onsdag 21. juni 2023

Rhodos juni -23 , del 1. Hotellet i Ixia

Det er på tide at jeg skriver litt om min siste reise til Rhodos, selv om mange av dere har sett bilder både på facebook og intstagram. Å lage egne blogginnlegg er noe spesielt. De forsvinner ikke, de blir i arkivet mitt og er lett å søke opp. Jeg reiste nedover 31.mai, fra en periode med skikkelig møkkavær i Trondheim.  Surt og kaldt i lengre tid, så gjett om jeg gledet meg til å komme frem til varmen.

Ganske trøtt etter en reise hvor jeg måtte stå opp i halv-fem-tiden for å dra til Værnes, kom vi omsider frem til hotellet. Jeg hadde bestilt transfer med Ving til dette flotte Sunprime-anlegget.  Her er min dør til min leilighet. At det skulle bli noen skjær i sjøen her, kommer jeg tilbake til. Førsteinntrykket var i alle fall bra.

Morratrynet gjør klart for en soveøkt på flyet til Rhodos. Sovemaske, oppblåsbar nakkepute og ørepropper er alltid med i sekken. Denne gangen hadde jeg også kostet på meg vindusplass fordi jeg planla å sove.

Nydelige blomster ved døra til leiligheten. Fint å bli møtt slik.

Vakre trær utenfor leiligheten. Jeg ser rett på stranda. de første timene sitter jeg bare her og glor, tar inn lydene fra havet, stillheten, duftene.

Jeg hadde bestilt en solo-leilighet. Ving har noen slike, og de selges kjapt ut. Jeg var heldig. Likevel ser denne ut som en vanlig leilighet for to. Hva er det som avgjør hva som kalles Ving Solo? Er det noe minus her, mon tro? I den første tiden tenkte jeg ikke på det, men det dukket opp.

Kjøkkenet i gangen. Helt enkelt, noe kjøkkenredskaper, servise for to-fire.

Badet helt greit, men noe slitt.  Fikk toalettpapir hver dag . Renholderen var innom hver dag, hun vasket også koppene og redde opp senger. Jeg fant dessuten spindelvev i korga under servanten. Det liker jeg ikke. Jeg har argusøyne, en egen radar for sånt, og nå begynte jeg å scanne resten av leiligheten... Hadde den ikke vært i bruk på en stund kanskje? Det skjedde også et par ganger til; i garderobeskapet- med en liten levende edderkopp, og under madrassen, ved sengebeinet. Ikke bra for meg med min edderkoppfobi.

Dette var koselig. Trivelig å bli møtt velkommen med hvitvin og glass.

Ut på terrassen med bok, kaffe og vin. Herlig!

Det er ganske nært flyplassen. Det gjør meg ikke noe at flyene stadig suser forbi.

På tide å ta seg en runde i nærmiljøet. For å få tak i lunsj, må jeg gå et lite stykke. Forbi et annet hotell for å komme til Beach bar og bassenget.

Det er deilig temperatur å gå i.

Hopper litt frem og tilbake her, siden det ble litt frem og tilbake. Måtte til resepsjonen for å finne ut av hvor Beach Bar var.

Her er bassenget. Her er det vanngym, men mine planer om å delta ble det ikke noe av denne gangen.  Denne uka var jeg altfor trøtt og sliten, og ble sittende på terrassen før jeg kom meg avgårde noe sted. Noen dager dro jeg til byen utpå ettermiddagen, andre dager gikk jeg og og handlet i butikkene i nærmiljøet i Ixia.

Endelig.  Nå fikk jeg min første faste gresk salat. Må ha det når jeg komme til Hellas.  Made specially for me. Den sto ikke på menyen, men hun i resepsjonen ringte og bestilte til meg. Det er god service.

Nå kommer flyet nærmere.
Jeg chattet med ungene mine om flyvende objekter..

En av sønnene spurte om jeg hadde sett flyvende biler.. Og så dukket denne opp...

Ja, vi har litt sær humor;)

Lokaliserer trimrommet. Hadde bestilt meg yoga et par ganger..  Men, det og ble bare stress for meg.  Denne gangen. Var absolutt ikke i særlig god form denne uka, lite energi, utmattet.

Men jeg nøt naturen, himmelen, stillheten, solnedgangen.. Og det var vel det jeg trengte. Bare ta det med ro, gå stille turer, ta inn, hvile..

Solnedgangen var så utrolig vakker denne kvelden, så jeg ble gående rundt å ta bilder.

Da mørket falt, gikk jeg i restauranten og kjøpte meg zoulaki av svin. Jeg foretrekker kylling, menn det hadde de ikke. Synes svinekjøttet var litt tørt, men grønnsakene var gode.
Maten på hotellet var forholdvis dyr. Betalte 16 euro for gresk salat, ca 23 for zoulaki (husker jeg rett), med vin og vann ble det ca 30 euro. Gikk man over gata der det er masse restauranter og tavernas, var det mye billigere. Dessverre orket jeg ikke det, da den trafikkerte veien gjennom Ixia gikk der, og det ble for bråkete for meg.  Jeg lagde meg derimot en del mat på rommet, og spiste fire ganger i Rhodos med sammen med Kjell, min gode gamle venn.

En av grunnene til at formen ikke ble bedre var at jeg sov så dårlig de første nettene. Å sove  dårlig eller fot lite og oppstykket tåler jeg dårlig. Det var mye lyd som startet tidlig, for eksempel av disse kantklipperne og motorplenklippere rett utenfor leiligheten. Jeg hadde propper i ørene, men det hjalp ikke så mye mot så kraftig lyd over lang tid. Veggene var dårlig isolert.

Mannebesøk;) Jeg hadde også trøbbel med en del maur som også krøp inn. Her kom det en mann og kostet dem vekk. Jeg sa fra til renholderen og hun kom og sprayet et par ganger. Det var god service, ikke noe å si på det, og renholdsdamen jeg hadde var helt fantastisk.

Lenge siden jeg har syslet med orakelkort. Puttet en kortstokk ned i kofferten før jeg reiste, og hadde glede av å trekke et kort ellet to hver dag. De ga meg fine og oppløftende visdomsord for dagen.

Før jeg fikk hjelp med maurene, googlet jeg og fant et råd om at kaffegrut kan holde dem unna. de liker visst ikke sterke lukter. Så det måtte jo prøves.. Renholderen var undrende, - is it coffee? Yes..

Her er reisebiblioteket mitt stablet, klar for litt lesing på senga etter den første dagen. Eteriske oljer er også med, gir avslappende duft som sprer seg i rommet. Lavendel kan også holde mygg på avstand.

Om leiligheten ellers, så var den ganske slitt. Sengeføttene bar preg av at det hadde  oversvømmelse . Det rant også vann inn en natt det regnet og en natt vannsprederne sto rett utenfor. Kanskje hadde den ikke vært i bruk på en stund, hva vet jeg.  Hadde forventet mer av et 4-stjerners anlegg og Sunprime. Anlegget var flott, men leiligheten hadde sine mangler. Om det var pga at det var Ving Solo og derfor en rimelige leilighet, aner jeg ikke. Jeg har skrevet dette til Ving også i deres reiseskjema etter hjemkomsten. Servicen var upåklagelig. Tror heller det ikke har vært så lett for grekerne å komme seg på fote etter finanskrise og korona.

God natt så lenge. Neste innlegg blir fra Rhodos by, og så kommer det et fra nærmiljøet og diverse.

Innlegg fra forrige reise til Rhodos: