torsdag 7. september 2023

Kagge forlag presenterer bokhøsten på Dokkhuset i Trondheim i kveld (6.09.23)

 Høstens bokmøter fra forlagene rundt i byene i Norge er i full gang. Tett kommer de. Jeg har vært på Bonnier og Cappelen Damm, og nå i kveld på Kagge sitt. Det er alltid like spennende, Hvilke bøker har de på lur i katalogen, hvilke forfattere har de med seg, hvilke bøker får vi med i goodiebagen. Ja, en barnslig glede er det som ligger der, som et barn på julaften, se, hva får vi i gotteriposen denne gang? Jeg har ikke rukket å blogge om de andre høstmøtene, men de er er omtalt både på min instagramkonto og facebookprofil. Det spres overalt på So Me, så det er ikke det det står på.  Men å ha en oversikt i mitt arkiv som bloggen er, liker jeg.  Så her kommer en kjapp gjennomgang av forfatterne som var tilsteder og de bøkene som ble presentert som jeg gjerne vil lese. Om jeg ikke rekker det, håper jeg at andre vil.





Randi og meg, trofaste bokvenner, med en speilvendt katalog. Blir vel sånn med selfiefunksjon på min iPhone. Andre selfier ble det ikke denne kvelden. 

Nå begynner jeg kronologisk og viser de beste bildene jeg tok, av de bøkene jeg har lyst til å lese fra den mangfoldige og rike katalogen. Her var det mye snacks, for å si det sånn. Selv om Kagge ønsker å vri over og satse på mer skjønnlitteratur, er de fortsatt meget gode på sakprosa. På instagram er jeg med i en utfordring som heter #sakprosaseptember, og jeg tenkte på bøkene som kan være aktuelle også her. Noterer underveis hvilke som kan være aktuelle av de jeg merket meg i respektive kategorier.


Here we go.. (jeg rånoterte og fotograferte i vilden sky) :



Bildene kommer baklengs, og det får så være, Jeg orker ikke å være perfeksjonist, og det viktigste er at bøker og nyheter kommer ut til dere som vil lese bøker. Dette er goodiebagen vi fikk. Flotte leseeksemplarer, og jeg er veldig glad for at vi fikk Lars Lenth sin nye krim (med satirisk snert) om Lofoten. Elsker bøkene hans. Peder Kjøs er ute med ny bok om relasjoner, den kan fint gå inn i #sakprosaseptember kategori Selvutvikling og valgfri.




Som sagt kommer bildene omsnudd, dette var det siste vi fikk slutten på pressentasjonen. Anne Thygesen om sin siste bok Skogen. #sakprosaseptember kategori Natur, Kvinnelig forfatter, norsk forfatter, Valgfri, Klima 



Og det er ikke lite hun kan fortelle om den,  om trær, om alt som lever i dem, både levende og døde, om artsmangfoldet, om soppene, om alt liv, om alt som er truet. Jeg ble fascinert og vil lese denne,
For en formidlingssevne, Fire kryss for denne boka alene. (valgfri kan ikke krysses)






Må ha!



Og så han er da, svensken.. Har likt og lest krimbøkene hans , og skal også lese denne.
Gleder meg:)



Det ble presentert litt hulter til bulter mellom sjangerene, og jeg fikk god trening i å bla frem og tilbake i katalogen.



Presentasjonen av Maja Lundes og Lis Aisatos nye bok; Vindmakeren, fikk vi som smakebok på video .. Nydelig, jeg ble rørt.






