fredag 4. august 2023

30 timer i Oslo . Munchmuseet og Deichman. 1.-2. august - 23- Miniferie.

Hvordan planlegge et par korte dager i Oslo når man sliter med utmattelse og gjerne vil ha med seg mest mulig?
Jeg har vært fire dager på Hotell Borge i Tønsberg på skriveferie og deretter noen dager i Sandefjord hos min søster. Jeg tok tog nedover  fra Trondheim, noe jeg synes ble en slitsom reise. Bestemte meg for å ta fly hjem fra Gardermoen, noe som ble rimeligste alternativ fremfor Torp, og like rimelig som tog hele veien. Hvorfor ikke legge inn en overnatting i Oslo , tenkte jeg. Så kan jeg se Munch-museet og Deichman som jeg ikke rakk sist jeg var i Oslo. Sjekket priser etc og bestemte meg for det. Jeg er medlem på et par hotellkjeder og har LO-rabatt også. Det viste seg at jeg hadde nok poeng til en bonusnatt på Comfort Express Youngstorget. Der har jeg bodd før og jeg liker meg der. Det er enkelt og greit, og frokost trenger jeg ikke.
Så da ble det sånn. Ca 10 minutter å gå til Deichman og litt lengre til Munchmuseet, helt innafor.

Det ble en del tog og buss for tog og tog.  Fra Sandefjord til Stokke tok jeg tog. Fra Stokke til Asker ble det buss for tog. Her står jeg i Asker og venter på toget til Oslo S. Nå var det i alle fall oppholdsvær, på vei ned til Tønsberg høljet regnet ned .

Endelig Oslo igjen. Jeg må porsjonere aktivitetene, og passe på å hvile nok mellom slagene. En ting per dag er egentlig nok for meg, spesielt når jeg har reising på samme dag.

Dette var planen for dag 1:
1. Gå til hotellet. ca 10 min, men må regne med mer pga tung koffert og sekk og mye folk i gatene. Det var jo Norway Cup også, noe som vil merkes.
2. Spise medbrakt matpakke på rommet/hotellet.
3. Innom Den lille Arkana på Youngstorget, for å ta en titt.
4. Innom en butikk for å kjøpe nøtter og farris.
5. Innom Sunkost for å kjøpe MCT-olje i pulverform. Hadde sjekket hvilken Sunkost som hadde den inne på forhånd.
6. En kjapp tur innom Polet på Oslo City.
7. Deichman.
8. Tilbake til hotellet og slappe av resten av kvelden. Blogge og lese litt kanskje Kjøpe billett til Munchmuseet dagen etter, sjekke meny på restauranten.

Selv små gjøremål, ser mye ut når man lager en slik liste.
Og ting tar tid. Det kryr av folk på Oslo City og i gatene. Jeg var helt svett da jeg kom på hotellet, det var en del motbakke opp til hotellet og med tung bagasje fikk det pulsen kraftig opp. Rene treningsøkta.
Det vet jeg fra før, så jeg valgte å hvile litt på rommet før jeg gikk ut.  Jeg spiste medbrakt mat fra søster Heidi i Sandefjord og nå gjorde det godt.  Kaffe fikk jeg gratis i resepsjonen. Rommene er helt enkle, men det er greit. Jeg måtte også slenge meg nedpå senga litt før jeg gikk ut.
Brukte Google Maps for å finne butikkene i strøket som jeg skulle innom. Bortsett fra Den lille Arkana, som lå rett bortenfor hotellet.

Den lille Arkana har vært en av mine favorittbutikker i årevis, men jeg har vært mindre der i de siste årene. Jeg ville bare stikke innom for å se hva de hadde, siden det lå nært hotellet. Dessuten samler mitt lille barnebarn på krystaller og steiner, og det har de nok av her. Et uendelig utvalg. De er heller ikke billige, men jeg fant et par fine små han skal få.

