lørdag 30. september 2023

Oppsummering september 2023

 September er straks over, og høstfargene har inntatt byen. Så fort den gikk, denne måneden også. Høsten innbyr til mye innetid og lesing, og det ser jeg fram til, men samtidig er det et vemod om at sommeren igjen er over, og at den kalde vinteren er nær. September ble preget av mange arrangementer, høstmøter, kurs, #sakprosaseptember og mye sakprosa lest, pluss litt krim og andre romaner:




Peer Gynt i Oslo,  brua over Akerselva fra Grunerløkka
Var der i forbindelse med NOR AWARDS

Bøker lest:
2. Skjebnedøgn av Jørgen Jæger: Krim, leseeks, 415 s
3. Tyv av Sven Petter Næss: Leseeks, krim, 191 s
4. Gjentakelsen av Vigdis Hjorth: Leseeks, norsk23, 143 s
5. Kreativitet av Julia Cameron: Sakprosaseptember, lånt på bib, 230 s
6. Min tur av Anne Lindmo : Sakprosaseptember, natur, leseeks, norsk23, 251 s
7. Du kan få det bedre av Peder Kjøs: Sakprosaseptember, norsk23, leseeks/lyd-lånt, 167s
8. Du er magisk av Helene Ragnhild: Sakprosaseptember, norsk23, kjøpt, mat/helse/livsstil, 209 s
9. Min skam av Nadia Ansar: Sakprosaseptember, Norsk23, leseeks, Pakistan/Norge, 254 s
10. Rigel - urettens ekko av Ida Larmo: Grafisk sakprosa, lånt på bib, #sakprosaseptember, Russland, 222 s
11. Aasta Hansteen og Jakten på søsterskapet av Marta Breen og Jenny Jordahl: blogginnlegg Grafisk sakprosa, #sakprosaseptember, leseeks, norsk23, 125 s
12. Natten reiser alene av Ørjan N Karlsson: Krim, norsk23, leseeks, 319 s

Sum: 12 bøker / 2860 sider 

2 romaner/3 krim
7 sakprosa

9 leseeks / 2 lånt på bib / 1 kjøpt

Land besøkt: USA (2), Pakistan, Russland

I september har jeg deltatt i Readygoreads utfordring #sakprosaseptember, og har lest 7 bøker som passer inn i kategoriene. Noen gir flere kryss. Utfordringen varer til 15.10, så jeg kan få med meg et par -tre bøker til. Kanskje. Hvis jeg orker å høre på lydbøker, greier jeg mer. Jeg hørte delvis på Peder Kjøs sin nye bok på lydbok. den var veldig behagelig lest av forfatteren selv. Jeg har begynt på to andre, Page Boy og Jeg er glad mamma døde, men "la" dem fra meg, da de ikke fenget like godt. Jeg trives best med å lese papirbøker. En kombo lyd/papir, kan være fint noen ganger.

Jeg henger etter med blogginnlegg, så jeg tror det må bli et samleinnlegg på noen av bøkene etterhvert.
Jeg har likt alle de bøkene jeg ikke har blogget om. På noen  har jeg lagt inn link fra miniomtale på instagram. 
September har i grunn vært veldig travel, med forlagenes høstmøter, andre arrangementer, en Oslotur, en tur til Holmestrand/Sandefjord på kurs, digitale kurs som startet omtrent samtidig, intervjuer som jeg skal skrive ut når det roer seg her, og det har det allerede gjort, heldigvis, bortsett fra mer ustabilitet på hjemmebane. Ikke rart at jeg nå føler meg tom og energiløs. Da må jeg bare ta tiden til hjelp, og roe ned så mye jeg kan en periode.
Jeg jobber ikke. Jeg gikk av 1.september, etter å ha vært sykmeldt en god stund. Nå er jeg pensjonist! Hurra! 
Høsten kryper på, jeg går i hi. Har følt på et lesesavn,  noe man ikke skal tro hvis man bare ser på antallet, men her er det noen korte bøker, og to grafiske sakprosa, og en lydbok, så da går det unna. Har fått mange fine høstnyheter som jeg gleder meg til å lese. 



Fra Aasta Hansteen (Breeen og Jordahl)  Fra hennes tid er det et langt sprang til i dag, med mange tøffe kvinner som står på podiet, taler, skriver, utdanner seg med hardt tilkjempede rettigheter fra våre foregangskvinner som Aasta Hansteen. 


