søndag 24. september 2023

* NOR AWARDS * Fantastisk arrangement i regi av forlaget NOR , Nor Community og Forfatterprogrammet. Prisutdeling .

 En del av mine følgere har sikkert fått med seg at jeg "skriver på noe", noen har også fått med seg at jeg går på Forfatterprogrammet (FP)  et digitalt skrivekurs/program for oss som ønsker å skrive såkalt inspirerende sakprosa. Forlaget Nor i Nor Community hadde fredag et arrangement kalt Nor Awards, hvor de hedret utgitte forfattere, kommende forfattere og delte ut priser til noen av de utgitte forfatterne på NOR, men også bøker utgitt på andre forlag, samt selvpubliserte. Som ambassadør og deltager på Forfatterprogrammet ble jeg også invitert. Og slike invitasjoner er det vanskelig å si nei til, selv om det ble en reise til Oslo igjen. Føler jeg har vært mye på farten i det siste, men dette kunne jeg bare ikke unnvære. Her er en stemningsrapport fra arrangementet og dagen i Oslo.
NB!Innlegget skriver jeg frivillig, jeg er ikke sponset, men for sikkerhets skyld merker jeg det som REKLAME, siden jeg også er ambassadør for FP.


Tina Holt er grunder av Forfatterprogrammet og Nor Community. Hun er coach på FP. Her ønsker hun velkommen etter at Maria Holand Tøsse startet det hele med sangen Riv i hjertet (se bilder på instagram @artemisia60 ) og starter prisutdelingen




Tina med det fantastiske teamet sitt. Fv: Maria Holand Tøsse (konferansier, sanger og stemningskaper- også coach på FP Forfatterakselratoren (fordypningskurs), nr 2 husker jeg ikke navnet på dessverre, Vibeke Dahn (vert på gurppecoaching, i tillegg til at hun leser tekster) , Silje (epost-kommunikasjon og fredagsvert på FB-gruppa, og en til jeg ikke fikk med meg navnet på . Til sist før Tina; Monica som har ansvaret for SoMe. 


Publiserte forfattere på NOR intervjues. Tonje Hoff, Helene Ragnhild og Kari Opsal.



Maria intervjuer forfattere som må opp på scenen, disse har gitt ut selv eller på andre forlag. Tine Brager Hynne har gitt ut en flott bok om opplevde overgrep og hvordan hun kom seg gjennom seinvirkningene. Hun hjelper i i dag andre. Jeg har blogget om boka hennes her.. #leseeksemplar



Det var utrolig mange deltagere på arrangementet, både publiserte forfattere, og forfattere med bok i prosess. Både tidligere publiserte og skrivende som skal ut med sin første bok.



Maria som er konferansier , ga ut en bok for et par år siden på eget forlag, som heter Lykkelig alene. En fin bok, som jeg gjerne skulle hatt da jeg ble alene som 35-åring, etter et samlivsbrudd .  Jeg har lest boka, og tenker den er viktig for målgruppa den henvender seg til.



Det er fortsatt presentasjon av deltagerne. Vi får si kort hvem vi er og tittel på boka vi jobber med, før det blir lunsj.



Nydelig vegetarbuffet som mettet godt.




Jeg satt meg i 2.etasje, sammen med en del damer som går på FP samtidig med meg.  Her er flere nye bøker fra NOR utstilt, med mulighet for å kjøpe. NOR gir også ut kort (motivasjonskort, affirmasjonskort, inspirasjonskort )







Etter presentasjoner og lunsj kommer nå prisutdeling i flere kategorier.



Juryen består av Maria, Silje, NN og Marie Olaussen (th) Marie vant hedersprisen i fjor, og da ble hun en selvsagt juryleder. Marie har skrevet to bøker på Cappelen Damm, Bestselgeren Bli rik på et år og Jakten på tusenlappene.  Jeg har lest begge, og fikk faktisk noen tips jeg har tatt med meg. Bra bøker begge to, spesielt Bli rik på et år, der Marie åpenhjertig skriver om sine økonomiske vansker som aleneforelder og hva hun gjorde for å endre dette.