Jeg får alltid en ro av å være her inne. Det er dempet rolig musikk, deilig røkelse, god atmosfære. Jeg fikk lyst til å kjøpe meg et par bøker og en kortstokk, men jeg har nok stokker hjemme, dessuten driver jeg og selger unna en del . Før samlet jeg på vakre orakel- og tarotstokker. Men det kommer stadig nye, og noen av dem fikk jeg lyst på. Orakelkort er ti vinden igjen, har jeg inntrykk av. Jeg ble ganske lenge inne i butikken, så mange krystaller jeg fikk lyst på. Kanskje trenger jeg noen nå.. tenkte jeg. Og så så jeg en bok av Julia Cameron jeg fikk lyst på. Jeg holdt igjen kjøpelysten, men gikk tilbake dagen etter. Fikk ikke fred for den boka. Om kvelden googlet jeg opp bøkene hennes, The Artist`s way, og de andre. Bestille? Jeg får starte med Morning pages , tenkte jeg. Hennes originale metode, journalen for morgensider som følger et program- et 12-ukers kurs. Jeg har hørt mye om skriving av morgensider, men det har i grunn ikke appellert sånn til meg. Både Ida Jackson og andre skrivekurslærere har anbefalt det. Men da jeg så boka hennes, fikk jeg lyst til å prøve, og se om jeg finner magien med denne type kreative skriving.

Utenfor Den lille Arkana står en engel. På platået her, er det også noen spisesteder og søte kafeer. Man ser rett ned på Youngstorget.

Neste stopp ble Norli Eldorado, siden jeg gikk forbi. Men den er ikke som før, jeg synes den har tapt seg. Likevel finner man bøker... Denne fikk jeg lyst på, men holdt igjen kjøpetrangen. Tenkte også på kofferten som var tung nok allerede.

Folksomt.

Nå ble jeg ferdig med både Polet og Gunerius, det tok sin tid pga mye folk. Jeg gikk innom Shangri-La før jeg gikk til Deichman. Kanskje hadde de noe rart til barnebarnet mitt der også.

Og det hadde de, haitenner fra oldtiden. Må jo være midt i blinken, Og en krystall til, ble det også.
Nå ble klokka 18.00, og da stengte de.

Deichman neste. De har åpent til 22.00, og jeg synes jeg hadde god tid. Men nå var det tid for mat igjen. Jeg ser at det er en kafe der ved inngangspartier, perfekt.

Masse fine skulpturer overalt i Bjørvika.

Hadde et nødvendig ærend her før mat. Moderne skilt, oppdatert med flere kjønnskategorier. Stilig.

Mye flott kunst også inne på Deichman hovebibliotek i Bjørvika.
Et fantastisk bibliotek. Ikke rart det ble kåret til verdens beste i 2021.

Utsikt fra kafeen. Centropa. Mot Operaen.

Dette var deilig. Grillspyd av svin, da de hadde gått tom for kylling.  Tomatsalat med en ost som ligner mozzarella. Et glass chardonnay.  Litt høy musikk her, ellers veldig fint sted.

Klar for selve biblioteket, med avdelinger i flere etasjer.
Fant meg en diktbok og flere andre bøker. Et imponerende utvalg.

Dro med meg denne bunken ned, ordnet lånekort og lånte dem med meg. Man må registrere seg for å få digitalt lånekort. Men det er ikke noe synkront samarbeid med de andre bibliotekene, så man må passe på å levere dem inn i god tid før fristen, pga postgangen. Jeg har Norgeskort, men må likevel levere dem inn slik at de kommer frem til Deichman før fristen går ut.

Kunst.

Avdeling for reiselitteratur og geografi. Her satte jeg meg ned. Nå begynte føttene å bli slitne. Det er masse fine sitteplasser, oaser, stillerom, møterom, aktiviteter for store og små her.
Jeg traff en renholder i heisen. Hun sa jeg kunne være glad for at jeg var her så sent, for det var mye roligere da enn på dagtid. Da var det alltid fullt av folk og masse unger.

Vel ute igjen, med sekken full av bøker, Jeg drasset med meg lesestoff og laptop, men det var det ikke tid til. Nå skumret det mot kveld og med det vakre lyset måtte jeg bare rusle litt på Operaområdet før jeg dro tilbake til hotellet.

