mandag 1. juni 2020

Oppsummering mai- 20 med linker og korte notater om bøkene

Nå kommer også finværet til Svolvær, hvor jeg besøker datter, svigersønn og barnebarn i pinsehelga. Mai ble den måneden vi jeg begynte å reise for å besøke familien og nære venner igjen. Jeg har besøkt familie på Verdaln, Frøya og nå her i Lofoten, samt hatt besøk fra en venninne en helg. Livet, i koronasammenheng, begynner å normaliseres. På andre områder er det ting som ikke er helt som det skal, men det lar jeg ligge nå. Jeg har lest ganske bra med bøker, deltatt i flere lesesirkler, lest fra hylla, en 1001-bok, men jeg har ikke rukket å lese noe særlig den siste uka, så antallet ble ikke så høyt som jeg trodde midtveis i mai. Jeg har også hatt ansvar for samlesing av Mamma er trygda, men de ideene jeg hadde fikk jeg ikke realisert pga forskjellige hendelser.



Bøker lest:
1. Frakoblet av Johann Hari: Sakprosa, psykisk helse, kjøpt, USA, Berlin, England, 416 s
2. Solsøsteren av Lucinda Riley: USA, Kenya, England, Sveits, kjøpt, 796 s
3. Svart vann av Joyce Carol Oates: USA, lånt på eBokBib, 1001--bok, 2149 s
4. Mannen som så alt av Deborah Levy: England, Tyskland/Berlin, leseeks, 250 s
5. De fremmede av Birgit Alm: Spania, norsk2020, leseeks, 141 s
6. Det er nok nå av Linn Stalsberg: Sakprosa/debatt, kjøpt, 190 s
7. Apens år av Patti Smith: USA, leseeks, 164 s
8. Endelig skal vi le av Birgit Alm: Lånt på bib, 238 s
9. Ensom planet av Birgit Alm: lessens, frahylla, 108 s
10. Drapet på kommandanten 2 av Haruki Murakami: Japan, leseeks, 430 s
11. Dikt i samling av Tor Jonsson: Dikt, lesesirkel, kjøpt, frahylla, 216 s (omtale kommer)
12. Inferno av Ari Behn: Kjøpt, roman/malerier, 120 s
13. Unge Werthers lidelser av J.W. Goethe : 1001-bok, fått/lånt, frahylla, kombo lyd-Bookbites, 251s
14. Martin Tranmæls metode av Mimir Kristjansson: Sakprosa, leseeksemplar, norsk2020, 240 s

SUM: 14 bøker / 3709 sider

3 sakprosa
10 romaner
1 diktsamling

2 1001-bøker
3 frahylla
4 kjøpt/ 3 lånt/6 leseeks

3 lesesirkler ( 2 bøker i 1001-sirkelen pluss diktsirkel)

Jeg har ikke blogget om så mange av bøkene, noe kommer etterhvert, noe ikke.
Her er kort om noen av de ubloggede bøkene:

Svart vann (kopiert fra min kommentar til Tine) :
"Ferdig med boka nå, og jeg synes det jeg allerede har skrevet er like gyldig. Det er noe med disse subtile makt-grepene som gjenspeiles i denne boka, noe som ligger i maktstrukturene og da særlig mektig mann/ung kvinne. Som hun påpekte noen steder; (husker ikke helt ordrett) "Jeg har vekket hans begjær- og da kan jeg ikke si nei/stoppe" (kvinnen tar på seg skyld)- og i og med at hun liker han, er fascinert av ham og føler seg utvalgt lar hun seg overrumple med de brå (og for harde) kyssene- den store tunga som nesten kan kvele henne (de bildene fikk meg til å tenke på Giskesaken btw) og hun synes ikke hun kan trekke seg, det blir som en slags "blir du med på leken får du tåle steken og kjøre hele linja ut", og så tror hun godt om han i det lengste, også når hun ligger i vannet og holder på å dø. 
Han er en mektig mann som tar for seg. Hun føler seg beæret og vil opp og frem. Jeg synes ikke hun utnytter situasjonen med ham, heller at hun er fascinert og føler seg utvalgt- ganske likt det som gjelder mange unge ambisiøse kvinner som blir tiltrukket av eldre mektige menn. Er det ikke de mennene som bør være ansvaret sitt bevisst her? 
Sånn sett er det svært relevant at #metoo ble nevnt når denne boka ble gitt ut på norsk, synes jeg, nettopp fordi den viser de subtile mekanismene (ikke nødvendigvis de mer åpenbare overtrampene/overgrepene) "
Link til Tines innlegg her

