onsdag 31. mai 2023

Oppsummering mai- 23

Mai skulle bli rolig, og det ble den også, selv om jeg ikke fikk lest så mye jeg ønsket. Likevel leste jeg ganske mye. Noe verandavær ble det, men mest har det vært møkkavær. Jeg fikk noen dager med grillvær, men 17.mai grillet jeg på trass. Det var surt og maten ble spist inne. Har skrevet ferdig et manus, og det er jeg veldig fornøyd med. Skal jobbe videre med det, og så får vi se hva som skjer. I dag kom jeg til Rhodos, det gjør godt i en verkende kropp. Skal kose meg her en uke, slappe av, treffe en gammel venn, lese og jobbe litt med manuset. Så over til oppsummeringen av leste bøker og annet: 


Grillmesteren. Stolt av min nye lille grill Elli, som passer fint på verandaen. Innvier den med min yngste sønn. Så mye mat spiser jeg tross alt ikke alene;)


Bøker lest: 
1. Timeglasset av Tracy Rees: Feelgood, leseks, frahylla, England, 448 s
2. Glasgow Kiss av Roar Ræstad: Feelgood, leseeks, Skottland, 205 s
3. Fra sikre kilder av Per Schreiner: Kortprosa, leseks, 85 s
4. Hitra av Samuel Bjørk: Krim. leseeks, 504 s
5. Winterferie av Janne S. Drangsholt: norsk23, leseeks, Italia, 297 s
6. Eg et før eg kjem av Kari Anne Bye: Dikt, debut, lånt på bib, 204 s
7. En skygge på min grav av Ingrid Berglund: Krim, norsk23, leseks, 304 s
8. Min prikkete søster av Hilde Charlotte Blomberg: Dikt, debutant, lånt på Bookbites, Japan, 80 s
9. Den siste olje av Lene Lauritzen Kjølner: Krim, leseeks, Spania, norsk23, 286 s
10. Lev av talentene dine av Sonia Loinsworth: Sakprosa, lånt på bib, 204 s
11. Lev av din livsoppgave av Mayka Brevik: Sakprosa, debutant, norsk23, kjøpt, 144 s
12. Atlas av Harry Whittaker og Lucinda Riley: leseeks, Sveits, England, Frankrike, Tyskland, Spania, Australia, Russland, USA, Brasil, 746 s
13. SORL av Cornelius C. Steinkjer: Debutant, norsk23, lånt på bib, 204 s
14. Egne steder av Kristin Valla: sakprosa, norsk23, leseeks, Frankrike, 229 s

Sum : 14 bøker/ 3940 sider

7 romaner (ikke-krim)
3 krim
1 diktsamling
3 sakprosa

9 leseeks
4 lånt på bib/bookbites
1 kjøpt

1 frahylla
0 1001- bøker denne måned (skjerpings)

Likte bøkene jeg leste, stort sett, men har hatt en tendens en stund til å starte på bøker og ikke lese ferdig, tenker å lese dem ferdig senere, det er ikke det at de ikke fenger meg at jeg ikke vil lese videre, det er bare det at jeg heller vil lese noe annet. Timing osv.. 
Nye bøker strømmer også inn, og jeg lider sikkert av en sykdom i tiden som kalles oppmerksomhetssvikt, tankene svirrer hit og dit,,,
Hører og leser Johann Haris Stjålet fokus for tiden, og han skriver mye om akkurat dette. Interessant og en del er gjenkjennbart, jeg ser det rundt meg og tildels også i meg selv, skal jeg være ærlig. Man er jo del av et samfunn, men heldigvis ikke det amerikanske. Der er alt mye mye værre. Både når det gjelder søvn, mat og avhengighet av det ene og det andre.

