tirsdag 20. juni 2023

Stjålet fokus av Johann Hari. En bokanbefaling!

 Jeg startet å lese i denne boka før jeg dro til Rhodos 31.mai. Den fenget meg umiddelbart. Jeg har lest Frakoblet av Hari tidligere og liker måten han skriver på. Lett forståelig, med god flyt og snert. Det samme i Stjålet fokus. Han behandler komplisert stoff på en variert og lettbegripelig måte, og bruker seg selv som eksempel flere steder.  Som flere av mine følgere vet, slet jeg generelt med leselyst og konsentrasjon den uka jeg var på Rhodos, med unntak av Egne Steder som jeg også hadde begynt på hjemme.  Jeg hadde heldigvis med meg Stjålet fokus på lydbok, lånt på Bookbites,  den ble redningen. Lydboka fungerte veldig godt, og jeg lyttet den ferdig mens jeg var der nede. Ulempen med lydboka, var at jeg ikke fikk markert gode poeng i teksten.



Jeg må derfor ty til lettvintløsningen med å sitere hva forlaget sier om boka, og spe på med mine inntrykk:

Vår evne til å konsentrere oss er i fritt fall. Collegestudenter i USA klarer nå i gjennomsnitt å holde fokus på én oppgave i 65 sekunder, og kontormedarbeidere kun i tre minutter. I Stjålet fokus legger den internasjonale bestselgerforfatteren Johann Hari ut på en langstrakt reise for å snakke med verdens ledende eksperter og finne ut hvorfor dette skjer med oss – og det han konkluderer med er at alt vi trodde vi visste om dette feltet er feil.

Vi tror vår manglende evne til å konsentrere oss er våre egen personlige falitt – en skavank ved hver og en av oss. Det er det ikke. Dette har blitt gjort mot oss – av mektige eksterne krefter – og det har blitt gjort over tid. Vårt fokus har blitt stjålet fra oss.

Hari oppdager at det finnes tolv dypereliggende årsaker til denne krisen, og han viser oss hvordan han oppdaget det gjennom en engasjerende reise – en ferd som tar ham fra Silicon Valley-avhoppere, til vetrinærer som diagnostiserer hunder med ADHD, fra en favela i Rio der alle har mistet konsentrasjonen på en spesielt surrealistisk måte, til et kontor på New Zealand som oppdaget en bemerkelsesverdig teknikk som ga deres ansatte konsentrasjonsevnen tilbake.

For viktigst av alt er dette en bok som viser oss hvordan vi kan gjenvinne vårt fokus, dersom vi bestemmer oss for å kjempe for det. Svarene vil både overraske og engasjere deg. Dette er en bok om vår pågående oppmerksomhetskrise ulik noen annen du har lest.

Stjålet fokus havnet i 2022 på listene over årets beste sakprosabøker hos både The Financial Times og The Wall Street Journal.


Vi har vel alle merket det i større eller mindre grad, en avhengighet av smarttelefon, sosiale medier, scrolling i tide og utide. Flere merker dårligere konsentrasjon, og hukommelse. Mange greier ikke å lese lengre tekster eller en bok lenger. Det er ikke noe rart, fordi stadige avbrytelser gjør noe med hjernen. Samt at disse dingsene er designet for å gjøre oss avhengige, sammen med sosiale medier som Facebook, Twitter, Tik-tok , Instagram med mer.. alt skal gå raskere, kjappere, fortere... Hari viser oss at det er mer skremmende enn det vi kanskje aner. Og at vi ikke greier å gjøre noe med dette alene. Noe kan vi gjøre, men langt fra alt. 
I starten av boka reiser han bort på et avsideliggende sted uten tilgang til smartmobil og internett. Etter kort stund fikk han fysiske abstinenser og store konsentrasjonsproblemer. Han opplevde å være mye mer avhengig enn han trodde. Men det gikk over, han var der i tre måneder og lærte mye av det. Greide han å klare seg uten når han kom hjem, eller greide han å kontrollere bruken på en annen måte enn før? Det får vi svar på  i boka.

