fredag 13. juli 2018

Berlin 1. - en by som trenger flere besøk . Charlottenburg og East Side Gallery m.m. (fotos)

I juni dro jeg til Berlin. Turen var bestilt for lenge siden. En litt utvidet helg med billige billetter fra SAS via Gardermoen og et trivelig hotell booka via samme selskap. Jeg har aldri vært i Berlin før, så det var jaggu på tide. Jeg har derimot hatt lyst til det lenge. Jeg har faktisk heller ikke vært i Tyskland før. På tide det også. Jeg var spent på om hva jeg ville forstå av tysk siden skoledagene. Satt det igjen noe annet enn grammatiske puggerekker som an, auf, hinter, in --usw.. ?

Den første lunsjen, den første dagen. Orientere seg.

DAG 1: Charlottenburg. Bikini Berlin. Banksy. Literaturhaus Berlin.
Berlin er en mangfoldig og en veldig stor by. Jeg hadde lite referanser å styre etter da jeg valgte bosted, annet enn personlige behov som blant annet at det ikke skulle være veldig trafikkert og bråkete. (hva er nå egentlig det, i en storby?) Vel, valget falt på MaxBrown Kudamm i Charlottenburg. Et lite artig hotell i Uhlandstrasse, artig utformet med gamle telefoner og hjemmekoselig preg, ganske kort vei til busser og baner og i en levende bydel.

Jeg tok bussen inn til Kurfurstendamm, en av Berlins større gater. Brede avenyer, og følelsen av Paris kom raskt til meg.  I ettertid har jeg lest at den følelsen var ganske riktig, og ganske tilsiktet. Charlottenburg var en gang en stor by og den ville se ut som Paris. I området er det også en gate som heter Parizerstrasse.

Etter innsjekking gikk jeg meg en runde etter å ha spist lunsj på en fiskerestaurant (bildet øverst) siden jeg uansett måtte vente på rommet. Nye store moderne bygninger blander seg med kirkeruiner, andre ruiner og gamle hus. Berlin er en broket by, en sprø by, en fascinerende by. Charlottenburg er en "penere" bydel, en del av gamle Vest-Berlin.

Jeg liker å gå å se. Det er det jeg gjør i byer. Men noe museum/utstillinger/severdigheter prøver jeg også å få med meg, men det er ikke noen vits i å pakke inn for mye. Da blir jeg fort bare for sliten.
Og de typiske krigsminnene og museumene hadde jeg ikke så lyst til å oppsøke.

Jeg blir sliten av å gå mye også, men på en annen måte. Da blir jeg mest sliten i kroppen, føtter og hofter. Denne første dagen ble det veldig mye gåing og det kjentes om kvelden. Jeg hadde jo også den lange reisen bak meg. Lite søvn natta før på grunn av tidlig avgang fra Værnes.  Men jeg har en tendens til å bare gå og gå.. må se bare litt til.

Og kvartalene i Berlin er lange, derfor blir det fort mange skritt. Men mellom bydelene må man ta bane eller buss. U-bahn, S-bahn, buss, trikk. Over jorda, under jorda. Det er litt av et system.  Etter et par dager hadde jeg funnet ut av det.

En kirkeruin, som jeg måtte kikke innom. Kaiser- Wilhelm-Gedachtnishkirche. Visstnok en kjent severdighet, men ukjent for meg før jeg dumpet borti den. Researchen på forhånd var så som så.  Jeg har lest meg opp på mer popkulturelle fenomener, ikke kirker og typiske severdigheter.

Inne i kirka sto Jesus.

Og i taket var erkeengelen Michael.

På baksiden, eller forsiden, alt etter som.

Like ved kirken var det laget et minnested for terrorangrep i Berlin for noen år siden. Det var stemningsfullt med blomster og minneplaketter med fotos og navn. Det ble noen minutter her før jeg tok turen i butikksenteret Bikini Berlin.

Her var det mange spesielle butikker, merkebutikker, mye kunst og kunsthåndverk, også kunstferdige kafeer og et galleri.

Jeg hadde lest i turistbladet om Berlin (øverste bildet) at det var siste dagen på en utstilling av streetart-kunstneren Banksy her, og den måtte jeg få med meg.

Banksy er en britisk kunstner med tydelige politiske - anarkistiske-  budskap, elle kanskje man kalle ham en samfunnskritisk kommentator.

Madonna med barnet var det flere varianter av. Bildene var ledsaget av tekst for å forklare litt av hensikten til Banksy.

