onsdag 6. oktober 2021

Trekant på Rhodos av Agatha Christie. Et lite finurlig drapsmysterium. Og litt om bøker og ferie på Rhodos

  Hercule Poirot har ferie på Rhodos, og dit skal jeg om få dager. Jeg liker å lese meg opp litt på bøker fra steder jeg skal reise til  eller når jeg er der. Har søkt på bøker fra Rhodos, men det er ikke mye å finne på norsk. Tar gjerne imot tips. Denne historien fant jeg i en samling av Agatha Christie som heter Den umulige forbrytelse, som består av fire fortellinger.


Kveldsmat og bok

Poirot tror han skal få en etterlengtet ferie borte fra drap og løsning av mysterier. Han har reist til Rhodos og skal sole seg og slappe av. Han er av den gamle skolen og går med solhatt og beskytter seg mot sola. Det gjør ikke damene, de soler seg masse og det er viktig å bli brun. Dette er nok før det ble så mye snakk om solkreft og solfaktor. Damer som bruner seg med sololje og ligger lenge i sola. Dette er et tema som Poirot observerer rundt seg. Det er to par og noen få andre gjester som også er sentrale i handlingen som bor på hotellet, ellers er det rolig. Det er sent i oktober.


Han prater mye med Pamela, en pratesyk dame og det er ikke ofte Poirot kommer til orde. Hun liker å betrakte mennesker rundt seg og filosofere over hvem de er, hva de kan gjøre etc. Poirot gjør ikke det. Han har vel nok med å tenke på hvem som utfører drap og andre forbrytelser. 
Det er noe som brygger seg opp her i denne gjengen. Poirots reflekser tar ikke feil. De to parene har noe greier på gang. En av damene er visst temmelig flørtete og den andre er sjalu. Den ene mannen blir forelsket i den flørtete damen og den andre blir også farlig sjalu. 
Poirot advarer den ene kvinnen, sier hun bør reise hjem.
Det topper seg med og det er lett å se for seg. Utflukter, baren, badingen- hvem som er med hvem, hva som skjer. Og selvsagt, det uunngåelige skjer og Poirot får ikke fred i ferien sin. 
Oppklaringen er noe finurlig og jeg er ikke sikker på at jeg helt forstår hva Poirot egentlig mener på slutten der, da han prøver å forklare Pamela hva som egentlig skjedde og hvem som sto bak.
Den umulige forbrytelse heter samlingen, det ligger nok noe i tittelen her. Originaltittel: The murder in the Mews.

Jeg har ikke lest de andre fortellingene i boka, kan tenke meg å gjøre det, men helst med en ny bok og ikke denne som er ganske brun og slitt. Kanskje ser man da noen fellestrekk med historien og tittelen?

De andre fortellingene er:

Alle finnes filmatisert i serien om Hercule Poirot mesterdetektiven på NRK fra 1989. Det er 77 episoder i serien, samt at det er produsert flere filmer etter den tid.


Nå fant jeg også episoden i TV-serien om Poirot. Den skal jeg se i kveld.

OPPDATERT KL: 21.15:
Jeg har nettopp sett episoden. Det er lagt til en del replikker og handling, men det ble mye tydeligere. Jeg skjønte plottet;)
Det var også morsomt  å se omgivelsene. Blant annet var d ei gamlebyen og lette etter noen som solgte slangegift og de fikk før vite av en rettsmedisiner at giften ble brukt i små doser til medisin, men var dødelig i større mengder og at det nat johanitterordenen brukte. 
En av engelskmennene, Chandry, drev og kalte de innfødte for italienere. Det ble nevnt flere ganger og jeg må google om Rhodos var underlagt Italia før 1973 (ish)

Dette fant jeg om Italiensk okkupasjon:
"I 1912 okkuperte Italia Rhodos fra tyrkerne under den italiensk-tyrkiske krig. Øyas befolkning unngikk således mange av de hendelser som er knyttet til utvekslingen av minoriteter, det vil si at tyrkere i Hellas ble byttet med grekere i Tyrkia. Grunnet Lausannetraktaten ble Rhodos, sammen med de andre greske øyene i Dodekanesene, offisielt gitt til Italia. Øya ble kjernen av den italienske besittelsen Isole Italiane dell'Egeo («de italienske egeiske øyene»).

Som følge av våpenstillstanden mellom Italia og de allierte den 8. september 1943, forsøkte britene å få den italienske garnison på Rhodos til å bytte side. Det ble forhindret av hæren til det nasjonalsosialistiske Tyskland som lyktes å okkupere øya. Det førte til at britene deretter mislyktes i den senere Dodekanesenekampanjen.

