tirsdag 3. november 2015

Gratulerer til de nominerte til Brageprisen. Spesielt til krimkongene Granhus, Lenth, Nesbø og Dahl!

Jeg må si det er ekstra gledelig at årets åpen klasse i Brageprisen vies krim, som ellers får en stemoderlig behandling i bokprisverdenen. Da med unntak av Rivertonprisen selvfølgelig, som  er krimmens egen pris, og Bokhandlerprisen som stemmes fram av ansatte i bokhandlere.  Jeg har lest tre av de nominerte i åpen klasse, og må nok ta for meg nummer fire også. Jeg leste også på facebook at noen påpekte at klassen var meget mannsdominert, og det er jo sant. Selv om disse fire krimkongene er dyktige og fortjener sin nominasjon, så finnes det nok også like gode dronninger der ute, som feks Sidsel Dalen. Hennes siste thriller; Nødhjelp hadde etter min mening også vært en nominasjon verdig. Jeg bare nevner det...








Her er de nominerte:

Åpen klasse: krim                  
  • Kjell Ola Dahl: Kureren, Gyldendal Norsk Forlag
  • Frode Granhus: Kistemakeren, Vigmostad Bjørke
  • Lars Lenth: Brødrene Vega, Kagge Forlag
  • Jo Nesbø: Mere blod, Aschehoug
Barne- og ungdomsbøker                  
  • Kjartan Hjulstad: Minnesota og støvet, Gyldendal Norsk Forlag
  • Ayse Koca: Yoko Onur – et balleliv, Omnipax/Dreyers forlag
  • Torun Lian, ill: Øyvind Torseter: Reserveprinsesse Andersen, Aschehoug
  • Heidi Sævareid: Slipp Hold, Mangschou
 Sakprosa                   
  • Åse Brandvold: En flukt som aldri tar slutt, Forlaget Manifest
  • Guro Hoftun Gjestad: Storbarnsliv, Forlaget Oktober
  • Arne Schrøder Kvalvik; Min fetter Ola og meg, Kagge Forlag
  • Morten A. Strøksnes: Havboka, Forlaget Oktober
Skjønnlitteratur 
  • Lars Saabye Christensen; Magnet, Cappelen Damm
  • Hanna Dahl: Rønneimperiet, Gyldendal Norsk Forlag
  • Inger Elisabeth Hansen: Å resirkulere lengselen, avrenning foregår, Aschehoug
  • Anne Oterholm: Liljekonvallpiken, Forlaget Oktober
Mer på Brageprisens hjemmeside HER

Pressemelding med juryens begrunnelser HER

Jeg har blogget om Kistemakeren, Brødrene Vega og Mere blod. (trykk på tittel så kommer innlegget opp)


Jeg synes også det er veldig artig at Morten Strøksnes er nominert for Havboka. Den boka har jeg hørt mye bra om, spesielt gjennom Moshonistas blogginnlegg og et par avisanmeldelser, og den ser jeg frem til å lese.

Jeg har også reservert Anne Oterholms Liljekonvallpiken på biblioteket, og kan hente den i morgen. Jeg er også veldig spent på den. 

Arne Schrøder Kalviks Min fetter Ola og jeg, har jeg også på tapetet for å lese en dag. Rose-Marie har skrevet et begeistret og godt innlegg om boka. Jeg leste også en stor reportasje med Ola og fetteren i Ukeadressa tidlige i høst som berørte meg.

Jeg  er også i gang med å lese Magnet av Lars Saabye Christensen (220 sider inn), og det gleder meg å se at også denne er blant de nominerte.

Har du lest noen av de nominerte?

 Gratulerer så mye til dere alle, - forfattere, redaktører og forlag!



15 kommentarer:

  1. Kun lest "Mere blod" av de nominerte, men har Kureren, Kistemakeren, Min fetter Ola og meg, Rønneimperiet, Liljekonvallpiken liggende klar. Ellers ble jeg også fristet til å lese "Havboka" så den er på vei i posten as we speak. Så får jeg se hva jeg rekker. Flott innlegg, Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jøss, da har du noen gode bøker, ifølge juryene å se frem til.:) Og jeg går god for Kistemakeren.:) Havboka er heldigvis på vei til meg også.:) Takk skal du ha!

