søndag 22. november 2015

7 norske 2015-bøker, enda et samleinnlegg (Eikemo, Emanuelsen, Stranger, Hegazi Høyer, Wiik, Askildsen, Namløs&McMenanin)

Bøker leses i rekordfart, i papir, på mobil, på lydbok, hentes på biblioteket, ramler i postkassa, i epost-boksen. Jeg hadde ingen planer om å gjenta fjorårets maratonlesing av norske bøker frem mot Bokbloggerprisnominering, men nå er jeg midt i det likevel. Så mange bøker, så mange fristelser, en basill har bitt meg. Mye midt på treet, godt nok, er pløyet gjennom, men lite gull. Blant disse 7 bøkene er det minst et gull, i tillegg til Islandboka til Mimir Kristjansson som jeg skrev om i går. La meg begynne med gullet, først som sist:




Jeg tenker det er bedre å skrive noe kort, enn å ikke skrive, så her er mine vurderinger. Trykk på tittel hvis du vil ha forlagets omtale av boka.


Marit Eikemo: Alt inkludert , 320 s
Samlaget 2015
Kilde: lånt på biblioteket

Denne boka har jeg lest ymse meninger om blant bloggere, samt noen gode avisanmeldelser. Sprik i meninger gjør meg nysgjerrig. Tematikken i Alt inkludert fenget også. Samtid, tidsånd, forbruk, overflod, kontrast mellom de som intet og alt har.
Eikemo tegner et skarpt portrett av Agnes, enslig mor til Maja, 6 år, og mennesker hun møter i jakt på møbler og det hun trenger på Finn.no, samt naboene i hybelhuset og nabolaget. Eikemo tegner også et       gjenkjennbart portrett av dagens Norge.

Jeg ble sugd inn i boka ved første stund. Eikemo skriver godt, er morsom, skarp, karikerer, men likevel er det en sår brodd under det hele. Jeg humrer og ler over situasjoner og mennesker; den intense mammabloggeren (minner meg om Yvonne i #hæsjtag på tv2), den drikkfeldige hjelpsomme naboen Frøydis, den hasjrøykende medisinstudenten Arild som liker å be folk på middag mens de diskuterer et medisinsk dilemma, den stakkars tilårskomne glemte forfatteren Eva som bor på kvistrommet, politimannen Rune  som ga henne et dansk designerbord, han som hun forelsker seg i, organisten Arnfinn som hun treffer på kirkegården, med mer.
Men så er det noe sårt over fattigdommen til Agnes og jenta, alt de ikke har, og alt de ikke kan, fremmedfølelsen. Og hva har de rømt fra? For de har vel rømt, eller flyktet fra noe? Om det vet vi intet.

Jeg har lest andre bloggere irritere seg over dette at vi ikke vet noe om Agnes sin fortid og hennes beveggrunner, samt Agnes`tafatthet. Ja, vi skulle så gjerne visst mer, men dette er forfatterens privilegium. Vise oss noe, uten at vi vet alt. Og jeg ser også hvor lett det er å fordømme et menneske som henne, som ikke "tar seg sammen og skaffer seg arbeid og penger til å gi dattra et bedre liv". Men hva vet vel vi...Kanskje hun er på flukt fra barnevernet, tenkte jeg, men kanskje er hun bare en nomadenatur som vil leve fritt og enkelt? Og kan ikke en bok være god selv om vi ikke liker hovedpersonen?  Det er så lett å dømme noen som er annerledes, som ikke følger våre normer. Jeg synes Eikemo har skrevet en glimrende roman som gir ettertanke, den utfordrer, den er både morsomt skrevet og har et samfunnsmessig alvor over seg.
Anbefales! (En god kandidat til å bli nominert)

Andre bloggere:
Tine, Beathe, Gro, Lena, Åslaug




Rekviem av Øystein Wiik, 12 timer 25 minutter   (krim)
Lydbokforlaget/Aschehoug 2015
Lytteeksemplar fra Lydbokforlaget