Hellstrøm har blitt mykere med årene, og har nå laget kokebok for ungdommen med sin stesønn på 14 år. Med pizza, pasta og sånt som de liker..  #sakprosaseptember mat eller drikke, valgfri, norsk forfatter






Her er en annen formidabel formidler; Reidar Muller er geolog og skriver om natur, geologi, kultur. Mye spennende om leire og ras i Trøndelag, gruver i Røros mm. Nok til å gjøre meg nysgjerrig på boka.
#sakprosaseptember, natur, valgfri, norsk forfatter






Ja, og ikke hvorfor ikke lese om Tyskland i 200- sider-serien? Erik Fosness Hansen kan i alle fall å skrive, og Tyskland er et viktig naboland. #sakprosaseptember valgfri, historisk (tror jeg), norsk forfatter




Giske er aktuell på bokfronten i år. Han er også aktuell med en bok på Bonnier, skrevet av en annen forfatter. Men denne har har skrevet selv- #sakprosaseptember valgfri, norsk forfatter



Solide Odd Karsten Tveit. Ikke glem Palestina.
#sakprosaseptember valgfri, historisk , norsk forfatter





Ser ikke så interessant ut, siden jeg ikke liker å lese om skilsmisser, og coveret kan minne om feelgood underholdning, som ikke er det jeg leser mest av. Men forfatteren var tilstede og snakket den opp. Solgt til mange land, gode kritikker, skifte av perspektiv/synsvinkel, som gjør at folk kan lære noe og skifter sympati.. Noe for en systemisk familieterapeut-orientert person som meg, og sikkert veldig mange andre. vIsstnok skal både skilte, folk i solide ekteskap /forhold og single, like denne boka.



Moa Herngren.



Denne må jo bare leses..




Elsket disse bøkene. Artige, velskrevet, satiriske og samfunnsaktuelle,




Han her, Wolfgang Wee , har en meget populær podcast, Har noen noen av sendingene., Mye mannfolk, men Marit Kolby har vært med. Og Dr Torkil deltok nettopp i en tre timers sending, men han er er jo mann..Om helse, pulskuren, og om skolen er farlig for barn  mm. Temaet i denne boka er er noe annet, 12000 års historie..
 Blir nok populær for fansen, selv om jeg er usikker på om dette er boka jeg vil prioritere..

#sakprosaseptember valgfri, historisk, norsk forfatter




Men denne, skal prioriteres. Krim fra nabolaget over grensa.. Kritikerost og den fikk en 6èr i Adressa. Det er jo et must å lese Skygger. Har gledet meg til denne.



Sara Strømberg fra over grensa ... skriver fra Åre og Ånn.






En serie jeg er usikker på om jeg kommer til å lese, men den skal være bra . Ikke den mest brutale krim.





Dette er mitt 6 år gamle barnebarn si favorittserie, Har lest den for han i mange år nå. Jeg håper ikke han vokser ut av den med det første. #sakprosaseptember valgfri, språk ?









To nye bøker i høst.



Han her ja, trønder også. Liker han jeg, og vil gjerne lese hans historie. #sakprosaseptember , valgfri, memoar/biografi, norsk forfatter

 


Unge menn fra Tromsø har skrevet bøker om unge menn og om meditasjon og pust. Pust ut. Kasper Kristoffersen og Fredrik Austad . Kristoffersen er også ute med en annen bok ; Gi slipp

#sakprosaseptember valgfri, selvutvikling, memoar, norsk forfatter





Matbilde fra en kokebok om smak og vegetariske retter, som heter Mye Smak av Line Bruu. Mat er viktig, men det begynner vel å mettes med kokebøker nå, eller? Er også en kokebok om Airfryer, en med indisk og ev av Fetisha, samt Sunn student med i høstkatalogen. Litt for en hver smak og aldersgruppe.  #sakprosaseptember valgfri , mat eller drikke




Kanskje noen er mett av han her og...?  Uansett, han har mye på hjertet, og har en god evne til å formidle. Peder Kjøs.. med sin nye bok om forholdet til andre. #sakprosaseptember valgfri, selvutvikling, norsk forfatter




En videohilsen fra Peder Kjøs.