I tillegg til denne type avhengighet, tar han for seg andre områder i samfunnet som påvirker oppmerksomheten negativt. Det gjelder bruken av medisiner, ADHD-bølgen, hyppig diagnostisering og medisinering av urolige barn og dyr (ja, vi snakker USA her), feilernæring med stor grad av ultraprosessert mat fra tidlig barndom med mer. I Storbrittania har det vært en sterk økning av fedme blant barn, blant annet. ( NRK viste et program om dette for et par uker siden ) Søppelmat gjør noe med både hjernen og kroppen. Økende forurensing, stadig dårligere kosthold og mindre fysisk aktivitet påvirker også. I mange byer og land rører man seg nesten ikke, man kjøres/kjører hit og dit. Er innesperret på en måte.

Hari har skrevet en bok med en helhetlig tilnærming til hva som ødelegger oppmerksomheten vår, hvor mange faktorer spiller inn og at vi virkelig er på ville veier, hvis vi som samfunn ikke gjør noe med dette. Han mener at vi kan gjøre noe selv, men mest av alt er det myndighetene som må bestemme en endring. 

Dette er som sagt en bok til å bli skremt av, en utvikling vi ikke vil ha, antar jeg. Jeg fikk i alle fall lyst til å låse inn og kaste mobilen for en stund, samtidig vet jeg at det ikke gir noen mening hvis jeg vil være en del av samfunnet. Går det an å stoppe opp? Si nei til flere apper og digitale krav om alt mulig? Hvordan regulere seg? Det er lenge siden jeg valgte å slå av varsler og lyd på det meste av apper på mobilen, men det monner lite i det lange løp. Selv om jeg i alle fall prøver å gjøre det jeg kan for at mobilen ikke helt skal ta styringa eller ødelegge meg med alle forstyrrelsene. Kanskje må jeg gå tilbake til analogt kamera, kutte ut mobilen som kamera? Jeg sluttet jo helt å ta bilder med systemkamera da de nye gode smartmobilene kom. Så lettvint, så lett å bli avhengig, siden den brukes til alt. Kanskje man må finne sine oaser, måter å bruke mobilen mindre på. Velkjente råd er å legge den bort, sette av en viss tid pr dag til sosiale medier, men når mobilen og internett brukes til alt fra å ta buss, lese aviser, mail, HelseNorge, mobilbank, Vipps, tilbud, kart, etc, hva da? Noe jeg er helt sikker på, er at det for meg er sunt å unngå den skjermbruken jeg kan, som å lese papirbøker og ikke e-bøker, papiraviser istedet for nettaviser.. aberet er prisen. Men uansett, så tar jeg meg i å få utslag av scrollesyken rett som det er. Å bli bevisst bruken sin, hjelper da også på, for å få til en endring, håper jeg.

Les og tenk, bli skremt og vis.:)

Litt om Frakoblet i en oppsummering her



Johann Hari: Stjålet fokus, 350 s
Leseksemplar fra Cappelen Damm 2023 og lydbok fra Bookbites

6 kommentarer:

  1. Oj,denne boken må jeg lese! Skremmende lesing samtidig er det viktig å bli bevisst vår egen bruk. Jeg får varsel hver mandag på bruken jeg har gjort på mobil og nettbrett, jeg blir sjeleglad når det står at jeg har brukt appene noe mindre enn uken før. Samtidig kan jeg bli overrasket / skremt over hvor mange timer jeg har brukt i gjennomsnitt pr dag. Med tanke på at jeg ikke syntes jeg bruker så mye tid på fb,instagram-det blir jammen litt.

    Er det noe med nettet her hjemme så kjenner jeg at jeg blir stresset om jeg ikke kan være online, og det trenger ikke være lenge borte før stresset kommer sigende.

