søndag 25. juni 2023

Sommerbøker: Je m`appele Agneta av Emma Hamberg og Sommeren før dagen i mars av Marit Reisersgård

Når det er sommer, er det kjekt med noe lettere å lese. Noe som har med sommer å gjøre. Sol, ferie, jordbær. Begge disse bøkene har sommer i seg. Agneta reiser til Frankrike utpå sensommeren, men følelsen av sommer der der hele tiden, helt frem til det nærmer seg jul. Hos Sara i Reiersgårds roman  er på sommerferie med familien før den dagen i mars da hele Norge stenger ned og hun også, på et vis. Begge bøkene handler om samliv, ekteskap, midtlivskriser, men de utspiller seg på forskjellig vis.



*** Begge bøkene har jeg fått som leseeksemplar fra forlagene.***

Je m`appelle Agneta, 332 s
Aschehoug 2023

Forlaget om boka:
Personlighet kan tydeligvis deles inn i fargegrupper. Agneta 49 år føler seg helt gjennomsiktig, og synes hun går i ett med tapeten. Barna er utflyttet og melder bare når de trenger penger. Kollegaene bryr seg ikke om hva hun driver med, og mannen hennes driver med fuglekikking og ulike former for sport. Han forteller Agneta at kroppen er et tempel som ikke må skitnes til med usunnheter. Nei, det er granateplekjerner og Quinoa som gjelder. Agneta spiser gode oster og drikker vin i smug - mens hun ser på oppussingsprogram hvor de renoverer vakre franske gårder.
Så ser hun en jobbannonse: En eldre gutt i Provence trenger en au pair som snakker svensk. Agneta overrasker alle - inkludert seg selv, med å svare på annonsen, og få dager seinere er hun på vei til sitt livs eventyr.


Denne boka likte jeg godt. Det tok litt tid før den satt, i starten kjedet jeg meg litt, men da Agneta dro til Frankrike og traff den gamle demente Einar og alle de andre rare og snille folka, ble jeg sjarmert. At jeg kjedet meg litt i starten, trenger ikke å bety noe annet enn at den ikke passet akkurat da jeg begynte på den, det var noe med humoren da som ble litt mye. Litt som Ingrid Winther x10. Men sånn trenger det ikke bli for deg. Jeg anbefaler absolutt boka som en deilig sommerbok, rørende, morsom, herlig. Rett og slett en feelgoodbok. :)

Smakebit fra boka: 
    "They were really beautiful. Like a work of art. My underwear is more like after the war. No nice"¨
     After the war. Sammenlignet jeg nettopp underbuksene mine med noe etter krigen? Disse menneskene har jo opplevd krig , for svarte! Du kan ikke vitse om krig her, Agneta." S.117




Sommeren før dagen i mars, 268 s
Cappelen Damm 2023

Forlaget om boka:

Sommeren før dagen i mars er et intenst relasjonsdrama, om en moderne kvinnes midtlivskrise.

Hva ville du gjort hvis du var et sted du ikke hadde lov til å være da landet stengte ned i mars i 2020?

En dramatisk dag i mars danner rammen for denne fortellingen, om en kvinne som blir tvunget til å ta et nærmest umulig valg. Hun må bestemme seg for om hun skal dra hjem til den kjedelige, men trygge ektemannen Jørgen eller bli værende hos den livsglade kunstneren og elskeren Andreas. Konsekvensene vil bli dramatiske uansett hva hun bestemmer seg for, ikke bare for henne selv, men også for de som står henne nær.


Jeg har lest krimbøker av Marit Reiersgård som jeg har likt godt. Under feelgoodfestivalen i vår deltok Marit med denne boka. Selv var hun ikke enig i at dette akkurat er feelgood, noe hun hadde diskutert med forlage. Hun godtok imidlertid at den kunne høre hjemme på festivalen. Feelgood kan jo være så mangt. Etter å ha lest boka, kan jeg si meg enig med Marit. Dette er ikke en roman jeg vil kalle feelgood. Jeg er derimot enig i omtalen fra forlaget over, at det er et intens relasjonsdrama om en moderne kvinnes midtlivskrise. Vi følger Sara fra sommerferien med familien året før da alt skulle bli så bra, til dagen i mars da hun har løyet for ektemannen om at hun er på jobb, og hva skal hun gjøre da meldingen om nedstengningen kommer fra Erna Solberg. Skal hun dra hjem eller bli? Det er dette boka dreier seg om, tilbakeblikk til ferien i fjor, og treffene med Andreas, kunstneren. 
Det er intens, det meste foregår i Sara sitt hode, i alle fall med Saras perspektiv.  Marit Reiersgård skriver godt og med snert, men jeg blir dessverre aldri grepet av historien. Men det er meg. Jeg er ikke så glad i historier om utroskap, og midtlivskriser har vi lest en del om de siste årene. Som en studie i en kvinnes tanker og følelser rundt sin situasjon er dette er bok verdt å lese. Den har også en spenningsfaktor i hva som skjer den dagen i mars, hva velger hun, hva skjer..  Jeg innrømmer at jeg heller vil lese krimbøkene til Marit Reisersgård og håper det blir flere av dem:)  Denne boka kan anbefales for den som liker historier om samlivskriser og midtlivskriser med litt spenning. 
Bonus for nydelig forside. Forfatteren har skapt seg en kjole og smykke med forsidebildet, lekkert.

Marit Reiersgård bokbades på feelgoodfestivalen.


10 kommentarer:

  1. Har lyttet til begge disse og likte de godt. De handler jo som du sier om det samme, samtidig er det vidt forskjellige bøker. Jeg diggt jo Einar i den Emma-boken, herlig type!

    Boken til Reiersgård fikk jeg signert i posten etter jeg hadde lyttet til den,så godt mulig at den blir lest igjen slik at jeg kan skrive noen ord om den.

    Nyt søndage, Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra du likte dem:)
      Einar var en herlig type og så levende skildret:)

      Takk, her har det vært varmt i dag. Natta nå.. zzzz

      Slett
  2. Emmas bok har jag läst, tyckte den var OK, men var inte överförtjust. Den andra blev jag nyfiken på nu.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra du ble nysgjerrig på den andre da.:)

      Slett
  3. Jeg er helt enig med deg at sommeren duker for lett lesning. Takk for innspill til det, selv om bøkene kanskje ikke fristet så veldig. Visste ikke at Reiersgård hadde skrevet feelgood (som ikke er feelgood) men liker godt krimmen hennes :)
    Heldige deg som ikke har blitt kjent med August Strindberg enda, det er krim helt etter din smak, det lover jeg deg <3

    SvarSlett
    Svar
    1. Usikker på om dette er bøker for deg, ja...
      August Strindberg skal jeg nok bli kjent med en dag.. Men du vet, så mange bøker, så alt for mange bøker...

      Slett
  4. Emma Hamberg är perfekt sommarläsning.

    SvarSlett
  5. Hamberg känner jag till men inte Reiersgård. har inte läst något av någon av dem. tack för smakebitarna!

    SvarSlett