tirsdag 23. april 2024

Stemningsrapport fra Norges første Indiebokfestival som gikk av stabelen 19.april på Litteraturhuset i Oslo

 Selvpubliseringsportalen BoldBooks arrangerte den første Indiebokfestivalen i Norge sist fredag.  Det var det absolutt verdt å ta turen for. De siste årene har det kommet mange aktører som tilbyr sine tjenester på markedet for selvpublisering . Det har også ført til at kvaliteten på selvpubliserte bøker er hevet kraftig, og synet på denne typer bøker er i ferd med å endre seg. Flere indiebøker- som det også kalles- har også nådd bestselgerlistene. Nåløyet har stadig blitt trangere på de tradisjonelle forlagene, samt at flere forfattere ønsker å eie rettighetene til sine bøker og få inntektene selv. Ulempen er at de også må ta risikoen og kostnadene med å lage bøkene, noe det derimot ser ut som stadig flere ønsker å gjøre. At det er behov for en slik dag, er det ingen tvil om. Ca 140 personer hadde kjøpt billett til festen som inneholdt et rikt og interessant program. Jeg storkoste meg og reiste hjem med mange inntrykk og inspirasjon.  Her er noen bilder og inntrykk:


Forfatter og forlagsmann Tiger Garte var konferansier, en jobb han utførte meget bra. 

Dagens program startet med to innføringskurs. Et i skjønnlitteratur med Ingrid Sande Larsen og et med Anniken Bjørnes i sakprosa. Jeg valgte kurset med Anniken fordi jeg selv skriver en sakprosabok. 



Minikurset dreide seg om å gi ut bok, og hun greide å formidle mange viktige deler i prosessen med å gi ut en bok og alt man må huske på i alle ledd helt til registrering i Bokbasen, ISBN-nummer, salg og marked i siste ledd. Meget informativt på kort tid, og vi fikk PDF av lysarkene tilsendt på mail med linker etterpå. Anniken Bjørnes tilbyr prosjekthjelp gjennom BoldBooks og har også eget firma kalt Publiseringscoachen. (link nederst i innlegget)

Det er så nyttig å høre på folk som kan så mye om bokbransjen og det å gi ut selv. Å sette seg inn i alt og gjøre alt selv, er en stor jobb. Godt å vite at man kan kjøpe tjenester på noen områder der man selv ikke strekker til. Man skal jo ha tid til å skrive også.






I pausen før Tiger Garte skulle presentere resten av dagens program , komiteen og foredragsholdere, kunne vi skrive oss på lister på speeddating av tjenesteytere. Jeg har snakket med noen av redaktørene tidligere, og brukt et par, så det hadde ikke jeg behov for nå. Jeg fant imidlertid tre andre jeg ønsket å snakke med for å høre mer om hva de kunne tilby. Det var Ida Nygaard som kan mye om design , samt at hun også fortalte meg mye om Print- on Demand, som jeg ble nysgjerrig på. Ved å bruke PoD, slippet man utgiftene med å trykke og lagre bøker, og kunder kan kjøpe boka via en nettbokhandel hvor bøkene blir trykt opp og sendt ut etter hvert, og penger tikker inn etter hvert kjøp. Det er mindre risiko med dette, samt at det er mer miljøvennlig da man unngår å trykke opp en drøss med bøker som kanskje ikke blir solgt. Dette er absolutt noe å vurdere. Flere snakket om Pod i løpet av dagen.  
Jeg snakket også med bilderedaktør Nina Johannessen , og sammen ga de meg et mer klart bilde av hvem som gjør hva og hva det vil koste meg å bruke bilder i boka jeg skriver, hvilke muligheter som finnes og hvordan man kan jobbe med design. Det er også mulig å be om pristilbud på det du ønsker før du bestemmer deg for hva du vil gjøre. 

Til sist hadde jeg avtale med Ingrid Sande Larsen for å høre hva hun kunne tilby av prosjektstøtte, mentoring og sånt. Hun kan hjelpe med alle de tingene på slutten man selv ser ganske mørkt på, hjelp til å huske de leddene som må til for å gi ut boka og gjøre den synlig på markedet. Blant annet. 