Jeg har tidligere hørt Casanovasyndromet av Øystein Wiik, og den likte jeg veldig godt. Det er noe med den sprudlende stilen til Wiik jeg liker, og så leser han innmari godt også. Han er jo både skuespiller og operasanger, så dette kan han. Et multitalent, siden han også kan dikte og skrive godt i tillegg.
 I forrige bok var vi med Tom Hartmann til Venezia, nå er vi på på vei til Røros fra Ås. Det handler om Black Metal, en berømt gruppe med Wotan Wagner i spissen og et hevngjerrig bandmedlem fra fortiden. Trusler, utpressing, groteske drap og et gisseldrama i Røros kirke hvor urfremføringen av verket Rekviem skal oppføres.
Dette var en utrolig spennende bok å ha på øret. Jeg lyttet i bilen, når jeg laget middag, under middagen, når jeg lå på sofaen. Jeg ble ferdig forrige fredag den 13.november kl. 20.00. Et par timer etterpå smalt det i Paris. Et gisseldrama fra virkeligheten under en rockekonsert i Paris, samt andre steder i byen, sjokkerte en hel verden. Det ble ganske absurd, ekkelt, og derfor greide jeg ikke å skrive om denne boka den helga.  Terrorbildet er fortsatt høyaktuelt, men det må jo være lov å lese litt krim fremover alikevel.

Berit har blogget om boka, det har også S.Rolfssøn i bloggen Psykt opptatt
Anmeldt av Elin Brend Bjørhei i VG




Historien om et godt menneske av Birger Emanuelsen , 336 s
Tiden forlag 2015
Kilde: lånt på biblioteket

Her kopierer jeg det jeg skrev på Bokelskere.no.

Emanuelsen skriver godt og har noen glitrende passasjer i denne romanen. Det er en helt annerledes roman enn hans forrige. Jeg er dog i tvil om jeg synes denne romanen er like godt gjennomført som hans forrige. Det er mange personer, mange episoder, mye bevegelse mellom fortid og nåtid, og det blir kanskje for springende? Tematikken er viktig og interessant på flere plan her, så han skal ha kred for forsøket. Dette er en roman som gir noe å tenke/tygge på, og det liker jeg.

Har blogget om hans forrige roman, Fra jorden roper blodet,  HER

Andre bloggere:
TIne, Gro, Lena




Det som en gang var jord av Simon Stranger, 167 s
Tiden forlag 2015
Kilde: Kjøpt selv

Jeg likte godt Strangers ungdomsromaner Barsakh og De som ikke finnes, men denne imponerte meg ikke like mye.  Jeg kjøpte boka etter et arrangement i Litteraturhuset i Trondheim forrige helg. Det kan du lese om HER
Om boka skrev jeg dette på bokelskere.no:

En helt grei historie, men ikke så mye mer. En historie om okkupasjon ( det er lett å tenke på Gaza/Vestbredden her uten at det sies) og hva det gjør med en familie, om å håpe om en bedre tilværelse som fører til at man gjør ting man ellers ikke ville ha gjort, noe som fører til konflikt i ekteskapet og enda værre ting. Dessverre tilfører ikke romanen meg noe nytt verken innholdsmessig eller litterært. Den blir litt enkel, rett og slett. Stranger skriver lett og greit, men jeg synes boka mangler både undertekst og dybde, - den mangler kompleksitet i forhold til tematikken som er reel flere steder i verden nå. Litt spenning på slutten gir ekstra pluss. Men alt i alt kan boka kanskje betraktes som det man kaller et hvileskjær i forfatterskapet?

Andre bloggere:
Tine, Astrid Terese, Elikken, Beathe, Åslaug





Fortellingen om Øde av Ida Hegazi Høyer, 220 s
Tiden forlag 2015
Kilde: lånt på eBokBib, lest på mobilen

Høyer ble nominert til Bokbloggerprisen for Unnskyld i 2014. Det følger visse forventinger med slikt, akkurat som med Simon Stranger som også ble nominert samme år for De som ikke finnes. Som med mange andre ble jeg oppslukt både av språk og historie i Unnskyld, men i hennes nye roman, haltet dessverre språket for mye til at jeg lot meg overbevise om at dette er en av årets beste romaner. Historien var dog fascinerende, men den er bygd på en sann historie og således ikke sugd av eget bryst. Likevel: Kred for å skrive om noe annet enn egen navle og norsk samtid.

