onsdag 4. september 2019

Gjemsel av Jan-Erik Fjell - sabla bra krim

Jan- Erik Fjell har gitt ut noen glitrende gode krimromaner og har seilt opp som en av mine store favoritter. At det kommer en ny bok fra den kanten gir alltid spenning i utgangspunktet. Vil han holde den samme gode flyten og koken? De samme gode plottene? Hvordan går det med Anton Brekke og Magnus Torp? Jeg kan betrygge om at Gjemsel absolutt holder mål.



Forlaget om boka:
Norge, 2019. En ung kvinne blir funnet drept. To år tidligere rømte seriemorderen Stig Hellum under en fangetransport. Drapet bærer hans signatur, og Anton Brekke vet to ting med sikkerhet: Stig Hellum har våknet fra dvalen. Og han kommer ikke til å stanse av seg selv.
Texas, 2006. Om få timer skal den dødsdømte fangen Nathan Sudlow henrettes. I 11 år har han tiet. Nå forteller han sin historie til pater Tom Sullivan. Hva er sammenhengen mellom Stig Hellum og Nathan Sudlows rystende beretning?
Anton Brekke får ansvaret for den pågående drapsetterforskningen, og han blir umiddelbart konfrontert med det eneste han egentlig tror på: ondskap.
Kapitlene veksler i tid, mellom nåtid og etterforskningen med Anton Brekke & co og flere tidsspenn som handler om Nathan Sudlow som skal henrettes i Texas i 2006.  Akkurat det som handler om Sudlow tar det tid å finne ut av, men det gjør ingenting for vi vet jo at det har en sammenheng med nåtiden, men ikke hvilken. Og her er det lett å røpe for mye, så jeg skal ikke si annet om det enn at Nathan Sudlow er en type det er lett å få sympati for selv om han har begått drap. Hva som ligger i fortiden blir vi gradvis kjent med. Vi får også bli med Nathan Sudlow på en reise på Hurtigruta til Kirkenes, noe som gjør det ekstra nært og levende. Han får god kontakt med servitør Monica og og det brygger opp til en flørt da han skal lære henne å fotografere når de har litt landtid. På båten er også en brautende ungdomsgjeng på tre menn som også vil ha litt av Monica.
Vi blir også vitne til Nathans historie da han får en samtale med en pater timene før han skal henrettes. Det er første gangen han åpner seg på mange år. Det er dette tidspennet som visualiseres gjennom tilbakeblikk, teknisk sett.

I nåtid sliter Kripos-gjengen med en (flere) en ytterst vanskelig sak, der unge kvinner blir drept. Og hvor har det blitt av Stig Hellum, den rømte erfarne seriemorderen?
Anton Brekke sliter også med trøbbel i tårnet, noe som høres helt forferdelig ut. Han må på sykehuset en tur, men det fører til at Magnus Torp får mer plass. Anton Brekke kan ikke dy seg for å flørte med sykepleier Kaja, men ellers er han litt mer nedpå i denne boka enn tidligere. Humor, sarkasmer hagler, men han er glad i Magnus, og han er i bunn en politimann som er god på samtaler og viser empati noe som gjør han til en god på avhør og hjemmebesøk. Noe ikke kollegaen Hoc er, som er mer brautende, frekk, hard. Han er i teamet til Brekke og Torp i denne saken. En helt annen type som stadig vekk føler seg tilsidesatt av Torp som får det mer enn nok travelt etterhvert.

Her er det biljakter, ja det er litt macho også, heftige skytescener (lett å se for seg som det er en film), mørke skoger og dype tjern, gamle hytter og nedgravde lik.
Det er makabert nok når de er på åstedet og hos patologen (hvordan greier patologer å sette seg å spise lunsj på "kontoret" etter at han vært borti lik? Ja, sånt kan man jo undre seg over under lesingen). Vi får også en tur til Halden, min barndomsby, Festningen, men så er nå ikke Halden mer enn en halvtimes kjøring unna heller da, og de har et moderne fengsel der.
Jeg er enig med dem som har skrevet at man skulle ønske at kapitlene med Nathan og pateren kunne vart lenger, men på den annen siden kan jeg skjønne at det må gis plass til de nye vendingene som kommer før slutten av boka. Det er ikke lett å se hva som kommer og mye blir spart til siste slutt.
Og så er det denne ondskapen da som Brekke er opptatt av. Om man er enig med ham etter boka er slutt, kan man alltids diskutere.
Spennende og godt skrevet som vanlig.
Det er slik at jeg tenkte underveis at det er behagelig å lese denne boka. (Om man kan si behagelig om krim.) Men det er noe med flyten som er så god, det er empatien for karakterene, og det er så lett å følge hele veien.
Kun et par steder registrerte jeg et par smålugg ved litt brå overganger, men det er nesten ikke merkbart.
Godt jobba Jan-Erik Fjell! Ikke la det bli tre år til neste bok.
Terningkast 6.