Den 9. juli 1944 samlet Gestapo opp øyas bortimot 2000 jødiske innbyggere for å sende dem til dødsleirer. Rundt 160 av øyas mer enn 600 greske jøder overlevde. Den tyrkiske konsul Selahattin Ülkümen greide, med stor personlig risiko for seg og sine nærmeste, å redde 42 jødiske familier, rundt 200 mennesker totalt, ved at de hadde tyrkiske statsborgerskap eller var medlemmer av tyrkiske borgeres familier.

I 1947 ble Rhodos sammen med resten av Dodekanesene gjenforent med Hellas. I 1949 var Rhodos møtested for forhandlinger mellom Israel på den ene siden og EgyptJordanLibanon, og Syria på den andre siden. Det konkluderte avtalen om våpenhvile for 1949. " Mer her om historien

Jeg vet jo ingenting om Rhodos, så dette var interessant. Og hva en liten Agatha Christie-novelle kan medføre av spor til videre informasjon.


Jeg har heller ikke lest noe særlig bøker av Agatha Christie, antar det er fordi jeg har sett veldig mange av bøkene filmatisert. Men det skal jeg gjøre noe med. Nå var agendaen først og fremst og lese noe fra Rhodos.
Som nevnt, har noen tips, tar jeg gjerne imot.
Jeg har funnet en roman av Patricia Wilson som heter Kaneltreet, men jeg har den ikke og ei heller biblioteket. Jeg har to av hennes bøker fra Kreta.
I går leste jeg på facebook i en bokgruppe om boka, hvor vedkommende la ut noen sider/snutter fra den. den tar for seg en stygg historie fra krigen. Rhodos var okkupert under krigen og mange som bodde der hjalp til å sende jødene til Aushcwitz. Jeg tenkte da at det ikke er en bok jeg vil lade opp til ferien med. Akkurat den tematikken trenger jeg ikke nå i møte med en solrikt nytt feriested, hvor jeg har tenkt å lade opp og slappe av. 


Agatha Christie: Trekant på Rhodos fra Den umulige forbrytelse, 22 s
Aschehoug 1987 / original 1973
Lånt på biblioteket

8 kommentarer:

  1. Jeg har faktisk bare lest en bok av Agatha C. og det er Mordet på orientekspressen. Det har vært vist så mye filmer av henne, så det holder for meg. Heldige deg som skal til Rhodos, god tur og kos deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har vel ikke lest så mye mer jeg heller, men litt vanskelig å huske hva jeg leste for lenge siden og hva jeg har sett på TV.
      PS. Har oppdatert innlegget litt etter at jeg så episoden på NRK TV nå.
      Takk, kose meg skal jeg nok:)

      Slett
  2. For et herlig lite prosjekt, gøy å lese om. Artig å lære litt om Rhodos også, visste ikke annet enn at det er en gresk øy :)
    Jeg leste litt Agatha Chr. tidig i ungdommen, sikkert fordi bøkene var tilgjengelig hjemme, ellers så så vi jo massevis på tv.
    Ha en fin fin torsdag Anita!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha Tine:) Liker å lese / lete etter bøker og info når jeg skal ut å reise. Visste ingenting om Rhodos jeg heller, annet enn at det er en populær gresk ferieøy, som normalt også har fly fra Værnes. (ikke i høst)
      Takk, ha en fin kveld Tine:)

      Slett
  3. På Rhodos har jeg vært mange ganger, men kan ikke huske å ha lest bøker med handling derfra. Heldige du som skal dit. Gamlebyen i Rhodos og strendene og de små barene ... Kos deg masse (vilt og hemningsløst, med litt lesing innimellom :)
    Agatha Christies bøker har jeg lest mange av. de fleste er bedre enn filmatiseringene :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Har hørt mye om gamlebyen og så den også i Poirot-filmen i går kveld. Hvis det var ekte location, men de filmet jo ellers på øya, det så jeg.
      Takk , artig å høre at du har likt deg der:)

      Men rart ingen har tips til bøker derfra. Det betyr vel antagelig at jeg har funnet det lile som finnes.... ?

      Slett
    2. Gamlebyen er perfekt. Store åpne plasser og trange smug.
      Det er en bok som heter Kaneltreet av Patricia Wilson med handling fra Rhodos. Utkom i 2019. Fant også en krimbok fra 1990. Den første i en serie av Robert Goddard. Boken heter Into the Blue og har handlingen fra Rhodos.

      Slett
    3. Fint . :)
      Den boka vet jeg om ( nevnte den i innlegget mitt). Kjøpte den faktisk i dag selv om jeg egentlig ikke ønsket å lese om det temaet , men jwg prøver .
      Finnes den Goodard- boka på norsk ? Finnes ild flere enn Wilson sin i Ark sitt system
      I alle fall, har ikke funnet noe annet selv heller når jeg googlet for en uke siden . Til og med guidebok er vanskelig å oppdrive ( utsolgt fra forlaget .Norli i Oslo har, men mulig det er den danske) men jeg fant den som er på dansk på Nomaden. ( Politikens)

      Slett