Det er godt å vite at disse folkene finnes, det kan absolutt hende jeg får bruk for noen av dem litt lenger ute i min prosess. Det å ha truffet dem og snakket med dem, gjør det både lettere å ta valg, og vite hva jeg trenger og hvem jeg kan kontakte.  Absolutt nyttig! 

Andre tjenester Bold Books tilbyr er blant annet redaktører, språkvask, korrektur, ombrekk, omslagsdesign, salg og markedsføring, trykking av bøker,  kurs. 

Komiteen:


Tiger Garte presenterer komiteen. Fra venstre: Camilla Talleraas , Karianne Aanestad, Roger Phil og grunder og leder av BB; Kristin Over-Rein.  Roger Phil er redaktør og var initiativtaker til festivalen.



På programmet sto også interessante foredrag. Anita Østerbø skrev bestselgeren Skammens døtre, som hun ga ut selv. Hun forteller om prosessen og hvor overveldende det ble, da så mange ville kjøpe og lese bøkene. Hun måtte skrive en oppfølger fordi leserne ønsket det, og har også skrevet nummer tre. Hennes siste ville et tradisjonelt forlag gi ut, da de så hvor populære bøkene ble. Mer om Østerbøs romaner og hvor mye hun har solgt her

Tin Spanja, innkjøpsjef i Norli Universitetsgata hadde også et nyttig foredrag om hvordan man kan komme seg inn i en bokhandel som Indieforfatter.  Gode tips er blant annet forhåndssalg via Norlis nettside, man kan komme opp opp bestselgerlistene på Bokhandelbasen hvis man er aktiv og får et godt forhåndssalg. Man kan låne lokale på Norli for lansering. Ellers anbefalte han å starte lokalt.  Hver butikk kan gjøre egne vurderinger på hva de ønsker å ta inn. Han presiserte også at bokhandlere ikke driver markedsføring for boka di, det må forfatteren gjøre selv . I indie ligge det at man gjør alt selv, 


KI/AI- kunstig intelligens i bokbransjen.:


KI er allerede på full fart inn i bokbransjen, Storytel Sverige innfører nå AI-genererte opplesere på lydbøkene sine. Bruk av AI gir muligheter, teknologien er i sin spede utvikling, men det går raskt og vi må henge med.  ChatGPT kan for eksempel skrive en artikkel på fem minutter. 

Svein Arne Brygfjeld ga oss en innføring og viste eksempler på hvordan man kan bruke AI når man skriver en bok. Brygfjeld jobber på Nasjonalbiblioteket som har et eget AI-lab.

Vil AI ta over, er det store spørsmålet. Tja-ish, svarer han til slutt. 
Hva skjer meg oversettelsene ? Hvordan vil forlag som sliter i en tøff bransje ta i bruk AI? Problemstillingene er mange og debatten går. 




Audhild Lønne var tidligere leder i Psykisk Helsevern. Hun er nå litteratursosiolog og har forsket på Makta i Norsk Bokbransje som hun ønsker å ta et oppgjør med. Hun har et mikroforlag og driver Forfatterentrepenøren.  Hun ga ut 6 bøker på tradisjonelle forlag da hun jobbet i psykiatrien, før hun begynte å jobbe for seg selv. Hun har også dialog gående med Forleggerforeningen om hvem som kan være med. I dag finnes det ca 1500 små forlag som står utenfor Forleggerforeningen. Lønne er opptatt av samarbeid, hun sier vi er avhengige av hverandre vi som gir ut selv , og vi må tenke på oss selv som forleggere, ikke bare forfattere. Vi forlegger våre egne bøker. Sammen kan vi skape et profesjonelt nettverk.  ( NB! Søndag så jeg et webinar med Audhild Lønne om det nye konseptet Liber, verdt å sjekke ut. ) 



Bøker fra indieforfattere og nominerte er utstilt i bokhandelen i Litteraturhuset. 