Han snakket nettopp om det å lese bøker, leseevnen som har gått drastisk ned. Alt for mange greier ikke å lese lange tekster lenger. Det er synd på den oppvoksende generasjon. Jeg er heldigvis ikke der.
Og om viktigheten av dagdrømming, det er den som gir oss evne til å virkelig fokusere , å være kreative og produktive. Det blir ikke akkurat verdsatt i vårt travle prestasjonsorienterte samfunn.
Angående dagdrømming: Takk, jeg har vært et av disse barna, og holder vel på enda... 
men mer om det senere.. Har en del av boka igjen,

En annen bok jeg gjerne ville prate om, er Egne steder av Kristin Valla, men det får også komme i et eget innlegg. Det er virkelig en bok som nærer drømmer.  Jeg faller ut rett som det er, tenker på egne husprosjekt, behovet for et eget sted, oppussing, trangen til å skrive opp igjennom årene, mens hensynet til barn og jobb måtte komme foran. I dag kan jeg prioritere på en helt annen måte, men jeg skulle fortsatt hatt et eget sted, et mer egnet sted, kanskje et sted å reise bort til, eller et hus å ha plass til alle bøkene og et arbeidsrom.



Forleden var jeg på visning av et mikrohus. Jeg har tenkt litt på det en stund, om det kan være en mulighet. 
Men etter å ha kikket på det, og klatret opp trappa til hemsen, blant annet, har jeg konkludert med at det ikke er noe for meg. Kanskje som "hytte" hvis jeg flytter til Spania eller lignende.. Og bokhylla på hemsen er godt tenkt:)

Men jeg er jo heller ingen minimalist, og sliter allerede meg hvor jeg skal gjøre av bøkene,  med mer , i min lille toroms.




Nå er jeg på Rhodos, her lager jeg meg mitt lille leide eget sted for en ukes tid. Det er deilig det og. Og så er det natur, hav, bølger og stillhet rundt meg, men jeg kan gå bare noen skritt så er er det masse liv og folk. For ikke å snakke hive meg på en buss til Rhodos by. Det tenker jeg å gjøre i morgen.

Atlas har jo vært den store boka i mai, og den var det verdt å vente på.



Ellers slår jeg et slag for debutanten Cornelius C. Steinkjer og romanen Sorl, om en ung mann og hans hverdag med bipolar lidelse. En imponerende debut. Les , les..




Det ble også none litterære arrangement i mai. Benyttet meg av flere gratis arrangement. 


Roar Ræstad, lansering av Glasgow Kiss 3.mai.



Randi har vært kollega av Roar. Artig at vi treftes og kunne gå på noe litterært igjen.



Naija Marie Aidt deltok på Æ Å litteraturfestival i Trondheim. Sterkt å høre på. Måtte kjøpe boka hennes, når  døden tar noe fra deg.. Hennes sønn mistet livet i en ulykke, rusrelatert. Før orker jeg ikke tanken på å lese den boka. Nå kan jeg nærme meg..




Arild Vange er ute med en ny bok om Camilla Collett. Den har jeg sikret meg på Kindelen. Aschehoug forlag.



På Buran littfest. Gratis nærmijøarrangement på biblioteket på Buran. Kari Anne Bye leser egne dikt. Jeg  har lest begge bøkene hennes og liker dem godt.



Høydepunktet, selveste Kim Småge. Hun var min krimhelt på 80- og 90- tallet. Hun var en pioneer med en kvinnelig krimhelt. Anne Kin Halvorsen, og debutboka Nattdykk. Hvem husker vel ikke det..


Litterære og kulturelle arrangementer: 
1. Lansering av Glasgow Kiss 3.mai , sammen med Randi
2. Buran litteraturfest 11.mai med Kim Småge, Kristin Ribe og Kari Anne Bye. sammen med Pål
3. Klassikertime på Trondheim folkebibliotek  13.mai om Agoth Kristof, sammen med Pål.
4. Æ Å, litteraturfeatival 4.mai . (ikke gratis) , sammen med to Bokstøtter. (Karen M og Marthe)


Serier/film:  
1. Helsekost Furuseth, Nrk
2. De siste dødsdømte, Nrk . Sterkt.
3.Andre akt, kino, svensk film med Rolf Lassgård og Lena Olin. Sjarmerende, rørende, om kjærlighet og drømmer i voksen alder. Anbefales.



