søndag 10. september 2023

Tyv av Sven Petter Næss . Spennende krim i serien De ti bud

 Sven Petter Næss har skrevet krim inspirert av budet "Du skal ikke stjele". Vigmostad og Bjørke har gitt ut en del bøker i serien De ti bud, og nå er dette budet som skal behandles. Næss har git ut en del krimbker i serien om Harinder Singh, men denne boka er altså noe helt annet. Jeg tenker den er mer i psykolgisk thriller-gata enn en ren etterforskerkrim. Spennende og korthugd. Bøkene i denne serien skal ikke være mer enn 200 sider. Det fungerer utmerket i dette tilfellet.



Forlaget om boka: 
Robert er en tyv. En «con man» totalt uten skrupler. Da en svindel skjærer seg, stikker han av i all hast og søker ly for natta på et bortgjemt motell.
Marianne Krohn lever et liv fritt for glede. Hun er blakk, sveket av ektemannen og må jobbe på den tyranniske farens slitne motell. En sein kveld ankommer en gjest hun gjenkjenner. Det er svindleren som fem år tidligere lurte henne fra hjem, jobb og renommé. 
Nå ser hun muligheten til å vende om på alt igjen og gjennomføre en spektakulær hevn.
Sven Petter Næss har skrevet en sitrende spenningsroman om identitetstyveri og svindel – og hevn.  

Å fortelle så mye mer om handlingen enn hva forlaget skriver over, har jeg ikke så lyst til å gjøre. Dette er en roman som sakte bygger seg opp, likevel er det et sitrende driv helt fra starten. Halvveis i boka skrus tempoet opp, en stor vending skjer og deretter kommer tvistene kjapt. Dette er en kort krimroman, i den psykologiske gata, med effektivt språk, flere synsvinkler som fungerer knakende godt og korte kapitler med mye innhold.  Jeg likte boka veldig godt, den var vanskelig å legge fra seg, og er i et perfekt format når man ikke orker eller har tid til å lese lange bøker. Min eneste innsigelse er at slutten er litt for forklarende/fortellende, denne kunne vært løst litt bedre, mindre tell og mer show, men bortsett fra dette, er dette en strålende bok i serien, 

Anbefales! 

Terningkast 5. 

Jeg er en kritisk leser, slutten trakk noe ned, men ellers dette som sagt en stråledende krim:)

Tine  og Henning har også blogget om boka

Andre bøker i serien jeg har lest og blogget om:
La alt håp fare av Geir Tangen Du skal ikke misbruke Guds navn.
Til døden av Agnes Lovise Matre. Du skal ikke bryte ekteskapet.
Andre guder av Jørgen Brekke.  Du skal ikke ha andre guder enn meg.
Sannheten av Knut Nærum (lest, men ikke blogget om) Du skal ikke tale usant om din neste .

Ikke lest:
Min sønn av Arne Svingen Du skal ære din far og din mor 
Som vi forlater våre skyldnere av Levi Henriksen (har på vent) 

Sven Petter Næss: Tyv, 191 s
VB-forlaget 2023
Leseeksemplar fått av forlaget



7 kommentarer:

  1. Er enig med deg, dette er en veldig god krim, beste i serien??
    Takk for lenke, håper du har hatt en fin helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. I alle fall blant de beste.. Husker Geir Tangen og Agnes Matre sine som gode også.. Ikke lett å huske når man leser og liker det man lest i øyeblikket så godt. Denne var i alle fall perfekt nå:)
      Bare hyggelig, takk, den har vært bra, har hatt to dager med strålende vær og en mye avslapning; lading etter travle dager. Håper det samme for deg:)

      Slett
    2. Fin omtale, denne står jeg på venteliste til - skal lytte den

      Slett
  2. Skummet bare kjapt siden jeg snart skal i gang med denne. Har stort sett likt disse, og syntes Tangen og Matre sine har vært best hittil etter det jeg husker.
    Ha en fin uke, Anita 🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. Spent på hvordan du liker denne da.. Takk, det samme til deg Beathe;)

      Slett
    2. Ser at du har kommentert slutten også uten at jeg vet om vi har reagert på det samme, men godt mulig. Løsningen reiser et par spørsmål hos meg og virker noe "usannsynlig". Men ellers veldig bra bok dette!

      Slett
    3. Ok.. vet ikke hva du tenker som usannsynlig, men send meg gjerne pm hvis du ikke vil skrive det her.
      Og beklager sent svar, det er pga av reise, som du sikkert vet.:)

      Slett