onsdag 11. september 2019

Kagges høstmøte september 2019

Forlagenes høstmøter er alltid spennende og trivelige. Så også i går da Kagge og J.M.Stenersens forlag besøkte Byscenen i Trondheim. Først ute blant forlagene her i byen. Selv om jeg enda ikke er helt frisk etter en lengre øre-nese-hals-luftsveisinfeksjon, synes jeg dette er såpass trivelig å få med seg at jeg trosset formen. (Regner med at jeg ikke er smittsom lenger, ikke så mye nysing og sånt). Tett i det ene øret og kraftig øresus er ikke optimalt, men med det riktige øret mot scenen gikk det veldig fint.  Jeg var sammen med READING-RANDI, som flere år før. Vi synes det er en fin tradisjon og er glad for at vi får delta som bokbloggere.
Kagge har en rikholdig og god katalog også i år, og her kommer noen utvalgte høydepunkter.



Sjefredaktør Tuva Ørbeck Sørheim og Salgssjef 

Bjørn Fredrik Drangsholt leder gjennomgangen av årets katalog


Vi fikk besøk av fem forfattere som snakket om bøkene sine og noen leste litt fra dem.


Kristin Vallas roman har fått en del god kritikk og jeg ble virkelig nysgjerrig på denne historien. Hun snakket om at hun manglet forbilder til den type bøker, som hun ønsket å kle denne historien inn, helt til hun leste Lars Myttings Svøm med dem som drukner.  Det ble forbildet.  Romanen handler om to sønner og en far som blir tatt av et leirskred i Nordland. Faren blir aldri funnet

Mer om boka her





Sigrid Sollund har skrevet en bok om Skikk og bruk i moderne tid. Hvordan er det riktig å oppføre seg i dag i våre digitale tider med SoMe, mye reising, bruk av mobil i det offentlige rom etc. Det er så mye å irritere seg over, og er det greit å svare kanskje på en fest til en venn på facebook? Eller ja, for ikke å komme eller komme for sent. Grensene har flyttet seg, og dette er en praktisk bok for skikk og bruk i den nye tiden. Interessant. Les mer her


Over til høyre:
Oddbjørn By om Memo. Morsom presentasjon om en bok i hukommelseteknikker, for den som vil lære å huske til eksamen, presentasjoner, taler etc, lettere. Vi gjorde et par øvelser, og det handler om visualisering, skaffe seg knagger. Mer her



Lisa Aisato, mest kjent som illustratør har laget en bok om Livet, fra fødsel til alderdom, med støttende tekster til. Hun tegner jo så nydelig, og la frem en rørende presentasjon. Jeg tipper denne boka blir en innertier under mange juletrær når den tiden kommer. Mer her





Avslutningsvis kom Ola Bremnes på scenen og overrasket oss med to nydelige sanger om Hurtigruta og fyrene. Han har skrevet bok om Hurtigruta som har vært så viktig for kystens folk opp gjennom, om folk og steder underveis, historier her og der. Den boka fikk jeg lyst til å lese. Tipper også at det kan bli en slager som gave utover.

Mer om boka her


Ellers i den rikholdige katalogen så bet jeg meg merke i at klima, natur og miljø fortsatt er et hot tema. Noen titler jeg ble spesielt nysgjerrig på er I skogens dype stille ro av Mikkel Soya Bølstad, Den ubeboelige planeten av Daniel Wallace-Wells, Den lille boka om Universet av Maria Hammerstrøm, Bakterier av Jessica Lønn-Stensrud, Eventyrlig evolusjon av Hanna Nyborg Støstad, I tilfelle dommedag av Egil Aslak Hagerup. 
Sistnevnte tenker jeg at kan være en veldig viktig bok, den skal også være humoristisk i tillegg til nyttig, så da er det vel bare å preppe i vei for dager uten strøm og hva nå enn som kan inntreffe av små og store katastrofer man helst ikke liker å tenke på.

Katalogen inneholder masse mer, og fortsatt gis det ut bøker om strikking og kniver, man kan jo lure om det snart ikke er nok. Og så krigen, men der det nok stadig mer å hente.

