søndag 3. oktober 2021

Hjerteknuseren av Anne B. Ragde

 Ny roman fra forfatteren av Berlinerpoplene og mange andre. Anne B. Ragde har en allsidig og lang forfatterkarriere bak seg og jeg har lest mye av henne. Jeg kunne ikke la Hjertneknuseren gå fra meg heller. Dette er en lettlest roman i kjent Anne B. Ragde-stil, med god flyt og treffende karakteristikker av folk, situasjoner, hverdagsliv og natur.


Forlaget om boka:
Jonetta lengter etter balanse. Den balansen hun kjenner når hun svømmer i tjernet, eller når hun åpner for vanntanken på utedusjen og lar det lunkne vannet skylle over seg. Hun lengter etter freden det er i å sitte med et kryssord, med reiseradioen durende i bakgrunnen. Det enkle livet der morgenkaffen får ta den tiden den vil. Alt dette har hun på hytta, men hun har Ragnar der også. En voksen sønn uten jobb, med bunker av uåpnede regninger på gutterommet hjemme. En voksen sønn som reiser på ferie med mor og tar det beste soverommet, bestemmer hva de skal se på tv, svarer med enstavelsesord, dersom han svarer i det hele tatt, og etterlater seg runkestive T-skjorter og møkkete sengetøy som mor må ta hånd om. Hvor ble det av gutten hennes, han som kunne si at han elsket henne uten å ane hva ordet betydde? Hvordan skal Jonetta klare å nå inn til denne store, fremmede, lukkede mannen som er sønnen hennes? Og vil hun det? I løpet av et par ferieuker får dramatiske hendelser alt agg til å komme opp til overflaten. Og spørsmålet er: Når er det nok? For til slutt er det ikke er annet igjen mellom Jonetta og Ragnar enn de avgnagde knoklene av en familie.

***

Jeg likte boka. Den bygde seg sakte opp og ble som en thriller etterhvert. Jonetta sliter med overtenkning og bekymringer og som mor er det lett å kjenne seg igjen i noe, men her er det temmelig overdrevet, tror jeg, i forhold til hva som er vanlig for de fleste. Eller? Da hun finner sønnen Ragnar bevisstløs er det ikke måte på hvilke katastrofetanker hun får og Ragde skildrer dette på glimrende vis.  Slike katastrofetanker kan jeg kjenne igjen. 
Men det er mye som er litt merkelig. Hvordan har det seg at Jonetta ikke greier å lukte at sønnen har drukket, når hun kjenner lukten av innestengt rom , svett kropp og dårlig ånde? Og hva er det som gjør at hun ikke har greid å manne  kvinne seg opp til å få han til å finne seg bolig, i stedet for å la det gå så langt som hun gjorde? Hvordan har hun hjulpet han? Si det, ikke kan jeg love at vi får svar på det heller.
Jonetta mistet mannen sin og Ragnar sin far da han var 16 år, det er kan hende noe av forklaringen, at hun har overbeskyttet han på noe vis, eller kan hende hadde hun selv glede av at han bodde lenge hjemme,  hvem vet? Kanskje Jonetta er en som trenger å bry seg om, ta vare på andre for å døyve over sin egen ensomhet og sorg? 
Jeg fikk mange tanker da jeg leste boka, som selv om den til tider var morsom med sine absurde situasjoner og spennende med sine thriller-elementer, så synes jeg historien for det meste var bunn trist. Jonetta er en ensom kvinne og ikke minst veldig fortvilt og sint. Hvordan hun og Ragnar vil greie seg , si det, det kunne jeg tenkt meg å vite mer om, får vi det?

Hjerteknuseren anbefales. Jeg likte boka, en sidevender av godt Ragde-kaliber.

Tine har også blogget om boka

Andre bøker av Anne B. Ragde jeg har blogget om:

Jeg har lest:



Anne B. Ragde: Hjerteknuseren, 270 s
Strawberry Publishing 2021
Leseeksemplar fått av forlaget

10 kommentarer:

  1. Så gøy at du har lest og ikke minst likt boken, takk for lenke, som du vet likte jeg den godt også. Skal si du har lest mye av Ragde, hun er god, det er helt sikkert. Håper du har hatt en fin helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. En bok å like dette.
      Å linke er selvfølgelig bare hyggelig:)
      Helga har vært fint og gått så fort. Har hatt besøk som du vet og i dag var vi på Verdaln hos mamma en tur. Lite lesing, men andre ting er noen ganger viktigere:)
      Håper det samme for deg:)

      Slett
  2. Denne skal nok leses eter hvert. Har lest nesten alt hun har skrevet og liker hennes humoristiske sans.
    Her har det styrtregnet i hele dag og slappet av med tv og på verkstedet. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, enig. Håper du liker denne også:)
      Har sett på nyhetene at det regner voldsomt sørpå-

      Slett
  3. Artig,for her er vi ikke på bølgelengde i det hele tatt. For meg ble dette en midt på treet bok. Krisemaksimeringen kan jeg tildels kjenne meg igjen i og det var nok mye som ble satt på spissen her. For meg ødela det thriller- aspektet mye for min leseopplevelse for ting kokte bare vekk i kålen.

    Meg og Ragde har alltid hatt et av og på forhold så at det blir litt stang ut er helt greit.


    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja sånn er det vel også iblant.
      Kan være enig i at ting kokte bort i kålen, at det ble noe uforløst på slutten der.. samtidig er jeg glad for at mine værste anelser/antakelser/bekymringer ikke slo til.
      så hvem vet, kan hende det borger for en oppfølger? Eller så må vi bare spekulere på det selv.

      Slett
    2. Følte meg mest snytt jeg,når det ikke ble noe av det man på en måte forventet.

      Mye ble uavklart med hensyn til mor og sønn så kanskje det blir en oppfølger som du sier.

      Ønsker deg en fin uke,nå er det natta her 🙂

      Slett
    3. Hehe... det kan vel også skje. Aner ikke hva du forventet, men jeg er glad det jeg nesten forvente ikke hendte. (worst case scenario)
      Ikke godt å vite hva Ragde tenker videre. Det skjer vel det som skjer, eller ikke. etterhvert- sånn som med Berlinerpoplene. Der planla hun ikke alle oppfølgerne, men de bare kom..

      Takk, nå er det en ny natt på trappene her. Internett har vært ustadig og delvis nede her i kveld. Telia.

      Slett
  4. Jeg har fremdeles hele forfatterskapet hennes til gode. Må snart få snudd meg og lest noe fra Ragde. Sjekke ut om det er for meg eller ei. Hun er ei av de forfatterne som topplokket mitt vegrer seg mot å lese. Ja jeg vet. Neshov-serien skal være bra. Jeg har vært på bokbad med henne. Det var svært bra. Ugh. Den der indre stemmen er ubehagelig å jobbe mot.. Du verden så sær man blir på "gamle dager" :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Da er det bare å prøve. Bøkene er lettlest. Kanskje du kan like en av de eldre bøkene hennes? Anbefaler denne boka altså- men ellers har hun skrevet en roman fra Svalbard (Zona frigida) som hun kjenner godt, og som jeg husker som veldig bra, samt en om å utforske bisarr seksualitet som ja, hm, er interessant, men sær..om sære lyster. Bunnforhold: https://www.bokkilden.no/erotikk/bunnforhold-anne-b-ragde/produkt.do?produktId=1639818

      Berlinerpoplene er bra, ja, men helt annerledes enn de her nevnt samt Hjerteknuseren. Men ensomhet og vanskelig kommunikasjon i relasjoner er et tema som går igjen.

      Slett