Masse folk ute for en kveldstur.

Ikke rart, så vakkert som det er her.

Bak meg se du Munchmuseet som er planen for morgendagen.

Det var ikke så langt unna som jeg trodde.

Og her oppå taket, er det fugler eller folk, mon tro?
Så små de er,  det viser hvor stort det er.

På rommet igjen med innkjøpt vin og eteriske oljeblandinger mot stress som jeg fant på Sunkost til rabattert pris. Smurte meg inn her og der, dusjet puta før jeg la meg og sov godt. Måtte ligge en stund med føttene i været, for de var skikkelig slitne.
P.S. Angående vinen, så er dette små hendige 1/2 liters kartonger, egnet for kort opphold. Blir den ikke drukket, er den grei å ta med i kofferten hjem.  Man trenger ikke å gjøre det dyrere enn nødvendig. Sparte penger kan heller brukes på et måltid eller et ute glass ute.  Det blir dyrt nok likevel. Jeg koser meg ute, men balanserer med noe enklere og billigere innimellom. De selger vin i resepsjonen, men med en tur innom Polet, sparer man litt på det også, hvis man vil ta seg litt vin på rommet om kvelden.

DAG 2. Munchmuseet, Bjørvika og hjemreise.

Dagens plan:
1. Sove litt ekstra.
2. Dusje
3. Hente kaffe i resepsjonen.
4. Drikke kaffe og lese før jeg går ut.
5. Stikke innom Lille Arkana og kjøpe Morning Pages Diary.
6. Oslo S for å oppbevare bagasjen,
7. En kjapp tut innom Shangri La for å kjøpe noe jeg glemte i går. (ligger like ved Oslo S)
8. Lever inn to bøker på Deichman.
9. Kl. 14.00 Muncmuseet. Starte med sen lunsj, se utstillingene.
10. Rusle rundt i Bjørvika, spise før jeg tar toget hjem.

Det blir mange bilder her. Jeg sliter med begrensingens kunst. Mye av dette legger jeg ut for egen del, slik at jeg har det som et arkiv for senere. Bare scroll forbi til du finner noe interessant.

Hotellet har en deilig og enkel takterasse med formidabel utsikt.  Jeg tok med kaffen ut og leste/skummet gjennom boka av Kjersti Wold som jeg lånte. Jeg fant mye interessant her, og vurderer å kjøpe den. Den tar også for seg skriving av slektshistorie som jeg selv holder på med. Tok bilde av sidene til eget bruk, inntil jeg får kjøpt boka. Valgte å levere denne tilbake, pluss en annen bok,
for å begrense vekta i kofferten, som begynte å bli faretruende tung.

Interessant. Akkurat hva jeg trenger.

MUNCHMUSEET

Jeg brukte en del tid på å få levert bagasjen på Oslo S, finne ut av systemet. Jeg var helt svett etterpå, og kom dessuten litt på overtid til tidspunktet som jeg hadde kjøpt inngang til. Det gikk imidlertid fint.

Små fine badeplasser i området.

Klar for inngang til det nye Munchmuseet. Har vært på det gamle på Tøyen minst et par ganger før, men dette nye er mye større. Et spesielt bygg som har fått mye oppmerksomhet. Jeg så også en serie på NRK hvor de viste prosessen under byggingen og hvordan de planla farger i rommene og hvordan de skulle få de store maleriene inn i de øvre etasjene. Et imponerende arbeid, så man blir helt andektig.

Men først, igjen; mat. Det måtte til før jeg entret etasjene og utstillingene. Spekefat, eller noe fransk på C som det så fint het. Vinen fra Sicilia, navnet har jeg glemt, det var noe som lignet på Kjakkaria, en naturvin til 145,- pr.glass. Med de prisene holder det med ett glass. Men god det var den.
NB! det går rulletrapper og heis opp og ned.

Utsikt fra kafeen, med The Mother til høyre. her satt jeg lenge, det var så avslappet og deilig, med herlig retro musikk, passe høyt.