Dette skrev jeg på bokelskere.no:
Historien er fascinerende, og den drev meg videre. Jeg liker nok godt å lese litt absurde historier, samt villmarkshistorier med mye dyr og natur. Men her synes jeg språket ble haltende. For mye ord- og setningspynt som ikke hørte hjemme når man nærleste, og det ble det for meg siden jeg tidlig stusset på grunn av det. Historien hadde tjent på en strammere komposisjon språkmessig og rydding av ord, setninger, metaforer, begrep, - som ikke henger helt sammen.. Pluss for omslaget. Det er vakkert. Og at hun beveger seg bort fra navlebeskuende norsk samtidslitteratur.

Andre bloggere:
Moshonista, Tine, Beathe, Elisabeth, Monica, Gro




Vennskapets pris av Kjell Askildsen, 100 s, noveller
Oktober 2015
Kilde: Lånt på eBokBib, lest på mobilen to ganger

At det kommer en ny novellesamling av nesten blinde Kjell Askildsen er nær en sensasjon. Novellemesteren over alle i alle år. Riktignok er ikke novellene nyskrevne, derimot samlet i skuffen i perioden 1998-2004 og oppfordret til utgivelse av venner.

Jeg likte godt novellene Thomas F` nedtegnelser til allmenheten og Carl Lange.  Særlig førstnevnte står i særstilling blant hans noveller. De som er samlet i Vennskapets pris er kortere, og kan ikke måle seg med med Thomas F`, men likevel liker jeg godt å lese dem. Alle er ikke like gode, noen mangler gode slutter og poeng, mens andre har det. Det er noe med stemningen, undertonen i det kortfattede, de rare personene og situasjonene som blir hogd frem som tiltaler meg. Disse novellene handler mye om ensomhet, om å være annerledes, utenfor, om avstand, forholdet kvinne-mann, og så er det mye øldrikking her. Askildsen likte å drikke, det leste jeg om i biografien som Alf der Hagen skrev om ham. Den kan du lese om HER

Andre bloggere:
Marianne, Tine , Beathe?




Hybrid av Emma-Lisa Namløs & John McMenamin,
Fredløs forlag  2015, sakprosa/bilder og tekst
Kilde: Leseeksemplar

Hybrid er sikkert en av høstens rareste bøker.
Jeg fikk tilbud om å motta leseeksemplar i en mail fra forlaget, og synes denne boka virket interessant så jeg takket ja.
Jeg har bladd i boka mange ganger, studert de rare hybridene , dyr kryssset med hverandre. Katter med gås, duer og fisk, sjødyr med landdyr, edderkopper med ender og ugler, fugler med andre dyr,- ja , her er så mye rart at en både må le og grøsse.
Dette er en påminner om hva som kan skje hvis man tukler for mye med naturen, slik Margaret Atwood advarer om i sin dystopiske trilogi om crakerne (Oryx og Crake, Flommens år og MaddAddam)  Men dette er også en bok man kan ha på bordet, ta frem sammen med familie og venner eller på jobben, le og humre av. Min sønn lo i alle fall godt av å bla gjennom denne merkelige boka.  Julegavetips?

Du kan se noen av bildene og versene boka består av HER



26 kommentarer:

  1. Du verden så flittig du har vært.....vi må vel få med Ketil Bjørnstad også? Og Linn Ullmann må da komme med? Og Edvard Hoem?...m.fl. Eller skal det helst være unge, nye forfattere.....Jørn Lier Horst, Erlend Loe? - Blir slike for tradisjonelle.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ketil Bjørnstad står på leseplanen, det gjør også den nye til Ullmann. Den fristet umiddelbart da jeg leste avisene i helga. Hoem er ikke jeg så interessert i. Erlend Loe står høyt oppe, ja, den har jeg blogget om. Man må jo lese den man har lyst til og nominere dem man liker, tenker nå jeg.:)