En bok som bare må nevnes til slutt, er Mimir Kristjanssons utrolige gode bok Mamma er trygda. Den har fått strålende kritikker og det forstår jeg for jeg har lest den selv.
Han skriver om sin mor som fikk kreft da han var ti år og hvordan hun etterhvert ble ufør pga nye kreftformer og flere skadevirkninger. Mimir ønsket å skrive en bok om naverne i velferdsstaten, men kjente ingen som var trygda, tenkte han, helt til han kom på sin mor som han alltid har tenkt på som sykmeldt lærer. Han skildrer mange sider av dette, både å være sønn/pårørende, hvordan det er å være trygdet i et system som stadig blir tøffere for folk, om holdninger til navere som jafser alle under en kam, med mer. 
Det er en knallbra bok, les mer om den her
(min bloggomtale kommer etterhvert)



Med oss hjem fikk vi disse flotte bøkene:)

Les mer om bøkene på kagge.no


11 kommentarer:

  1. Veldig kjekt å få være med på lasset. Skal bare på et høstmøte i år, så det er bra at dere holder koken. Mamma er trygda har jeg fått, så den leser jeg nok etterhvert :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du synes det Tine. Rart (for meg) du ikke skal på flere høstmøter, men det er vel andre ting på tapetet også.
      Spent på hva du synes om Mamma er trygda.:)

      Slett
    2. Jeg har meldt meg litt ut av det gode selskap, og prøver (uten å lykkes så veldig) å unngå å la meg styre av nyheter og sånt. Blir naturligvis litt av det siden jeg har mange favoritter. Veldig kjekt at vi to har holdt koken i kommentarfeltet <3

      Slett
    3. Skjønner det. Bra forsøk. Jeg er så glad i nyheter, at det kan jeg ikke slutte med, selv om jeg også vil være fri til å lese eldre ting.:) Men vi som leser så mye greier vel fint begge deler:) Man må jo ikke lese alt, men kunsten å sile er jo ikke alltid like lett.

      Ja, enig, kjekt at vi holder koken Tine:)

      Slett
  2. Nettopp kommet hjem fra møtet i Bergen og det var som alltid veldig kjekt å være tilstede. Litt rart at Tine ikke var der siden det er henne jeg har pleid å være med på disse.

    Det er noe eget når forfatterne selv leser eller snakker om boken sin. Det var en god del av bøkene jeg tenkte kunne passe fint som gavebok også. Jeg har lest "Ut av det blå" av Kristin Valla og den likte jeg godt, med unntak av noen sekvenser hvor hun jobbet i et motemagasin som jeg forstod forfatteren selv hadde jobbet en gang i tiden.

    Ble veldig glad for å se at "Mamma er trygda" var i nettet vi fikk, ser virkelig frem til å lese den. Men aller først må jeg få lest ferdig "Ulmebrann" av Yndestad som slett ikke er en pageturner denne gangen, egentlig litt "skuffet" over boken så langt selv om jeg "er med der".

    Tusen takk for referat, jeg får se om jeg lager innlegg men tviler egentlig på det. Ser ut til at det var de samme folka som var her i Bergen som oppe hos dere i går.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er jo koselige de møtene. Tine dukker vel opp på et eller annet møte, skjønner at det var litt rart uten henne, det er kanskje ikke andre bokbloggere fra Bergen som bruke rå dra på disse?

      Tror du vil like "Mamma er trygda".:)

      Hyggelig at du likte referatet Beathe.:)

      Slett
    2. Det er kun meg og Tine av bokbloggerne som har pleid å gå på disse møtene, men jeg har alltid fått lov å ha med en bokglad venninne som verken blogger eller er på insta så jeg hadde hyggelig selskap likevel.Så får en håpe at Tine dukker opp på et av møtene fremover.

      Nei,disse møten er så koselige at de ville jeg ikke vært foruten.

      Slett
    3. Så fint at du får ha med en annen venninne da.:)

      Slett
  3. Flott oppsummering Anita. Og bok-møtet var veldig inspirerende. Utrolig mange fine bøker i år. Og takk for "company"

    SvarSlett
    Svar
    1. PS. Glemte å si jeg linket til denne i begynnelsen av mitt referat

      Slett
    2. Takk for det Randi.:)
      Enig og takk for selskapet. Skal kikke på ditt innlegg også nå.

      Slett