Tada... Marie og Tina. Tina skal rive opp vinnerkonvoluttene.  Nå for Beste Design. De nominerte er på lydbildet bak.


En lykkelig vinner får klem fra Tina.



Kari Opsal får pris for beste design for kortene Sjelens Speil.



Carina Olsson får pris for Beste forfatterkollega. Tina Holt ønsket denne prisen, for å heie på samarbeid og raushet blant forfatterne. Tine mener vi ikke skal ha fokus på konkurranse, men på samarbeid, da det gagner oss alle. 


Nominerte for beste bok. Lysbildene ble litt, eh..lyse, men de som ble  nominert er : Design din drømmebusiness av Guri Five, Lev av din livsoppgave av Mayka Brevik, Fra sliten til sterk av Siw Stenbrenden (utgitt på eget forlag) , Du er magisk av Helene Ragnhild, Stjernestøv for parforholdet av Tonje Hoff, Mamma med god samvittighet av Marthe Telneset (Bonnier), Bruksanvisning for parforholdet av Siri Dalsmo Berge (Cappelen Damm). 



Ant the winner is: Siri Dalsmo Berge for Bruksanvisning for parforholdet



Vinner av prisen for Årets nyskaper ble Tine Brager Hynne. Hennes bok  Fri fra overgrep har jeg som nevnt lest, og jeg synes det er en meget verdig vinner.  En viktig bok både for både de som har opplevd overgrep, deres pårørende og fagfolk. 



Nominerte for beste tittel: Mamma med god samvittighet, Bruksanvisning for parforholdet (Cappelen Damm) , 10000 ekstra hver måned av Sonia Lonsworth, (eget forlag)  Mamma uten mas av Siw Bjørkås, Stjernestøv for parforholdet ,Design din drømmebusiness og Motivert for millioner av Donna Kastrati (kort).



Og vinneren er: Tonje Hoff for Stjernestøv for parfoholdet. 




Nominerte i Årets stjerneskudd er: Mayka Brevik, Maria Carlsson, Helene Ragnhiild, Elin Enger (Lyst på Aschehoug), SiwStenbrenden. 




Og vinneren er en strålende glad Mayka Brevik for Lev av din livsoppgave. Kriteriene for prisen er også at boka har skapt mer enn "bare en bok". Bøker kan ha store ringvirkninger for egen bedrift og virksomhet, mener Tina, og det gjelder i høyeste grad vinneren som forteller om at magiske dører har åpnet seg for henne etter at hun begynte å jobbe med boka. 



Årets forfatter eller hedersprisen, en gjev pris. Tada...De nominerte er: Mayka Brevik, Tonje Hoff, Maria Carlsson, Helene Ragnhild og Siri Dalsmo Berge.





Og vinneren er en rørt , beveget og glad forfatter; Helene Ragnhild, som driver med kurs i Glødende kosthold og nettopp har kommet ut med boka Du er magisk.  En velfortjent vinner. Jeg har nettopp lest boka og synes den er kjempebra. Inspirerende, rørende, om ei ung jente som slet med sykdom som ingen fant ut av før det gikk så lang tid at hun ble sengeliggene og mistet skolegang og sosialt samvær med jevnalderende. I mange år prøvde hun "alt", helt til hun fant ut noe som hjalp henne. Ingen lett vei, en imponerende reise og en åpenhjertig og lekker bok. 



Jeg følger også Helene Ragnhild på facebook og Instagram og unner henne denne prisen.  (absolutt ikke til forkleinelse for andre nominerte, jeg har tross alt ikke lest alle bøkene)



Her er prisvinnerne samlet. Fra venstre: Siri Dalmo Berge, Tonje Hoff, Helene Ragnhild, Tina i midten, Mayka Brevik, Maria Carlsson og Tine Brager Hynne. Kari Opsal ble ikke med på dette bilder. Gratulerer så mye til alle vinnerne:) 



Maria avslutter dagen med varme ord og sang.