Marianne Bratteli sin utstilling var over dagen før, men resten var åpent.

Ser ikke noe poeng i å vise en drøss med bilder, men et lite utvalg ønsker jeg å ta med. Den første utstillingen heter Alt er liv, og den er tidsbegrenset. En spesiell utstilling med gamle tekster og tegninger, veldig interessant. De er samlet i en praktbok kalt Kunnskapens tre.

Jeg synes det er artig å se  slike forarbeider til kunsten. Tenke at dette er hans håndskrift, hans metode, slik han jobbet.

Noe som endte opp i denne skissen, før det ble maleri, Han skapte ofte mange bilder av det samme motivet.

Selvportrett malte han også mye av.

Et miljøbilde av en av salene.

Det er rart, eller ikke, hvordan man ser bildene forskjellig gjennom årene. Første gangen jeg var på Munchmuseet ble jeg opptatt av Syk pike.  Samt angsten hans. Nå var det andre ting; drikkingen, så mye syk han var, at han måtte slutte å drikke. Hans eldre dager. Portrettene, og livsløpet som helhet. Utviklingen i kunsterskapet. Det er alltid noe nytt å oppdage. Munch blir man ikke ferdig med etter et besøk.

Eksempel på tema utstillingen bra bygd opp rundt. Jeg bruker alltid god tid i museeer og gallerier, leser tekstene, setter meg inn i konteksten. Lar bildene synke inn.  Noen bilder gjør mer inntrykk enn andre, ofte gir bilder og tekst sammen meg mye.

SKRIK- rommet. Her var det fullt. mange ville ta selfies hvor de later som de skriker ved maleriet.

Portrett av August Strindberg. En av mange venner han portretterte fra bohemenes tid i Paris og Oslo.

Så fint skrevet om å føle seg ensom, alene, noe Munch tidlig ble opptatt av.

I 60-årene tok han selfies med kamera. Det synes jeg var litt morsomt.

Han malte også seg selv med flasker, med vin. Han drakk periodevis mye.

Om seg selv. Selvet, selfies.

Monumental inneholder de enormt store verkene. Noen er bestillingsverk til Aulaen, som Solen og Menneskeberget. (husker jeg rett)  Fantastiske arbeider. Jeg synes også det var godt å komme inni et lyst rom med lysere malerier. Disse ble malt i godt voksen alder, etter mange frustrerende år som utskjelt og misforstått, var han nå meget anerkjent..

Munchs skygger. Et interaktivt rom som viser hjemmet hans på Ekely i Oslo. En eiendom han kjøpte senere i livet og hvor han bodde til sin død.

Kaoskammeret. Munch likte å leke, og han elsket kaos. Han hadde det rotete hjemme.
Dette rommet innbyr til at publikum skal leke. Primært for barn, men det var mest voksne her. Mange lå og slappet av..

Jeg benytter sjansen, jeg også, Mine føtter lengtet etter å slenge seg nedpå, og det kunne de her.

Leke litt, også.. hvorfor ikke? Blir aldri for gammel til å kle meg ut:)

Måtte innom Sky Bar en tur også. Tenkte å ta et glass vin der, men fant meg ikke tilrette. For stivt kanskje. Men jeg tok noen bilder. Fantastisk utsikt.

Jeg synes det grå husene var så artige.

På vei ned møtte jeg på denne køen av folk som ville inn. Jaggu glad jeg ikke var en del av den.
På onsdager er det gratis inngang mellom 18.00-21.00. Heller betale meg inn og slippe det stresset. Men det er en fin mulighet for folk som har minimalt med penger. Jeg så de hadde gratis inngang i Picassomuseet i Malaga også, på visse tidspunkt, med laaaang kø. Her må man gjøre valg med tanke på bruk av energi og tid.

En liten pose med souvenirer ble med hjem, må alltid det. En sitatbok av Munch, en notatbok med Solen på, et dyrt bokmerke av Starry night. (har glemt hva det heter på norsk, tittelen minner meg forresten om filmen om VanGogh.)

