søndag 24. oktober 2021

Kaneltreet av Patricia Wilson . Interessant og gripende historisk roman fra Rhodos, Hellas.

 Jeg startet å lese denne romanen mens jeg var på Rhodos. (kom hjem derfra for en uke siden). Jeg har et par bøker av Patricia Wilson fra Kreta, som jeg enda ikke har lest, men kom over denne fra Rhodos, da jeg gjorde søk på litteratur derfra. Jeg liker å lese bøker med handling fra land jeg reiser til. Rhodos har jeg ikke vært på før. Fant svært lite på norsk, kun Kaneltreet og en novelle av Agatha Christie.  Wilson er britisk, bor på Kreta, og har også skrevet en roman fra Santorini, som jeg ikke finner oversatt til norsk.
Kaneltreet er en historisk roman av typen som veksler mellom nåtid og fortid, samt at det er en generasjonshistorie.



Jeg ble ganske raskt dratt inn i historien som i nåtid befinner seg i den lille byen Paradissi, nært flyplassen på Rhodos. Naomi lever der med mannen Costas og deres to sønner Angelos og Konstantin som studerer på Kypros. I Hellas dekker ikke det offentlige utdannelsen til unge mennesker, så foreldrenes inntekt er det som avgjør om ungene kan studere. Costas jobber på et cruiseskip, mens Naomi lager såper og kremer av urter etter bestemorens oppskrift. Hun blir oppmuntret til et samarbeid med presten datter til å utvikle bedriften med en hjemmeside og nettsalg. Naomi har en lillesøster Rebecca som bor i London sammen med mannen Fritz. De har i mange år forsøkt å få barn, og prøverørforsøkene er et tema vi blir innviet i.  Naomi og familien har også bestemoren Bubba boende hos seg. Hun har hatt et slag, men ser ut til å komme seg innimellom.  Bubba har opplevd krigen og har en dramatisk historie å fortelle. Hun skrev dagbøker og Naomi leser disse og får innsikt i en grusom historie om hva bestemoren, Bubba aka Pandora Cohen opplevde. Det er denne historien som knytter fortiden og nåtiden sammen. I tillegg så har ikke Naomi og Rebecca hatt kontakt på ti år, da Bubba nektet å godta Fritz, fordi hun mente han var nazist, siden han var så lik nazisten som beordret deportasjon av jødene fra Rhodos til Auschwitz under den andre verdenskrig.

Bubba, som i 1944 ble kalt Dora var en sterk og heltemodig ung kvinne. Hun ville delta i motstandskampen etter at foreldrene, brødrene og andre slektninger en dag ble bedt om å reise fra Rhodos. Tyskerne hadde okkupert Rhodos, men ingen visste hva som skulle skje, annet enn at de måtte lystre ordre. Etter hvert kom ryktene.. Foreldrene fikk sendt Dora og søsteren Evangelisa opp i fjellet Filerimos og ba de holde seg der. Sammen med dem var Irina, Doras venninne som også var forelsket i henne. Dora elsket både Irina og gjetergutten Giovanni. Han kom bort fra henne etterhvert og andre grusomme ting skjedde. Dora ble tøff og hadde lært seg å skyte for å drepe. Hun ble gravid, men Giovanni var borte.

Etter krigen sluttet hun aldri å håpe på at han kom tilbake. Hun fødte datteren Sonia på frigjøringsdagen. 

I nåtid skal Naomi, Bubba og flere av de få gjenlevende jødene på Rhodos delta i en rettsak for å få tilbake rettmessig eide eiendommer som myndighetene  og tyskerne, tok fra dem under krigen. Eiendommene fikk de aldri tilbake. De greske myndighetene på Rhodos var med på dette. De var også med på å beordre jødene fra Rhodos under krigen.

Romanen er basert på historiske fakta, selv om mye er fiksjon når det gjelder karakterer og handling (Men inspirert av to virkelige karakterer) Eiendommene har enda ikke blitt gitt tilbake til jødene, så rettsaken er også fiktiv. (etterordet)

Kaneltreet er en gripende roman på mange måter, om enn litt omstendelig til tider, noe slike romaner ofte er. Men den er lett å lese, og har bedre flyt i språket, synes jeg, enn enkelte av Victoria Hislops romaner fra Hellas, som man godt kan sammenligne denne med. Det er interessant å lese fra Rhodos. Jeg kunne lite om øya fra før. Litt morsomt også at Paradissi er en by kort vei fra der jeg bodde i Ilayosos. Jeg var også på utflukt til Filerimos og bussen kjørte gjennom Paradissi. Guiden kommenterte at navnet ikke var treffende. for det var ikke akkurat Paradis dette her, som i moderne tid er plaget av masse flytrafikk, så nært flyplassen som byen ligger.  I boka er de også innom Rhodos by og gamlebyen der det er et jødisk museum og en synagoge.


Meg på toppen av Filomeros, ved korset og flott utsikt over området under.



På Filomeros, "Golgata" mot korset. På andre siden ligger klosteret. Rundt området er skogen og berget Dora og motstandskjemperne gjemte seg i.


Patricia Wilson: Kaneltreet, 460 s
Original tittel: Villa of secrets, 2018
Cappelen Damm pocket 2019
Kjøpt boka selv



Bok og greske kjøttboller i Gamlebyen i Rhodos. Boka la jeg igjen til Sissel på Red restaurant i Rhodos by. Sissel er fra Bergen og er gift med en gresk mann. Begge er veldig hyggelige. Anbefales en tur dit hvis dere er i Rhodos. Maten er kjempegod.