Bøkene som ble med til Rhodos. 



God natt fra Ixia. Kveldens solnedgang. Eget foto.



13 kommentarer:

  1. Veldig kjekt å se hva du har drevet med i mai Anita. Ser at vi bare har lest to av de samme bøkene denne måneden Glasgow kiss og Atlas. Du har en variert og fin leseliste, og jeg kunne ikke annet enn å undre meg over hvor forskjellig vi leser, tenk hvor mange bøker det finnes i verden:)
    Kos deg masse i varmen, gleder meg til å varme opp med noen bilder av sommeren din, før den kommer hit, forhåpentligvis denne uken.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for at du synes det Tine:)
      Ja, vi leser mye forskjellig for tiden, men også noe likt. Og mengden bøker bare på norsk, er uendelig..
      Takk takk. I formiddag/morges/ nå er jeg plaget ev et h**sikes leven av tre menn med kantklippere etc rett utenfor leiligheten. Må gå meg en tur snart.. Overskyet i dag og det har nettopp regnet, men sola kommer .

      Slett
  2. Du har fått med deg en hel del i mai, i tillegg til å lese mye også. Jeg har lest tre av dine, jeg prøvde meg på Glasgow og begynte på den to ganger, men ble ikke ferdig før den forsvant fra appen igjen. Flere av dine leste står på vent her, blant annet Winterferie og Egne steder.
    Ser du har sett, de siste dødsdømte, den serien var sterk ja. Virket også litt tilfeldig hvem som ble henrettet og ikke, og selv om de gjorde grusomme ting syntes jeg ikke at straffen alltid stod til forbrytelsen.

    Naija Marie Aidt sin bok om sønnen har jeg lest, veldig sterk bok.

    Nydelig fin solnedgang.

    Nå har jeg spist en sen frokost mens jeg leste innlegget ditt så nå er det tid for å komme i gang her hjemme. Kos deg i Rhodos by om du tar turen dit i dag :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble en del. Håper du får lest ferdig Glasgow Kiss. Dumt å få så mange avbrytelser, den passer best å lese i et par strekk.
      Gled deg til de andre to du nevner:)
      Ja, den serien var virkelig sterk, og det var noen vonde historier der, som ble for strengt dømt. Han unge Eilif som havna på Falstad b.l.a. Samt han Kjell som ble lynsjet og slått til døde i Svolvær fordi broren var landssviker. Det var grusomt. Folk var veldig svart/hvite rett etter krigen.

      Takk, ja det var vakkert med solnegangen i går. Folk stimlet til med mobilene sine, men bilder greier ikke å fange hetl hvor vakkert og intens det var. Knall rød sol da den gikk ned i havet.

      Takk Beathe:) Sov lenge i dag, men ble vekket av en gjeng kantklippere utenfor og stuepike som åpne døra tre ganger..
      Har avtale med Kjell i kveld, og det blir i Rhodos by ja. Blir vel bare å spise og skravle. Shopping får jeg ta en annen dag.
      Ha en fin dag:)

      Slett
  3. En innholdsrik måned, og mange bøker har du fått lest, selv om du selv synes det har vært færre enn du ønsket. Kjenner meg litt igjen i det å starte på bøker, men så ha lyst til å lese noe annet. Tvinger meg selv til å fortsette :D Ble nysgjerrig på boken "Egne steder". Drømmer om en enkel liten hytte på fjellet, uten for mye komfort hvor jeg kunne hentet inspirasjon og energi.

    Spennende at du har skrevet manus! Er det en roman?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Birthe:)
      Ja, nå har begynt på en ny bok i dag, og har lyst til å skifte etter 25 sider.. Men må prøve å trasse meg gjennom 25 sider til, før jeg eventuelt legger den tilside..

      Egne steder, derimot, hadde jeg aldri lyst til legge tilside.. Nydelig bok:)

      Har ikke skrevet en roman, men en sakprosa.:)

      Slett
  4. Enig med deg at Atlas var bra. Minni hus til en boknerd?, nei det går ikke, ikke for meg heller. Jeg kunne aldri ha bodd så trangt, da hadde jeg blitt gal.
    Ønsker deg et flott opphold på Rohdos. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, nei.. Min søster foreslo å bygge et anneks i tillegg til bøkene;)
      Bor trangt nok nå, men har ikke råd til noe større hvis jeg skal bo sentralt i Trondheim. Da må jeg ut på bygda..

      Tusen takk:) Deilig her, vekk fra møkkaværet hjemme:)

      Slett
  5. Har lest: Nummer 4 Hitra, og det var faktisk den einaste denne gongen. Har notert Berglund tidlegare, og noterer på nytt sidan eg ikkje har lest noko av denne. Las ei bok av Kjølner for ei tid tilbake, men det var ikkje min type krim, for å sei det slik..

    SvarSlett
    Svar
    1. Gløymde: Kim Småge og Nattdykk hugsar eg veldig godt. Den boka var banebrytande.

      Slett
    2. Ja, Kim Småges bøker var banebrytende:)
      Kan godt tenke meg at Kjølner ikke er i di gate. Men Hitra derimot....

      Slett
  6. Takk for tipset om Hitra, nettopp startet på den. Sengelektyren min på Kindle :-) Måtte le da jeg så du hadde vurdert mikrohus, men måtte ha tilbygg til bøkene. Det er det store problemet vårt. Hvor gjøre av bøkene våre. Som du vet kvittet vi oss med 2000. Jeg savner alle ennå, om jeg tenker etter. Så det prøver jeg å la være...

    Sola er kommet til vestlandet, og med en terrasse som er godt i le av nordvestvinden så har jeg fine lesedager på terrassen. Det betyr at lesingen tar seg opp igjen. Spesielt nå i mai. Herlig. Likevel leser jeg langt fra så mye som deg, og du har lest mindre enn du ønsker :-) Høres herlig ut med tur til Rhodos. Der var jeg for veldig mange år siden og stortrivdes. Vi blir hjemme i hele sommer. Får besøk fra Irland i år. Venner vi ferierte med og hos i fjor. Kan bli kos.

    Jeg ser at "alle" leser Atlas for tiden, og så jeg da...som ikke har lest ei eneste bok i serien. Kjerringa mot straumen... Jeg ser du har fått med deg en del litterære arrangement også. Så kjekt! Ingen av dem på meg den siste mnd, men skal faktisk bestille billetter i kveld til Catch 22 på Rogaland Teater. Joseph Heller sin bok. Det kan bli en sær opplevelse... Kos deg videre i varmen! Spennende med sakprosaboka di !!!

    SvarSlett
  7. Glad du liker den, Hitra altså:)
    Jeg får med meg det meste som kommerr, snoker i bokhandlere, og leser nyhetsbrev og anmeldelser an mass.
    Sitter på terrassen og taster på Macen, det er litt vanskelig pga sol gjør skjermen mørk. Sitter i halvskygge, vil jo ha sol også. Siste dag her, så må utnytte.. Mulig en tur til gamlebyen igjen i ettermiddag.

    Hehe, ja, ang mikrohus. Skjønner godt du savner bøkene du ga bort. Det er jo noe eget med papir, da...;)

    Savner noen jeg har lagt igjen her og der, feks en Murkamibok jeg la igjen på Korfu. Holder på å kjøpe den når jeg ser den på salg.. Helt tullete..
    Det blir nok kos med besøk hos dere. Så ingen ny bobiltur på gang altså?

    Alle må ikke lese Atlas og serien, selv om jeg og mange synes den er herlig .

    Cathch 22 høres artig ut. Har sett noen sære teaterstykker opp gjennom basert på bøker. Interessant.

    Takk takk:)

    SvarSlett