Litterære arrangementer:
1. Skrivekurs med Kjersti Wold- Livsfortellinger, Holmestrand 2. og 3.09
2. Høstmøte Cappelen Damm, Scandic Nidelven 4.09
3. Høstmøte med Kagge , Dokkhuset 6.09.
4. Gyldendal - forfatterne kommer på Royal Garden, 13.09. 
5. Å skrive om krigen,  på Trondheim folkebibliotek. Trude Lorenzen og Ida Larmo 16.09
6. Hold kjeft, det er Ibsen med Liv Guldbrandsen , Olavshallen, 19.09.
7. Nor Awards med Nor Community/Forfatterprogrammet 22.09. 




Hva har du lest i september? Hva tenker du å lese i oktober? Selv skal jeg fortsette med sakprosa. Har Maskiner som tenker på agendaen, samt Bacon eller bestevenn? av Lise Grimnes med mann, samt en bok om latin av Helene Uri, en essaysamling av Gunhild Øyehaug, og en LBTQG-bok som jeg må låne. Boka av Benjamin Silseth, tenker jeg. Spørs hva jeg rekker, og hva som fenger. Jeg må også lese andre ting, mye krim som frister nå. Akkurat nå leser jeg Kongen av Lofoten av Lars Lenth. Den er fornøyelig. Har bare lyst til å legge meg på sofaen med boka, men har noe annet på tapetet først her.

Takk for følget i september også. Ønsker dere alle en fin oktober med vakre farger og mye godt lesestoff. 




19 kommentarer:

  1. Aller først, GRATULERER!! tenk å tre inn i pensjonistenes rekker da, det er en drøm hos meg, så jeg er dritmisunnelig (som vi sier her i Bergen).
    Jeg er imponert over at du har fått lest så mye sakprosa, det tar jo litt mer tid en en del av romanene vi leser. Har et par av dem på biblioteksvent, Kjøs og McCurdy blant annet. Har lest 2-3-4 av dine. Kos deg med Chiqitita, ser du holder på med den, og nyyyyyt høsten helt til det ikke går lengre <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, ja det er godt:)
      Angående sakprosa, så synes ikke jeg at det nødvedigvis er tyngre å lese enn skjønnlitteratur. Memoarer og biografiske bøker som feks Min skam og Min tur er veldig lette å lese, leste dem på senga. Så lenge det er interresant og fengende skrevet, går det unna. Det samme med andre sakprosabøker.. De grafiske sakprosabøkene går i alle fall radig unna.

      Chiqutita egnet seg til sengelesing, så den har jeg pauset litt..

      Takk, høsten er en fin tid, det samme til deg også Tine:)

      Slett
    2. Ikke til sengelesing, mente jeg..

      Slett
  2. Flott oversikt - her har du rukket over mye i høst. Jeg har lest 5 - 6 bøker i september, det blir ca en bok i uken det. Er fornøyd med det - men burde ha rukket litt mer blogging. Holder på med en vanskelig kladd fra i fjor sommer nå - sistet bindet av Bjørnstads "Verden som var min" - en kladd som er full av tanker hulter til bulter - (det er nok best å blogge på ferskvarer). Ha en fin helg Anita.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Randi:)
      5- 6 bøker er bra det:)
      Helt enig at blogging er enklest når leste bøker er fersksvare.. Det faller ofte bort for meg, hvis jeg venter for lenge.

      Fin helg til deg også Randi:)

      Slett
  3. Først og fremst: Gratulera som pensjonist!

    Eg har ikkje lest nokon av dine bøker, men liker at bok-verda er ulik hos mange. Kjenner eg blir stressa i hodet av alle reisene dine, for meg held med den eine eg hadde til by'n :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Elida:)
      Nei, du må ikke bli stressa over reisene mine, de er viktige for meg:)
      Vi er forskjellige, vi mennesker:)

      God helg:)

      Slett
    2. Me er ulike, og eg meinte at eg blir stressa av så mykje reising. Du nyter det, og godt er det :-) God søndag!

      Slett
    3. Ok, det var en bedre nyansering;) Følte meg nesten litt "skyldig" for å stresse deg;) Takk, fin søndag til deg også:)

      Slett
  4. Gratulerer som pensjonist!
    Du har fått gjort mye i september og lest en del også,har lest 2 av disse, Hjorth og Breen/Jordahl.
    Selv stoppet jeg på 11 bøker nå i september, intet innlegg fra meg denne gangen, klarte å slette et jeg var begynt på og orker ikke å lage nytt.
    Vil anbefale Silseth sin bok, den var bra syntes jeg.

    Ønsker deg en fin oktober måned, Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har også bare lest to av Anitas septemberbøker, Beathe. det er Dit elven..... og Gjentakelsen, men holder på med Tyv - ser forresten det er den tredje boken jeg leser av Næss - de er sånn midt i laget, denne er spennende, men kanskje litt "banal"

      Slett
    2. Tyv har jeg liggende og skal leses når jeg er ferdig med den krimmen jeg har begynt på, ser frem til den. Blir den første jeg leser av Næss, og det blir spennende å se om jeg også syntes den er "banal". Har begynt å lytte til Lars Mytting, Søsterklokkene, den liker jeg veldig godt. Mulig jeg må lese selv senere.

      Slett
    3. Takk for det Beathe:)
      Så synd at innlegget ble slettet, eller det du hadde skrevet.
      Har bestilt Silset sin bok på bib, den skal hentes over helga.:) Ingen vits i å presse seg gjennom bøker som ikke fenger (ref. Page boy) , da starter jeg heller med en annen..

      Har også bestilt Karin Hauganes essays om språk. Har du lest den? Får ikke helt tak på Øyehaug sine essays "Med hjartet.."

      Ønsker også deg en fin måned Beathe:)

      Slett
    4. Takk :-)
      Kjenner ikke til essayboken til Hauganes, den må jeg sjekke ut. Øyehaug sin fikk ikke jeg heller helt taket på, var vel noe der men mye som ikke var så interessant. Ser jeg har gitt boken en 4.

      Kjedelig med page boy, den skal leses,men vet ikke helt når.
      Er jo enig med deg, ingen vits å presse seg gjennom bøker som ikke fenger. Når det er sagt så skal jeg jo det med den nye til Renberg,meg og en annen på insta har avtalt å lese 10 sider pr dag, så blir vi jo ferdig til slutt...Hehe..

      Du må jo lese den nye til Ravatn, fornøyelig og morsom lesing.

      Slett
    5. Mulig PageBoy er bedre i papir. Jeg begynte å lytte, men jeg følte vel det en del sier om boka; at den er litt for distansert.

      Renberg sin nye har jeg ikke tenkt å lese med det siste. Makaber murstein er ikke det som trekker i meg for tiden.;)

      Ravatn står på lista mi, men ingen hast. Er det ikke en samling av gamle tekster? Har ikke boka..men synes jeg har lest det i avisanmeldelser og omtaler.

      Slett
  5. Har ikkje lese nokon av dine septemberbøker, mua av Tyv som eg starta på i dag. Jæger og Karlsson sine bøker har eg planar om å lesa når dei blir tilgjengelege på biblioteket eller BookBites. Sidan eg har lest både Abid og Abida Raja sine bøker kjem eg sikkert til å lesa Ansar si bok, ein gong.
    Lindmo er ein av få TV-program eg ser på, så det er heller ikkje umuleg at eg kjem til å lesa boka hennar. (Eg er ikkje så veldig turmenneske lenger. Heller eit ivrig og lykkeleg elsykkelturmenneske).


    Det som er mest interessant i innlegget ditt er at du er blitt pensjonist. Gratulerer! Forstår det slik at du er glad for det, og då er det eit rett valg for deg. Men reknar med at du har gått nokre rundar med deg sjølv i forkant.

    Me er like gamle, og i vår alder er det naturleg å tenkja på korleis og kortid ein skal avslutta arbeidslivet sitt. Me som har gode AFP-ordningar er heldige som faktisk kan velja når og korleis. Sjølv har eg trappa ned til 80% stilling og er tilfreds med det. Så om eg held fram i jobben i eitt, to eller fire år til - det vil tida (og helsa) vise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har mye å se frem til av godt lesestoff:)
      Lindmo sin bok er fin å lese for å gå gjennom egen tur- og "fjellreise" opp gjennom. Ikke noe nytt å hente for de av oss som har en lignende turhistorie, men artig å lese , lell.. Hun skriver jo ganske morsomt.

      Pensjonist. ja. Takker så mye:) Siden jeg er tidlig pensjonist, har jeg gått mange runder i forkant, ja. Ikke minst økonomisk er det vanskelig å gå ned så mye i inntekt, spesielt fordi jeg er alene og fortsatt har ganske mye boliglån. Ikke har jeg full opptjening heller. Men helsa tilsa at jeg måtte slutte nå, og det føles veldig riktig. :) Savner ikke jobben. Jeg har jo mye annet å styre med.:)

      Slett
  6. oy, her var det mange kommentarer, jeg for forbi. Gratulere som pensonist, det er jeg også. Men har jeg mer tid til lesing og avslapping, nei!Tiden flyr med tusen andre ting og bra er det. Ønsker deg en fin høst og nyt fargene og den friske lufta :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Ingunn:) Jeg har inntrykk av at pensjonister med mange interesser, får mer enn nok å gjøre som pensjonist også:) Jeg har ikke hus, men lettstelt leilighet, så jeg slipper i alle fall arbeid med det, annet enn å holde en viss orden og ting jeg tenker jeg skulle ha gjort med innredningen, men det får komme når det kommer.
      Høsten er en fin tid.:)

      Slett