søndag 17. desember 2017

4 diktsamlinger verdt å få med seg! Cecilie Løveid, Stein Torleif Bjella, Linda Tangen og Hege Voxen .

Jeg har nettopp hatt en uke ferie og da leste jeg fire fine diktsamlinger, alle norske av 2017. Diktene er skrevet av både anerkjente, erfarne, helt ferske og en litt mer ukjent poet. Jeg leste på reise, jeg leste til frokost, og erfarte at det faktisk var veldig koselig å starte dagen med en diktsamling. Diktene var både politiske, samfunnsmessige, relasjonelle og noen handlet om gårder og bygdesamfunn. Her er noen få ord om diktsamlingene:


Juleroser er ikke tema i dette innlegget, men poesi kan også være roser. Linda Tangens ferske dikt er i alle fall som små roser i forskjellige farger. (foto: Anita Ness)

Hjerteslag av Linda Tangen, 73 s
Nordlysriket forlag 2017
Leseeksemplar

Linda Tangen bor i Alta, er født i 1974 og er debutant. Hun har gitt ut sin diktsamling på eget forlag; Nordlysrikets forlag. Linda har hatt suksess i Alta med salg, signeringer og diktopplesinger.
Jeg ble kjent med Linda Tangen på et skrivekurs på Sommarøy i fjor sommer og det er virkelig gøy at hun har kommet ut med en bok.

Linda skriver om følelser, relasjon til en mann, relasjon til seg selv, om naturen, om å leve.
Det er forholdsvis korte, rytmiske dikt. Det er når man finner rytmen at diktene blir skikkelig fine å lese. Smatt på dem, trill dem i munnen, ordene. Det er hjertevarme dikt, men også om kulde. Og om mørke, inne i seg selv og ute. Jeg synes Linda har skrevet en fin debut, og jeg er spent på fortsettelsen.

Her er et par smakebiter:

Jeg unngår blikket mitt om dagen/Om natten sover jeg med åpne øyne/
Ikke godt å si hva jeg kan finne på/Når jeg sniker meg inn/På meg selv (s.41)

Tårene fyller bøtta/over/hjertedøra/Om du kommer nå/
Vær snill/Ikke kom/Kom! (s.57)




Maspalomas (foto: Anita Ness)


Anbefales!

Her kan du leser om Linda Tangens vei til å utgi boka si og etter.





Krigeren på fanget av Hege Voxen, 72 s
Tiden forlag 2017
Leseeksemplar

Denne boka fikk jeg overraskende tilsendt fra forlaget. Jeg har ikke hørt om Hege Woxen før, men hun har faktisk skrevet tre bøker. Woxen er født i 1975.

Diktene handler om de små øyeblikkene, men også om å skrive dikt og særlig om kinesere og om kjoler. Det er tilløp til at noe griper meg her og noe som bringer frem smilet, men denne diktsamlingen ble for meg litt for ujevn med hensyn til hva jeg fikk ut av den, hva som grep meg eller ikke.

Siden jeg la igjen boka på hotellet på Gran Canaria  (jeg legger ofte igjen bøker når jeg er ute og reiser, og håper andre kan få glede av dem, men Linda Tangen sin bok hadde jeg med meg tilbake, siden den er signert), så får dere utdrag tatt med mobil:



 Det er faktisk tilfeldig, men også litt pussig, men jeg ser nå at Beathe også har trukket frem dette diktet i sitt innlegg. 


Voxen skriver også om hverdagene, om at hun helst vil være alene og lese, hun skriver om forfattere hun leser, som Proust. Det er ganske interessant. Det er ting å kjenne seg igjen i her.


Beathe har som nevnt blogget om boka og du kan lese hennes mer omfattende omtale her



Vandreutstillinger av Cecilie Løveid,  78 s
Kolon forlag 2017
Lånt på EBokBIB

Cecilie Løveid, født i 1951, på Mysen,  er en meget erfaren poet , forfatter og dramatiker og har skrevet i mange år.  Hun debuterte i 1974 med Most og har skrevet en rekke bøker og skuespill.
For Vandreutstillinger fikk hun nylig Brageprisen og samlingen er rost av mange kritikere. Flere anmeldere har fremhevet Vandreutstillinger som en av årets beste bøker i disse dager.   Jeg har ikke helt oversikt over alt som er gitt ut av lyrikk i år, men av det jeg har lest, så skjønner jeg at denne er blant de beste, om ikke den beste slik Brageprisen har talt.

