mandag 11. september 2023

Med Kjersti Wold på skrivekurs i Olav Duuns Hus i Holmestrand

For det som har fulgt meg en stund, er det ingen hemmelighet at jeg liker forfattersteder og hus der forfattere bodde og skrev, hus med så mye i veggene. Da jeg leste om Olav Duuns Hus og at Kjersti Wold skulle ha skrivekurs i Livsfortellinger der, tenkte jeg ikke alt for lenge før jeg slo til.  Her er noen inntrykk fra eiendommen, huset og kurset:

Foto av Kjersti Wold i kurslokalet tatt av May Valle  (lånt av henne)

Fjellvang , som eiendommen heter, ble kjøpt av Olav og Emma Duun i 1914. De hadde da bodd flere steder i Holmestrand etter at at Olav Duun dro fra Jøa i Namdalen for å gå lærerskolen i Levanger. Han begynte å jobbe som lærer i Holmestrand.

Eiendommen ligger vakkert til på Botne med en flott utsikt over havet. Det var strålende vær da vi kom lørdag, men noe kjøligere og litt regn på søndag.

Selfie av meg. Jeg brukte pausene til å rusle i hagen. Jeg hadde fått ryggproblemer med kramper, og måtte røre meg, gå litt rundt da jeg hadde mulighet. Frisk luft gjorde også godt.

Jeg tok meg også tid til å besøke rommene i huset, som nå er gjort om til museum. Det er veldig spesielt å se klærne de brukte, kjolene til Emma, soverommene, sengene de sov i, spisestua og biblioteket med skrivepult der Olav skrev sine bøker fra kysten i Nord-Trøndelag.

Jeg tok ikke så mange bilder med mobiltelefonen denne gang, da jeg hadde med et annet kamera som jeg hovedsaklig tok bilder med. De skal brukes i en annen sammenheng. Legg merke til nattpotta under senga. Husker mine besteforeldre også hadde en sånn under senga.

Emmas kjole og hatt, små effekter og ting på kommoden.

Det andre soverommet.

Nydelig utsikt.

Et skikkelig koselig hus.

Dette må vel være Emmas seng.

Steinen som ligger her kom med Odins båt fra Jøa. Hagen inneholder en minnepark.

Enda en selfie av meg. Det blir litt av det når jeg rusler alene.

Selve kurset besto av 12 hyggelige deltagere, og handlet om Livsfortellinger . Kjersti Wold har holdt disse kursene lenge, samt mange andre kurs opp gjennom årene. Hun er en erfaren og rolig kursholder. Vi fikk mange skriveøvelser og tiden gikk kjempefort. Deltagere har forskjellig motiv for å gå dette kurset. De fleste skriver om  egen barndom og oppvekst, noen om slekta, og vi fikk flere verktøy til å håndtere materialet som vi skriver frem, samt verktøy til å skrive frem minner. Spennende.

En av deltagerne hadde tatt kurset før en gang, og det ble det bok av. Annie  K. Grape Johansen har gitt boka den fine tittelen Blåklokketid.

Hun har skrevet om oppveksten i Finnmark under krigen og etterpå, en bok som også har kulturhistorisk verdi. Annie skriver på en slags fortsettelse for tiden.

Jeg synes det var spesielt artig og stemningsfullt å være på kurs i Olav Duuns hus.  Olav Duun ble nominert til Nobelprisen i sin tid, og har skrevet mange kritikerroste verk, blant annet Juvikfolket og romanene  Medmenneske, Menneske og maktene, med flere. Han ga ut ca 30 bøker.  Duun er godt kjent for oss i Trøndelag, men kanskje mindre kjent i dag for folk flest i Norge. Jeg er født i Namsos, Jøas nærmeste by, og har således en liten link dit. Det er skrevet biografier om han, og Trøndelag Teater satte opp Juvikfolket våren 2023 med Hildegunn Eggen som eneste skuespiller. Det var helt fantastisk.

Olav og Emma Duuns stiftelse tok over eiendommen i 1973.

For å komme til Holmestrand kan du enten kjøre bil, ta tog, og eller/fly. Fra Gardermoen og Torp går det tog. Det finnes en fjellheis på stasjonen i Holmestrand og opp dit huset er. Fra heisen på toppen kan man gå ca 15 minutter så er man der. Kursdeltagerne ble hentet ved fjellheisen.

Mens jeg tok kurset bodde jeg hos min søster i Sandefjord. Jeg tok tog frem og tilbake, samt at jeg fikk skyss lørdag etetrmiddag og søndag morgen.
 Hjemme i Sandefjord ventet min søster med nydelig middag til meg.

Alltid nydelig mat hos min søster i Sandefjord. Her ble det tapas fredag kveld. Lørdag kalkunfilet, søndag torsk med bacon, grønnsaker fra hagen og blomkålmos.

Boka Skriv ditt liv kjøpte jeg rett før jeg reiste nedover. Kamerakuren også,  den bare ble med på bildet.

Gardermoen, på vei hjem. Rekesalat og et glass hvitvin før flyet gikk.  Vin var bra, turbulensen ned til Værnes var svært ubehagelig.

1. For en deilig helg du har hatt, tenker dette ga påfyll på energikontoen, selv om du også brukte litt.
    Har ikke noe forhold til Olav Duun, men leste om ham i går da jeg brukte noen timer på en essaysamling hvor han var tydelig fremme.
    Her regner vi vekk i dag, håper du har en bedre mandag enn meg :)

1. Det hadde jeg, men det var egentlig for mye for meg med kurs to dager i strekk, siden det var såpass intenst. Mye stress før jeg reiste nedover også. Men jeg hadde absolutt utbytte og glede av det, og må bare ta det med ro noen dager etterpå.

Artig at du leste om Duun i en essaysamling. Hvilken var det? Den av Grethe Fatima Syed? Hun skrev en biografi om Duun , som jeg har, for noen få år siden. Jubileumsåret eller noe sånt..

Her har vi gløtt av sol, og når den kom var jeg rask til å komme meg ut på verandaen. Nå skyer det igjen, men håper det letter på nytt.

2. Ja, det var Grethe sin. Jeg leste en god del i den, men leverer den tilbake uten å fullføre, du vet bokhøst og alt det der. Godt at du får tid å ta deg inn igjen, før neste lille eventyr :)

3. Ok. den er tykk, så kan skjønne det..

Ja, det blir snart en liten tur til Oslo igjen. Kort denne gangen:)

2. Sier som Tine, for en herlig helg du har hatt. Jeg har heller ikke noe forhold til Olav Duun selv om jeg selvsagt har hørt om han. Det må ha vært ganske spesielt (på en god måte) å gå på kurs i huset deres. Takk for at du deler, da får vi andre ta litt del i det også.

1. Bare hyggelig og takk selv Beathe:)
      Ja, det var veldig spesielt å være på kurs der.