Jeg synes dette var en sterk utstilling. Banksy tar for seg alt mulig. Det er mye som handler om krig og terror, storpolitikkens konsekvenser. Men over her tar han en Andy Warhol (Marilyn-bildene) over Kate Mosse.    Bankys hjemmeside her

På toppen av kjøpesenteret finnes et par koselige spisesteder, samt benker og ved rekkverket kan man se ned til apene i Zoologischer Garten. Jeg gikk videre og ned på gata igjen, etter å ha handlet meg med mat og drikke på BioCompany.

Der borte ser du Bahnhof Zoo med et tog. Jeg skal inn dit en annen dag. Bahnhof Zoo har en spesiell klang etter at jeg leste Christiane F Å være ung er for jævlig som kom på norsk i 1978. Filmen kom i 1981. . Wir kinder vom Bahnhof Zoo. Den gjorde et uforglemmelig inntrykk på meg som mange andre i min generasjon (og sikkert mange av de som kom senere)

Utstilling om 1968. Det var store opptøyer her da som i andre steder av verden. Den 11. april (min eldste sønn ble født 11.april btw, dog mange år senere, da han lå i magen, da han ble født- ble Berlinmuren revet) syklet studentlederen Rudi Dutsche her, ble skutt og drept.  Han var sosialist og reiste rundt i landet og snakket om politikk og frihet.

En av de tingene jeg hadde plottet meg ut på forhånd var en tur til Literaturhaus Berlin i Fasanenstrasse. På cafeen skal visstnok Kjell Askildsen trives godt. Jeg så ham ikke da jeg var der. Ute var det fullt. Det var varmt, 28-29 grader de dagene jeg var i Berlin. Uteplassene var det ventetid på.  Jeg valgte å komme tilbake igjen en annen dag.

Rommet mitt. Etter en lang reise- og vandredag var det godt å slappe av her. Det var varmt også inne og ikke klimaanlegg, men en vifte i taket som jeg kunne slå på i små porsjoner.  Vifter bråker såpass mye, men må man så må man.

DAG 2. Brandenburger Tor, Berlinmuren, East Side Gallery, Kreutzberg.

Etter en lang deilig natts søvn. Ja, jeg sov godt på tross av varmen. Vinduet måtte opp, og det var en del trafikk utenfor, men jeg har alltid med meg ørepropper/sov-i-ro, og de kom godt med.
Frokost i Berlin er et kapittel for seg, merket jeg. Hotellets cafe; Cafe Benedikt var umåtelig populær og det var alltid fullt av folk der. Jeg satte meg ute, men fikk beskjed om å gå inn til en disk og høre om det var ledig. Det var det ikke og det var ventelister. Inne orket jeg ikke sitte. Det var alt for støyete der.  Jeg lot meg ikke trykke ned av det, siden det var plenty andre spisesteder i nærheten. Et kvartal lenger opp lå Cafe Hamlet og der gikk jeg inn. Det var fullt ute der også, men inne svalt og rolig. Og de hadde en nydelig frokostmeny. Det ble speilegg denne dagen. Drei stuck. Ikke småtteri altså. Nydelig anrettet og smakfullt. Og meget hyggelig betjening.
Frokostmenyene i Charlottenburg - antagelig i hele Berlin- varer til både 14.00 og 15.00. Sågar til 16.00 har jeg lest. Så her er det absolutt håp for B-mennesker. Likedan er det godt utvalg for vegetarianere og veganere.

Planen for dagen var å dra til Potsdamer Platz og Aleksanderplatz,  til Muren / East Side Gallery og museet der. Jeg fikk tips av en hyggelig ung mann i resepsjonen om å ta buss 100. Den går mye den samme ruta som CityTour-bussene, men er mye billigere. Og med dagsbillett til 7 euro kan du farte så mye du vil.  En Citybus koster 22 Euro minst, såfremt du ikke skal ta den lilla runden til 16 Euro som kjører en kortere rute og går til de trendy stedene ifølge reklamen.  Jeg tok lokalbuss nummer 100 som jeg hoppet på ved Bahnhof Zoo. Jeg tok en annen buss dit, men det var en kronglete vei, siden jeg måtte ned i en undergrunn å kjøpe billett. Jeg kunne heller ha gått direkte til Bahnhof Zoo. Det hadde ikke tatt mer enn 15-20 minutter å gå. Men man lærer og erfarer av slike ting. Det tar tid å finne ut av en storby.

Vel, vel- til Alexanderplatz kom jeg ikke, heller ikke Potsdamer Platz, for dit gikk bussen ikke. Det var en stor åpen konsert oppi gata, så bussen stoppet et par km fra Alexanderplatz. En hyggelig dame ville vise meg at det gikk en U-bahn dit, men der nede i undergrunnen fant vi ikke den banen. Jeg gikk opp igjen i stedet og rusla ned til Brandenburger Tor. Her myldret det av folk overalt. Tydeligvis typisk turistplass. Been there done that.