Jeg leste samlingen på flyplassen mens jeg ventet på avgang til Gran Canaria. Det var knalltidlig om morgenen, men det jeg leste fenget meg så mye at jeg ikke greide å stoppe før jeg var ferdig.
Løveid har fokusert på flere kunstverk og skrevet dikt om inntrykkene hun fikk ved å se på dem.  Det er en ganske så original vri.
Her er i stor grad dikt om politikk, samfunn, om terror spesielt, både om Baader Meinhof/Ulrikke Meinhof, men også om vår egen ABB. De om ABB og det som dreide seg om 22.juli, var det som berørte meg sterkest.

STRAFF
En fantasi
Jeg er glad han fikk straffen han fikk./Som kjent skal han leies/frem til hver eneste grav/Han skal legge en kurv med fortid og en/kurv med/
fremtid på graven/Han skal ha på seg gallauniform./ Han skal i tillegg tømme/ oppvaskmaskinen/til alle foreldrene, gjøre sønners og døtres plikter/  (s. 87 av 157)
...

Og hun beveger seg fra land til land, folk til folk i diktene, og går inn i deres tanker, følelser, uttrykk. Som hos Peggy Guggenheim i Venezia feks.

Flyttegondol
Samleren Peggy
1
Alle byer vi kommer til og nesten alle/steder/vi kommer til å komme, er steder vi har/vært før.
Da Peggy Guggenheim/kom til Venezia, hadde hun vært der før,/i et tidligere liv,/tenkte hun/og tok brystene sine ut av Max Ernst/hender  (s. 130 av 157 eBokBib)


Jeg ønsker meg denne boka i papirutgave for den må leses igjen, og igjen.

Anbefales veldig!


Jeg har ikke sett noen blogge om denne, men her kan du lese VGs anmeldelse og flere kan googles.
Flere snutter finner du på forlagets side her



Playa del Ingles (foto: Anita Ness)






Jordsjukantologien av Stein Torleif Bjella, 78 s
Oktober forlag 2017
EbokBib og pdf fra forlaget

Denne boka lastet jeg ned fra EBokBib og var helt oppslukt da jeg oppdaget at det var en feil på ebok-utgaven. Ingen andre å melde til enn kontakten på forlaget, siden jeg satt der nede på den vakre Kanariø, langt fra norske bokhandlere og bibliotek. Hun var så grei og sendte meg en Pdf så jeg fikk lest ferdig boka.
Bjellas diktsamlingdebut har blitt møtt med mye oppmerksomhet og boka har solgt godt. Gode kritikker har den også fått. Bjella er musiker og kjent for å være en god låtsnekrer.  Jeg har ikke noe forhold til Bjellas musikk, men jeg ble veldig nysgjerrig på denne boka på grunn av all oppmerksomheten.

I Jordssjukantologien får vi en historie om jordeling og kjærlighet i ei lita bygd. Vi møter mennesker som de er, om sjalusi, uvennskap, allianser, om brudd, ensomhet, og ikke minst skog, jord og en gard eller to.

Den er faktisk veldig bra. For dere som liker fortellende dikt, historier som er skrevet i diktform, så er dette midt i blinken. Det er sterkt, vakkert, trist, og tildels morsomt. At Bjella har en god lyrisk åre er det ingen tvil om. Denne boka ønsker jeg meg også i papirutgave.
Det eneste jeg savnet med boka, er at den ikke er lenger. Jeg ville ha mer, den sluttet så brått. Så for meg ble det litt ufullendt.
Men at man vil ha mer er jo ikke noe dårlig skussmål, egentlig. Jeg venter tålmodig på mer, jeg.

Det er vanskelig å ta ut en liten smakebit fra en såpass sammenhengende diktsamling, men jeg prøver meg likevel:

Eg vart uvenn med mine sysken
Då garden endelig var min/flytta dei alle frå bygda./No har ryggen knekt meg/
sjølv om eg hadde investert i /dobbeltseng/Eg veit ikkje kva som mangla./
Eg var vel ikkje akkurat lynkjekk./Ikkje at eg såg/etter dei mest populære./
Det var andre verdiar for meg:/arbeidsam/triveleg/god skalle/samarbeidsvillig/darling companion/
berre å få vera to om det..... 

Anbefales absolutt!