      Slett
  2. Så flott oversikt du har laget, takk for at du gjorde det enkelt for meg å holde meg oppdatert! Av krimmen har jeg lest Frode og Jo. Min fetter Ola og meg har jeg lest og likt veldig godt. Det er artig å se at av de fire i skjønnlitteratur, så er det kun Magnet jeg har hørt om. Har ikke hørt om de andre forfatterne i det hele tatt, hvordan får de det til? Spent på å finne ut hvem som er vinnerne :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk Tine. Selve lista over de nominerte er kopiert fra Brageprisens side da, trenger ikke skrive den på nytt. Jeg sto og kikket på Liljekonvallpiken på bib i går, men lot den stå. Har lest noen anmeldelser av den og den virker interessant. Oterholm har vært aktiv på et par litteraturblogger før, hun jobber også med litteratur (forfatterstudiet i Tromsø bl.a., hun har i alle fall gjort det, )og har skrevet flere bøker, men jeg har ikke lest noen av dem I dag bestilte jeg den. Er den så god at den blir nominert til Bragepris er den verdt å leses, tenker jeg, så får vi se om jeg liker den. Jeg er mer usikker på om Hanna Dahl og IE Hansen er noe for meg, selv om jeg har sett at Hansen har fått god kritkk her og der.. Åse Brandvolds bok i sakprosaklassen virker og veldig interessant.
      Hvis du ser på siden med begrunnelser som jeg har linket til, så er juryene forskjellige for hver kategori. da blir det vel mer overkommelig å sile ut kandidater, kan jeg tenke meg, selv om de må lese seg gjennom en mengde bøker. Skal tro om de leser alt- eller bare de de i utgangspunktet tror har et potensiale? Jeg tenker bare på hvor mye en del av oss leser for å nominere til Bokbloggerprisen- og enda kommer vi gjennom bare en brøkdel av årets bøker kan jeg tenke meg..
      Ja, det blir spennende å se hvem som vinner.:) Mest spent på krimvinneren.:)

      Slett
    2. Jeg ser nå at jeg sikkert leste kommentaren din litt feil. Du skriver at : Hvordan får de det til? Jeg tenkte på juryen, og derav mitt lange svar over her (beklager). Men du mente sikkert forfatterne.. Er de gode til å gjemme seg? Noe blir vel for smalt for den menge hop.., eller de levnes ingen sjanse i den store bokjungelen hvor kun få bøker blir heiet frem, og resten drukner.

      Slett
  3. Det blir spennende å se hvem som stikker av med prisene. Jeg har lest Rønneimperiet (Ikke blogget om den enda), Magnet (skriver omtale nå) ,Mere blod (bloggomtale) og istemakeren (bloggomtale. Har lest litt i de siste, men er på etterskudd med blogginnlegg. Akkurat nå er jeg på tur ut med en lite pjokk som er på "ferie" fra barnehage og lillesøster. Nydelig vær ute, stille, sol og 11 grader.

    SvarSlett
    Svar
    1. Absolutt. Var Rønneimperiet bra? Spent på hva du skriver om den og Magnet. I dag var det fint vær ja, så sola skinne utenfor..

      Slett
  4. Jeg har fått med meg lista jeg også, men har dessverre ingen favoritter på noen av de kategoriene:/ Da hadde det vært mer spennende:)

    SvarSlett
  5. I år lener jeg meg tilbake og venter til juryen har sagt sitt - så slår jeg til. Jeg var ikke mer enn kommet igang fra forrige sjokk i familien, før neste inntreffer, så 2015 blir nok et magrere leseår enn forventet. Jeg skal lese Brageprisvinneren! Ikke verst målsetning bare det. Og så var den en flott oversikt som Tine sier over her. Når det gjelder Sidsel Dalen så er jeg helt enig!

    SvarSlett
  6. Nei, det er ikke alltid livet går på skinner, sånn er det vel bare, selv om det er krevende, vondt og slitsomt. Det blir jo nok å lese hvis du skal lese alle fire Brageprisvinnerne.:) Takk, takk.:)

    SvarSlett
  7. Det var en fin oversikt :-) Jeg har lest Mere blod og Kistemakeren. Men jeg har vært på eBokBib og lastet ned flere av de som er nominert i skjønnlitteraturklassen for jeg tenker det er bøker vel verd å få med seg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Astrid Terese! Ja, det er mer enn nok å ta av...

      Slett
  8. Har kun lest Havboka, men har Rønneimperiet liggende, eller dvs, jeg har lånt den bort, som sikkert var en forsvarsmekanisme, er jo ikke min feil hvis jeg ikke får den igjen i tide og ikke rekker å lese før nomineringsfrist. Etter 7.jan skal jeg ha århundres lengste norskepause. Fra og med 8.januar blir det bare thrash og vampyrsex. Nå derimot - er det kun norsk 2015 som gjelder (med et og annet unntak for å forhindre utbrenning.)

    LIljekonvallpikene trenger jeg at noen leser før meg.
    Vil du være mitt lys i mørket?

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig ang norskpause på nyåret.. Må jo race litt med norsken nå frem mot nominasjonsfrist, og det er plagsom hvor mye interessant som dukker opp stadig vekk. I dag lånte jeg Øde med Høier på ebokbib, - med nye støre mobil så går det kanskje an å lese en roman på mobilen, Får se skal testes ut.. Byr på uante muligheter, lese bok istedet for facebook og mail i ledige stunder, på buss etc.. Må ikke brenne deg ut nei, vampyrsex er siikert bra. Evig ungt blod;) Jeg skal tenne lykten for deg,- liljekonvaller i mørket, her kommer jeg;)

      Slett