Hold ut. Vi er snart ferdige.
Jeg kunne ha kuttet ut dette bildet, siden jeg har to fra toppetasjen, men her ser vi det nedenfra da. Dit skal jeg. Ser det er spisesteder overalt i området der. Å gå så mye rundt, rekker jeg ikke før toget går. Jeg må prioritere å få i meg litt mat. Det tar på å gå på museum, særlig når det er så stort som her og det blir så mye gåing. Jeg har taimet at jeg har en time på meg til jeg må gå til Oslo S.

Men jeg må jo stoppe og ta bilder hele tiden.. Tar tid det og. Munchmuseet fra en annen vinkel. Det skjeve tårnet. Utskjelt og elsket. Rart hvordan man venner seg til ting.

Hele området har blitt så fint. Det er stilig, byggene er variert, men passer til hverandre, i vakker harmoni med sjøen og byen. En ny og levende bydel med plass til alle aldre, alle typer folk, og fredelig. Jeg likte meg her.

Kart over området som ikke er så stort.

Operagata, mot Barcode lenger bort, butikker, kafeer, spisesteder.

Ny vinkel til Munchmuseet.

Det ble litt mat på iBaren,  scampi i smør- og chilisaus,  følte meg som i Spania. Med et lite glass hvitvin, som kostet skjorta. Men det var dyrere på kafeen på Munchmuseet.

Kl. 19.00. Gå til Oslo S, ta toget 19.25. Forsinket, toget kom 19.45. Litt kortere tid på Gardermoen, men rakk det med god margin. Et punktlig Norwegian fløy meg til Værnes. Tog derfra, og var hjemme hos meg selv ca 23.40. Kaputt.

FAKTA:
Deichman - gratis. Har kafe og restaurant. Sjekk hjemmesiden for mer info.
Munchmuseet- 160,- for inngang. Har kafe, restaurant, Sky Bar, museumsbutikk. Gratis inngang onsdag 18.00-21.00. Sjekk hjemmesiden for mer info og åpningstider.
Bagasje oppbevaring Oslo S: 39,- pr time for medium Boks (medium koffert og sekken min), 189,- for mer enn fem timer.
Hadde jeg bodd nærmere hadde jeg hatt bagasjen på hotellet, men denne dagen ble det for strevsomt, siden jeg skulle være i Bjørvika til jeg dro hjem.
Tog til Gardermoen 118,- . Obs- Flytoget er en del dyrere. Jeg tar som regel lokaltog/regiontog. Går omtrent like fort og ganske ofte.

Bøkene som ble med meg hjem fra ferien. To av dem kjøpte jeg av forfattere jeg møtte på Hotell Borge; en barnebok ; De tre smiler til barnebarnet av Astrid Ladderud og en bok om Søknadsjubel med arbeidshefte. Det finnes mange muligheter til å skaffe seg inntekt på kunstnerisk arbeid. Mulig ekstrainntekt som pensjonist?
The artist`s way- Morning Pages Diary, notatbok med Solen og sitater fra Munch.  Jeg fikk også en Petra julebok av Lene Lauritsen Kjølne da jeg var på Borge, men den skal presenteres i et annet innlegg.

Har du hengt med så langt?

Det tok sin tid å lage dette innlegget. Jeg kjenner det i skriveskuldra. Jeg burde delt det i to. Jeg ser det nå. Men jeg håper du fant noe interessant likevel.

Planlegging er et must når man har lite tid, og/eller begrenset med krefter. Jeg hadde lyst til å være mer i ro på hotellet, men poenget var å få med meg Deichman og Munch, så da skulle jeg det. Ved forhåndskjøpt av billett til Munchmuseet, hadde jeg en ramme å gå etter som jeg måtte følge. Jeg la inn god tid før jeg dro dit for å slappe av litt før jeg dro ut. Jeg hadde ordnet meg med sen utsjekking, gratis som Choice- medlem .

