søndag 22. september 2019

Fornemmelsen for slutten av Julian Barnes (1001-books Elidas lesesirkel)

1001-boka i Elidas lesesirkel i august var i kategori Mannlig forfatter. Jeg har valgt Julian Barnes, fordi jeg hadde ei bok av ham i hylla, kjøpt på Mammutsalg for et par-tre år siden. Så vidt jeg husker fikk boka mye bra kritikk når den kom. Den vant også Man Booker-prisen i 2011. Likte jeg boka? Ja.


Til å begynne med kan dette virke som en av flere romaner om unge menn som er venner fra barndom eller ungdomsårene, går på skole, studerer sammen og lever det glade ungdomslivet med alt det nye som skjer. Med filosoferinger og betraktninger om fremtiden, jenter- ikke minst- festing, skolen, utseende etc.
De fire guttene i denne romanen er alle opptatt av sex og bøker. De vokser opp sammen på en jentefri kostskole.
Tony Webster, fortelleren, ser tilbake på disse årene som pensjonist.
De er i utgangspunktet tre venner, helt til de blir kjent med en ny gutt; Adrian Finn. Adrian er smartere og penere enn dem. Han er dyp og setter ofte lærerne på plass med sine vanskelige spørsmål og filosofiske betraktninger.
Adrian har et større alvor enn dem, han har også større ambisjoner, både for livet og studiene.

Tony har hatt det greit i livet. Han har ikke stilt så store krav, aldri tatt store sjanser. Han er en slags "medelsvenson" og har vært fornøyd med det. Han har vært gift, hatt en grei skilsmisse og hatt en grei jobb. Han har en datter og innimellom kontakt med eks-kona Margaret.
Han har ikke villet skade noen, men får etterhvert et sjokk da han får et brev fra advokaten etter at mor til gammelkjæresten Veronika fra ungdomstiden dør.
Det fører til at han prøver å få kontakt med Veronika etter 40 år. Veronika er fortsatt sur og forbannet på ham, hvorfor tar det ganske lang tid før Tony greier å forstå.
Men hun gjør det jo ikke så lett for ham heller, i grunn.

Fornemmelser for slutten er en spennende roman hvor ting blir avslørt helt til slutt. Den handler om hvordan minner kan spille oss puss, hvordan minner kan endre seg med årene, om hva ting vi kaster ut av oss i unge år kan får langsiktige konsekvenser. Det handler om å se ting fra forskjellige sider, om hvordan vi oppfatter ting kan være svært forskjellige. Det handler om litteratur, relasjoner, dypsindig filosofi, om livet, døden, selvmord med mer. Den handler om ansvar og stor uro.
Romanen er skrevet i en lett humoristisk tone med en mer alvorlig underklang, og den gir ting til ettertanke.

Bra bok, som var verdt å lese.

mer om Elidas lesesirkel her   og her spesielt for august-kategorien


Julian Barnes: Fornemmelse for slutten, 186 s
Cappelen Damm 2012
Kjøpt



15 kommentarer:

  1. Så flott at du har lest ferdig! Julian Barnes er ein forfatter eg skal lese meir av, men eg syns og han er ujevn frå bok til bok.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, ja det var greit å få lest den. Ofte en bøyg å brøyte seg på gamle bøkene når det ligger så mye nytt her. Men nå skal jeg ta meg på tak og leses Siri Hustvedt for september også. Håper den ikke er alt for trist..
      Har du lest mye av Barnes?

      Slett
  2. Ah,husker denne boken satt lenge i etter jeg hadde lest den! Veldig bra bok og husker godt den lune humoren som lå der.

    Fikk lyst til å lese boken på nytt en gang. Jeg har meldt meg av denne sirkelen resten av året for jeg har ikke klart å henge med i svingene der, men håper at det er noe hun skal fortsette med til neste år. Så kan jeg jo håpe at jeg likevel kan klare å få lest noen 1001 før kalenderen bikker 2020.

    Tror boken er filmatisert også.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det skjønner jeg. Dette er nok en bok som kan sitte i.. Lå lenge og tenkte på den i går kveld ( natt) etter at den var ferdiglest.. tror det er en bok man godt kan lese flere ganger, fordi det er mye livsvisdom her.
      Hun Veronica virket ikke helt god, men til slutt kan man jo forstå hvorfor..

      Vi får satse på at 1001-sirkelen fortsetter, litt me motiverende å lese 1001-bøker når den finnes.

      Filmatisert? Må sjekke.

      Slett
    2. Ja, filmatisert i 2017: https://www.imdb.com/title/tt4827986/

      Enig ang 1001-sirkelen, jeg har ikke fulgt opp mitt eget nobelkvinneprosjekt på lenge heller og rekker ikke resten av bøkene frem til oktober men kommer nok til å fortsette prosjektet frem til bøker av de 14 kvinnene er lest, så får vi håpe at det er Atwood sin tur nå.

      Slett
    3. Takk for link.:)

      Ja, det er vel sånn i perioder... at man går litt tom når det føles som "tvangslesing".

      Slett
    4. Har sjekket om de har den på streaming noe sted, men finner det ikke, kun kjøp av DVD - og DVD-spilleren kvittet jeg med da jeg flyttet i den tro at alt kunne streames eller lastes ned..
      Men denne gang ei.

      Slett
    5. Kjedelige greier altså, skulle tro at den var såpass gammel at den hadde lagt på netflix eller noe. Da må en krysse fingrene for at den dukker opp på tv. I dag burde jo alt kunne streames.

      Slett
    6. Ja, ikke sant.. Sjekket både Netflix og HBO, samt CDon.com og Platekompaniet. CDON.com har ofte filmer man kan laste ned til salgs/leie.. men ikke denne filmen, så da er den vel ikke ordnet slik da..

      Slett
  3. Denne begynte jeg på en gang og kom ikke så veldig langt for den hadde en kjedelig start, eller jeg var ikke motivert for en slik bok akkurat da! Så den ble levert på biblioteket igjen, husker jeg. Den høres jo veldig bra ut, får ta en kikk til på den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg synes også at starten var litt kjedelig, selv om jeg likte språket, men det tok seg opp og nysgjerrgiheten ble fanget..heldigvis.:)

      Slett
  4. Minner som spiller oss et puss er alltid skremmende å lese om, takk for tips, denne har jeg ikke hørt om :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan være både skremmende og overraskende.. Bra bok dette.:)

      Slett
  5. Denne boka likte eg svært godt!

    SvarSlett