Denne synes jeg ser sterk ut, jeg er særdeles interessert i psykisk helse og uhelse. Maria Næss har skrevet en innsideberetning om å være pasient på psykiatrisk sykehus emd en alvorlig psykoselidelse. #sakprosaseptember valgfri, skrevet av kvinne, norsk forfatter




Denne har jeg lest mey bra om på instaagram #sakprosaseptember.. og har ellers lagt merke til på Bookbites. Notert som interessant. Fæl tittel. Om psykisk uhelse, spiseforstyrrelse, kjendisliv, USA. #sakprosaseptember valgfri, memoar/biografi, skrevet av kvinne



Er fan av Hege Duckert. Hun har skrevet mye bra, om hekser, popkultur og mye annet. Nå en biografi om modige Katti Anker Møller.


#sakprosaseptember valgfri,  skrevet av kvinne, norsk forfatter, biografi, historisk . Fire kryss.



Bli vinkjenner...øvelser og kunnskap. Smak. Liker Ingvild Tennfjord, og lånte denne på Bookbites i går ifb med #sakprosaseptember kategori Mat eller drikke, norsk forfatter, skrevet av kvinne




Same, same... Ser litt artig ut.



Har vært utenfor kontoret i aksjonen i Kabelvåg mange ganger og er støttemedlem. Stå på! Alle monner drar, viktig kamp.Viktig bok, #sakprosaseptember valgfri, norsk forfatter, natur, klima, historisk?




Også denne . Dyr og fugler, planter og insekter forsvinner..
I sommer var jeg på Røst i havgapet i Lofoten og ble ekstra opptatt av fuglene. #sakprosaseptember valgfri, klima, natur, norsk forfatter



Han her , Vidar Kristiansen, følger jeg på instagram , der han kaller seg @psykologpappa. Nå ute med bok. #sakprosaseptember valgfri, norsk forfatter, selvutvikling



Anne Lene traff jeg sist helg. Artig å se den siste boka hennes her ::) #sakprosaseptember valgfri, norsk forfatter, skrevet av kvinne



Hulter til bulter. Krim igjen . Alex Dahl skriver blant annet fra Sandefjord , men også andre steder.



Min svenske krimfavoritt Pascal Engman sammen med en annen forfatter.  Har ikke lest denne serien.. spent..



Disse derimot er jeg fan av. Gleder meg til nr tre i serien.




Axel Frønes er en lokal poet fra Åfjord, over fjorden. Han synger så fint for oss, og er kjent fra instagram med sine dikt, nå i bokform.







):



Mens jeg venter på bussen hjem.. det siste bildet fra i kveld, God natt og god lesehøst:)





12 kommentarer:

  1. God morgen! Nå har jeg lest innlegget ditt mens jeg spise en noe sein frokost.
    Mye snadder her så nå ser jeg frem til tors i neste uke.

    Vindmakeren blir et "must" i høst. Bøkene til Louise Penny liker jeg godt, jeg begynte på en i vår som jeg ikke har fått lest ferdig ennå men det har ingenting med boken å gjøre. Så en filmatisering også i påsken, av noen av bøkene hennes.

    Jeg òg har sansen for Morten Hegseth så den boken har jeg lyst til å lese. Det samme med Peder Kjøs sin.

    Maria Næss sin bok høres sterk ut ja, må notere meg den også. Ellers er "Jeg glad mamma døde" på listen min for lengst, og den tar jeg med meg hjem fra Norli i ettermiddagen.

    Ser at jeg har en annen biografi om Katti anker Møller liggende på vent, men ble litt nysgjerrig likevel. De gjorde en formidabel jobb disse kvinnesaksforkjemperne.

    Anne Lene Johnsen var på Bonnier forlagets høstmøte i fjor,da snakket jeg såvidt med henne. Koselig dame!

    I kveld blir det møte med VB-forlaget så jeg er stygt redd for at den lese-ønske-listen kommer til å bli lang utover.

