mandag 16. september 2019

Diktsirkel september -19: Formens mestere

Nå er det tid for å finne frem diktsamling til ny runde i lesesirkelen. Jeg har vært på biblioteket og lånt med meg noen hjem. Jeg har også noen i hylla. Vi skal lese en bok av en som er mester på form. Og form, hva er det? Det kan være så mye. Strenge, klassiske former som sonetter, eller rim og rytme. Vår egen Inger Hagerup er da en mester på rim og rytme, feks. Det kan være oder, haiku eller noe annet. Her kan man lete blant våre egne kjære poeter. utenlandske prisbelønnete, klassikere og modernister.


Blant disse har jeg begynt på  Rainer Maria Riilke s Sonettane til Orfeus (født i Praha,  den gang Østerrike-Ungarn), en meget berømt poet, som jeg ikke har lest noe av. Akkurat denne samlingen stanger imot, ordene forsvinner i tåkeheimen selv om jeg ser at det er vakkert, om natur, men det fester seg ikke. Tenker da at det er bedre at jeg prøver noe annet.  Så da blir det kanskje argentinske Jorge Luis Borges? Kjent for sine romaner, men diktene kan jo også være bra. Chilenske
Pablo Neruda er også meget berømt i den spansktalende verden, og hvem har vel ikke fått med seg det hvis man så den italienske filmen Postmannen, en gang..

Hva har du funnet frem hvis du har begynt å lete?
Ellers er det enda god tid.

Mer om diktsirkelen her.

Lykke til!

8 kommentarer:

  1. Jeg har såvidt begynt på Charles Baudelaires "Det vondes blomar", men så kom jeg på at jeg kanskje burde lest "En sommer med Baudelaire" først for å bli litt kjent med forfatteren så det er godt mulig jeg ser etter noe annet på biblioteket. Du har funnet mye spennende og flere jeg ikke har hørt om en gang.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har en bok av Baudelaire, den om Opium og rus (essay) . Sommerboka har jeg også, men ikke lest enda.
      Ja, det er skikkelige klassikere disse jeg har funnet, og tenker jeg går for Borges. Er svak for det latin-ameriakanske, men har lest lite dikt derfra.
      Lykke til med diktjakten:)

      Slett
    2. Jo,takk! Bestilte meg to bøker fra Islandske Gerdur Kristny i stedet,hennes diktning tar utgangspunkt i eddadikt men hun har modernisert noe så det kan jo bli spennende. Baudelaire får vente til en senere anledning, vi skal for eksempel hedre de døde senere i høst.

      Slett
    3. Så bra. Island er spennende. Henne har jeg ikke lest noe av enda.
      Vi har mange døde å hedre senere i høst.

      Slett
  2. Jeg føler rett og slett litt avsmak for dikt om dage. Litt sterkt sagt, men tanken på å skulle lese, og ikke minst formidle noe om dikt får meg til å grøsse. Litt prestasjonsangst og litt tilkortkommenhet ligger nok til grunn, men satser på at litt totalfravær kan gjøre at det løser seg opp. Lykke til med sirkelen denne måneden! Jeg leste Margaret Skjelbred sine sonetter i 2015, og der er det masse rim og rytme. Det får bli mitt bidrag denne gangen :)
    https://tinesundal.blogspot.com/2015/01/to-sonettkranser-av-margaret-skjelbred.html

    SvarSlett
    Svar
    1. Uff da, det høres ikke bra ut. Avsmak og grøss?
      Du trenger ikke å prestere noe, vet du. Bare lese og kose deg.:)
      Uansett takk for bidrag. Det var et godt innlegg som fristet meg til å lese disse sonettene. Selv om du er lit off-dikt for tiden, så kan dette inspirere andre i alle fall.:)

      Slett
  3. Jeg har notert meg at jeg må finne fram noe. Skal prøve å få til noe, tiden løper fra meg for tiden.
    Jeg jobber mot en utstilling og føler jeg er helt på hæla. Ang. alt som skal søkes, organiseres, skrives, dokumenteres med regnskap osv et år i før selve utstillingen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Håper du finner noe, men skjønner at du er travel med alt rundt utstillingen. Lykke til.:)

      Slett