Parizerplatz, Unter den Linden. Hva neste? Jeg gikk litt rundt og bestemte meg for å finne en bane til East Side Gallery. Jeg tok en bane til Friedrichstrasse og skiftet der. Stolt over å skjønne hvordan banenettet funket, endelig.

Noen har skrevet at den var da så liten den muren. Ja, det er lite det de valgte å ta vare på. Da det endelig ble bestemt at Berlinmuren mellom øst og vest skulle rives var iveren stor og ingen tenkte at det var noe poeng å bevare noe av dette for ettertiden. Det viktigste var å rive skiten så fort som mulig. Skjønt noen sa visst stopp hallo, ta vare på litt, bare litt..

I dag er denne resten en vegg for kunstnere var hele verden. Motiver skifter, budskap likeså. Men alt handler om fred. Og kjærlighet.

Den gang- Sovjetrepublikkens president Gorbatsjov fikk Nobelprisen for sitt arbeid for å få muren revet. Det skal han ha all honnør for.

Under:
East Side Gallery Museum er absolutt verdt et besøk. Et multimedia-museum som dokumenterer byggingen av Muren, hvorfor, hva den gjorde med folk som bodde her som plutselig ble skilt fra naboer og familiemedlemmer. Om alle de som forsøkte å flykte, om alle som ble drept i forsøkene. Alle som druknet i elva, alle som ble skutt. Her er dokumentarfilmer og levende utstillinger som gir frysninger. I dag har vi andre murer, som den på Gazastripen for eksempel. Og hva med den Muren mellom USA og Mexico som president Trump vil ha. Det håper jeg han aldri får til.
Som sagt; dette må alle som er i Berlin få med seg.

Mer om Berlinmuren her (1961-1989)  og om East Side Gallery

Etter denne tøffe runden i museet var det tid for mat. Det ble pizza og en øl i Pirates of Berlin like ved galleriet og elva Spree. Herlig å sitte her.

Knut Hoems Berlin-veiviser var med meg overalt, En utrolig bra guide som jeg både fikk mange tips av, samt lærte mye av å lese.

Fra mitt sittested så jeg over til denne spesielle brua. Ikke visste jeg da at det var brua over til Kreutzberg som jeg hadde planlagt å besøke en dag. Ikke hadde jeg lagt merke til at den er avbildet i boka til Knut Hoem heller. Jeg fikk noen aha-er etterhvert, kan du si.

Jeg måtte jo bare gå over denne brua da jeg først var der. Må bare, må bare.. Og vips så var jeg jo i Kreutzberg, men det visste jeg ikke før jeg kom tilbake til hotellet og skulle planlegge neste dag.

Noen har bosatt seg på brua, ser det ut som. Det er godt de ikke er alene, i det minste.

Jeg falt for dette huset. Jeg gikk meg en runde forbi mange kule vegetar- og veganske spisesteder. Jeg tenkte at hit vil jeg igjen. Jeg dro tilbake, men det ble ikke til at jeg spiste der, men langs en av kanalene til Spree. (også etter et tips fra resepsjonisten)

Her har det tydeligvis vært et eller annet. Det gikk en bred stripe gjennom landskapet. Jeg trodde at det kanskje var et slags merke etter muren, men jeg fant ut at det var det nok ikke.

Noe jeg dumpet over var verdens eneste Ramones-museum.  Kan man gå forbi noe slikt da? Selvfølgelig ikke. Det kostet bare noen få Euro, tror det var 6, inkludert en øl. Jeg fikk en button og har gratis inngang resten av livet.

Kul musikk, kul kafe/bar, kul historie, artig å se.

Jeg kommer gjerne tilbake hit igjen en gang.

Det er kveld ved Spree. Jeg tar U-bahn "hjem". Så enkelt det var. I dag har jeg faktisk tatt en rundreise i Berlin. For en merkelig by, jeg ble helt retningsforvirret. Kartet ble flittig brukt, og DET er et must!

To be continued....

Tine  her og her og Kleppanrova - om Kreutzberg , om Muren m.m.  har også vært i Berlin og laget fine reiseinnlegg derfra.

Del 2 om Berlin med Potsdam finner du her

1. Flotte bilder, nå fikk jeg lyst til å dra en tur til Berlin igjen. Det er kjempeflott der, til og med mannen min synes Berlin var fantastisk og snakker om at den byen bør vi se mer av. Takk for link!
    Håper du fikk med deg noen av markeden der, de er så fine!

1. Takk for det Kleppanrova. Ekstra glad du sier det fordi jeg ikke har redigert dem i det hele tatt. Har funet ut at hvis jeg skal ha tid til å lage slike bildeinnlegg må jeg legge ned ambisjonsnivået mht redigering- alternativt legge inn adskillig færre bilder. Jeg synes imidlertid det er litt artig å se tilbake til innlegg med maneg bilder- både egne og andres- såfremt det er en viss variasjon og det som vises interesserer meg.

