onsdag 27. oktober 2021

Team Tuva av Marit Eikemo

 Jeg leste Team Tuva på Rhodos. Den var med i kofferten.  Jeg koste meg med denne boka. En lettlest, fornøyelig og tildels gjenkjennelig roman. Eikemo er god på snertne karakteristikker av folk, situasjoner og samfunn.



Det har gått et par uker siden jeg leste boka og jeg husker ikke alt like godt nå. (Ulempen ved å ikke skrive om boka med en gang). Men inntrykket er som sagt at jeg likte boka veldig godt mens jeg leste den. Leste den fort. Selv om vi treffer en del folk i denne boka, er det ikke rotete eller komplisert på noe vis. Tuva er i sentrum og det er møtene hennes med "teamet", det profesjonelle, vi møter, dvs i kontakten hennes med dem, det dreier seg om. Tuva har mistet sin mor og det starter der, med presten og broren. Tuva vil ikke ha noe etter sin mor. Gamle familiekonflikter kommer til overflaten. Hun gir bort et av morens porselenservicer til presten og han blir veldig lykkelig over det. Han liker nok også Tuva veldig godt.

Vi møter psykologen, tannlegen, advokaten, fastlegen, snekkeren, bankrådgiveren og treneren hennes. Det er gjenkjennelig mye av dette, møter med noen de fleste av oss har i løpet av livet under forskjellige omstendigheter. Tuva bor alene i et forfallent hus, hun har gått på antidepressiva i mange år, kjøper ting på Finn.no og baler nå med sitt. 

Dette er en bok jeg anbefaler. Jeg liker Eikemos bøker, kanskje er ikke dette den jeg vil huske best, men under lesingen hadde jeg i alle fall fornøyelige timer i selskap med Tuva og teamet.  Eneste innvendingen er at denne boka gjerne kunne vært lengre:)

NRK har skrevet en fin anmeldelse av boka, hvor du også får mer info.

Forlagets omtale finner du her.


Andre bøker av Marit Eikemo jeg har lest og blogget om er: 


Marit Eikemo: Team Tuva, 174 s
Samlaget 2021
Forhåndseksemplar fått av forlaget

17 kommentarer:

  1. Kjenner igjen dine tanker om å ikke skrive om boken rett etter den er lest. Jeg pleier å gå rett til pc`en, men det er jo ikke alltid det er mulig. Jeg likte Eikemos nyeste godt, til tross for at den er litt fragmentert, Tuva holder det hele sammen, på en fin måte :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant.. Men ikke alltid mulig gjøre det.

      Slett
  2. Leste den vel før deg og har enda ikke skrevet om den. Men har begynt å skumlese litt før jeg skriver ferdig omtalen. Dette er den av romanene hennes jeg har likt best, selv om novellesamlingen hennes som er favoritten. Dette blir jo på en måte mange små fortellinger hvor Tuva står i sentrum, og vi ser at de har sine utfordringer å slite med,noen mer enn andre. Jeg tror også at presten hadde et godt øye til Tuva.
    Finn.no og tildels boligkjøp går litt igjen i Eikemo-universet.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg la igjen boka i Hellas, så jeg måtte friske opp hukommelsen gjennom andre anmeldelser. Linket til NRK, vil jo ikke herme. Så fikk det bli kun noen få ord denne gang. Viktigst at folk kan lese at dette er en god bok å lese.
      Synes det var flere av personene i boka som ble sjarmert og/eller berørt av Tuva- og det var vel noe av hensikten til Eikemo å få frem, har jeg lest i intervju, å vise hvordan mennesker påvirker hverandre i samspillet.

      Er nok mye godt romanstoff å hente på Finn.no, tenker jeg:)

      Slett
    2. P.S. Er det Hardanger du synes var så god? Den har jeg liggende på nattbordet. Har lest en novelle. Med noveller og meg er det av og på. Kan gå en stund før jeg har lyst til å lese noveller.

      Slett
    3. Går helt fint med korte omtaler. Jepp,var Hardanger jeg tenkte på,den likte jeg veldig godt. Det er ikke alltid det passer med noveller, måtte selv legge vekk en novellesamling av Atwood for jeg fikk det ikke helt til med det akkurat da.

      Enig ang meningen med romanen

      Slett
    4. Flott at du synes det:) Ja, akkurat.
      Det må klaffe med novelle-lyst når man leser dem. Har enda Therese Tungens noveller liggende, selv om de skal være såå bra. De går jo i glemmeboka etterhvert også, men nå ble jeg påmint:)

      Slett
  3. Fin omtale, denne ser interessant ut - tror ikke jeg har lest noe av henne - trenger noe "lett" nå - det har vært en del tyngre lesing, f.eks. Stranger sin siste. Holder på med Mitt menneske nå (Wassmo), synes den er bra.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Randi. Det ble litt fort og gæli, men artig at du ble fristet til å lese den. Noen ganger trenger man akkurat en slik bok. Eikemo tar folk/samfunn og situasjoner så på kornet. Håper du liker bøkene hennes:)

      Wassmo har jeg tenkt å begynne på neste uke. Godt at du synes den var bra:)

      Slett
  4. Randi, begynte såvidt på Mitt menneske men så at det var en oppfølger til Det sjuende møte så da stoppet jeg, bør man lese den først?

    SvarSlett
  5. Virker som en populær. Ser mange har lest den på Goodreads i det siste.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er den nok. Eikemo er populær og har mange fans, kanskje får hun også flere med denne boka:)

      Slett
  6. Eikemo er en av de forfatterne jeg ikke har lest. Jeg har kikket på flere av bøkene hennes, kjøpt et par av dem - men har aldri lest. Kanskje på tide å gjøre noe med det. Hadde som prosjekt å lese Lillehaugen, Ravatn, Eikemo og noen norske forfattere til i 2021. Det ble - dessverre - ikke noe av. Kanskje dette er boken som får meg i gang :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Absolutt på tide! Denne er lettlest og kort, så den leser du fort.:)

      Slett
  7. Da har jeg endelig fått lyttet denne - enig med din vurdering her. Jeg likte den godt - det var en fin tråd gjennom hele romanen, det fungerte godt med alle relasjonene rundt Tuva - man mistet aldri "tråden", velskrevet også - og en riktig god slutt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra du hadde en god opplevelse med denne boka:)

      Slett