søndag 8. juli 2018

I de beste sirkler av Lene Lauritsen Kjølner- en topp sommerbok!

Kornsirkler og prosecco.  Finansfolk og lokalpolitikere. UFO-folk og treklemmere. Dop og trim. Frøken Detektiv Olivia Henriksen fra Ankerholmen utenfor Tønsberg er tilbake i storform. I de siste bøkene har det vært litt tamt i leiren, men nå er det fullt trøkk. Fest sikkerhetsbeltene. Her er ingen trygge.


Olivia får i oppdrag å etterforske hvem som lager kornsirklene som oppstår i åkeren til Erling og Vigdis Svingen. Oppdraget innbefatter nattespaning og en sen natt finner hun jaggu meg en død mann naken midt i åkeren.
Olivia får naturligvis ikke lov til etterforske drap, det skal politiet ta seg av, men helt utenfor greier hun ikke å være. Og dessuten kan det hende kornsirkelmysteriet og den døde mannen i åkeren har en forbindelse på et vis.
At mennesker har laget sirklene, som i fjor var en FRP-logo og i år et kommunevåpen er hevet over all Olivias og bondens tvil, men det finnes en gjeng som tror det er utenomjordiske som står bak. Olivia møter både de ekstremt troende samt de som er mer moderate.  Hun stiller opp på foredrag med UFO-grupper og møter den ene mer ekstreme etter den andre, som medlemmer av FlatJord-bevegelsen, og sykkelfantasten Anton. Men også ekstreme treningsfantaster, treklemmere og miljøvernaktivister, samt de som har egoistiske motiv for å hindre utbygging der åkrene nå ligger.
Så hva er hva, og hvem er hvem? Og hva dreier det seg om? Olivias etterforskning fører henne ut i farlig farvann og hun prøver alt, til og med tandemhopp- som hun er livredd for- for å finne brikker i mysteriet. På nakken har hun også klebrige journalister og på dagtid må hun vikariere som hotellsjef for Mona som er på ferie. Det er heller ingen hjelp å få av Torstein, kjæresten, som er på feire i Afrika med sønnen.
(akkurat den scenen med den treneren- er bare, akk, så ekkel)

Jeg har syntes at noen av de siste bøkene med Olivia Henriksen har vært litt tamme og for pratsomme, men her hun på alerten igjen.  Det er fortsatt noe prat, og en del for mange similes- men alt i alt så er dette kjempegod underholdning, med et godt og spennende plott, hvor jeg levende ser for meg persongalleriet, de sære folkene, de absurde scenene, Olivia i åkeren natterstid hvor hun ser grå små menn løpe omkring.. blant annet. Replikkene er snertne, dialogene sitter som skudd. Her er overskudd og fantasi og masse spark til det politiske miljø og alternativmiljø.  Det er akkurat på grensen til latterliggjøring, og noen ganger litt over, men heldigvis modererer forfatteren seg også til å beskrive de moderate innenfor slike miljøer. Det er ikke bare gærninger der ute, for å si det sånn.. (men noen, ja--Flat Jord-bevegelse, say no more-- eller hva med den karismatiske lederen Oleg, en typisk type som får damene til å dåne, dog med sine svin på skogen.. og lokalpolitikeren som vil opp og frem, KRF-politikeren med hemmelig syvende agenda osv)


I de beste sirkler er en topp sommerbok for deg som liker farseaktig krim. Sprett proseccoen og kos deg!

Andre som har blogget:
Tine, Hverdagsnett, Astrid Terese, Beathe, Lillasjel, Åslaug

Mine innlegg fra tidligere bøker i serien:
Ingen til bords - 2017
Dakota rød - 2016
Hvorfor spurte de ikke Evensen - 2015
Høyt henger de -  2014


Lene Lauritsen Kjølner er fra Nøtterøy, født 1962. Hun har tidligere vært lokalpolitiker for Miljøpartiet De Grønne. De fire første bøkene om Olivia ble utgitt på Vigmostad og Bjørke. Denne boka er utgitt på Juritzen krim.


Lene Lauritsen Kjølner: I de beste sirkler, 318 s
Juritzen krim 2018
Forhåndseksemplar




Foto: Eva Marie Brekkestø


6 kommentarer:

  1. Helt grei underholdning dette. Jeg har hatt et veldig "on and off"- forhold til Olivia hele tiden for jeg syntes det har svingt veldig med disse bøkene. Denne ble jeg ikke superbegeistret for dessverre og syntes hun med denne var litt tilbake igjen på "Dakota-rød" nivå selv om det ikke var en interiør-krim akkurat denne gangen.

    Kult med det bilde av en kornsirkel :-)

    Ha en fin søndag, Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så at du ikke var så begeistret. Jeg likte storyen og synes det var fart, spenning, passe sære karakterer og moro. Jeg humrer enda inne i meg over synet av Olivia i åkeren på spaning og inne i bøttekottet.
      Jeg kjenner litt til kornsirkler og slike miljøer, og det gjør det nok ekstra interessant. Faktisk så har jeg vært på kornsirkeltur i England for noen år siden.
      Jeg har møtt damen som tok bildet jeg brukte i innlegget og opplever i alle fall henne som nedpå.
      Takk Beathe , ønsker også deg en fin søndag:)

      Slett
    2. Jeg likte også veldig godt scenen fra bøttekottet, da lo jeg godt! Det er litt interessant dette med kornsirkler altså,det var ikke det som ble "feil" med boken. Så artig at du har vært på kornsirkeltur, da blir det sikkert ekstra interessant tenker jeg :-)

      Nå er det å reise til byn og hjelpe datteren med litt maling av lister i leiligheten, så det blir ikke å nyte finværet akkurat i dag :-)

      Slett
    3. Jeg skjønner det.. Men at man har interesse for/er nysgjerrig på tematikken/rammen på en måte, hjelper jo på.. Da det ble for mye interiør og negler, i en tidligere bok her, datt jeg helt av, hehe..

      Har dere finvær? Ikke værst her heller, litt kjølig, men det tar seg opp til uka. I dag blir det lesing, blogging og hjelpe sønn med å vaske ut hybel. Han har fått seg ny leilighet, så det er noen runder å stille opp der også:) Lykke til med din datters ut-og-inn-flytting.:)

      Slett
  2. Flott omtale Anita, kjekt at du likte boken. Litt bedre enn meg forstår jeg, som gikk lei av humoren og begynte å irritere meg (til tross for Prosecco i glasset...)

    SvarSlett