torsdag 30. september 2021

Oppsummering september -21

September har føket avgårde, den også,  med fine høstdager og noen uværsdager. Det ble en ganske bra lesemåned med 14 bøker og jeg har også hatt noen dager ferie på Finnskogtoppen. Ellers har det meste i hverdagen kommet i gjenge igjen. Har også vært på jobbreise i Narvik, en spennende og koselig by, som jeg  kombinerte med helgebesøk hos datter og barnebarn i Lofoten. Forlagenes høstmøter har også kommet i gang igjen, i alle fall hos et par av dem og jeg har vært så heldig å få delta. Formen har ellers vært så som så, det er vel sånn det har vært en stund; variabelt og jeg er fortsatt delvis sykmeldt. Får lest litt mer da, i det minste. Er veldig takknemlig for jeg har bloggen og mine bloggvenner og dere som følger:)


Den nest siste dagen i september var det så varmt at jeg satt og leste på verandaen et par timer. Herlig altså:) Det har vært noen sånne dager i det siste, men bare i går at jeg hadde tid til å sitte her en stund.

Bøker lest: 
1. Jane Eyre av Charlotte Bronte (klassiker/1001): England, lånt bib/lydbok, 471 s
2. Før snøen kommer av Britt Karin Larsen (frahylla) : Kjøpt, Sverige, 464 s
3. Sangria i parken av Nils- Øyvind Haagensen (Norsk2021): Lånt Bookbites,/lydbok, 283 s
4.  Emily forever av Maria Navarro Skaranger (norsk2021): Lånt Bookbites,/lydbok,  177 s
5. Det synger i lauvet av Britt Karin Larsen (frahylla) : Kjøpt, Sverige, 368 s
6. Heksejakten av Stacey Halls : Leseeks, England, 429 s
7. Min skyld av Abid Raja ( sakprosa/norsk2021): Leseeks, India, Pakistan, selvbio, 239 s
8. En ubehagelig uke av Per Schreiner ( norsk2021) : Leseeks, 103 s
9. St. Avenger av Heine Bakkeid ( krim/ norsk2021) : Leseeks, 475 s
10. Ringmannen av Jan-Erik Fjell: Krim, norsk2021, leseeks, 379 s
11. Sicilia Bella av Anne Christine Rojahn Levy: Sakprosa, reise, kunst, Italia, leseeks, 175 s
12. Hjerteknuseren av Anne B Ragde: norsk21, leseeks, 271 s
13. Usynlig blekk av Patrick Modiano: Frankrike, Italia, lånt på bib, 133 s
14. Greske hemmeligheter av Harald Gautneb: Hellas, reise- og kokebok, leseks, 161 s

SUM: 14 bøker / 4128 sider



Bokhøsten er i full gang og postkassa fylles med nye bøker. Har bare rukket å lese Heksejakten av disse, men skal lese i alle fall Frobenius, Samartin og Hawkins i oktober. 

Dette ble en bra lesemåned. 3 lydbøker hjalp også på. Ble positivt overrasket over Jane Eyre og Sangria i parken.
Min skyld av Abid Raja var også veldig bra, gjorde sterkt inntrykk. Likte også Hjerteknuseren av Anne B Ragde godt. (omtale kommer) Sicilia Bella var en flott og stemningsfull reiseskildring og kunstbok. Inspirerende.
Leseformen/konsentrasjon har variert. Tror ikke krimformen har vært helt inne. Selv om jeg likte Ringmannen godt. De lydbøkene jeg hørte, som nevnt i lista , fungerte godt, men når jeg har lyttet til Sølvmyntene av Tom Egeland har jeg ikke greid å følge med godt nok. Kanskje orker jeg ikke alt det vonde, fæle i krimbøker for tiden så godt. Drap, vold, overgep. Mulig fordi jeg har fått for mye av fæle ting gjennom jobb i september.
Jeg skal gi krim og psykologiske thrillere nye forsøk i oktober. Har masse liggende og mye jeg gleder meg til å lese. Må bare velge tematikk og stil med omhu.


Bøker jeg hadde med til Lofoten og et par som jeg tok med i retur. Leste Abid Raja, Ringmannen, En ubehagelig uke og St.Avenger nordafor og på reisen.


2 krim/ 9 andre romaner
3 sakprosa /(biografi/reise&kunst/reise&mat)

1 klassiker (1001)
2 frahylla

4 lånt på bib/bookbites
2 kjøpt
8 leseeksemplarer

Land besøkt:
Sverige (2), England (2), India, Italia (2) , Pakistan, Frankrike, Hellas


Fra høstmøte med Kagge i går. Jeg skal på ferie til Hellas om en ukes tid, da leser jeg kanskje denne før det? Ønsker det i alle fall.. 


