mandag 30. november 2015

Oppsummering november -15

Årets mørkeste måned (ja, for desember har mye ekstra lys i gater og vinduer) er straks over. Jeg har lest mye, har faktisk slått leserekord. Mye fordi det har vært en rolig måned, og jeg har hatt lite energi til så mye annet, og at jeg har kombinert lyd, eBokBib på mobil, papirbøker og variert. Jeg fikk startet på en murstein, Ketil Bjørnstads Sekstitallet, men ellers er vel de fleste bøkene  på 200-300 sider. Noen litt under, noen litt over. Det har blitt lest mye norsk, men nå ser jeg en ende på bunken, så vi kommer nok i havn før året er omme. Kanskje. Her kommer månedens oppsummering:

























1. Uglen av Samuel Bjørk: krim, norsk2015, leseeksemplar
2. Historia om det nye namnet av Elena Ferrante: Italia, 2015, leseeksemplar
3. Sjarmen med tarmen av Giulia Enders: Sakprosa 2014/2015 (norsk oversettelse), lånt på biblioteket
4. Naturhistorie av Marte Huke: norsk2015, lånt på biblioteket, romandebutant
5. Liljekonvallpiken av Anne Oterholm: norsk2015, lånt på biblioteket
6. Lev vel, alle av Hilde K. Kvalvaag: norsk2015, leseeksemplar, Canada
7. Samtaler med onkel Nica og tante Viola av Pedro Carmona-Alvarez: dikt, norsk2015, leseeksemplar, Latin-Amerika
8. Rekviem av Øystein Wiik: krim, norsk2015, lytteeksemplar
9. Historien om et godt menneske av Birger Emanuelsen: norsk2015, lånt på biblioteket
10. Det som en gang var jord av Simon Stranger: norsk2015, kjøpt
11. Fortellingen om Øde av Ida Hegazi Høyer: norsk2015, Galapagosøyene, lånt på eBokBib
12. Vennskapets pris av Kjell Askildsen: norsk2015, noveller, lånt på eBokBib
13. Frihet, likhet, Island av Mimir Kristjansson: Island, norsk2015, sakprosa/reiseskildring, kjøpt
14. Hybrid av Emma-Lisa Namløs & John McMenamin: norsk2015, sakprosa, leseeksemplar
15. Alt inkludert av Marit Eikemo: norsk201, lånt på biblioteket
16. Håpet og festen av Kjersti Rorgemoen: norsk2015, lånt på eBokBib, 90s
17. Havboka av Morten A. Strøksnes: norsk2015, sakprosa, leseeksemplar
18. Opp fra avgrunnen av Kristian Hall: norsk2015, sakprosa/selvhjelp, psykologi/terapi,  leseekseksemplar (omtale kommer)

SUM: 18 BØKER LEST = REKORD!!!!

2 krim,  9 andre romaner, 1 diktsamling, 1 novellesamling, 5 sakprosa, 
16 norske bøker fra 2015 - som kan nomineres til BBP
8 lese(og lytte-) eksemplarer, 8 lånt på biblioteket (3 eBokBib), 2 kjøpt

Land besøkt: Island, Italia, Canada, diverse land i Latin-Amerika, Galapagosøyene/Equador


Beste norske roman:
Alt inkludert og Lev vel, alle

Beste sakprosa:
Havboka
Frihet, Likhet, Island- en god nummer to!

Beste krim:
Rekviem av Øystein Wiik- en lyttefest!

Påstartet/leser nå:
- Verden som var min /Sekstitallet av Ketil Bjørnstad, ca 110 av 800 sider inn
- Blindgang av Jørn Lier Horst (lydbok)
- Tiger i hagen av Ari Behn (noveller) - leser på mobil, eBokBib


Avbrutt:
Tellemarck av Morten Øen, lest 50 sider. Fenget meg ikke nok. Var nok ikke noe for meg. (En annen gang, kanskje, Moshonista..)
Betzy av Frid Ingulstad. Vurderte denne til Moshonistas biofrafilesesirkel i desember. Leste et kapittel på eBokbib- nei.
Over elva av Laila Stien. Noveller, eBokBib. leste nesten to noveller om oppvekst, som kjedet meg..


Litterært arragement:
Politikk i litteraturen ved Litteraturhuset i Trondheim, med Erlend Loe, Simon Stranger og Mimir Kristjansson.





Erlend og Jeanette skuer utover Lofothavet... Hva befinner seg der nede i havets dyp? Kanskje Havboka kan gi svar? (eget foto)



Jeg ønsker dere alle en riktig fin desember, gode leseopplevelser og en fin førjulstid!