      Slett
  2. Du verden! Hva du rekker over.. Jeg har akkuat fått Erlend Loe i hus, og skal skynde meg å låne Ullmann. Ellers så leser jeg Hegazi Høyer for tid, uten å finne den så interessant. Jeg lar også Ketil Bjørnstad vente. Og blir i tvil om jeg er kvalifisert til å legge inn forslag til bokbloggerprisen dette året! Har et par favoritter, men føler at det er mye jeg ikke har lest.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, hard prioritering, og noen lure knep. Variasjon på type bøker og flere bøker på gang, så går det unna.. Flere enn deg som ikke fant Høyers bok interessant, så der spriker nok også meningene..
      Alle /Du er vel kvalifisert til å stemme frem bøker så lenge du har lest noe du synes er verdt å stemme frem.:)

      Slett
  3. Jeg forstår godt at du ikke rekker å skrive fulle omtaler når du leser i dette tempoet her, men vi får nå et godt innblikk i både handling og dine meninger her, så det mangler jo ikke på det. Når det gjelder Alt inkludert så er jeg vel en av de som hadde ønsket å få vite hvorfor hun og datteren "er på rømmen", men igjen så hadde det jo blitt en helt annen bok om hun skulle oppgi det tenker jeg. Da hadde det kanskje ikke blott en bok som tok opp de temaene.....men jeg tror jeg som leser hadde hatt mer forståelse for valgene til Agnes om jeg hadde visst... men igjen så var det sikkert ikke forfatterens mening at man skulle ha medlidenhet med henne.... hun konstaterer fakta...sånn er Agnes,ferdig med det!
    Høyer sin bok var spesiell og når det gjelder Vennskapets pris så tenkte jeg å lese novellene en gang til før jeg skriver en "to på rad-omtale" av den og "Amerika" som forsvant fra nettbrettet før jeg hadde fått skrevet omtale-sånn kan det gå. Jeg syntes Askildsen skriver bra-dette var mitt første møte men kunne tenke meg å lese mer av ham, så tusen takk for tips! Tusen takk for linker til meg :-) Kos deg videre med lesingen - her er det vaskemodus om dagene, men satser på at jeg får tid til å lese litt til i november. Ha en fin ettermiddag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nærmer meg Tine-tempo nå vet du.;) Godt at det kommer frem et inntrykk selv ok det blir kort.
      Ang "Alt inkludert": Ja, man lurer jo på hva som ligger bak, det er vel naturlig. Men jeg tror også som du er inne på, at karakteren Agnes er virkemiddelet for å vise noe, en slags katalysator kanskje? Egentlig genialt.
      Godt at du likte skrivestilen til Askildssen, mye å dukke ned i der. Jeg har Hundene fra Thessalonoki liggende her, dessverre enda ulest, men det må jeg gjøre noe med snart. (etter norske2015-lesingen)
      Bare hyggelig å linke.:) Kos deg med vasking , lesing etc--- og ha en fin kveld Beate.:)

      Slett
  4. Du leser så det freser ser jeg, i motsetning til det jeg gjør, Nå leser jeg ikke fort, men mye mindre enn f å på denne tiden. Den første boken du nevner gjør meg nysgjerrig. Som du, når det spriker i hvordan den er mottatt får jeg lyst til å lese den. Nuuu var jeg inne og reserverte den på biblioteket. Har ikke lest mange norske bøker utgitt i 2015, noen må jeg få med meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det går unna for tiden, lettere når man leser flere ting på en gang, og forskjellig type bøker. Ser nesten ikke TV heller.. og nå er det jo en roligere tid på året vi er inne i. Spent på hvordan du liker Alt inkludert.:)

      Slett
  5. Bortsett fra Øystein Wiik sin bok har jeg lest alle disse, og her er no mer enn en høydepunkt? Er enig at Alt inkludert er knallbra, men Stranger og Høyer gjorde minst like sterkt inntrykk på meg. Takk for linker! Hybridboken har jeg liggende, har sett i den, både jeg og familiemedlemmene mine, men den er for snål til å skrive om. Har hatt et ras av omtaler den siste uken, men nå begynner jeg å bli ajour, så kanskje til uken :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Wiik sin bok er en høydare på krim/thriller-fronten. Ellers er vi ikke så enige ang Stranger, Høyer og Emanuelsen, eller Eikemo heller kanskje, siden jeg likte den veldig godt.
      Hybrid er en snål bok, men man kan jo si det også;) Fine, om enn rare, bilder, og pent laget :)