Stein Torleif Bjella er født i 1968, i Ål i Hallingdal. Han bor i Øvre Ål. (der oppe på fjellet har jeg jobbet i mine unge år, faktisk. Da var dikteren bare 12 år)

Jeg har heller ikke sett noen blogge om denne, men tyr igjen til VGs anmelder Arne Hugo Stølan som selv er lyriker. Aftenposten sin  anmeldelse er også verdt å lese
I BOK365 får du også et av diktene servert




Dette er bøkene jeg hadde med til Grand Canaria. Jeg leste alle unntatt Rom for stillhet, og jeg leste 100 sider av Heksen, og startet på Hagen for nye begynnelser på flyet hjem. Den er ferdiglest nå.


17 kommentarer:

  1. Kjekt å høre om din diktlesing om dagen og hva du kom deg gjennom på Grand Canaria. Jeg leste også "den lille gule" i går, men la den vekk, og fant ingenting fornuftig å si om den. De andre diktsamlingene har jeg ikke lest :) Velkommen hjem!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk.:) Artig at du synes det Tine. Det med diktlesing går i rykk og napp, og nå var/er det en slik modus. Håper du får bedre kjemi med de andre, hvis du leser.. Kanskje Bjella kan passe for deg? Og Løveid, det kan hende, du er jo interessert i billedkunst, så den broen mellom bilde rog ord kan jo passe for deg.

      Slett
  2. Når jeg leste innlegget ditt i går kveld på mobilen var jeg akkurat ferdig med Bjella sin diktsamling, eller jeg ser jo nå at jeg slett ikke var ferdig med den for det mangler litt? Det forklarer mye for jeg syntes den sluttet litt brått og når jeg deretter leste VGs bokanmeldelse av den så ble det tydelig at noe manglet i ebokutgaven.Må få gjort noe med det jeg også slik at jeg får lest de siste sidene.

    Linda Tangen sin diktsamling ble jeg nysgjerrig på, så også Løveid sin.Har vært og hørt på henne flere ganger og har likt det jeg har hørt hittil.

    Når det gjelder Hege Woxen sin diktsamling så har jeg vel litt den samme oppfatning som deg, den var noe ujevn, noe traff meg mens andre ting ikke gjorde det. Tusen takk for link.

    Holder også på med Kristin Berget sin diktsamling som hun ble nominert til Brageprisen for, ganske bra samling det også. Har du planer om å lese den?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var bare 18 sider på eBokBib, en virkelig dum feil. Tydelig at det ikke bare var min lånte utgave som hadde den feilen, da. Må vel varsle biblioteket om det.
      Håper du prøver der på Tangen og Løveid. De er veldig forskjellige altså, men verdt å lese begge to.
      Berget har jeg ikke tenkt å lese akkurat nå, men hvis du anbefaler den skal jeg ta en titt. Har foreløbig planer om å lese Jo Eggens Ruin, og så er jeg nysgjerrig på Øyvind Rimbereid sin nye.
      Fie faller har jeg også i hylla.. og så leser jeg en samleutgave av Jan Bojer Vindheims dikt gjennom 50 år.

      (seff, linking)

      Slett
  3. Så morsomt at du har vært på skrivekurs med en Altaforfatter. Ser at vi har sett mye av det samme i diktsamlingen. Har ikke lest de tre andre, men husker at jeg har vært på diktopplesning med Løveid, og jeg fikk latterkrampe. Alle satt og lyttet med øynene igjen, og de var mye indre nikking og hender mot munn og alvorlige ansikter, og jeg og min lillesøster lo så vi ble kasta ut fra lokalet. Det er mange år siden, i Bergen, men jeg kommer aldri til å glemme det. Vi brukte lang tid hjem til hybelen, for vi klarte ikke å slutte å le.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var veldig hyggelig altså.:)
      Artig at du la ut innlegget om boka samme kveld:)
      Spent på hvordan du liker Løveid, men det høres jo ut som du har noe godt i vente. Ikke sikkert denne er like lystig, men man vet jo aldri hva du/dere ler av.;)

      Slett
  4. Vi lo av situasjonen tror jeg- kan ikke huske noe av diktene. Skal ha nesten helt lesefri det neste halve året - skal jobbe med andre prosjekt, og må prioritere bort anmelderi. Tror jeg kommer til å få abstinenser, men bøkene finner jo der hvis det blir helt akutt.