27 kommentarer:

  1. Jeg har også hatt rekordmange leste bøker i november (ikke i nærheten av ditt antall men), og det til tross for oppgaveinnlevering og eksamensforberedelser. Men det er sikkert noe med det du sier, at man ikke har energi til noe annet:-) I desember har vi vel ikke noe valg.

    Av disse har jeg kun lest Håpet og festen, men har store planer om å rekke Alt inkludert innen årets slutt. Jeg har ellers lest Over elva og likte den veldig godt. De tre siste novellene er de absolutt beste.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det blir mer lesing når man er mindre sosial eller driver på med andre ting.. Likte du Håper og festen? Kanskje jeg skal sjekke de siste novellene til Stien, starte bakfra... Har levert den inn, men den kan jo lånes på nytt. Kjekt med eBokBIb.

      Slett
    2. Ja, jeg likte den, men ikke så mye mer enn det. Syntes den var ganske deprimerende, spesielt i begynnelsen. Likte bedre Laila Stien sine noveller og Redd barna av Tiril Broch Aakre som jeg også leste i november. Jeg var på et arrangement der Hilde Kvalvaag snakket om og leste fra boken sin, og ble ganske nysgjerrig. Men det er tvilsomt om jeg rekker den i denne omgang da bøkene som allerede er anskaffet kommer først.

      Slett
    3. Redd barna skulle jeg ha lest,ja, men som hos deg må jeg vel lese de jeg har i hus først. Håpet og festen, - interessant hvor forskjellig bøkene treffer oss. Jeg synes den hadde mye humor...

      Slett
  2. Berre Rekviem eg har lest av desse, og du har heilt rett i at det var ein lyttefest. + Tellemarck, som eg las ut - og som eg likte, sjølv om (eller kanskje nettopp difor) boka er svært spesiell.
    Av dei øvrige novemberbøkene dine er Uglen, Havboka og Island-boka interessante for meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. :) Godt å høre at du skal lese Havbok, Island (de to har litt til felles i måte i oppbygging- dvs veksling mellom en rammehistorie- mann/menn på tur, og faktafletting, reiseskildring. Veldig gode bøker begge to, og verdig en nominasjon:) Spent på hvordan du liker Uglen.

      Slett
  3. 16 norske, bare i November! Det er like mange som jeg har lest i hele år, og allerede synes er for mye, selv om det sikkert er fordi jeg ikke har spredd det utover året (som planlagt) men skippertaket nå på tampen. Jeg antar, på din respons på Tellemarck, at det sikreste kortet for meg listene dine, nå, vil være Lailas noveller. Kanskje jeg skal velge de før Liljekonvall og Naturhistorie?? Sjarmen med Tarmen ligger forøvrig og venter på meg på bib. Den tiltrekker meg mye mer enn norsk2015 for tida. Liker forresten Alt Inkludert godt, bedre enn jeg forventet. Basert på enkelte kritikker hadde jeg egentlig avskrevet den, men plukket den tvilenede opp pga din glød, and - nå er den med i racet igjen.

    Silje: Basert på bevismatrialet - Anita/Tellemarck/Laila, er det nå på tide at også du leser Tellemarck!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha, den slutningen er fristende å teste ut, men vi får se om tiden og lysten strekker til. Godt at du også har positivt å si om Alt inkludert, for jeg hadde også avskrevet den i denne omgang selv om den ligger hjemme på nattbordet. Først er det Rimbereid, Alice A4 og Gulliksen.

      Slett
    2. Ingalill: Hehe, ja men du har lest mye annet, utenomnorsk. Du får prøve deg på Lailas novelelr og se om det holder stikk. La meg få høre.:) Sjarmen med tarmen er jo en utrolig festlig bok da, på tross av tematikken. Godt gjort. Bra du liker Alt inkludert, og at du lot deg overbevise. Mange liker den veldig godt, så at noen ikke gjør, er jo ingen fasit. Rart hvordan enkelte bøker jeg heller ikke trodde ville fenge meg i starten, da de kom, basert på forlagsomtalene,- har fenget så bra likevel, som Alt inkludert, og Lev vel.alle.

      Slett
  4. Så bra oppsummering :-)
    Jeg likte uglen, men på langt nær så godt som jeg likte Det henger en engel alene i skogen. Men samtidig er det vel egentlig ikke noe galt med den.
    Jeg er enig med deg at Lev vel, alle er en fin bok. Jeg tenkte også jeg skulle lese Havboka, godt du setter den som favoritt :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Taj, galt og galt, jeg ble ikke helt overbegeistret for Uglen, men hver sin smak..;) Havboka er derimot toppers! Så bra at du skal lese den.:) Og at du likte Lev vel, alle..