PAUSE!


Deilig lunsjbuffe . Knallsulten etter noen timers program og mingling med mange hyggelige folk, kjente og ukjente.



Merethe Kvam,  fra skrivegruppa mi i Trondheim, Bokstøttene. Merethe har gitt ut barnebøker indie. Veldig hyggelig å treffe henne her, og vi spiste blant annet lunsj sammen. Jeg tok ellers lite bilder av folk jeg traff, noe jeg angrer på etterpå. Men det ble vel for travelt rett og slett med å være tilstede i det som skjedde. 


Etter lunsj var det panelsamtale i Wergelandsalen om utviklingen i bokbransjen. Paralellt gikk det et kurs i markedsføring og salg med Anne Lene Johnsen og speeddating. Deltakere: 
  • Andreas W. Hatlevik, sakprosasjef i Bonnier Forlag 
  • Helene Uri, forfatter og språkviter 
  • Trond Vernegg, nestleder i Forfatterforbundet, forfatter og jurist 
  • Trine Skei Grande, direktør i Forleggerforeningen



Trine Skei Grande, leder i Forleggerforeningen t.h.



Anne Lene Johnsen. Lynkurs i salg- og markedsføring. Jeg noterte så penna sprutet, Mange gode tips på kort tid, Hun holder også lengre kurs for den som trenger å gå mer i dybden. Dyktig dame, som også har gitt ut en del bøker, bl.a. Hvordan fatte matte..  Anne Lene har jeg også truffet før. Dette var et hyggelig gjensyn. 



Ettermiddagens høydepunkt som veldig mange hadde ventet på, var utdeling av Indiebokprisen. Siden jeg har skrevet et eget blogginnlegg om det, henviser jeg til det lenger ned på siden. Men noen snapshots får dere likevel her.



Nominert i klassen sakprosa var blant annet Tine Brager Hynne for boka Fri for overgrep (link til anmeldelsen min) .  Den leste jeg og anmeldte jeg i fjor, og synes den er meget bra. 



Vinneren av sakprosaprisen ble Oddrun Midtbø for den flotte boka om det gamle tubekulosesanatoriumet , psykiatriske sykehjemmet, asylmottaket Harastølen.



Klasse Barne- og ungdomsbøker, der Solgunn Solli var en av de nominerte for Krigens modigste menn, Det er også en bok jeg har lest og gjerne anbefaler videre. Min omtale her.



Vinneren ble trønderske Tone Hammer Fiskvik for fantasyboka Tulis Tidsfilur. En morsom og gjennomført bok som jeg leser nå. 


Verandalesing sist søndag. 



Forfatter og forlegger Myriam Bjerkli annonserer de nominerte i klassen skjønnlitteratur. Jeg tok ikke bilde av alle bøkene, men legger ut link av de nominerte nederst i innlegget.



En diktroman som jeg har liggende, men enda ikke har lest. Som bokblogger får jeg tilsendt en del bøker og de må konkurrere om lesetiden min til enhver tid. Etter hvert blir de fleste lest hvis de er innenfor mitt interessefelt. 



Denne vant, en sår og vakker roman av Anne Kyong Sook Øfsti; Det lille vi vet om mamma. Den har jeg bestilt på biblioteket. Angrer på at jeg ikke kjøpte den i Oslo og fikk den signert, men det ble for travelt rett og slett. Morsomt at Øfsti også var en av mine lærere på videreutdanning i familieterapi på VID vitenskaplige høgskole i Oslo da jeg gikk der.



Takk for en flott dag på Indiefestival på Litteraturhuset . Komiteen skal ha skryt for å ha skapt en utrolig bra dag med et inspirerende og lærerikt program. Jeg kommer tilbake neste år. Håper virkelig at det blir en årlig tradisjon. Dette trenger vi!



Gjennom Slottsparken hvor det blomstrer, for å ta toget til Gardermoen og fly hjem.