    SvarSlett
    Svar
    1. hehe...
      Hvordan er det mulig å nesten ikke lese? Hva skal du gjøre?
      Ja, bøkene finnes der. Man kan jo lese blott til lyst uten anmelderi.;)

      Slett
  5. Ja, tror det er mulig å ikke lese så mye som enkelte av oss gjør, men det kommer til å by på utfordringer. Jeg skal jobbe som lærer i 100 prosent stilling på ungdomskole (engelsk, samfunnsfag, krle), i tillegg til å gå på kurs i kreativ skriving på Barnebokinstituttet, og jobbe som kritikerfadder på Uprisen og Ungdommens kritikerpris, og ha skrivekursklasser for ungdom, ja og så litt til da. Jeg skal lese - anmelderbøker for prisene jeg jobber med - og bøker som brukes på skolen, men ikke slik som jeg gjør i dag. Jeg kjenner en god del folk som sier at de aldri har tid til å lese, og at de gleder seg til ferier for da skal de endelig få lest den boka de gleder seg veldig til - og jeg har aldri skjønt problemet. Det er mulig jeg nå kommmer til å skjønne dem alt for godt.

    SvarSlett
    Svar
    1. Til tross for at jeg blir andpusten av disse planene, har jeg ingen tro på denne lesetørken. Meget, meget skeptisk. Faktisk skal jeg gjøre mitt aller beste for å motvirke den - (ved å lese svenskekrim så spennende at du ikke makter la være)

      Slett
    2. Solgun: Det høres ut som at det blir mindre lesing og at du får nok å gjøre en stund ja.:) Lykke til:) (litt lesing blir det nok)

      Slett
    3. Ingalill : Vet at du kommer til å jobbe hardt for å opprettholde et visst nivå på lesinga mi - du lykkes kanskje, nå har jeg bare 10 timer igjen av den veldig gode engelskboka fra London 1870 - digger hovedpersonen - for de nysgjerrige; The Crimson Petal and the White av Michel Faber - fabelaktig lest av Jill Tanner, og til Anita: Takk skal du ha og god jul. Sitter akkurat nå og ser gjennom instagramkontoen og der dukket du opp med samme vin som jeg drikker og samme bok jeg har på kjøkkenbordet, (men ikke har begynt på) - liten verden:)

      Slett
    4. Solgunn: Jøss, det var da snedig.:) Og takk.:)
      Fin flaske, god vin, litt besk/snerpete kanskje, men den kommer seg etter noen slurker. Catalonia. Økologisk. Mytologisk. Artig med sånne gudinne - og gudenavn, Ops og Taurus.
      Grensen startet jeg på i går. Steiki ta for ei tøff dame som har reist på den måten. Det kan tross alt være tøffere for små unge damer å ta slike reiser i slike land enn for barske menn.
      Foreløbig er jeg med henne på en (vær)grisete båttur på havgrensen, ille nok det.

      I takkeordets underskrift skriver hun stedsnavn Firenze, La Gomera m.fl. Antar at hun har skrevet boka på de stedene. Artig fordi jeg drar til La Gomera julaften.. Skal tro hvor hun skrev? I en liten finca i Hermigua kanskje? Og i Firenze, hvor?
      Liten verden, ja det er sikkert.:)

      Slett
  6. Noterer meg Løveid (tross fnising) og denne Bjella. Denne gule har jeg faktisk lest, men i så full fart at jeg ikke har skrevet den opp noe sted, fant bare en liten kladd om at det jeg likte best var det som stod på permen. Vel dikt har aldri vært min ekspertise. Men har nå lest dine omtaler og Beathes og føler meg egentlig både opplyst og lur. Ja også hørte jeg podcast om, hun Brageprisvinnern. Det får holde, diktnomineringer til prisen får dere ta dere av. Jeg har romaner å lese.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo jo, det kan hende du liker både Løveid og Bjella.:)
      Men vi skal sørge for at de nomineres, bare du leser Demian Vitanza.:)

      Slett
    2. Full fart. Må pakke ned. Ville bare si at jeg skal gjøre som deg. The Anitaway. Lese dikt på flyplassen. Kanskje er det eneste måten å gjøre det på.

      (Vitanza hadde jeg glemt).

      Slett
    3. Hehe, gøy! Lykke til og god tur.:)

      Laster nå ned Berget sin som jeg kan lese søndag, på Værnes. Tidlig morgen. The Anitaway, he he.

      Slett