Drømfakultetet på svensk. Medealand og Darling River på norsk. Hva mer skal du lese av henne?

      Slett
    5. Men det er jo lov å synes det da-- :)
      Jeg skal lese alle hvis jeg liker dem. Blir vel Beckomberga først, antar jeg, siden den kommer rundt 10.2. Noe annet rekker jeg ikke å lese før det, pga andre lesesirkelbøker som jeg må sette i gang med straks.. ps. leser Sannheten og andre løgner nå, for en artig bok..:)

      Slett
    6. Sannheten og ... er en fin bok. Kos deg med Stridsberg .)

      Slett
    7. Det du skrev om den , sannheten og.. fikk meg til å be om boka sporenstreks..:)

      Slett
  5. Bergen? Jeg måtte rådføre meg med min mann, og kan bekrefte at i nordtrøndelagen sier de ikke det :) For en flott liste du har over bøker lest i januar. Alltid gøy å telle hvor mange jeg har lest, og jeg kom til 5! Helt enig om beste debutant. Har lest to Stridsberg, og tror ikke jeg tør prøve igjen. Ser vi har noen bøker til felles i februar også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tja, kanskje det var på Frøya vi sa det, selv om jeg tror vi sa det på Verdaln også, og det er i N-T. Snåsa er noe for seg selv, vet du..;) Hvilke av Stridsberg har du lest?

      Slett
  6. Jeg beordrer nå lesing av Darling River. Så skal jeg ta meg sammen og lese Happy Sally. Det er jo bare å trekke pusten, ikke sant?, og trollkvinne i ord, var eloquent og helt riktig beskrevet. Bortsett fra Stridsberg dog, har jeg kun lest Hekla og Linnea av januarbøkene dine, men skal selvfølgelig lese Basso, og kanskje også lukte på Ørstavik. Jeg holder henne fremdeles ansvarlig for å ha jagd dattera bort fra litteraturen - (men tvangspensumlesing av Kjærlighet), men det hadde kanskje skjedd likevel.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en ordre jeg kan ta imot, siden den er fra deg, og jeg alllerede digger forrfatteren. Ellers er jeg temmelig hyperlallergisk for ordrer sånn generelt, du vet.
      Trollkvinner av alle slag står høut på min pidestall, og yes,Sridsberg kvalifiserer høyt enn så lenge.. så får vi se hva fortsettelsen bringer med seg.
      Ørstavik er også en slags trollkvinne, men litt annerledes i stil, kanskje litt mykere, enn denne råe Stridsberg.. Synd at de driver med denen tvanglesingen for ungdommer med slik voksen littertatur, det mener jeg.. de burde finne annet pensum som ikke tar fra dem lesegnisten.. Selv om KJærlighet er en fin bok som sikkert kan glede noen unge, eller få dem til å gråte over seg fordi den er så trist, så trist.. så burde de gi dem noe annet , som for eksempel Simon Stranger eller Lise Grimnes eller Siri Petterson eller noe annet..

      Slett
  7. Alle har lest mer enn meg i januar haha. Jeg leste bare åtte bøker. Det er for lite for jeg har ofte klart å lese mer enn det, men, men ... får håpe jeg får lest mer i februar. Har i det minste all verdens tid til å lese, men av og til vil man gjøre andre ting også.
    Fin oppsummering og ha en fin søndagskveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ikke alltid man greier å lese så mye selv om man har god tid..
      Takk i lige så Ina.:)

      Slett