    Da bærer det snart avgårde på kvinnehelse-konferanse!
    Ha en fin dag, Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig!
      Jeg får også sånne varsel og har det som deg.. Men så tenker jeg også, at det er veldig mye vi bruker mobilen til, ikke bare scrolling på sosiale medier. Mye gjør vi på mobilen som vi ellers gjør på PC, eller analogt før. Noen ganger blir det sjokk med all tidsbruken! Feks kan jeg chatte med familie og venner 1-2 timer pr dag innimellom, (chatting tenker jeg sidestilles med en telefonsamtale) jeg bestiller ting, (men mest på pc), legger inn annonser på Finn og fb, svarer folk, betaler porto på apper, tar mye bilder, kjøper parkering, hører podcast en gang i blant.. et radioprogram, ser på nrk. leser aviser, leser epost, bestiller bøker på bookbites, bestiller bøker på biblioteket, gjør søk, bruker Æ-appen og Coop-app, bussbilletter, ser på skritt, og leser en haug med artikler (som jeg finner på fb og insta off course;), google maps, masse andre apper etc etc.. Men uansett hva det er , brukes den veldig mye.

      Leste en artikkel i Aftenposten i dag om ei jente på 17, som ikke lenge orker noen ting, ikke lese bøker en gang, hun satt på mobilen 6 timer pr dag.. Veldig bra kronikk, lagt link under her..

      Det er skremmende og helt to the point om hva Hari skriver om.

      Det du sier om stresset som kommer hvis man er uten nett.. Ja, vi er så vant til det. Kjenner det lett sånn selv. Mest når jeg vet jeg må bruke nettet. Ellers bør vel vi boklesere nyte tiden uten nett med bok? Eller... Ikke alltid det er sånn, nei.
      Vi blogger jo, instagrammer, bruker nettet til å snakke om bøker, finne bøker, så vi MÅ jo bare ha nett, haha.. Selv om det nok er godt med en pause for oss også innimellom:) Har syntes det har vært godt de gangene jeg har pauset insta og fb.
      Men samfunnsproblemet gjør det ikke noe med.

      Kos deg på kvinnehelsekonf. høres interessant ut:)
      Takk:)

      Slett
    2. Takk, konferansen var veldig interessant. Blir litt småtrøtt i hodet, er ikke vant med å sitte en hel dag og motta informasjon. Jeg satt til og med på toalettet med helseminsteren og det er slett ikke verst en onsdag formiddag..
      De snakket blant annet om kjønn og hvordan man blir mottatt i helsevesenet (som har mannen som mal for alt de foretar seg? Ofte blir kvinner feks medisinert for mye i forhold til vekt osv,reagerer mer på bivirkninger osv... jeg kunne sagt mye for det var veldig interessant. Ikke alt like mye men sånn sum summarium. )

      Over til boken ja. Ja,hehe...en skulle tro det ikke gjorde noe for en bokelsker å bli frakoblet men dt er nå en gang slik at kommer man ikke på nett, så er det nettopp det man vil der og da.
      Enig med deg, man bruker jo mobilen til "alt" så da blir det ikke enkelt å koble seg fra , da gjelder det vel å være flink når man absolutt ikke har behov for det. Det er ikke alltid like lett å tenke over og da er det fint med bøker som retter søkelyset på det.
      Takk for link til artikkel, den skal sjekkes ut :-)

      Slett
    3. Det var nok spennende:) Og at du blir ør i hodet etter en dag på konferanse, er helt normalt.:)
      Den boka om usynlige kvinner , leste du den? Står en del om dette der også.. Bør være en hett tema fremover. Og flere snakker om det.

      Ja, vi skal være glad vi ikke er unge/r i dag, da hadde vi kanskje ikke orket å lese bøker engang.. For et skrekkscenario.

      Absolutt bra med bøker om tematikken, så man kan snu.. i tide. Det får mer oppmerksomhet nå heldigvis og ifølge Hari er det også dannet en del motstrømsmgrupper..

      God natt fra heimen:)

      Slett
  2. Skremmende kronikk i Aftenposten , skrevet av ei 17 år gammel jente : https://www.aftenposten.no/meninger/sid/i/nQnoLx/hjelp-hvor-ble-det-av-leselysten?fbclid=IwAR2Ik5rd165a-TjGJaI6OQHn0hROpStYD_lfag56F2Ts96MddGGDmEUV2j0_aem_th_AbLIQfNnQTf4qzhP9nrtoq4NTm9_uEw1LwVCz5rUZsF3IvBXJrAzBkdE_S60BdK-iHY

    SvarSlett
    Svar
    1. Lagt inn av meg Anita på mobil

      Slett