      Slett
  6. Jammen får du lest mye - godt jobbet! Jeg har lest flere bøker enn jeg har gjort på lenge, men nå blir det litt mindre en periode igjen. Det er tentamenstid på skolen, så da blir det lesing av engelsktentamener som har hovedprioritet de neste tre ukene.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har blitt en del nå. Roligere tider, så jeg håper å få lest en del fremover også. Godt det i mørketida.:) Skjønner at du som lærer må prioritere annen lesing fremover ja.. Ha en fin kveld.:)

      Slett
  7. Litt skuffet (er det lov å si det) at du liker Eikemo så godt. Hadde mentalt lagt den i bunken det er lov å hoppe over. Med en måned igjen prioriteres det nådeløst. Vatne er levert tilbake til bib - ligger på ebokbib, hvis jeg skulle ombestemme meg. Jeg vet dere elsker den - men heldigvis er dere så mange som elsker den - at min samvittighet går fri. Eikemo derimot har fått mer blandet mottakelse, og siden du nå gløder blir det vanskeligere å gå utenom.

    Jmf - innlegget til Elisabeth - må jeg framover prøve å prioritere de som virkelig kaller på meg - foran de jeg føler jeg burde lese. Ikke så lett som det høres ut. Sånn sett var det et fint innlegg. Jeg kom ut av det med kun Eikemo i ryggsekken -))

    SvarSlett
    Svar
    1. Alt er lov, ;) - men er det ikke fint at det kommer noen positive overraskelser innimellom? LIkte du Rorgemoen liker du nok denne enda bedre. Alt inkludert er vel karaktisert som en satirisk roman, har jeg lest et sted. Tenkte ikke på det mens jeg leste, men det er en fornuftig betegnelse, mild satire, tenker jeg..ikke sånn kjempeoverdrevet. Nei, denne kan du ikke gå utenom. Nå er jeg straks ferdig, i kveld regner jeg med, med Havboka etter påtrykk fra deg, samt Håpet og festen...;) Nei det er ikke lett å prioritere, prøver det samme selv ang å føle meg mest kallet, samtidig som jeg ønsker å få lest de leseeksemplarene jeg har spurt om å få først...Men lysten må jo være der også, velge det man har lyst til, timing er viktig. Emanuelsen er også en bok verdt å lese, selv om den ikke er blant de aller beste så langt. Men den har noe interessant ved seg, og som KJærstad har skrevet i et essay nylig om hva som gjør en roman god, så er en av tingene at den ikke er nødt til å være perfekt, men den må ha noe ved seg...det sto vel i Morgenbladet, essayet..

      Slett
  8. Jeg kjenner "presset" jeg og. Plutselig hadde jeg lånt en hel haug på eBokBib i tillegg til dem som ramlet inn i postkassen. Men jeg har tenkt å være litt hard med meg selv og ikke lese så mange som jeg gjorde i fjor. Da gled de litt sammen på slutten. Jeg skal lese Alt inkludert og har lest Stranger. Men ellers vet jeg ikke helt om jeg skal lese Fortellingen om Øde. Jeg likte ikke så godt Unnskyld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, presset henger vel sammen med lysten, iveren, engasjementet, tror du ikke? Godt å høre at du skal lese Alt inkludert. Spent på hva du mener om den.:) Sikkert helt rett å droppe Øde, siden du ikke likte Unnskyld, særlig hvis det gikk på språk, form og stil. Innholdet/historien er dog veldig forskjellig.. pst.. eBokBib er utrolig fristende, der kommer nye bøker som perler på en snor- Til meg besgrenser det seg ved at jeg ikke har nettbrett, kun mobil å lese på. Orker ikke de lange bøkene der da.