Marked fikk jeg ikke med meg. Fikk anbefalt et i nærheten av der jeg bodde, men jeg droppet det. Så mye annet å få med seg dessuten brukte jeg nesten en dag på Potsdam.. (3-4 timer pluss tog t/r)

Ja, Berlin er utrolig fascinerende. For den som liker kunst, kultur og god mat er den et eldroado.

2. Å så kjekt! Denne har jeg ventet på. Du er flink å få med deg ting på turene dine! Det er jeg også når jeg reiser med flere (og føler på et ansvar). Reiser jeg alene er jeg langt fra så flink til å planlegge hva jeg vil se og hvor jeg skal gå. Jeg har et stort potensiale :D Var i Berlin bare 2-3 dager med et helt skoletrinn, så da ble få egne interesser dekket. En by definitivt å komme tilbake til ser jeg. Fikk med meg muren, Brandenburger Tor, rusling litt rundt i byen, og mat. Definitivt mye mat :)

1. Så bra Marianne. Det gleder meg å høre . Jeg har vært en del på etterskudd de siste par årene med reiseinnlegg. Det er noe med at alle de bildene tar tid- og så har jeg hatt lite kapasitet på maskina etc.. Men det er jo så artig når jeg først sitter med det. Og artig å bla tilbake til. og Heldigvis også artig for en del av dere andre.;)

Takk, ja, jeg får nok med meg en del når jeg er ute og farter. Denne gangen fulgte jeg tipsene om en dagsløype fra resepsjonisten. Siden det er så utrolig mye å finne på og å se i Berlin, visste jeg knapt hvor jeg skulle begynne. Jeg vil se Muren, the Wall, Mauer- sa jeg.. og kanskje ta den CityTourbussen ... Så ga han meg noen tips på en lapp og så gjorde jeg som han sa. Med noen egne vrier på veien, så klart..

Berlin er mye mat, ja.. Massevis av utenlandske og lokale spisesteder overalt. Og god mat. Hyggelig service. En tysk jente jeg snakket med her i byen før jeg dro sa at hun alltid gledet seg til å komme tilbake til Berlin for å spise. (ergo- Trondheim fyller langt fra det behovet)

3. Kjempebra referat! Du har fått med deg mye på kort tid. Jeg har vært i Berlin flere ganger. Personalseminar for rektorer i videregående skole i Møre og Romsdal en gang, og flere ganger privat, da yngste datter studerte ved Humboldt-Universitãt i byen og møtte sin mann der. Men fremdeles er det MYE jeg ikke har fått med, så det blir nok flere besøk. Kunst, kultur, mat i gamle kneiper, parker og moderne bygg. (F.eks.Berlinersymfonikernes flotte hus m fl) Bare tanken på alt dette får meg til å ønske meg dit snart igjen.

1. Tusen takk for det Åslaug.:) Dette var kun fra de første to dagene, så det kommer minst ett innlegg til.
      Kan tenke meg at du også trives i Berlin.:) Bor datteren din der nå?

4. Jeg har aldri vært i Tyskland og da ei heller i Berlin så det var kjekt å få bli litt kjent med byen gjennom deg. Hadde nok ikke vært så flink med å planlegge hvor jeg skulle gå hen på forhånd og hadde nok sikkert ikke fått like mye utbytte av en slik tur tror jeg. Da måtte jeg i såfall gått i skole hos Victoria først, hun var på interrail i fjor og hadde til og med kart oppe på veggen for å krysse ut hvor hun skulle reise og hva hun skulle se i hver by.
    Da rusler jeg over til neste innlegg, snakkes om litt...

1. Så fint at du synes det.:)
      Tyskland er jo faktisk et av våre naboland, så det er jo snedig at jeg ikke har prioritert det før nå. Var på vei dit en gang da datteren var liten, men det strandet i Danmark. Biltur med nevø og søster. Da hadde vi planer om å besøke store slott i Tyskland og Rhindalen.
      Kanskje Victoria kan guide deg dit en helg?

5. Veldig gøy å se bilder fra turen din. Jeg har vært i Berlin to ganger, og begge gangene har jeg reist hjem med følelsen av å ikke ha fått med meg en brøkdel. Banksy så vi reklame for men oppsøkte det ikke, men i Litteraturhusets hage har jeg sittet med venninner å drukket vin, gode minner :)

1. Takk, så artig at du synes det Tine.:)
      Ja, du kjenner følelsen.. Det er en utrolig stor og mangfoldig by.
      Tenker det var koselig å sitte i Wntergarten hage og drikke vin.:)