søndag 26. september 2021

Ringmannen av Jan-Erik Fjell . Anton Brekke- krim #8

 Jeg er stor fan av Jan-Erik Fjell sin krimserie om Anton Brekke. Vanligvis kan jeg gå litt lei etter 5-6 bøker i en serie, men det har ikke skjedd med Anton Brekke. Jeg har lest alle i serien med unntak av Tysteren. De siste to bøkene har Anton Brekke stort sett holdt seg innenlands og det har blitt roligere bøker, synes jeg. Han har en svipptur til Gøteborg for å spille i Ringmannen, men det er vel alt . Men de er fortsatt gode, selv om jeg likte utenlandsbøkene særdeles godt. 


Forlaget om boka: 

Cecilie Olin kommer aldri hjem etter en tur på byen. To dager senere blir hun funnet kvalt. Kroppen er mishandlet. Den massive volden er påført post mortem og gir inntrykk av å være personlig. Ektemannen kommer snart på etterforskernes radar, men så blir en ny kvinne meldt savnet. Magnus Torp er sendt fra Kripos for å bistå det lokale politiet. Han følger spor som til slutt skal ta ham over 20 år tilbake i tid, til et uoppklart drap 60 mil unna. Samtidig forsøker han å dra sin tidligere kollega Anton Brekke opp fra dypet. Anton har mistet jobben i politiet, og tror ikke det er mulig å komme nærmere bunnen. Han tar feil. Denne gangen tar det lang tid før Magnus får hjelp av Anton, og da har Anton et helt annet motiv enn å fange Cecilie Olins drapsmann. For denne gangen er det blitt personlig. Dette er den åttende boken om Anton Brekke.

Romanen veksler mellom kapitler i et tidspenn på ca 20 år og stedene Volda/Ørsta i Møre og Romsdal og Fredrikstad/Sarpsborg/Østfold. Hvilken forbindelse dette har får vi nøstet opp etterhvert. Cecilie Olin er ikke den eneste forsvunne kvinnen som Magnus Torp og kolleger får å handskes med. Lisette Ness er en annen kvinne som plutselig ikke kommer hjem, men her har de enda ikke et lik. Sannsynligvis har hun bare tatt seg en tur, tenker politiet. Magnus tar likevel denne saken alvorlig og etterhvert må han finne ut om de har noe til felles. Kristin Mayer er en annen tøff dame vi blir kjent med. Hun er politi og roter seg bort i en fyr, et vitne, som jeg underveis lurer på om er helt til å stole på. I det hele tatt er det flere menn det skurrer med her i Ringmannen. Og det gjør det helt til siste slutt.

Anton Brekke driver med sitt og prøver å stable et nytt liv på beina. Han har fått seg jobb på en psykiatrisk akuttpost og får i oppgave å passe på Nora, en 17 år gammel suicidal jente. Han får god kontakt med henne og det skjer ting her etterhvert som setter Anton helt ute av spill. Han plukkes opp av Magnus etter en spillhelg i Gøteberg og må bli med til Volda. Herfra er det full rulle og mye skjer.
Dynamikken mellom Anton og Magnus er nydelig. 

Jan-Erik Fjell skriver veldig bra og Ringmannen er absolutt en god krim som dreier seg om alvorlig vold og mishandling, menn som mister kontroll og om andre overgrep. Jeg synes likevel at denne som den forrige; Gråsonen, er noe roligere (finner ikke bedre ord) enn de andre i serien, kanskje fordi jeg likte de andre bøkene fra Alcatraz, Las Vegas, Texas og andre steder sabla godt, og de var umulige å legge fra seg. Men det gjør ikke så mye, jeg vil gjerne følge Anton og Magnus videre. Og Kristin Mayer.  Boka har en litt åpen slutt når det gjelder Anton og Magnus, så jeg er spent på hva som kommer neste gang.

Tine og Marianne har også blogget begeistret om boka
Enig med Tine at sekvensene i Volda gir frysninger...

Andre bøker i serien jeg har blogget om:
Gjemsel- sabla bra krim
Lykkejegeren

Jeg har også lest Skyggerom. Men ikke Tysteren.

Jan-Erik Fjell: Ringmannen, 379 s 
Strawberry Publishing 2021
Leseeksemplar fått av forlaget



10 kommentarer:

  1. Yesss! Dette er bra! Takk for link. Her er vi helt enige. Dette er en serie som er spesielt god å ha på øret også syns jeg, selv om den siste kom hjem i papirformat.
    Utslitt etter 3 dager strekk på Kapittel for så å få årets hodepine. Jeg skylder det på systen overflow. Har ikke sett så mange mennesker på halvannet år, og fått så mye interessant og litterær input på så kort tid på sikkert tre år. Så det ble kanskje litt mye. Uansett. GØY GØY GØY! Neste år håper jeg på besøk fra flere :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det.:) Klart jeg linker:) Kan tenke meg at den er bra på lyd. Han skriver jo så ukomplisert på en måte.

      Skjønner utmattelsen, å være på festival er hardt:)
      Har fått med meg tre ting streamet i dag. Tove Nilsen og Simon Stranger- veldig bra, og Åsa Lunderborg bokbadet av Tore Rem, synes ikke han var så bra i dag- noe fomlete, men Åsa var bra og har veldig gode refleksjoner, hun er så nyansert og selvkritisk, samt personlig- og det liker jeg.:)

      Ja, kanskje besøke Stavanger next year?

      Har også fått med meg litterære hagefest i Adrianstua i dag- digitalt- og skal nå se en digital lansering med Marit Reiersgård:)

      Slett
    2. Du er jammen flink på streamingen! Og ikke minst å få med deg så mye = følge med så du vet hva som skjer hvor. Der har jeg et STORT forbedringspotensiale..

      Slett
    3. Takk for det Marianne. Følger med på facebook vettu:)

      Slett
  2. Det kan se ut som om jeg er den eneste som ikke har lest Ringmannen. Men jeg må lese bok 5 og videre i serien først. Godt å vite at "alle" liker denne :)

    Ønsker deg en fin ny leseuke:)

    SvarSlett
  3. Hørte nesten 5 timer av denne før jeg hoppet av og likte det jeg hørte så jeg ser frem til å lytte til denne. Begynner på Skyggerom i morgen,måtte ha to andre romaner på øret mellom krimbøkene.
    Ang streaming,fikk sett Helga Flatland og Simon Stranger og likte begge samtalene. Får se om det blir anledning til noe i morgen før jeg retter nesen mot Litteraturhuset.

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du liker serien hele veien ut.:)

      Likte godt den samtalen med Simon Stranger. Tove Nilsen var også interessant å høre på:) Og det andre jeg hørte.

      Slett