søndag 2. april 2023

Den svarte svanen av Ingrid Berglund . Krim/påskekrim

 For noen måneder siden fikk jeg Ingrid Berglunds krim Den svarte svanen i posten fra forlaget med personlig hilsen fra forfatteren. Det synes jeg var veldig hyggelig, og jeg ble nysgjerrig på både bok og forfatter, som jeg ikke har lest noe fra før. Men så er det sånn noen ganger, at mange bøker blir liggende en stund før de blir lest. Nå er den lest, og det er jeg glad før. Dette er en litt annerledes krim med annerledes karakterer i etterforskerrollen, de er mer som privatdetektiver å regne.



Forlaget om boka: 

De er et umake par, den unge dødsboadvokaten Oda Krohg og hennes aldrende assistent, Reidar Simonsen. De er begge forlatt av sine egne, og den felles etterforskningspraksisen deres er et ikke helt vellykket forsøk på å stable seg på beina igjen.

Så kommer en syk kvinne inn døren med et siste ønske før hun skal dø. Mot bedre vitende tar de oppdraget; å finne kvinnens sønn som angivelig druknet for fem år siden. Det eneste Oda og Reidar har å gå på, er fire skjell noen har sendt den dødsmerkede moren.

Etter hvert som de graver i fortiden, oppdager de flere mistenkelige dødsfall. De ser også foruroligende tegn på at den farmasøytiske storindustrien har skitne hender. Jakten på sannheten vekker raskt oppmerksomhet fra personer som blir farligere jo mer koronapandemien brer seg. Og snart er det Oda og Reidar som jages.


Som sagt innledningvis likte jeg boka godt. Karakterene Oda Krogh  og Reidar Simonsen er et artig par, begge er ensomme på sitt vis, sårbare, alene i livet, men tøffe og sterke når det gjelder. I denne saken får de virkelig brynt seg. 
Som leser blir jeg drevet avgårde side for side, kapittel for kapittel, fra skanse til skanse. Å røpe for mye ønsker jeg ikke, men jeg må ha lov til å si at i siste del av boka befinner vi oss i Nord-Norge langs den vakre kysten, og det er noen nydelige naturbeskrivelser Berglund maler frem. Spenning er det nok av, action og mistenkte også.
Den svarte svanen er virkelig et eventyr for voksne, en lesefest som jeg absolutt kan anbefale både som påskekrim og ellers. Berglund ble nominert til Rivertonprisen 2022 for denne boka, og hun er allerede ute med sin bok nummer 2 i denne serien. Den må jeg selvsagt lese etterhvert., for Oda og Reidar vil jeg følge videre, og kanskje en person til....
Terningkast 5.


Årets første verandalesing

Ingrid Berglund: Den svarte svanen, 327 s 
Gyldendal 2022
Leseeksemplar fra forlaget

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar