fredag 9. juni 2023

Den navnløse arven av Ellen G. Simensen. Aktuell og gripende krim

 Den første boka i serien om Lars Lukassen var en knallgod debut. Jeg var naturlig nok spent på andreboka til Ellen G. Simensen. Omsider kom den i hus og den rakk ikke å vente lenge på å bli lest, Det var den krimboka som skrek mest etter å bli med til Rhodos siste uke. Jeg skulle bare ha med en krimroman denne gang. Og den leste jeg ferdig på flyet hjem i går. En perfekt reisekrim. Jeg satt med nesa i boka på flyplassen og i flysetet. Interessant, fengende, lettlest, aktuell og spennende.



Forlaget om boka: 

En DNA-test har potensiale til å forandre ditt liv – og andres.

En junikveld i år 2000 samles en ungdomsgjeng ved et tjern utenfor byen for å feire overgangen til videregående skole. Stemningen er høy, men når morgenen gryr snus gleden. En jente har blitt utsatt for en voldtekt og hevnen hennes ender i en nådeløs tragedie for de involverte. En hendelse som skal prege dem alle inn i voksenlivet.

16 år senere blir en lege ved en fertilitetsklinikk på Ringerike brutalt myrdet. Etterforsker Lars Lukassen kobles på saken. Politiet forstår raskt at den vil bli utfordrende å løse, og de dras inn i en sak som skal vise seg å ha dype forgreininger i Norges sæddonorsystem og menneskers liv, men også Lukassens egen livshistorie.

Dette er en krimfortelling i Liza Marklunds ånd, slik vi kjenner den fra for eksempel Polarsirkelen. Jakten på identitet, og konsekvenser av et offentlig donorsystem som rakner, setter rammene for krimromanen i denne andre boken i Lars Lukassen – serien til en av våre mest lovende krimforfattere.


Boka er skrevet med veksling mellom fortida til en hendelse i en ungdomsgjeng for 16 år siden, og nåtid der Lars Lukassen er satt til å etterforske et grusomt drap på legen Morten Haraldsen. Han er gynekolog og blir funnet i gynekologstolen, men det finnes svært få spor på åstedet å gå etter. Det tok noe tid før jeg fikk helt tak i sammenhengen mellom fortiden og ungdomsgjengen og nåtiden, hvilken kobling de har, for jeg vet jo at det må være en kobling. Det avdekkes gradvis og ganske langsomt. Lars oppdager også ting i privatlivet, i sin egen families fortid som tar mye oppmerksomhet. Forholdet til Johanna er også litt usikkert. Hva vil han, hva vil hun?

I del 2 tar det seg skikkelig opp og historiene knyttes sammen på en meget god og spennende måte og boka blir vanskelig å legge fra seg. Det er et aktuelt tema det handler om, og dramaet til hovedpersonene fra ungdomstiden er sårt, trist og gripende. Vanskelig å si noe mer uten å røpe for mye. Det er flere spennende tvister her, og boka er langt fra forutsigbar. Samt at det er en skikkelig cliffhanger på slutten. Må du holde oss sånn på pinebenken til neste bok Ellen?

Vi vet at plottet dreier seg om sæddonorsystemet og her leser vi om eksempler der det kan gå skikkelig galt. All ære til Simensen for nok en god krimroman. Jeg gleder meg igjen til neste.:)

Terningkast 5.

Andre bloggere om boka: 


*Link til blogginnlegg om bok #1 i serien Tro meg når jeg lyver



Lars Lukassen er med til Rhodos


Ellen G. Simensen: Den navnløse arven, 350 s 
Cappelen Damm 2023
Leseeksmemplar fra forlaget


10 kommentarer:

  1. "Frustrerende" med en skikkelig cliffhanger så må man vente til forfatteren har skrevet ferdig og gitt ut neste bok! Jeg har ikke lest noen av bøkene hennes, men noterer meg titlene sånn just in case.
    Jeg har også nettopp lest en bok hvor jeg ikke skjønte så mye av og jeg har nesten gruet meg til å plukke den opp igjen etter noen dager lesefri,men i dag løsnet det heldigvis og jeg fikk lest ferdig boken.Puh... nå ser jeg frem til å plukke ut en ny bok.

    Litt på siden da, men temaet i boken, sæddonorsystemet, fikk meg til å tenke på en dansk(svensk?) serie på netflix hvor hun legen som hjelper barnløse par,inseminerte seg selv i fylla,og det førte til en real leting i jakten på den forsvunnede sæden...litt småmorsom og litt grazy serie.

    Ha en fin helg,Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan du si..
      Som regel glemmer jeg det når neste bok kommer, men det er frustrerende der og da, ja. Men jeg anbefaler bøkene, lett å lese,

      Hvilken bok? * nysgjerrig*

      Har ikke lest noe i da, andre ting her..,webinarer , jobbe med manus, hjelpe sønn med mer..

      Den Netflix-serien høres gøy ut, eller ?

      Takk, fin helg til deg og Beathe:) Her er det endelig sommervær, og med det full fest i nabolaget og musikkfestival like ved..
      (hjelpe meg, ikke akkurat ro til verandalesing, så i morgen må jeg dra ned til sjøen)

      Slett
    2. Ser den, og skal være på utkikk. Så at de hadde ledig denne men skulle vel kanskje lest den første først. De var ikke å finne på lyd ennå.
      Boken jeg slet litt med var "Merking",av en islandsk forfatter,god bok når jeg først fikk dreisen på den, om hvordan man delte inn befolkningen i "merket" og "ikke merket", og hvor man måtte ta empatitest for å finne ut hvilken gruppe man tilhørte og hvilke muligheter man da fikk.

      Satt ute i flere timer i går og fikk lest ferdig to bøker, så nå får jeg ta noen timer med skriving, selv om det helst frister å gå ut i finværet. Måtte sitte med ørepropper for naboen under har to små barn og da blir det fort litt lydnivå,men kanskje ikke helt på stadie med musikkfestival og full fest i nabolaget.

      Den serien var morsom men litt mye til tider synes jeg å huske selv om den og flere sekvenser var morsomme. Tror den het Baby fever eller noe sånt.



      Slett
    3. Du må ikke lese den første først.. selv om det har litt å si når det gjelder karakteren Lars Lukassen.
      Merking høres spesiell ut.

      Litt skyet her i dag, men varmt og samme Ayia Napa på tunet som i går. Det er et titalls leiligheter som sitter på verandaen med drikke og høy musikk i noen av dem, og tjo og hei.. Håper de går snart, så jeg kan sette meg ut.

      Hentet "bli hos meg" på bib, slet med å lese pdf, så når tenker jeg at jeg skal lese den ferdig. Har flere påbgynte her, må ta en skjerpings.

      Ørepropper bruker jeg ofte på. verandaen, mye barn he rute også, ikke alle er så stille akkurat ...og da mener jeg ikke normal lyd og aktivitet, men hyling og høy skriking..

      Ha en fin dag:)

      Slett
    4. Huff,det er kjedelig når det blir så mye støy. Jeg hadde ikke fått meg til å ha musikk på full guffe med mye naboer rundt meg,det skjer her også innimellom og da er det ikke alltid det nytter med ørepropper heller.

      Blir spennende å se hvordan du liker "bli hos meg" -selv gikk jeg for en krim, første bok i en ny serie-bare få sider inn men virker lovende.
      "Merking" var definitivt spesiell, men den har grodd på meg nå i ettertid-og ser frem til å skrive om den, plutselig hadde jeg en liten bunke her som skal skrives om.

      Jeg har også bøker liggende som har lagt en god stund påbegynt,en av dem har lagt siden februar..

      Slett
    5. Ungdommen, vet du.. de tenker ikke sånn..
      Og nei, det hjelper ikke med ørepropper når det er så høylydt..

      Leste litt i bli hos meg i går, men datt av.. må ha rett timing der, tror jeg..
      Og et par noveller i Brytninger..
      Det endte med at jeg begynte med Marit Reiersgård Sommeren før dagen i mars på senga i går kveld..
      Jaja..

      Har ei lang regle på Goodreads nå med påbegynte bøker..hvor jeg har lest alt fra 7 % til 49 %.

      Slett
  2. Godt å høre at boken falt i smak, siden vi var en gjeng som var med å overtale deg til å velge denne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe... Ja, det var et godt valg å ta med:) Skulle hatt en krim til, denne gangen.

      Slett
  3. Takk for en flott anmeldelse, Anita. Det var stas å lese.

    SvarSlett