søndag 30. juli 2023

Oppsummering juli-23

I juli ble det mindre lesing enn forventet av en eller annen grunn. Jeg har stort sett vært hjemme, men med familiebesøk en ukes tid, samt at jeg var fire døgn på skriveferie på Hotell Borge på Husøy og noen dager hos min søster i Sandefjord på tampen av juli, så gikk en stor del av måneden til sosiale aktiviteter. Derfor ble det mindre lesing, og mindre skriving. Jeg la redigering av boka mi på hylla, men kom i gang igjen mens jeg var på Borge. Nå sitter jeg i Sandefjord, etter dager med fine korte utflukter til besøkshager, kunstgallerier og kafeer, og en bursdagsfeiring av min nevøs datter og herlige måltider. Over til månedens bøker: 


Artig utstilling med vintage bøker i Alonsohuset i Sandefjord.


Bøker lest: 
1. Øst for verdens ende av Jon Ståle Ritland: dikt, leseeks, norsk23, 62 s
2. Det brennende bladet av Katrine Engberg: Krim, Danmark, leseeks, 392 s
3. Brytninger av Tonje Lissandrin : noveller, norsk23, Italia, leseeks, 133 s
4. Svaber av Zahid Ali: Krimish humor, leseeks, norsk23, debut, 267 s
5. Gladere mage, gladere deg av Gry Hammer: sakprosa, helse, norsk23, leseeks, 203 s
6. Den blå villaen av Eva Franz: Krim, leseeks, Finland, 256 s
7. Den som hengir seg til djevelen av Lars Helle: Krim, leseeks, norsk23, Norge/Irland, 484 s
8. Etterpå er vi alle kloke av Jan Mehlum: Krim, norsk23, leseks, 352 s
9. The solo female travel book av Jen Ruiz: sakprosa/reise, kjøpt, USA, 111 s
10.  11% av Maren Uthaug: leseeks, Danmark, 351 s

SUM: 10 bøker / 2611 sider 

5 krim/ 1 roman ikke-krim
1 diktsamling
1 novellesamling
2 sakprosa

0 1001-bøker
0 frahylla

9 leseeks/ 1 kjøpt

Land besøkt: Danmark (2), Italia, Finland, USA 

Det ble lest en del krim i juli. Alle var helt ok, gode krim å lese. Jan Mehlum sin siste krim har jeg ikke rukket å blogge om. Leste den på vei sørover. Jeg har lest mye av Mehlum og har stor sans for bøkene. I Etterpå er vi alle kloke handler det om justismord. Svend Foyn blir utskrevet etter en alvorlig skade fra forrige bok, men greier ikke å ta det med ro da han får en krevende sak i fanget. Klienten dør under mistenkelige omstendigheter før Foyn har bestemt seg for å på seg oppdraget, men han føler en forpliktelse til å følge opp saken. Klienten mente at hans onkel Freddy ble feilaktig dømt for et drap for mange år siden. Foyn merker snart at han begynner å rote i et skummelt vepsebol. Noen mektige vil ikke at noe med den gamle saken skal frem i lyset. Interessant, men litt annerledes enn tidligere av Mehlums bøker. Denne har mange aktører og det er litt å holde styr på som går lå bekostning av drivet i boka, i alle fall i starten. 

Jeg har heller ikke blogget om Brytninger av Tonje Lissandrin, men har skrevet litt om den på instagram. Novellene er fra Italia i forskjellige tidsepoker. Det er varierende noveller i fortid og nåtid, noen ganske ekle, andre fine, fra forskjellige steder i nord, flere fra Venezia. De krever litt å lese, språket er fint, det lønner seg å lese de flere enn en gang. Man må være påkoblet, våken mens man leser disse. Mulig jeg skriver mer om novellene senere. 

11 % av Maren Uthaug har jeg nettopp lest ferdig, det kommer omtale. Jeg er ambivalent.




Lene Lauritsen Kjølner og meg på Oliva-tour. Kjempetrivelig, Vi var innom flere åsteder fra bøkene hennes om privatdetektiv Olivia. 


KULTUR: Utstillinger, litterære arrangement og hendelser: 
1. Kino med barnebarnet: Ruby Sjømonsteret (Trondheim kino)
2. Skriveferie på Hotell Borge i regi av Tekstuniverset 24.-28. juli
3. Olivia-Tour med Lene Lauritsen Kjølner i Tønsberg/Husøy 26.juli 
4. Diverse kunstutstillinger i Stavern med søster Heidi 29.juli. (Marit SkyerTurid BogstadSylvia Bogstad, DIGG Kunst. Jorunn Strand m.fl.)
5. Atelier Mette Ballestad i Stavern sentrum 29.juli. Fotografier av forlatte hus i Brasil, der naturen har tatt over. Utrolig vakre og spesielle. 
6. Utflukt til Alonsohuset med hagevandring, galleri, vintage og hyggebutikk, 30.juli. 


Bildeklipp fra hendelsene: 


På Olivia-tour med Lene L Kjølner. Her poserer Lene på åstedet med boka.

Tenker å lage eget innlegg senere. 



