fredag 31. mars 2023

Oppsummering mars -23

 I mars har det snødd og snødd og vært kaldt. Jeg reiste til Tanzania den 6.mars for å bli borte i 2 uker, og forventet vår da jeg kom hjem, men den gang ei. Nå skinner sola heldigvis, men snøen holder stand også her i lavlandet. Håper det smelter bort snart.:). 

Det har ikke blitt så mye lesing i mars, reisen og annet har tatt mesteparten av tiden, så det har mest blitt kveldslesing på senga, og litt innimellom. En lydbok hjelper på antallet. 8 bøker totalt, ikke så værst tross alt. Her er min oppsummering:



Selfie med mine dyktige og morsomme skrivelærere; Marit Reiersgård og Kristine Storli Henningsen. De skapte en fantastisk reise sammen med  reiseleder Solfrid fra Pearl Journeys og resten av gruppa.

Bøker lest: 
1. Ungdom av J.M. Coetzee: 1001-bok, Sør-Afrika, lånt på bib, 165 s
2. Hundedager av Geir Tangen: Krim, leseeks, norsk23, 333 s
3. Bølle på døra av Jennifer Egan: 1001-sirkel, leseeks, USA, 381s
4. Løgnere av Trude Teige: Krim, leseeks/pdf, 281s
5. Friluftsfersking av Une Cecilie Oksvold: Sakprosa, lånt på bib, 248 s
6. Dopamin av Alexander Fallo: Dikt, norsk23, lånt på bookbites, 120 s
7. Den svarte svanen av Ingrid Berglund: Krim, leseeks, Nord-Norge, norsk22, 327 s
8. Elskede Sputnik av Haruki Murakami: Japan, Hellas, 1001-bok, lånt på Bookbites, lydbok, 248 s

SUM: 8 bøker / 2103 sider




Bøkene jeg hadde med meg til Tanzania, stablet i bungalowen min på Bomani Beach. Jeg leste Hundedager  av Geir Tangen på flyet ned dit, en veldig bra bok:) Jeg leste Bølle på døra i løpet av oppholdet, og det ble ble med det.



Den svarte svanen likte jeg godt. Både Ingrid Berglund og Myriam H. Bjerkli ble nominert til Rivertonprisen 2022. Krimkongen Torkil Damhaug stakk av med sin tredje seier da den ble utdelt 30. mars. Elskede Emilie er Bjerklis rykende ferske krim, og den skal jeg lese i påska.

Oppsummert i typer bøker og målsettinger innfridd:

* 3 1001-bøker * 

3 krim/ 3 andre romaner
1 sakprosa
1 diktsamling

4 lånt på biblioteket / 4 leseeksemplar

Land besøkt: Sør-Afrika, USA, Japan, Hellas


Litterære arrangement/annet litterært:
1. Skrivereise i Tanzania med Forfatterskolen.no
2. Diverse webinar med flere forfattere
3. Digital lansering av Marit Reiersgårds nye roman; Sommeren før dagen i mars  på Forfatterskolen.no

Film/TV-serier:
1. Exit, sesong 3, NRK.no
2. Julestorm NRK.no




Marit Reiersgård, som er ute med ny roman, har noen ord på lur til oss i vår siste felles samling før hun og Kristine reiser hjem.



Kristines avskjedsord til oss på Zanzibar.



Herlige Solfrid Gjengseth, vår reiseleder og driver av Bomani Beach, var med oss hele tiden.

 


Nå har jeg gjort klar bokstabelen til påska. Noen av disse blir med til Lofoten, og noen blir ikke lest før etter påske.  Øverst troner Torkil Damhaugs Hund uten grav, som han fikk Rivertonprisen for i går.




Zanzibar, siste dag. Vi skal spise lunsj på The Rock Restaurant.


Ønsker dere alle takk for følget i mars og en god påske og april:)


12 kommentarer:

  1. For en opplevelse du har hatt, både litterært og kulturelt, dette er ikke en 13 på dusinet tur. Du kan glede deg til Elskede Emilie, den var veldig bra, selv skal jeg lese Den svarte svanen som første bok ut i påsken.
    Hører svigerfar som prater med Frode, fortelle at det er finvær i Trøndelag, gleder meg til å reise til Snåsa på mandag, men først hyttetur med vedkløyving og ølbrygging. Ønsker deg en kjempefin helg, og begynnelse på påsken :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har det virkelig vært:)
      Tenker jeg begynner på Elskede Emilie i kveld eller morra. Fin bok å ha med på flyet tenker jeg..
      Gled deg til Den svarte svanen- den er virkelig et eventyr for voksne, som Unni Lindell bruker å si, med artige karakterer og fine miljøbeskrivelser:)
      Ønsker deg god tur til Snåsa, men forvent ikke finvær i fremover, kun litt periodisk sol, men mye skyet, og litt regn , ifølge Yr. Takk, og god søndag og påske:)

      Slett
    2. Fikk så vidt begynt på Svanen i dag, gøy med en antihelt som etterforsker (er midt i bakepulver/kakao-scenen nå, mye humring ja)
      God påske Anita!

      Slett
    3. Hehe ja, de er artige:)
      Takk, det samme til deg:)

      Slett
  2. For en fin tur du har hatt, jeg skulle gjerne opplevd Tanzania, og særlig Zanzibar en gang til i mitt liv. Jeg synes du har fått med deg mye i mars. Ønsker deg en fin påskeferie i Lofoten, med barn og barnebarn :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har det virkelig vært.:)
      Tusen takk, gleder meg til å besøke dem. Synd at værvarselet er lunkent, får nok ikke mye sol, men ikke veldig styggvær heller. Blir bra nok til spasesturer:)

      Slett
  3. Så mange bøker lest, og så mye opplevd denne måneden. Utrolig, Anita. Turen til Afrika var nok noe du aldri glemmer.
    Jeg har lest fire av dine bøker, og ser at du har planlagt en stor bunke bra bøker framover. Fint i Lofoten nå, tenker jeg. Men ikke gå i fjellet! Ha en fin påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ble da litt lell... men dikt og lydbok trekker opp antallet, selv om sidetallet er det laveste i år. Men så mye annet har jo skjedd:)
      Noen fjelltur blir nok ikke aktuelt. Vi holder oss nede i lavlandet med fine turer langs veiene. Håper på litt solgløtt, selv om YR melder noe annet. Takk, det samme til deg:)

      Slett
  4. 3 1001-bøker på ein månad er bra :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, fornøyd med det:) Den ene var for februar- Coetzee, den andre for mars- Egan, den tredje for Asia-måneden. :)

      Slett
  5. For et vakkert bilde... deilig... det er en nytelse å se på.
    Tanzania var definitivt vakkert... så du også Kilimanjaro :-))
    Mange hilsener til deg fra Viola - Masse glede med lese.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:)
      Jeg så ikke Kilimanjaro. Men så mye fint:)
      God påske til deg:)

      Slett