Dette er en bok jeg har tenkt en del på. Den sitter godt i minnet, den er lettskrevet, spesielt bygd opp, interessant. Anbefales!
1001-bok, Elidas 1001-sirkel.

Frakoblet av Johann Hari:
Interessant og lettlest bok om depresjon, med mange gode eksempler, egenerfaring og solid kildemateriale. Jeg synes ikke dette var så nytt, siden jeg har tenkt i de banene, og at vi i Norge hadde mer en slik forståelse i tidligere tider, i alle fall innenfor sosialt arbeid, men jeg husker at den biologiske måten å tenke på kom mer og mer inn utover 80-tallet, og at det ble diskutert en del. Korte terapier som kognitiv terapier på tre måneder, mer og mer medisinering tok over for lengre samtaleterapier og andre måter å forstå depresjon på. 
Hari er fra en generasjon som ble møtt med antidepressiva som svar på depresjon. Han gikk på det i mange år fra tenårene, men ble ikke bedre, heller værre på lengre sikt. Det var utgangspunktet for at han som journalist begynte å forske på temaet. 
Boka er oversiktlig og peker på mange områder som kan være årsak til depresjon, som arbeidsledighet, økonomisk problemer, tap av ymse slag, lite meningsfull jobb, flere måter man er frakoblet på istedet for tilkoblet, et problem i dag.
Anbefales!

Solsøsteren av Lucinda Riley
Den nyeste boka i serien om de syv søstre, en murstein, som handler om den berømte modellen Electra. Hun sliter med rus, doper seg med alkohol og kokain, har kjærlighetssorg, og går helt på trynet. Etter mye om og men blir hun overtalt til å legge seg inn på en behandlingsklinikk (AA), hun møter sin bestemor som opprinnelig er fra Kenya, og parallelhistorien er en rørende historie derfra.
Jeg var variert engasjert, men totalt sett likte jeg boka. 
Jeg stusset litt på behandlingsopplegget hun var på. Der måtte hun dele rom med 1-2 personer bl.a. Jeg trodde kanskje at personer som henne som hadde så mye penger kunne kjøpe seg et mer luksuriøst behandlingssted? Vel, vel, hva vet jeg om klinikkene i USA.

Det er nok nå av Linn Stalsberg
er en liten, veldig interessant og lettskrevet og lettfattelig bok om liberalismen, da spesielt den økonomiske- og hvordan den har påvirket samfunnsutviklingen de siste tiårene, hvor det kuttes i velferdsgoder og hvordan velferden og arbeidsmiljø/fagforeninger etc blir stadig mer truet.
Anbefales!





Film/serie fra bøker:
1. Outlander av Diana Gabaldon, sesong 5. Episode 11-12/12. Viaplay.

-
Jeg har også begynt å se Et sted å høre til på NRK.no, og er helt hekta. Er midt i sesong 2 nå.
Jeg ser også Capture på TV" Sumo sammen med min datter, den er også veldig spennende. Om dataovervåking og manipulering av sådant. (så ferdig i går kveld, fem episoder på rappen)



Unstad i Lofoten i dag, 1.juni. Nydelig vær. (foto: Anita Ness)



Jeg ønsker dere alle en fin juni og vakre sommerdager med gode bøker og skjønt vær:)


Oppsummering april-20. 9 bøker, 2777 sider
Oppsummering mars  7 bøker/ 2200 sider
Oppsummering februar: 13 bøker / 3935 sider
Oppsummering januar -20: 9 bøker/2571 sider


14 kommentarer:

  1. Du slo meg med èn bok denne måneden Anita :) Jeg har lest fem av dine, og Svart vann er nok den jeg likte best av dem. Takk for lenke og for diskusjon om tematikken, leser du Min mørke Vanessa kan du utdype enda mer, den var virkelig bra.
    Kos deg i Lofoten, jeg nyter de fine bildene du legger ut :)
    Jeg glemte å lese for mai, når det gjelder 1001-lesesirkelen, og nå ser jeg at du hopper over juni, tror du det er korona?

    SvarSlett
    Svar
    1. Oj, det var sjeldent..(at jeg slo deg;)) Har ikke rukket å lese noen blogginnlegg enda.
      Mørke Vanessa har jeg spurt om å få, så den håper jeg å få lest om litt.
      Jeg hopper ikke over juni, hvor ser du det?
      Jeg har lest Pesten som juni-bok, og leser boka for mars eller februar i juni.
      Takk for det Tine. :) I morgen drar jeg hjem igjen.

      Slett
    2. I avslutningen din ønsker du oss en fin juli :)

      Slett
    3. Oj, hehe... jeg trodde du mente 1001-sirklen. Skal rette opp, takk for hintet:)

      Slett
  2. Svart vann har jeg så vidt tatt en titt på, men klarer ikke helt å gå rett på den etter å akkurat nå er på slutten av Min mørke Vanessa, som handler om makt og overgrep.
    Serien et sted å høre til har jeg også kost meg med!og skal fortsette med det!
    Ser du koser deg i Lofoten, så håper vi på en fin juni, her er det 32 grader i dag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan jeg skjønne, hvis den er så sterk som jeg ha skjønt at den er..
      Ja, er det ikke en fin serie.:) Er i gang med sesong 2, det er så grusomt det de gjorde med James.
      Takk, fint her, men i morgen bærer det sørover igjen. Har skjønt at det er varmt fra Trondheim og sørover, ja. Her har det vært 16 i dag, ikke værste det heller.

      Slett
  3. Fin oppsummering, peoner er en av mine favorittblomster!🙂

    Har lest 7 av disse,og har planer om å få med meg boken til Ari Behn.

    Skal også få med meg "Et sted å høre til ",nå har flere nevnt denne så da er det bare å se hva det er for noe.

    Ha en fin juni, Anita 🙂

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha Beathe.:)
      Behns bok er absolutt å anbefale. Sikkert viktig å være forberedt på at dette er mørkt. Men det er du nok.

      Serien er vanedannende, men fin avkobling.

      Fin juni til deg også:)

      Slett
  4. Flott oppsummering. Har bare lest Inferno og søsterboken til Riley. Glemte å nevne seriene jeg ser på i min oppsummering. Har gjort fra meg Outlander, og savner den. Nå er det Et sted å høre til som fenger. Følger opp daglig, fjerde sesong nå. Har akkurat startet å se Fartsblind på NRK. Svensk krim. Og Dead to me, en creepy amerikansk serie på Netflix. Ha en fin juni, Anita.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det Åslaug.:)
      Ja, er ikke "Et sted å høre til" bra.:)
      Outlander også, det blir vel en stund til vi får sesong 6.

      Slett
  5. Det er noe eget med oppsummeringer. Det er inspirerende og koselig :)
    Jeg har kun lest to og en halv av "dine" (Smith og Goethe og halve Stalsberg).
    Gleder meg til å lese Kristjanssons nyeste
    Nyt finværet!

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du synes det..:)
      Jeg liker også å lese oppsummeringer,
      Spent på hvordan du liker Kristjanssons nyeste om Tranmæl.
      Takk, finværet kommer igjen i morgen, håper jeg. Du og.:)

      Slett
  6. For en fin oppsummering med mange leste bøker! Jeg er nysgjerrig på Inferno, og etter å ha lest det du har skrevet om den på instagram har jeg flyttet den høyere opp på leselisten. Ønsker deg en fin sommer :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha Birthe.:)
      Så bra at du ble inspirert til å lese Inferno.
      God sommer til deg også.:)

      Slett