      Slett
  9. Må si det samme til deg som jeg sa til Tine: Imponerende tempo! Og imponerende at du klarer å skrive om alt du leser. Jeg er fristet til å lese Eikemo, Emanuelsen og Hegazi Høyer, men jeg forholder meg ikke til samlesing og lesepress, det dreper all leseglede hos meg hvis jeg MÅ lese noe, så jeg plukker opp og leser det som frister i øyeblikket, eller det som skal anmeldes i avisa, eller det som skal jobbes med i formidling. Og plutselig er det kommet nye strålende bøker, og de gamle, det vil si de som er 2 måneder eller eldre bir lagt pent vekk i bokhylla. Men ebokbib er fantastisk! Opplever rett som det er at jeg bare skal inn der for å se om det er kommet noe nytt, og før jeg vet ordet av det har jeg både lånt og lastet ned og lest en helt ny bok som jeg ikke hadde planlagt. Liker at det kan være slik!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det går unna for tiden, skjønt i kveld har jeg litt pause... Har så vidt startet på Bjørnstads murstein på 800 sider og den er så tung å holde. Har lastet den ned på eBokBib også, så jeg kan veksle litt med å lese på mobilen i kortere sekvenser. Ja, eBokBib er fantastisk. Helt enig. Godt vi finner ut av hva som passer for oss. Press ift lesing er ikke bra. Men det er rart hvordan man kan legge press på seg selv , og det må jeg også passe meg for kjenner jeg. At det ikke bikker over til noe negativt..

      Slett
  10. For et lesetempoet Anita! Jeg har lest Hegazi Høyer boka nå, men glemte å linke deg. Det skal jeg gjøre i morgen på jobb, for jeg får det ikke til på iPaden.

    Jeg likte den godt faktisk, men ikke så godt som Vatne og Macody Lund, de er best så langt. Det jeg likte var at jeg syns den var underholdene, og at det er bygget på sann historie. Faktisk ble jeg mer intr.i å vite mer om Galapagosmysteriet :)

    Når det gjelder Eikemo så er jeg overrasket over at du likte den, det irriterte meg noe så voldsomt. Men jeg synes det er morsomt at andre har andre meninger enn meg, da ser jeg boken i ett annet lys.

    takk for linking:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, variasjon i alle kanaler, så går det unna. Men hodet skal jo også være med. De siste ukene har vært rolige så da funker det å lese mye. Spent på hva du skriver om Høyer.. skal linke til deg jeg også.:) Vatne og Macody var mye bedre synes jeg da.:) Hm... ang Eikemo. Hva irriterte deg så voldsomt? Hovedpersonen? Satire kan jo noen ganger være vanskelig.. jeg er forøvrig helt enig i at det er interessant at andre mener noe annet enn en selv.

      Slett
    2. Det som irriterte meg med Eikemo boken var at vi fikk vite så lite bakgrunnen til Agnes. Jeg ville vite mer for å forstå hvorfor hun var kommet dit med kun en koffert og Ipad'en eller var det telefonen. Slike ting blir så ulogisk for meg...

      Høyer var bra, enig i at språket ikke er så bra som i Unnskyld, men romanen var underholdende.

      Slett
    3. Skjønner... Men kan det ikke ses på som et virkemiddel for å belyse helt andre ting? At Agnes i seg selv ikke var den viktigste, men de som omga henne med sitt forhold til ting, dataspill, ensomheten, utenforskapet..

      Slett
    4. Jo, det er jeg enig i. Men det har slått meg i ettertid, ikke da jeg leste den.

      Slett
    5. Nei, det er sånt som vokser i ettertanken..og jeg synes akkurat det er så interessant med bøker, at de kan vokse på den måten, at man får noe å tygge på, tenke på.. i motsetning til romaner som man leser og blir ferdig med der og da- og blir glemt. Er det ikke de bøkene som er gode, som lever litt lenger i tanken enn det?

      Slett
  11. Ser jeg har ubevisst stjålet navlebeskuende-poenget ditt :D

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei- det kollektive ubevisste hos bokbloggere slår nok rett som det er ut, her og der.:) Det går bra skal du se.:)

      Slett