14 kommentarer:

  1. Så kjekt at jeg fikk avslutte dagen med denne flotte omtalen. Heldige deg som fikk deg en tur til solen, det var veldig gøy å lese reiseskildringene dine :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy du synes det Tine:) Og takk:)
      Har et par innlegg til i tankene fra Rhodos, håper å få de til i løpet av uka.

      Slett
  2. Denne høres interessant ut og jeg fikk lyst til å lese den en gang. Leste en annen bok av forfatteren i sommer,flukten til den greske øya,den likte jeg godt. Var litt etter samme oppskrift som denne og lagt til Kreta.

    Helt greit med lettlest lektyre av og til.

    Håper du har hatt en fin helg 🙂 selv har jeg hatt lesehelg,noe som var lenge siden. Tre bøker på like mange dager er ikke hverdagskost her.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Har de to bøkene fra Kreta, den du leste og en som heter Øyas hemmelighet. Leser nok dem også, tenkte å lese dem da jeg skulle til Kreta, men så ble jo den turen kansellert tre ganger og så ble det Rhodos istedet.
      Nå satt jeg og tenkte på hvilke bøker jeg skal ha med til Gran Canaria om en måned.
      Ja, kjekt med noe lettlest innimellom ja, og særlig som reiselektyre.

      Takk, ja det har vært en fin og rolig helg, skjønt i går var jeg på teatret med en venninne på opplesing av Magnhild Haalkes Allis sønn. Forestillingen er utsatt pga streik, men de har hatt et par gratis lesninger av utdrag fra bok og manus med samtale etterpå. Interessant og koselig. I dag har jeg vært hjemme og lest. Hadde ambisjoner om å lese mer i helga, men det blir ofte mindre enn tenkt.
      Tre bøker på tre dager er jo mye- men er de korte så går jo det fint:)

      Slett
    2. Allis sønn likte jeg veldig godt, håper det blir noe av
      stykket selv om opplesninger og samtale også høres fint ut.
      Kjenner til det med å lese mindre enn man har planer om. Leste Rune Christiansen sin nyeste,samt en diktsamling av Patrizia Cavalli og min aller første Simone De Beauvoir-bok. Korte bøker alle tre da og Christiansen sin bok begynte jeg på for et par uker siden.

      Så herlig at du skal ned igjen til varmen,særlig med tanke på at mange av de tidligere turene dine ble kansellert.

      Slett
    3. Ja, nå er streiken over, så de satser på å få den opp på scenen i løpet av november/desember ifølge Adressa, Håper jeg får sett det selv om jeg antagelig er på ferie i den tiden, men jeg håper det går lenger enn det det.

      Likte du Rune C sin nye roman? Regner med at du likte Beauvoir.:)

      Ja, det blir skjønt.:)

      Slett
    4. Så bra at streiken er over! Krysser fingrene for at det går i boks og at det ikke kræsjer med ferieturen.
      Likte Rune C sin roman, den er spesiell. Har begynt på et innlegg om den.
      Beauvoir er likt og skrevet om.

      Slett
    5. Takk, ja, ikke sant:)
      Bra du likte Rune C sin siste. har likt de siste bøkene hans, men ble usikker på denne etter å ha lest anmeldelser. Har lest og kommentert din Simone-anmeldelse.:)

      Slett
  3. Det er alltid moro å lese bøker fra steder man er/har vært/skal til. A og jeg så nettopp James Bond film hvor han er i Istanbu og samtidig ropte vi: der har vi vært:)
    Noen ganger er feelgood bøker akurat det man trenger. Koselig omtale med bilder som øker reiselysten. Jeg har vært på rhodos fire ganger, men aldri vært på toppen av Filimeros :9
    Ønsker deg en fin leseuke, Anita

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. jeg bruker å gjøre det, spesielt når jeg drar til nye steder.
      Takk for at du synes det Augusta:) Reiselyst er bra:) (innenfor en viss grense;))
      Takk det samme til deg:)

      Slett
  4. Skal jeg til Rhodos vet jeg at denne er fin å lese. Jeg har ikke vært på Rhodos, så det frister. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra! Jeg ville skrive innlegg om denne, siden jeg selv lette etter bøker fra Rhodos. Kan være kjekt å få tips til "reisebøker". Fin å lese selv om man ikke skal til Rhodos, hvis man liker denne type bøker:)

      Slett
  5. Her dukker cover-allergien min opp, kjenner jeg. Godt at du har skrevet om boka. Bilde av kvinne bakfra er aldri et salgsargument for meg, men boka skal jeg plukke opp om jeg skal til Rhodos igjen. Jeg liker som deg godt å lese bøker fra hvor jeg reiser i verden. Så takk :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jada, jeg har det litt sånn selv, men har avvent meg bittelitt...Man vet som regel i hvilken gate slike damer-bakfra-bøker befinner seg, men det er jo forskjell på kvalitet der også, og ja, noen ganger er det helt ok, man vet hva man får ifølge konseptet.
      Akkurat, det er noe med å lese bøker fra der man befinner seg eller skal reise til:) Jeg har tålt å lese veldig mange bøker i denne kategorien med handling fra Italia feks. De finnes det jo mange av.. Jeg er litt lettsolgt akkurat når det gjelder Italia og damerbakfra.

      Slett