      Slett
  5. 18 bøker?! Det hadde jeg i november også, hadde ikke vi like mange i oktober også? Jeg har lest 12 av dine, så jeg skal si vi har lik lesesmak for tiden. Beste norske roman kan jeg også stille meg bak, men Havboka fant ikke inn til meg, så der skiltes vår enighet. Takk for tips om Islandboken, leser den nå og liker den så godt at den havner under et juletre i familien :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, begynner å ta deg igjen nå Tine;) Godt du liker Alt inkludert da, men trist at Havboka ikke falt i smak.. Hva med å prøve lydbokutgaven? Du vet, hvis oppleser er nord-norsk gjør det susen!
      Så flott at Islandboka falt bedre i smak da.:)

      Slett
  6. Fantastisk lesemåned du har hatt, Anita! Har lest 7 av "dine", og skal lese Havboka nå i desember, og Håpet og festen. Lev vel, alle skal jeg også lese om den blir ledig, står som nr 1 i køen på ebokbib så muligheten er god. Flott oppsummeringsinnlegg som alltid fra denne kanten :-) Ha en fin ettermiddag/ kveld Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant, mye bra i november! Spent på hvordan du liker Havboka! Og Lev vel,- tipper du liker den. Takk og ha en fin kveld du også.:)

      Slett
  7. Gratulerer med imponerende lesemåned!! Jeg har vært så trøtt denne måneden, så jeg har nesten ikke fått lest noe. Ha en fin adventstid!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Lene.:) Ikke godt med den trøttheten , du... Hadde en periode for noen år siden da ungene var hjemmeboende at jeg slet så med trøtthet at jeg ikke greide å lese mer enn en par sider i slengen, jeg sovnet som regel under lesingen. Ha en flott adventstid du også.:)

      Slett
  8. Himlande du, 18 stk! Tror ikke jeg skal forsøke å slå den rekorden. Noengang. Imponerende. Idag har jeg lest en historie i boken om hun Olive. Men sånn er det. Ønsker deg en god lesemåned i desember også!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja, du kan så si.. vel og merke noen veldig korte bøker, men også noen litt lengre.. Takk i llge så..:)

      Slett
  9. For et tempo Anita, det må jeg si :) Du har lest mange norske da, så da har du et godt utvalg til nomineringen etterhvert.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne måneden gikk det unna, gitt. Føler jeg har godt grunnlag for nominering nå. Vet ikke om det er så mange andre jeg føler jeg burde ha lest nå, med unntak av den nyeste til Linn Ullmann- De urolige, og de jeg har i bunken min. Håper å få lest De urolige før fristen utgår. Og så skal jeg lese Bienes historie, og noen andre i den bunken jeg har her.

      Slett
  10. Du verden.Litt av et lesetempo. Den Havboka burde jeg visst ha lest. har den ikke - og den er vel ikke i lyd antagelig. Linn Ullmann sin skal jeg få med meg når den kommer i lyd om ikke så lenge. - Ellers har jeg bare lest to av de på din liste.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har gått hardt for seg.;) neida.. Havboka er nok et must for oss som har så lang kyst og mye hav rundt oss.:) Vet ikke om den finnes i lyd..

      Slett
  11. Prestasjonsangst... det er hva jeg sitter igjen med her. Duverdensomduharklartålese! Der var det mange burde/burde bøker gitt... Optimistisk som jeg er ligger Kjærstad, Havboka og Eikemo - og Vingebelastning, når jeg tenker meg om - på nattbordet. Der har de imidlertid ligget en liten stund... Jeg har manko på nye norske i år, selv om jeg har lest nærmere 20 i løpet av året. Satser på at å lese omtaler fra de bokbloggerne jeg følger tettest vil peke retningen på hvilke virkelig gode bøker jeg burde konsentrere meg om. Det har vært mange (for meg) middelmådige i år, derfor måtte jeg avreagere med god, gammal sci-fi et øyeblikk. BBP skal IKKE få styre leselysten - det er målet mitt for 2016. Nyt varmen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ingen grunn til prestasjonsangst. Du har da fire av de beste (selv om jeg bare kan stå for tre, siden jeg ikke har lest Kjærstad enda) liggend epå nattbordet ditt.:) BBP styrer lett leseprioriteringene mine på tampen av året, men jeg må lese noe annet enn de jeg tro kan toppe seg der, som krim feks..
      Takk , det er deilig og mildt her, ikke steikvarmt, men godt. Synd dagen går så fort, skulle gjerne hatt flere dager, gjerne uker mer her..

      Slett
  12. Alle leser så mye og jeg kommer med bare smålister til tross for at jeg har all tid til å lese, men det er vel jeg som leser tregt. Leste 10 bøker i november og kunne godt ha lest mer.

    Ps: Stemningsfulle bilder du tar:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er jo ingen konkurranse Ina, vi leser nå det vi kan og orker.:) 10 bøker er også mye. Takk skal du ha... ang bildene:)

      Slett