Hjem med en signert bok. Denne må jeg jo bare ha i papir. Den er så bra og flott, har lest den på pdf, men nå vil jeg lese den igjen og se nærmere på både tekst og bilder .  Noen bøker er bare best på papir. Boka fikk jeg  av forfatteren, noe jeg ble veldig glad for.  Forfatteren er i gang med en ny bok med psykiatrihistorie, noe jeg ser frem til å lese.



Utsikt mot flyene, en matbit mens jeg lar inntrykkene synke.  Og med bok i posen.



Bilde fra salen som jeg lånte av en eller annen, var det fra Solgunn, mon tro? Bak der sitter Merete Kvam og meg, ved siden av designer Ida. Foran ser jeg blant annet Tine Brager Hynne som jeg også hadde en hyggelig prat med. Henne har jeg truffet før da jeg var på NorAwards i høst. Tine vant prisen som Årets nyskaper der.  Å dra på litterære arrangementer av forskjellig slag skaper nettverk, det er helt sikkert. 



Om ikke jeg fikk tatt noen selfier, så gjorde Solgunn Solli det. Det var så gøy å treffe min gamle bokbloggervenn igjen her, og veldig inspirerende at hun har gitt ut bok som selger bra og ble nominert til Indieprisen. Vi har truffet hverandre på flere bokbloggertreff,  på Lillehammer litteraturfestival, samt i Bodø på Stormen bibliotek der hun jobber. 



Noen av bøkene som jeg har , som ble nominert til Indiebokprisen. Har fått alle fra forfatterne.

Linker: 
Indiebokprisen 2023-  alt om de nominerte og vinnere
Bokverket   (redaktør, manuscoaching, manusuttalelse)



4 kommentarer:

  1. Nå har jeg kost meg med dette innlegget mens jeg spiste frokost, hoppet galant over oppsummeringinnlegget for april for jeg regner med at det er lagt ut ved en feil(?)
    For et fantastisk opplegg, et slikt arrangement må jo være gull verd for dere som holder på å skrive bok! Og helt ypperlig som nettverksbygging.
    Overrasket over at det finnes hele 1500 små forlag.
    Jeg ble tilbudt Øfsti sin bok etter min kommentar hos deg på det forrige innlegget og det takket jeg ja til, sånt er koselig! Ser frem til den.
    Koselig med bilde av deg og Solgunn, hennes bok vil jeg også lese. De smitter disse innleggene dine :-)

    Tusen takk for referat og inntrykk fra arrangementet, veldig kjekt at det finnes et sånt opplegg :-)

    Ha en fin dag,Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy å høre Beathe:) Det inspirerer at du også blir entusiastisk:)
      Ja, ikke sant angående det med små forlag. Det har økt. Det er vel hovedparten der som er indieforfattere med eget forlag, tenker jeg. Mikroforlag, som Lønne kaller dem. Hun ga også tall på økningen. Noterte meg dette: I 2015 var det 350 forlag i Norge. (husker ikke om det var totalt antall, tror det) , i 2022 1604 forlag- og ca 1500 av var utenfor Forleggerforeningen. (små forlag). De store og mellomstore er medlemmer i Forleggerforeningen. Og sikkert noen små som gir ut flere bøker, vet ikke helt hvor grensa går.

      Så gøy at du ble tilbudt Øfstis bok pga din kommentar. Så fint at bøker kan spre seg sånn:)

      Venter på den selv, og gleder meg til å lese den.

      Solgunns bok er absolutt å anbefale, men det har jeg nok sagt noen ganger. Kan gjerne gjentas:)

      Takk, og fin dag til deg også Beathe:)

      Slett
    2. Og takk for at du sa fra om at oppsummeringen var publisert. Det må ha blitt gjort med en feil, eller så er det noe tull på bloggen nå. Fikk melding om at jeg måtte endre passord et sted--. Og at det sto farlig over her.. Merkelig. Kanskje noen har brutt seg inn? Endret i alle fall passord på den andre siden. Og bør vel gjøre det her og.

      Slett
    3. Sjekket, alt er ok mtp sikkerheten heldigvis:)

      Slett