fredag 11. august 2023

666 av Tom Egeland

Beltø er ute på nye utfordringer i Egelands siste bok; 666. Nå står kampen om dommedag. Ingen lett kamp akkurat. Kan Bjørn Beltø redde verden fra undergangen? Han har greid mye før, vil han greie det denne gang?  



Forlaget om boka:
Ny bok med storfavoritten Bjørn Beltø! En religiøs thriller, fylt til bredden med spenning, action og historie. Ved å vise Bjørn Beltø nærgående stalkerbilder av datteren Angelina i London, truer religiøse ekstremister ham til å oppspore originalmanuskriptet til den bibelske Johannes' åpenbaring. Hvis manuskriptet i det hele tatt finnes. I jakten møter Bjørn en amerikansk tv-evangelist, gamle esoteriske selskaper og amerikanske etterretningstjenester. Religiøse fundamentalister ønsker å innfri Guds løfte om Jesu annet komme. Da må de klare å utløse den bibelske dommedag. En motvillig og usikker Beltø må forsøke å avsløre terroristenes redselsfulle plan - og stanse dem før det er for sent. 666 er en bok for alle oss som lar oss forføre av Egelands umettelige nysgjerrighet og fantasi.

I 666 får Beltø sitt å kjempe med. Med datteren Angelina tett med seg i kampen. Denne gangen blir han presset at noen amerikanere på at han må finne originalmanuskriptet av Johannes Åpenbaring. Han har ikke akkurat lyst, men da begynner de å sende bilder av datteren hans med trusler, og han føler ikke han har noe valg. Hvorfor dette manuskriptet er så viktig, vet han ikke helt.. 

I starten og en mange sider utover får vi høre mye om religiøse sekter, okkultisme o.l. som har noe med plottet å gjøre. det kan bli litt tørt, og jeg tar meg i å tenke noe av det samme jeg gjorde under lesingen av forrige bok Metusalem-prosjektet: 

" Kan ikke røpe for mye her heller, men siste del av boka er den mest interessante. Ellers ble det litt kjedelig for meg denne gang, dessverre.  Og for mye å holde styr på, som jeg nevnte tidligere. Kan ikke huske at tidligere bøker har vært så overlesset av så mye. Beltø selv er også tammere. Hans greier er mer nedtonet enn før. Forholdet til datteren Angelina er en ny ting, som kan være verdt å følge videre. Researchen er imponerende."

Jeg kan si mye av det samme nå, halvveis inn i boka . Men heldigvis tar det seg opp når nasjonalparken Yellowstone blir mer sentral i historien. Yellowstone ligger og ulmer med små tekstbiter underveis i boka, så det er vel ingen spoiler å si det. Jeg har ikke sett at så mange anmeldere har nevnt det, men man skjønner jo at siden det nevnes jevnlig fra tidlig i historien, har det noe med plottet å gjøre. 
Jeg synes det blir mer interessant når  supervulkanen får en mer sentral rolle, og deretter får boka mer fart og spenning. Say no more!
Skremmende rett og slett. jeg måtte google etterpå for å se hva som er reelle scenarier og ikke. Du trenger forsåvidt ikke det, fordi forfatteren i sitt leksikon bakerst i boka også gir deg en del svar på dette og annet du måtte lure på som dukker opp i handlingen. Resten av boka løper avgårde, det ryker av sidene, og som vanlig jager Beltø mot tiden som snart renner ut. Litt brå slutt, men fansen tilgir det sikkert.



Mine innlegg om Egelands bøker:

Serien:

666 av Tom Egeland, 509 s
Bonnier forlag 2023
Leseeksemplar fått av forlaget

6 kommentarer:

  1. Har med skam å melde ikke lest et eneste ord av Egeland så der har jeg mye å ta igjen. Innbiller meg at de er tunge...men det har vært på planen lenge å lese noe av ham,bør man begynne fra begynnelsen mon tro?

    SvarSlett
    Svar
    1. Tunge er de ikke nødvendigvis, men det spørs hvor mye man liker å lese om okkulte og religiøse tema, vitenskaplige tema, kunsthistoriske tema, spennende byer/land, konspirasjoner etc. De siste par bøkene er kanskje de tyngste, da de er mer lesset med teori.. Riktignok har de ordliste/leksikon bak, så man kan absolutt lære noe også, hvis det er en del ting man ikke forstår..

      Jeg hadde villet begynne fra begynnelsen, i alle fall blant de første bøkene hans. "Sirkelens ende " husker jeg var veldig bra, spennende tematikk den gang, men ikke så mye nytt i havet i dag kanskje..hvis man har fått med seg diskusjoner om Maria, Jesus o.l. Første boka er ikke ulik Dan Browns DaVinchi-koden, men mye bedre.

      Egeland har også skrevet en del andre bøker som ikke er i Beltø-serien.

      Slett
  2. Interessant å lese omtalen din, for jeg husker ikke hvilken bok som gjorde at den ble den siste jeg leste, men grunnene du gir her, er nok de samme som jeg hadde.
    Husker at jeg digget de første bøkene, syntes han skrev bedre enn Dan Brown.

    SvarSlett
    Svar
    1. Enig med deg ang bedre enn Dan Brown, den gang..

      Slett
  3. Jeg leste to plasser i boka at når Beltø er i Ridge Creek så spiste han både spareribs og hamburger. Han har jo vært vegetarianer i alle tidligere bøker. Er dette en glipp fra Egeland, eller var det en forklaring på det som gikk meg hus forbi?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hm, dette tenkte jeg faktisk ikke over.. Har heller ikke sett det nevnt av andre bloggere. Håper andre lesere kan gi deg svar.:)

      Slett