Og jaggu hopper hun ikke ut i folkehavet. Hun har ikke stagedivet på denne måten over bare damer før, sa hun.

Takk alle for et flott arrangement.



Utenfor Ingensteds med noen av mine samtidige skrivekolleger. Fv Else Marie, Hedvig, Linn og Siv..



På vei sammen med en gjeng til Grunerløkka for å spise tapas. Sola kom etter noen regntunge timer på morgenkvisten.




Det er så vakkert ved Akerselva. 




Her spiser vi tapas på Delicatessen. Nydelig tapas og hyggelig selskap. (foto tatt av Siv. R, Johansen)  Fv. Meg, Linn, Hedvig,....andre siden nederst: Wenche, Astrid Mona, Else-Marie, Ingrid, Aud Amiti. Helene og Siv er ikke med på bildet. Siv var fotograf og er med på bildet under, fremst th.






Bøker jeg har lest av forfattere fra Forfatterprogrammet. Veldig fine og gode bøker på hvet sitt vis. Jeg har kjøpt alle bøkene selv, mua Fri for overgrep, som jeg fikk av forfatteren som anmeldereksemplar. 

Mitt innlegg på instagram her (andre bilder, i alle fall noen)


De tilbyr kurs, butikk for bøker og kort , samt events.

 Sitert: Din butikk for bøker, kort og kurs innen livsstil, ledelse, spiritualitet, bærekraft, helse, business og selvutvikling.

Jaja, jeg vet jeg REKLAMERER nå, og det er helt frivillig og gratis fra min side:)




6 kommentarer:

  1. For en fin gjeng, og for en helg du har hatt, tipper du er sliten og full av energi på samme tid. Veldig gøy at du deler fra sånne arrangementer Anita :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Tine:) Var ikke i Oslo hele helga, kun den dagen, dvs jeg dro ettermiddagen før, for å minimere stresset, som blir hvis jeg drar veldig tidlig om morgenen.
      Så glad for at du liker at jeg deler sånt. Det hjelper meg å prosessere inntrykkene også:)

      Slett
  2. Så spennende og flott reportasje. Gleder meg til å få vite hva du skriver om. Lykke til med all skriving. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Ingunn:) Jeg skriver om å reise alene, det er ingen hemmeliget. :) Tusen takk for lykkeønskninger:)

      Slett
  3. For en inspirerende og spennende dag du hadde! Har ikke hørt om noen av disse før, med unntak av Helene Ragnhild som jeg føler både på insta og facebook,men har egentlig ikke fått så mye med meg av historien hennes. Fikk lyst til å lese den om overgrep så den boken skal jeg notere meg.
    Lykke til med videre skriving!
    Ha en fin uke, Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, så gøy du synes det:) Ja, det var det absolutt. Masse inntrykk og stimuli, så nå har jeg brukt helga på prosessering og avslapning/hvile:)

      Var litt spesielt å lese boka hennes, fordi jeg leste Peder Kjøs sin siste - Du kan få det bedre- før den, og Nadia Ansar sin like etter. Alle tre bøkene utmerket seg med så mye åpenhet på det personlige planet, selv om det var helt forskjellige greier/historier de delte.
      Tror ikke Helene Ragnhild har skrevet/fortalt så mye om sin sykdomshistorie, unntatt det med mageplagene.. I alle fall har ikke jeg sett det på nett, dvs i fb og Ig-innleggene hennes. Om hun har snakket om det i en podcast e.l. vet jeg ikke.. Ser hun har hatt en med Dr. Torkil, som jeg ikke har hørt enda.

      "Fri fra overgrep" er veldig bra, håper du leser den. Kan gi nyttige innspill selv om man ikke har vært utsatt for overgrep, men i andre tilfeller av helseproblemer også:)

      Tusen takk for lykkønskninger, og fin uke til deg også Beathe:)

      Slett