Diktsirkel:  
I september har tema vært nye norske talenter. Jeg leste en bok i august, men har ikke rukket å skrive om den. Tenkte jeg skulle lese et par til, som jeg har lånt på biblioteket, men har ikke rukket det enda, eller har ikke vært i diktmodus.
Har ikke laget innlegg heller, så det får komme litt på etterskudd. Vi utvider med oktober:)


Fra reisen til Narvik. Sitter på Rallar`n kro, venter på mat, leser. Spennende historie om de rallarne som kom fra Sverige for å jobbe i malmgruvene. Handler ikke om dem i Ringmannen altså, men måtte nevne det likevel. Fikk en liten historielekjson av servitøren. Mye bilder av dem på veggene også. Svarta Bjørn blant annet.Tips til gode bøker om temaet, tas gjerne imot:)


Litterære arrangement: 
1. Litteraturfestival Kapittel 21, Stavanger- digitalt. 23.-26.09.
    Fikk med meg: Åsa Linderborg om 13 måneder, Elisabet Åsbrink og Bert van Es om arven etter antisemitismen, Tonje Brenna, Stian Bromark, Halvard Notaker om Oppgjøret etter 22.juli, Tove Nilsen om Den eneste broren, Simon Stranger om 305 dager (veldig bra , både Stranger og Nilsen), Vigdis Hjorth om familielivets fred i samtale med forsker Cecilie Evertsen (veldig bra, faglig og litterært interessant)


Fra Kapittel: Åsa Linderborg i samtale med Tore Rem.




Dag Hoel snakker om den nye boka si, I Hamsuns kalosjer.


3. Fra krim til bullet med Marit Reiersgård og Tom Egeland bl.a. Lansering av Her er jeg av Marit R. Digitalt. 26.09.

Boka til Marit Reiserborg som jeg har kjøpt og forhåndsbestillt. En skikkelig gladbok.


Og her fra den digitale lanserinsgfesten. Marit og Kristine Storli Henningsen som e rrektor på Forfatterskolen og driver av nye Papermoon forlag. Veldig gøy. Jeg vant også quizen.:) Juhu!


4. Høstmøte med Cappelen Damm 14.09. Royal Garden.


Frode Sander Øyen alias Samuel Bjørk har skiftet forlag. Han kommer med en ny krim i høst. Gleder meg veldig.)


Henrik Langeland er ute med en av flere øker i høst som har Paradis i tittelen.



Abid Raja gjorde inntrykk. Under: Fra boka, som jeg startet å lese på flyet til Bodø/Lofoten. Hehe, for en passende start..

16 kommentarer:

  1. Herlig,ser ut til at du og Ollie hadde en god prat der! Har lest seks av disse. Spent på omtalen din av Ragde sin bok,den likte jeg ikke så veldig godt. Det har vært litt stang ut med de lydbøkene jeg har hørt den siste tiden, tror jeg må roe ned litt med formatet og heller lese selv.

    Kjekt med bokmøtene og håper de andre drar på tur neste år.

    Du har fått med deg mye forskjellig og det er bra. Helt fantastisk å sitte ute på denne tiden, bare å nyte om man har anledning.

    Har ikke skrevet oppsummering i år i det hele tatt og hadde planer om det i dag men kom aldri så langt.

    Ha en fin oktober måned,Anita 🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja, ikke sant.Han ville nok ha mat eller gotteri.
      Ollie og jeg forstår hverandre;)

      Synes Ragde sin hadde et bra driv, litt thrilleraktig. Heldigvis endte den ikke så galt som man kunne tro..
      Håper å rekke å skrive i helga, men får besøk av sønn og vi skal til Verdaln en tur også. Får se.
      Enig angående bokmøtene. De er så bra:)
      Og været ja.

      Håper du skriver oppsummering, må jo ikke skje i dag:)

      Takk og det samme til deg Beathe:)

      Slett
  2. Så flink du er til å gå på bokmøter, der må jeg skjerpe meg. Jeg gremmes over at jeg hele tiden skyver Diktlesersirkelen forand meg, har bøkene jeg har plukket ut så langt liggende klare, men blir bare oversett i hverdagen. Så skjønn hund!
    Ha en flott oktober måned. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Ingun, men disse satt jeg hjemme og så på, så det var jo ganske enkelt;)
      Skjønner det med å overse bøker som ligger der. Man må være i modus for dikt.:)
      Du har oktober for deg, vet du:)
      Ja, Ollie er nydelig.
      Takk, i lige så:)

      Slett
  3. Du verden så mye du har fått med deg fra Kapittel likevel da, Anita! Ikke helt som å være der, jeg vet, men dog. Forlagsmøtene ser spennende ut. Jeg gikk på dem tidligere, men har falt ut fra lister etter koronaen, ser det ut for. Har ihvertfall ikke hørt noe ennå.