Andre bloggere:
Bjørnebok, Ann -Christin/My criminal mind, Tine

Trailer på Fjells hjemmeside her

Bøker i serien jeg har lest og blogget om:
Lykkejegeren

Jeg mener jeg har lest Skyggerom også, men ikke blogget om den. Tysteren har jeg tilgode.



Foto: Torstein Gamst

Jan- Erik Fjell: Gjemsel, 448 sider
Capitana forlag 2019
Leseeksemplar

13 kommentarer:

  1. Skal si du har hatt en herlig leseopplevelse :) Som du vet var jeg litt lunken, etter å ha vært begeistret for de andre bøkene i serien. Litt konsentrasjon var påkrevd for å holde tråden, og jeg savnet de riktig høye spenningstoppene. Men, alt handler ikke om fart og spenning, for all del, han skriver med dybde og overbevisning.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg likte heldigvis denne boka og nå passet det godt at den ikke var så veldig fartsfylt i åndenødtempo.

      Slett
  2. Jeg har likt bøkene til Fjell veldig godt, så denne er jeg spent på. Håper biblioteket kan skaffe meg den snart.

    SvarSlett
  3. Fikk litt innblikk i denne nå av din grundige omtale. Ikke lest noe av denne forfatteren. Det utgis ganske mye bra krim for tiden. Nettopp lest Sølvveien - bra den også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Han skriver veldig bra. Tipper du kan like dem.
      Enig i at det er en del god krim for tiden ja. Nettopp ferdig med Peter Mays siste på norsk; Drapet på Entry Island. Veldig bra den også.

      Slett
  4. Jeg leser veldig mye krim, men jeg har ikke lest Jan Erik Fjell. Det er ikke hans feil, jeg rekker bare ikke over alt. Men jeg liker det du skriver at flyten er så god og at en får empati med karakterene. Det er gode tegn når en bok inneholder disse to tingene. Så jeg skal lure litt på om jeg kan få presset inn Fjell et sted :-D Forresten, er trøbbel i tårnet det jeg tror det er? :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du gjør det.:)
      Ps: Trøbbel i tårnet, rusk i forgasseren, problemer med understellet..

      Slett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  6. (første kommentaren ble slettet pga fjørten skriveleif...)

    Ja hurra! Nå skummet jeg bare kraftig, det holdt med overskriften. Skal lese deg nøyere, ETTER jeg har lest boka. Liker "dueligt godt" disse to parhestene til Fjell. Nå har jeg (enda mer) å se fram til :-)

    (du kan enda ombestemme deg ang Kapittel-19 ;-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, han skriver så bra, Artige karakterer også.
      Gled deg.:)

      (Blir nok ikke det, blir for dyrt å reise fra Trondheim, pluss hotell etc- og så skal jeg til Gran C uke etter. Dere må kose dere så mye, men det vet jeg vel at dere gjør)

      Slett
    2. Jeg forstår det. Du reiser jo også så utrolig mye! GranCa hørtes utrolig deilig ut. Vi var nettopp på sommerferie i Irland, men det er liksom ikke helt sol og 25+ grader... Hvor lenge blir du på GranCa? Jeg fant Fjell "helt tilfeldig" her tidligere, og spiste bøkene hans om gutta nesten i en jafs. Avhengighetsskapende de der to karakterene :) God tur til varmen!

      Slett
    3. Blir en uke på Gran Canaria, godt før høstmørket og rufsevær setter inn..
      Har lest alt unntatt Tysteren av Fjell. Det er jo så bra.
      Takker.:)

      Slett