    Ha en fin dag, Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. God dag Beathe:) Nå er innlegget redigert for korrekturfeil, og litt mer info om #sakprosaseptember og forfatterne. Ja, her er det mye snadder, og som ofte en utfordring å velge hva man skal lese, hva man rekker. Det var også flere interessante bøker en disse som jeg har valgt ut, massevis..

      Men man må som sagt velge seg ut de man tror man rekker å lese nå eller senere.

      Enig ang Anne Lene:) Traff henne i en annen sammenheng sist helg, hyggelig.

      Kos deg på VB-forlaget. De kommer ikke hit i år, som du vet.

      Takk og ha en fin dag du også:)

      Slett
    2. Ps Beathe: Har du lest Pageboy? Lytter til den nå, starta i går.

      Slett
    3. Takk :-)
      Likte at du hadde skrevet hvilken kategori de ulike bøkene passet til ang sakprosaseptember. Jeg har ikke lest Pageboy men boken ligger her. Har ikke fått lest noe denne uken, det vil si at jeg satt med Renberg sin bok i en time i sted. Jeg er litt sånn skrudd sammen at jeg bare går på vent når jeg vet jeg skal noe på ettermiddagen /kvelden, får ikke lest eller gjort noe fornuftig.. hehe..men i dag skal jeg prøve å få lest litt før jeg skal gå.

      Slett
    4. Takk:) Så bra:)
      Spent på hvordan du liker Pageboy når du leser den.. Vi får komme tilbake til det. Nå har jeg mer lyst til å lese om hun amerikanske- Mor døde-boka. Selv om jeg ikke aner hvilken kjendis hun er..

      Skjønner litt den greia, litt vanskelig å konsentrere seg. Jeg var sånn i går, urolig og utmattet. Da er det bare enkle ting som kan gjøres... Og bittelitt lesing, selv om ordene gled unna meg..Ble best med sakprosa da.

      Slett
    5. Ja,er spent på Pageboy altså. Jeg aner heller ikke hvem den kjendisen er,i grunnen ikke så opptatt av kjendiser sånn sett, men har sett den engelske utgaven florere rundt på SoMe i lengre tid og tittelen er så pass grusom at jeg ble nysgjerrig.

      Jeg har begynt på novellesamlingen til Atwood men ingen av de tre første novellene gav meg noe, mulig feil tid og sted... gruer meg til å plukke den opp...så kanskje jeg skal legge den til side og heller lese Pageboy, hadde vært kjekt å lest den samtidig som deg :-)

      Slett
    6. Hvis boka er god, og historien interessant, har det ikke så mye å si hvem den kjendisen er, synes jeg. Ser at flere leser den ifb Sakprosaseptember..
      Atwood sin har jeg også liggende her, men timingen til å lese den har ikke vært rett enda..

      Ja, hvorfor ikke lese Pageboy nå? Gøy å samlese:)

      Slett
    7. Men det tar litt tid meg meg når den lyttes på lydbok for jeg orker ikke så mye lyd om gangen, og ikke hver dag heller..

      Slett
    8. Du har forsåvidt rett i det du skriver rett over her. Ser forøvrig at hun er både skuespiller og sanger, blant annet. Jeg kan drøye litt med Pageboy for jeg skal prøve å lese ferdig endel påbegynte bøker, og så kom Ernaux sin siste bok inn dørene og den får vel snike seg i køen.

      Slett
    9. Leste meg litt opp nå på hun som skrev ..er mamma glad døde.. Virker som en interessant historie, men fæl.

      Ernaux sin siste er et must, den skal jeg skaffe meg etterhvert. Har nok her nå, mange som skriker om å bli lest først, og så har vi sakprosaseptember som jeg også skal prioritere..

      Slett
  2. Du verden så flott og fyldig referat - og takk for enda en trivelig bok-kveld - det inspirerer

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Randi:) Og det samme til deg:) Ja, det inspirerer:)

      Slett