    Leste om møtet ditt med BADEesken, hehe. Ja han er fin fin. Ikke opplevd ham live. Det hadde vært noe! Humoren hans er upåklagelig, ref. alle "ved"-mennene i en og samme avisartikkel. Der har han virkelig funnet en nisje.

    Spot on med Abid Raja-prologen! Haha, hva er sjansen for det, liksom. Nå skal du jo på flytur i andre retningen snart. Heldige deg. Sol og varme når høsten kommer. Jeg drar til Røros i slutten av oktober. Ikke akkurat mot varmere strøk, men venninneturer varmer de også. Kanskje på en litt annen måte :)

    Av bøkene dine denne mnd har jeg lest kun tre - 1, 8, 10 - til gjengjeld likte jeg alle. Diktsirkelen ja. Der mangler jeg faktisk bare én mnd, men har ikke skrevet om alle ser jeg. Skjerpings på det området behøves. Nå skal jeg ihvertfall få oppsummert september. 20 bøker er sjelden kost herfra..
    Ha en fiiin helg Anita.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Hørte et par hver dag. Kan hende jeg ser flere etterhvert også.
      En grei erstatning for å ikke være der, da, men ikke det samme.

      Jeg har også falt ut av lister her og der, og de bokmøtene etterspurte jeg selv. Har vært mye skifte av folk på forlagene og rutiner her og der.

      Ja, haha til BAdesken.:) Var utrolig artig de vaksine-innslagene hans, samt alle skriveriene om Tom Cruise i Norge . Snakk om å koke suppe på spiker. (avisene altså)

      Ja, ikke sant, temmelig spesielt å åpne Abid-boka og leste det der..når jeg selv var på vei til samme destinasjon.

      Gleder meg til Rhodos, ja. Planlegger hvilke bøker jeg skal ha med.
      Røros er fint det også. har vært der mange ganger. Dere skal vel på Lysgård keramikk? Kaffistova, andre koselige kafeer.

      Du rekker å skrive innlegg (holder med mikro) og melde det inn..så er du med:)

      20 bøker er bra!

      Takk, det samme til deg Marianne:)

      Slett
    2. Røros blir kos. Skal besøke ei venninne som er flyttet tilbake til hjembyen etter flere år i Stavanger. Lokal guide er ikke å forakte. Gleder meg stort. Men der blir det nok ikke plass til bøker, nei. Fire venninner på vift blir travelt vet jeg av erfaring :)

      Slett
    3. Hehe, ja, det sier seg selv:)

      Slett
  4. Grei oppsummering og fine bilete!
    Har (som du veit) lest Larsen, nr 2 og 5 her. Veldig veldig fine bøker.
    Likar både Bakkeid og Fjell sine krimseriar og bøkene deira skal sjølvsagt lesast ein eller annan gong.
    Ynskjer deg ein fin lesemånad i oktober!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Berit:)
      Ja, enig ang de bøkene/seriene.
      Har siste boka til Larsen igjen i den serien.
      Takk, det samme til deg:)

      Slett
  5. Flott liste du har, Anita! Eg vil lesa meir av Patrick Modiano i haust :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Elida:) Boka var bra, litt spesiell.

      Slett
  6. For en fin måned du har hatt! Jeg har lest 5 av dine, og har flere på vent. Får Sicilia Bella i posten snart, det gleder jeg meg til.
    Fryder meg over at du får til lavkarbokjøret, og ikke minst at du skal oppsøke sol og sommer om litt.
    God leseoktober Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra, du har også lest mye bra:)
      Håper virkelig du liker Sicilia Bella:)
      Det blir deilig med sol og Grekenland:)
      TAKK, det samme til deg Tine:)

      Slett
  7. Sommeren har vart for lenge. På tide med høst nå.
    Du har lest mye i forhold til meg i september, så å skrive om september i en av de nærmeste dagene, er noe demotiverende.

    Søt hund og innholdsrik oppsummering. =)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå er høsten her definitivt. Jeg liker sommeren, men jeg synes også høsten er fin. Kroppen min har det bedre med varme og mer stabilt vær.
      Du har nok lest mer enn nok til å oppsummere:) Hold motet oppe:)
      Takk skal du ha Ina.:)

      Slett