1. Om jeg hang med? for en koselig tur du har tatt oss med på, takk Anita. Jeg er i siste del av første økt i dag (lese, duolingo, lese blogger) og nå kjenner jeg at jeg skal gjøre det som du er så flink til, legge inn pauser :)
    Jeg har vært på Deichman, Operaen og Munch, flotte steder å besøke. Dessverre er jeg ikke like flink å bruke masse tid, men skal plukke med meg det lille tipset fra deg også.
    Kanskje jeg også skal bli Choicemedlem og få sen utsjekking, på hotellet i Dublin ble vi kastet ut kl. 10, og jeg som var dårlig og bare skulle vente på de andre til kl. 16, måtte være kreativ.
    Ha en super lørdag Anita!

1. Så godt å høre at du hang med Tine:)
      Det var jo velkjent for deg dette, disse stedene. Måtte lese gjennom ditt innlegg fra besøket på Munch etterpå.
      Du opplevde en annen utstilling, Satyricon. De skifter noen hele tiden, en god grunn til å besøke museet flere ganger.
      Pauser har jeg ikke alltid vært like flink til, jeg heller, men nå for tiden må jeg. En tøff øvelse, så lange man er vant til å dure på. Uansett er det er lurt for alle å ta pauser, både mikropauser, korte og større pauser. I vår tid er det ofte noe folk glemmer, og dermed blir man mer stresset enn man selv tror (ifølge dr. Torkil Færø - Pulskuren, og Johann Hari- Stjålet fokus..som du også ha lest.)
      Jeg har likevel alltid vært sånn at jeg må bruke en del tid på ting, for å fordøye.

Choicemedlem er lurt. Det er forskjellige nivåer for når man kan få gratis sen utsjekking. Jeg har vel Silver nå.. Men ellers kan man jo betale for sen utsjekk.

Kjedelig med utsjekk kl. 10.00. Det er jo grytidlig..(for meg i alle fall). Så da måtte du sitte i foajeen du da.. Leste du ut en bok kanskje?

Takk, takk, det samme Tine:)

2. Oslo er ein by som langsomt grodde på meg, men det tok nokon år før eg likte den. Munch-museet har eg besøkt ein gong, og Deichman fleire gonger :-)

1. Ja, den kan ta litt tid.. I en del år, likte jeg ikke byen, jeg synes den var kald.. Men det skjedde noe på et tidspunkt og jeg synes den ble varmere, mulig det var etter 22.juli 2011. Og mer interessant.

3. Du kan dette med å skrive reisebrev, og ja, jeg hang med og har lest det to ganger(leste det med det samme du hadde lagt det ut også) Jeg har ikke alltid vært så flink til å ta bilder når jeg er steder men det er noe jeg skal bli flinkere til.
    Digget bokmerke du har kjøpt!
    Har ikke vært mange ganger i Oslo faktisk men har planer om en tur med en klubbvenninne og da skal disse stedene oppsøkes. Er egentlig ikke stor fan av moderne bygg selv og liker helst gammel arkitektur, men Munch-museet ser ikke så verst ut i grunnen.

Det er viktig med nok hvile innimellom og fint å lese at du er flink til det, er noe jeg også måtte lære meg, å posjonere ut aktivitetene og ta nok hvilepauser.

Ha en fortsatt fin helg,Anita. Her ventes datter og pus( som jeg skal passe i et par uker) inn dørene hvert øyeblikk.

1. Tusen takk Beathe. Hyggelig å høre at du ikke falt av, og til og med leste det et par ganger. Det er jo langt.

Bokmerke-kjøpet var litt luksus, sikkert det dyreste jeg har kjøpt noen gang. Det er i en slags strie/canvas og bildet føles nesten som malt på lerret. Håper jeg ikke roter det bort, som jeg ofte gjør med bokmerker.. De ligger sikkert i noen bøker jeg ikke leste ferdig..

Oslo har en god blanding av gamle bygninger og nytt, så her er det nok å ta av.

Ja, du kjenner nok godt til det med å porsjonere /regulere aktiviteter og hvile.:)

Takk, det samme til deg Beathe:)