Jeg leser egen tekst på Åpen Mikrofon på Hotell Borge. Skummelt, men godt å ha gjort det. Tilbakemeldingene var gode. Artig:)




Heidi og meg på kunstutstillinger i Stavern. Bilde av Turid Bogstad, spennende teknikk. Minnet meg om Medea/Medusa (har nettopp lest 11 %, der en av karakterene het Medea , hun omga seg med slanger)



Nydelig fotoutstilling i Stavern, men der fikk vi ikke ta bilder, så jeg tok et par av innganspartier. Atelier Mette Ballestad har egen fb-side og instakonto, der man kan se noen av de flotte bildene fra Brasil.



Søndag ble det fin tur til Alonsohuset med besøkshage, hyggebutikk, vintage, kafe og galleri. 



Avslutning med nydelig kaffe og sorbet.



Relax



Vel hjemme hos søster Heidi, full avslapning med bok i hengekøya. Innspurten på 11 %, som vi også diskuterte på Hotell Borge.


Med dette ønsker jeg deg takk for følget i juli og en flott august:) Kanskje er du i gang med å planlegge høsten? Hva skal du lese? Nye mål? Ferdig med ferien?

Selv skal jeg lese mer av det jeg har i stablene fra juni. I tillegg starter bokhøsten med mange spennende nyheter. Jeg skal også lese 1001-bøker, det har det vært litt tregt med i det siste. Jeg har bestilt meg billett til Linn Ullmann på Litteraturhuset i Trondheim i august, sammen med flere fra ei bok/skrivegruppe jeg er med i. Tore Renberg kommer også til høsten, den skal jeg også kjøpe billett til. Ellers blir det krimhelg på Osterøy i september å se frem til. Jeg ønsker også å dra til Oslo å se Miss Saigon, hvis det lar seg gjøre. Mange av forestillingene er billettene er allerede utsolgt. Og så blir det en tur til Lofoten for å besøke barnebarna igjen i august. Det ser jeg også frem til..)

Uansett hva du skal ; ha en fin sensommer:) 





12 kommentarer:

  1. Ser ut til at du har hatt en fin juli måned,Anita! 10 bøker er bra med tanke på alt annet du har gjort denne måneden. Jeg har lest tre av dine , blant annet Uthaug sin som du er ambivalent til. Blir spennende å lese omtalen din når den kommer.
    Herlig med en Olivia-utflukt med forfatteren selv, og Brytninger skal jeg lese i løpet av høsten tror jeg.
    Takk for fine bilder fra det som ser ut til å være en fin måned :-)

    Ønsker deg en fin (lese)måned i august, Anita :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, ja, den skal man ikke klage på. Men det går fortere enn man tror, hver eneste gang..og nå er det august.

      Skrev du omtale av 11 %? I tilfelle må jeg ha gått glipp av den.

      Takk, det samme Beathe:)

      Slett
  2. 10 bøker er bra innimellom alt det sosiale. Eg skal og sjå/høyre Tore Renberg og gler meg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, ja det er det.. De fleste leser jo langt mindre. Men det var bare det at jeg trodde jeg skulle lese mer av stablene mine;)

      Renberg blir nok bra:)

      Slett
  3. Så koselig innlegg Anita, skal si du har hatt en allsidig sommer, og virkelig fått jobbet med boken din.
    Planen min for august er å lese meg ned i bunken av bøker som ikke ble lest i sommer, har ingen prosjekter annet enn å lese de tre bøkene jeg kjøpte på ferie.
    Jeg har en strekk i venstre hånds fingre, så det er skikkelig vanskelig å skrive på pc, så det blir nok en stund til jeg kan blogge om Irland.
    Håper du har det fint :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk Tine:)
      Da er vi flere som har samme lese-fra-sommerbunken-plan,

      Kjedelig å ikke få til å skrive på pc, men det går vel over etter hvert. Og så kan du lese inn teksten, vet du..går på google.doc i alle fall. Kan ikke skryte på meg å ha brukt det selv, men kom på det nå. Men brukte talefunksjon på kommentarer på fb osv..
      Ser frem til Irland-innlegg når den tid kommer:)

      Slett
  4. Alltid kjekt å lesa dine oppsummeringar!
    Har faktisk lest tre av dine julibøker, no i juli. Vart terningkast 4 på alle, men likte nok Mehlum best av dei. Er i gang med ein samleomtale.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det Berit:)
      Mehlum sin var ikke dum, mulig det var meg som var litt utålmodig med alle navnene og opptakten til resten av boka.. Det lå jo i kortene hva som skjedde.
      Tenker at 3/4 er det jeg ville satt på den, tror jeg ga den 3 av 5 stjerner på Goodreads.
      Likte Lars Helle sin krim best av de jeg leste. Det var en type bok jeg gleder meg til å lese videre i. :)
      Ser frem til din samleomtale:)

      Slett
  5. du har jo hatt en flott juli måned med stor variasjon av opplevelser og fått lest div bøker.
    Nå drar jeg på ferie med to venninner til Polen. Det skal bli deilig, og gleder meg til åpningen av utstillingen vår i byen Plock. Det har vært et forferdelig Kafka prosjekt å fylle ut alle papirene, med div. kopier i post og på email.
    Ha en fin august!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har vært en fin måned, som gikk så alt for fort..
      Blir sikkert fint med en tur til Polen, kos deg:)
      Og lykke til med utstillingen:)
      Takk, det samme til deg:)

      Slett
  6. En spennende måned, Anita! Både med begivenheter, bøker og kultur :)

    SvarSlett